رژیم غذایی در ارتودنسی

برای داشتن بدنی سالم، داشتن یک رژیم غذایی متعادل الزامی است. رژیم غذایی زمانی متعادل خواهد بود که متشکل از مواد مغذی اصلی باشد که بدن به آنها نیاز دارد، بعلاوه کالری مورد نیاز فرد را نیز، بر اساس سن، جنسیت، و میزان فعالیت بدنی او تأمین کند.

متخصصین ارتودنسی اغلب به بیماران خود توصیه می کنند طی درمان، غذا و خوراکی های نرم بخورند تا میزان حساسیت به فشاری که بیمار با جابجا شدن دندان های خود تجربه می کند به کمترین میزان برسد. اما شاید کمتر جایی خوانده باشید که درمان ارتودنسی روی رژیم غذایی تأثیر می گذارد یا اینکه به جزئیات مربوط به این غذاهای نرم اشاره شده باشد. از آنجا که راهنمای تغذیه ای درستی برای  دوره ارتودنسی وجود ندارد، رژیم غذایی متعادل و مغذی آخرین چیزی است که طی 3-4 روز نخست ابتدای درمان ارتودنسی به ذهن بیمار می رسد، مخصوصاً زمانی که تصور می کنند بواسطه وجود براکت ها روی دندان های آنها، گزینه های محدودی دارند.

اکثر بیماران ارتودنسی نمی دانند با وجود براکت ها می توان غذاهای مقوی تری خورد؛ مخصوصاً این روزها که همه به فکر داشتن تغذیه سالم هستند. شاید با دنبال کردن رژیم غذایی که در مقاله پیش رو ارائه می شود، در پایان درمان ارتودنسی خود، علاوه بر دست یافتن به لبخندی زیبا، به خاطر داشتن بدنی سالم تر قدر دان درمان ارتودنسی خود باشید!

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
انواع حساسیت دهان و حساسیت دندان

رژیم غذایی متعادل، سازگار با براکت های ارتودنسی

رژیم غذایی در ارتودنسی

رژیم غذایی در ارتودنسی

 

غلات و حبوبات یا کربوهیدرات ها

این گروه مواد غذایی باید ¼ از کل انرژی مورد نیاز شما را تأمین کنند. این دسته مواد غذایی عموماً به شکل نان و برنج مصرف می شوند. به طور کلی، خوردن آنها راحت است و برای براکت ها خطری ایجاد نمی کنند زیرا غذاهای نرمی هستند و به راحتی جویده می شوند. البته نان سنگک و بربری یا نان خشک را استثنا کنید چرا که موجب کنده شدن براکت های ارتودنسی می شوند.انواع دانه ها و حبوبات پخته اصلی ترین بخش یک رژیم غذایی متعادل را تشکیل می دهند.

رژیم غذایی در ارتودنسی

رژیم غذایی در ارتودنسی

شیر و فراورده های لبنی

فراورده های لبنی نیز باید ¼ کل انرژی مورد نیاز بدن شما را تأمین کنند. داشتن استخوان ها و دندان های قوی به داشتن رژیم غذایی سرشار از کلسیم بستگی دارد. فراورده های لبنی می توانند کلسیم، ویتامین D، پتاسیم، و حتی پروتئین مورد نیاز بدن را تأمین کنند. این مواد غذایی برای افرادی که براکت ارتودنسی دارند فوق العاده هستند زیرا اکثر فراورده های لبنی نرم هستند و نیاز به جویدن زیادی ندارند. شیر، میلک شیک، ماست (چکیده) و پنیرهای کوتیج از جمله فراورده های لبنی هستند که در ایران به وفور مصرف می شوند و بیمار باید به خوردن آنها تشویق شود.

رژیم غذایی در ارتودنسی

رژیم غذایی در ارتودنسی

سبزیجات

سبیزجات نیز ¼ نیازمندی های رژیم غذایی شما را تشکیل می دهند. این گروه مواد غذایی می توانند ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز افرادی که در حال رشد هستند را تأمین کنند. خوردن این مواد غذایی به شکل پخته، هیچ مشکلی برای براکت ها بوجود نخواهد آورد. برای راحتی بیشتر می توان آنها را در مخلوط کن ریخت تا نرم تر شوند. سبزیحاتی که برای سالاد استفاده می شوند یا به صورت خام خورده می شوند باید به قطعات ریز خرد شوند تا به براکت ها آسیب نرسانند.

رژیم غذایی در ارتودنسی

رژیم غذایی در ارتودنسی

میوه ها

میوه یکی از ضروری ترین بخش های یک رژیم غذایی سالم است اما خوردن آنها با وجود براکت های ارتودنسی چالش برانگیز است. به خاطر وجود براکت ها روی دندان ها، گاز زدن و جویدن میوه های سفت مانند سیب، گلابی و هلوی نارس می تواند بسیار دشوار باشد. پس از تعویض سیم، خوردن حتی نرم ترین خوراکی ها نیز می تواند کابوس باشد. به مدت 3- 4 روز پس از هر بار مراجعه به ارتودنتیست، مرکبات آبداری مانند پرتقال یا توت را برای خوردن انتخاب کنید. میوه های سفت را باید به اندازه های کوچک خرد کرد تا گاز زدن و جویدن آنها با دندان های عقب راحت باشد. اگر هیچ یک از این راهکارها عملی نبودند، آب میوه ها گزینه ای سالم و آسان هستند. معمولاً خوردن چیزهای سرد با وجود این قطعات فلزی روی دندان ها می تواند کار دشواری باشد. سعی کنید قبل از خوردن آنها را به دمای محیط برسانید.

رژیم غذایی در ارتودنسی

رژیم غذایی در ارتودنسی

دانه ها و مغزها

انتخاب با دقت از بین این گروه گیاهان می تواند به سالم نگه داشتن براکت ها کمک کند. دانه ها و مغزها بسیار سفت و ریز هستند و این دو موضوع برای افرادی که از براکت های ارتودنسی استفاده می کنند، چالش برانگیز است. طی دوره فعال درمان ارتودنسی دانه ها و مغزهای مورد علاقه خود را انتخاب کنید و در صورت سفت بودن آنها را به صورت آسیاب شده مصرف کنید.

رژیم غذایی در ارتودنسی

رژیم غذایی در ارتودنسی

گوشت

خوردن گوشت می تواند مشکلات بسیاری برای افرادی بوجود بیاورد که از براکت های ارتودنسی استفاده می کنند زیرا فیبرهای آن می توانند جویدن آن را دشوار کنند. از خوردن گوشت، مستقیماً از روی استخوان بپرهیزید. توفو (خمیر سویا که سفید و پنیر مانند است) یا پنیر کوتیج می توانند جایگزین های سالمی برای گوشت باشند زیرا منبع پروتئین خوبی هستند. قبل از خوردن گوشت آن را به قطعات ریز تبدیل کنید و آن را به شکل نازک و ترد مصرف کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
مقابله با ترس و استرس ارتودنسی

غذاهایی که مطلقاً نباید خورد

  • انواع آدامس ها(مخصوصا” انواع سفت و دارای شکر)
  • غذاهای چسبناک- تافی، آبنبات و غیره
  • غذاهای سفت- دانه ها و مغزهای آسیاب نشده، ذرت بو داده، ذرت روی بلال، نان خشک پیتزا، یخ، بیسکوئیت های خشک

سخن آخر …

برای گرفتن بهترین نتیجه از درمان ارتودنسی و بهترین پاسخ فیزیولوژیک از بیمار، ارائه یک راهنمای تغذیه برای بیماران تحت درمان ارتودنسی جهت انتخاب از بین غذاها و خوراکی های نرم، کمک زیادی به آنها خواهد کرد. این هدف با بدست آوردن لیستی از مواد مغذی، ارزیابی رژیم غذایی، آگاه ساختن بیمار از ترکیبات مهم رژیم غذایی سالم و مغذی برای سلامت دهان، و تشویق بیمار به بهبود رژیم غذایی امکان پذیر خواهد بود.

3/5 (1 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *