ریتینر یا نگهدارنده ارتودنسی

هر چند معمولاً براکت ها ابزارهایی هستند که در درمان ارتودنسی بیشتر راجع به آنها صحبت می شود، همیشه ارتودنتیست ها ابراز داشته اند که ریتینرها یا همان نگهدارنده ها نیز به اندزه براکت ها حائز اهمیت هستند. استفاده از ریتینر برای صاف نگه داشتن دندان ها پس از برداشتن براکت ها ضروری است. با گزینه هایی که در دسترس هستند، ریتینرها بیش از پیش راحت شده اند. تمیز کردن و نگهداری از آنها نیز ساده است. با کمی تشویق می توان بیمار را به استفاده از نگهدارنده و تبدیل استفاده از آن به یک عادت، ترغیب نمود.

چرا نگهدارنده ها مهم هستند؟

وقتی براکت های ارتودنسی از روی دندان ها برداشته می شوند، اغلب دندان ها مستعد برگشتن به جای نخست خود هستند. شاید براکت ها توانسته باشند با موفقیت دندان های شما را جابجا کنند و آنها را در یک راستا قرار دهند، اما باید به استخوان، لثه ها، و ماهیچه ها یادآوری شود که باید به دندان ها کمک کنند در جای خود باقی بمانند. اینجاست که ریتینرها وارد طرح درمان می شوند. نگهدارنده ها مانع ریلپس یا بازگشت دندان ها به جای نخست خود می شوند و موفقیت درمان ارتودنسی را در دراز مدت تضمین می کنند.

ریتینر یا نگهدارنده ارتودنسی چیست؟

ریتینر یا نگهدارنده ارتودنسی ابزاری است که به صورت سفارشی برای هر بیمار ساخته می شود و مانع بازگشت دندان ها به جای خود پیش از درمان ارتودنسی می شود. اکثر نگهدارنده ها متحرک هستند، اما در برخی موارد، ممکن است ارتودنتیست استفاده از ریتینر ثابت(فیکس ریتینر) را در طرح درمان ارتودنسی بگنجاند.

 ریتینر یا نگهدارنده ارتودنسی

 ریتینر یا نگهدارنده ارتودنسی

 

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
عقب رفتگی فک (رتروگناتیسم)

 

انواع نگهدارنده ها

ریتینر یا نگهدارنده متحرک

دو نوع اصلی ریتینر متحرک وجود دارند. ریتینر هاولی Hawley که دارای یک سیم کمانی و یک تکه از جنس آکریلیک است که به شکل کام (سقف دهان) در می آید، و یک سیم که که به دندان ها متصل می شود تا دندان ها را در جای خود نگه دارد. نوع دوم ریتینرهای متحرک ریتینر پلاستیکی شفاف است که شبیه محافظ دندان شبانه است و به شکل دندان ها قالب گرفته و ساخته می شود.نگهدارنده های شفاف اخیرا” به شایع ترین نگهدارنده های مورد استفاده تبدیل شده اند.

 ریتینر یا نگهدارنده ارتودنسی

 ریتینر یا نگهدارنده ارتودنسی

 

ریتینر یا نگهدارنده ثابت

نگهدارنده ثابت، یک سیم ظریف است که به شکل قوس داخلی دندان های جلوی فک بالا و پایین خمیده شده است و با چسب دندانپزشکی در جای خود ثابت می شود. ریتینرهای ثابت عموماً زمانی استفاده می شوند که احتمال می رود دندان ها به سرعت به جای نخست خود بازگردند و نیاز دارند به صورت تمام وقت (شبانه روزی) در جای خود نگه داشته شوند.

بیمار باید چند وقت یک مرتبه و چه مدت از ریتینر یا نگهدارنده استفاده کند؟

در اکثر موارد، استفاده از یک نگهدارنده متحرک به صورت گام به گام است. معمولاً ارتودنتیست از بیمار می خواهد در ابتدا اکثر مواقع از آن استفاده کند، تا جایی که ماهیچه ها به جای جدید دندان ها عادت کنند. سپس ممکن است پیشنهاد دهد که تنها شب ها از آن استفاده کند. برای حفظ زیبایی لبخندی که درمان ارتودنسی ایجاد کرده است، برخی بیماران ممکن است نیاز داشته باشند برای همیشه از ریتینر استفاده کنند.

 ریتینر یا نگهدارنده ارتودنسی

 ریتینر یا نگهدارنده ارتودنسی

نکاتی برای استفاده از نگهدارنده و مراقبت از آن

مانند براکت های ارتودنسی، مهم ترین کاری که باید انجام دهید این است که دستورالعمل های ارتودنتیست خود را با دقت دنبال نمایید. و باز هم درست مانند براکت ها، ممکن است برای عادت کردن به ابزار جدید مدتی زمان نیاز داشته باشید. سعی کنید اطراف منزل وسایلی قرار دهید که استفاده از آن را به شما یادآوری کنند تا میزان ساعات استفاده از آن کاهش پیدا نکند.

  • هنگام خوردن غذا و آشامیدن مایعات نگهدارنده را از دهان خارج کنید. با این کار از تشکیل و تجمع رسوب و جرم روی ابزار پیشگیری می کنید.
  • در ابتدای استفاده از این ابزار، ممکن است حرف زدن دشوار و چالش برانگیز باشد، اما مطمئن باشید که به تدریج هم احساس راحتی بیشتری خواهید داشت، هم حرف زدن با وجود نگهدارنده آسان تر خواهد شد.
  • از ارتودنتیست خود بخواهید برای پاکسازی ابزار شما را راهنمایی کند. در اکثر موارد، تمیز کردن ریتینر با یک مسواک مشکلی ندارد.
  • اکثر متخصص های بهداشت دهان و دندان توصیه می کنند برای ضد عفونی کردن نگهدارنده خود هفته ای یک مرتبه از یک تمیز کننده مخصوص ریتینر استفاده کنید اما قبل از انجام این کار ابتدا با ارتودنتیست خود مشورت کنید.
  • برای تمیز کردن ریتینر هرگز آن را نجوشانید؛ آب داغ به آن آسیب خواهد رساند.
  • نگهدارنده تنها دو جا می تواند باشد: داخل محفظه مخصوص نگهداری آن، یا داخل دهان. زمانی که از ریتینر خود استفاده نمی کنید آن را داخل محفظه مخصوص قرار دهید. می توانید  دو محفظه ریتینر تهیه کنید، یکی برای منزل و یکی برای محل کار. این کار کمک می کند ریتینر تمیز بماند و به آن هیچ آسیبی نرسد.
  • در مورد ریتینر ثابت، کشیدن منظم نخ دندان نکته ای کلیدی است. دندانپزشک یا ارتودنتیست می تواند استفاده از واتر فلاسر یا واتر جت را به شما پیشنهاد دهد تا به کمک آن دندان ها و ابزار بهتر تمیز شوند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
بهترين متخصص ارتودنسي كرج و فرديس

مراجعه به ارتودنتیست

به خاطر داشته باشید که پس از اتمام درمان ارتودنسی، برای مراجعه منظم به دندانپزشک متخصص ارتودنسی( ارتودنتیست) برنامه ریزی کنید. ارتودنتیست بهتر می تواند ماندن دندان ها در جای خود، یا جابجا شدن آنها را بررسی کند. مونیتورینگ منظم نگهدارنده ها توسط متخصص ارتودنسی  ضروری است. غذا و باکتری می توانند کنار ریتینر گیر کنند و موجب بروز مشکلات دیگری مانند پوسیدگی دندان ها شوند، به همین دلیل مهم است که  تمیز کردن اطراف نگهدارنده را جدی بگیرید.

درست مانند هر سرمایه گذاری دیگری که برای سلامت خود می کنید، مراقبت و نگهداری از نظم دندانها نیز نقش کلیدی دارند. اگر استفاده از نگهدارنده می تواند برای شما  تبدیل به یک عادت شود، می توانید اطمینان حاصل نمایید که لبخند زیبای شما برای همیشه در جای خود باقی خواهد ماند.

3/5 (1 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *