درمان زخم شدن دهان در طول دوره درمان ارتودنسی

گرچه براکت ها به این شناخته شده اند که موجب بهبود لبخند شخص می شوند، آنها می توانند موجب بروز زخم های دهان نیز شوند. این زخم های داخل دهان نه تنها آزار دهنده هستند، بلکه می توانند منجر به بروز زخم شوند. این زخم های داخل دهان نه تنها آزار دهنده هستند، بلکه می توانند منجر به بروز عفونت ها نیز شوند زیرا آنها زخم های باز هستند. گرچه اکثر عفونت ها معمولاً جزئی هستند و به طور طبیعی از بین می روند، اما اگر شرایط وخیم تر شوند آنها می توانند به مشکلات جدی تبدیل شوند. در این مقاله به شما گام هایی برای پیشگیری از بروز زخم های دهانی و کنترل آنها ارائه خواهیم داد.

زخم دهان در طول دوره درمان ارتودنسی

زخم دهان در طول دوره درمان ارتودنسی

چگونه می توان از بروز زخم دهانی پیشگیری نمود؟

استفاده از کاورهای سیلیکونی

  • مانند موم ارتودنسی، کاورهای سیلیکونی به گونه ای طراحی شده اند که این اطمینان را بوجود بیاورند که لب ها و دهان شما با براکت ها برخورد پیدا نخواهند کرد. به عنوان یک راهکار با دوام تر برای پیشگیری از بروز زخم های دهانی، براکت ها قبل از اعمال کاورهای سیلیکونی باید کاملاً خشک باشند.

شستشو و ضد عفونی کردن

  • اکثر دهانشویه ها و ژل ها با ایجاد یک سد محکم روی منطقه زخم به مدت چند ساعت، برای کاهش درد استفاده می شوند. بهترین دهانشویه ها و ژل ها را می توان در داروخانه ها پیدا کرد. با شستشوی مداوم دهان با دهانشویه های مخصوص، کمتر احتمال دارد غذاهایی که مصرف می کنید موجب تشدید زخم های داخل دهان شوند. شستشوی دهان با دهانشویه ها به تمیز ماندن دهان نیز کمک می کند. ترکیب ساده دو قاشق چایخوری نمک با یک فنجان آب ولرم نیز می تواند کمک کننده باشد. این ترکیب را بجوشانید و پس از آنکه ترکیب به مدت 10 دقیقه خنک شد، آن را مصرف کنید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
پاسخ به پرسش های شما در مورد درمان ارتودنسی

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن

  • هر چه دهان تمیز تز باشد، احتمال تشکیل زخم های دهانی کمتر خواهد بود. یک روش خوب برای به حداقل رساندن زخم های دهانی و عفونت با کاهش احتمال تشکیل و انباشته شدن باکتری های داخل دهان این است که بتوان اطمینان حاصل کرد مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دندان ها به طور منظم انجام می شود. از آنجا که اغلب بریس ها ذرات مزاحم و ناخوشایند غذا را به خود جمع می کنند، برای پیشگیری از بروز زخم های دهانی بعد از هر وعده غذایی باید ذرات باقی مانده از داخل دهان پاک شوند. اگر استفاده از نخ دندان های سنتی در طول دوران ارتودنسی برای شما خیلی دشوار است، ابزار ساده نخ دندان مخصوص می تواند به این روند کمک کند. نه تنها مراقبت از دهان موجب حذف این مشکل می شود، بلکه آنها باعث خواهند شد دوستان شما از بوی بد دهان شما آزار نبینند.
زخم دهان در طول دوره درمان ارتودنسی

زخم دهان در طول دوره درمان ارتودنسی

موم ارتودنسی استفاده کنید

  • یک راه برای پیشگیری از بروز زخم های دهانی اعمال موم ارتودنسی روی براکت ها است. موم ارتودنسی شبیه موم زنبور عسل است زیرا موم به راحتی می تواند کنده شود و روی براکت ها قرار بگیرد. حتماً قبل از استفاده موم را بین انگشتان خود کمی گرم کنید سپس آن را روی ابزار بچسبانید. از آنجا که موم در برابر آب مقاوم است، نیازی نیست نگران لیز خوردن یا خراب شدن شیء و ایجاد لبخندی ناخوشایند باشید.

آب بنوشید

بزاق دهان حاوی اجزاء آنتی باکتریال است که از تشدید زخم های داخل دهان پیشگیری می نماید. مصرف مداوم آب تولید بزاق دهان را تحریک خواهد کرد. از آنجا که خشکی دهان اغلب می تواند شرایط را وخیم تر کند، مصرف مقادیر زیاد آب می تواند درد داخل گونه ها، جایی که در اثر سایش براکت خراش ایجاد شده است، را نیز به حداقل برساند.

زخم دهان در طول دوره درمان ارتودنسی

زخم دهان در طول دوره درمان ارتودنسی

نکاتی برای کنترل درد ارتودنسی

مسکن های بدون نسخه مصرف کنید.

  • داروهای مسکن OTC (بدون نیاز به نسخه) مانند استامینوفن، آسپرین، و ایبوپروفن که برای کاهش سر دردهای ضربان دار شناخته شده اند، نشان داده اند که درد زخم های داخل دهانی را نیز کاهش می دهند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
بهترین مرکز ارتودنسی در کرج

مسکن های موضعی استفاده کنید.

  • دو داروی OTC فوق العاده دیگری که اغلب برای درد در داروخانه ها یافت می شوند، Anbesol و Orabase هستند. این مسکن های فوق العاده لازم است در طول کل روز اعمال شوند تا بیشترین تأثیرات را حفظ کنند.

دهانشویه آب و نمک استفاده کنید.

  • بهترین دهانشویه آب و نمک را می توان با ترکیب نصف قاشق چایخوری نمک با یک فنجان آب گرم درست کرد. شستشو با آب و نمک در کنار کاهش علائم و نشانه های گلو درد می تواند برای مبارزه با زخم های دهان فوق العاده باشد. شستشو می تواند تورم را کاهش دهد و باکتری ها را از بین ببرد. برای بهترین نتایج، محلول باید پیوسته در طول کل روز مصرف شود.

دهانشویه های ضد عفونی کننده استفاده کنید.

  • گرچه دهانشویه های ضد عفونی کننده به اندازه محلول آب و نمک ارزان نیستند، اما آنها هنوز هم کار زدودن باکتری های مضر از داخل دهان را فوق العاده انجام می دهند. مواد آنتی باکتریال احتمالی که داخل دهانشویه های ضد عفونی کننده وجود دارند می توانند از بروز زخم های دهانی و نیز بیماری لثه پیشگیری نمایند.

یک چای کیسه ای اعمال کنید.

  • یکی از طبیعی ترین راه ها برای کنترل درد قرار دادن یک چای کیسه ای گرم روی زخم، پس از برداشتن آن از داخل آب گرم است. مشخص شده است چای حاوی مواد ضد عفونی کننده است؛ بنابراین، آنها برای کاهش التهاب و تسکین ناراحتی ها فوق العاده هستند. علاوه بر این، این راهکار به تمیز نگهداشتن دهان نیز کمک می کند. با استفاد از دمنوش کیسه ای بابونه، که مشخصه ویژه آن داشتن مواد ضد عفونی کننده و ضد التهاب است، همین تأثیرات می توانند حاصل شوند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
 ارتودنسی چگونه انجام می شود؟

از خوردن برخی غذاهای خاص بپرهیزید

  • نخوردن برخی غذاهای خاص به اندازه زدودن ذرات باقی مانده غذاها از داخل دهان مهم است. غذاهای ادویه دار و ترش ممکن است شرایط را بدتر کنند. غذاهایی که مانند گوجه، نوشابه، و قهوه که حاوی اسید زیادی هستند نیز ممکن است برای دهان شما خوب نباشند. سعی کنید غذاهای نرم بخورید که بلع آنها ساده است. یک گزینه فوق العاده ماست است زیرا با مواد پروبیوتیک دهان را در برابر باکتری و زخم ها محافظت می کند. به طور کلی، غذاهایی که PH بالایی دارند حاوی موادی هستند که می توانند کمک کنند منطقه اطراف کمتر احساس درد داشته باشد.
3.9/5 (8 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *