چرا باید عادت جویدن ناخن را ترک کرد؟

بسیاری افراد عادات عصبی مانند تکان دادن عصبی پا یا ور رفتن و بازی کردن با یک شیء را دارند، و گرچه بسیاری از آنها بی ضرر هستند، اگر وقتی استرس دارید یا مضطرب هستید ناخن خود را می جوید، در واقع در معرض خطر بسیاری بیماری ها هستید. جویدن ناخن نوعی عادت عصبی است که می تواند در رختخواب، استرس، یا دیگر احساسات منفی بروز پیدا کند. حدود 15% از افراد بزرگسال و 30% کودکان دائماً در حال جویدن ناخن های خود هستند. سازمان بهداشت و سلامت دهانی دلایلی ارائه می دهند که چرا ضرورت دارد عادت جویدن ناخن حذف شود.

میکروب های زیادی زیر ناخن ها وجود دارد.

حتی اگر مرتب دست های خود را بشویید، باز هم خارج کردن همه میکروب ها و آلودگی ها از زیر ناخن ها دشوار است. بنابراین، تنها به این فکر کنید که هرگاه ناخن خود را می جوید و به این میکروب ها اجازه دسترسی به دهان خود را می دهید، بدن خود را در معرض چه خطری قرار می دهید. وقتی میکروب هایی که زیر ناخن های شما انباشته می شوند به داخل بدن راه پیدا می کنند، احتمال بیمار شدن شما به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می کند. مطمئن شوید دست های خود را با دقت می شویید و به ناخن ها توجه ویژه داشته باشید.

جویدن ناخن

جویدن ناخن

 

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
میکروابریژن مینای دندان چیست و چه کاربردی دارد؟

خطر بروز عفونت را افزایش می دهد.

جویدن ناخن موجب بالا رفتن خطر ابتلا به پارونیشیا paronychia می شود، نوعی عفونت و التهاب چین های بافتی اطراف ناخن. علائم پارونیشیا عبارتند از دردناکی، قرمزی، تورم و التهاب منطقه اطراف ناخن، که اغلب در کوتیکول ها یا کناره های ریشه ناخن ها یا آسیب های دیگر. در صورتی که عفونت باکتریایی است، ممکن است تاول های پر از چرکی در کناره های ناخن ها وجود داشته باشد.

بعلاوه، در صورتی که ناخن هایی که زگیل دارند را بجوید- که در نتیجه ویروس بوجود می آیند- و پس از آن ناخن های دیگر را بجوید، این می تواند منجر به پخش شدن زگیل به دیگر قسمت ها و ناخن های دیگر شود.

این کار به دندان های شما هم آسیب می رساند.

اصلاً توصیه نمی شود از دندان ها، غیر از جویدن غذا، مانند یک ابزار استفاده شود. جویدن مرتب ناخن ها می تواند باعث شود دندان ها جابجا شوند، که در این صورت استفاده از بریس ها و براکت های ارتودنسی یا ریتنیرها برای صاف شدن نیاز خواهند داشت. جویدن ناخن می تواند منجر به شکستن دندان ها یا آسیب به مینای دندان ها نیز شود. علاوه بر این، میکروب ها می تواند عفونی شوند یا موجب آسیب و حساسیت لثه ها نیز شوند.

بعلاوه، باکتری که زیر ناخن ها وجود دارد می تواند به حیات خود داخل دهان ادامه دهد و موجب بروز بوی بد دهان شود.

گوشه های ناخن ها و فرو رفتن ناخن در گوشت نیز افزایش پیدا خواهند کرد.

اگر پیوسته ناخن های خود را بجوید، احتمال جویدن یک تکه بزرگتر از حد مورد انتظار وجود دارد، و وقتی یک تکه از پوست ریشه ناخن کنده شود، گوشه ناخن است.گوشه های ناخن زخم های بازی هستند که به راحتی می توانند عفونی شوند. بهترین راه برای اجتناب از زخم های دردناک، در درجه اول، پیشگیری از تشکیل گوشه ناخن با مرطوب کردن مداوم- و نجویدن ناخن است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
آیا برای ارتودنسی کشیدن دندان لازم است؟

اکثر فرو رفتن های ناخن در گوشت، در انگشتان پا اتفاق می افتد اما جویدن ناخن می تواند باعث شود ناخن های شما به زیر پوست انگشتان بروند و زیر پوست به رشد خود ادامه دهند. زیر پوست رفتن ناخن ها می تواند باعث بروز درد و تورم شود و می تواند منجر به بروز عفونت شود و مستلزم انجام جراحی است.

خطر مسمومیت با سموم نیز وجود دارد.

در صورتی که مرتب از ژل های پولیش دهنده ناخن استفاده می کنید، بهتر است عادت جویدن ناخن را هر چه سریعتر ترک کنید. پولیش های ناخن در خود حاوی مقادیر زیادی سموم هستند، اما ژل های پولیش دهنده در خود مواد شیمیایی دارند که وقتی وارد دستگاه گوارش می شوند می توانند خطرناک باشند. گرچه مقادیر اندک سموم بلافاصله هیچ تأثیر مضری از خود نشان نمی دهند، اما هنوز از پیامدهای احتمالی طولانی مدت آنها آگاه نیستیم.

 

 

جویدن ناخن

جویدن ناخن

چگونه جویدن ناخن به بریس های ارتودنسی آسیب می رساند؟

همانطور که در بالا توضیح داده شد، جویدن ناخن به خودی خود، به طرق مختلفی می تواند منجر به آسیب دندان ها شود، اما جویدن ناخن در طول مدتی که تحت درمان ارتودنسی هستید می تواند موجب بروز یک دسته مشکلات جدید شود. در زیر به بیان تأثیرات منفی خواهیم پرداخت که جویدن ناخن می تواند روی درمان ارتودنسی شما داشته باشد:

  • آسیبی که به دندان ها و بریس های ارتودنسی وارد می شود می تواند روی هزینه های شما نیز تأثیرگذار باشد. در واقع، آکادمی دندانپزشکان عمومی تخمین زده است جویدن ناخن حدود 4000 دلار می تواند روی هزینه های درمان ارتودنسی تأثیر بگذارد.
  • اگر یک بیمار که در حال حاضر بریس ارتودنسی استفاده می کند یا قبلاً بریس داشته است، به طور منظم ناخن می جود، خطر کج شدن مجدد دندان ها آنها را تهدید می کند.
  • جویدن ناخن می تواند به طول درمان ارتودنسی شما بیفزاید و پایان درمان را به تعویق بیندازد. در نتیجه مدت زمانی طولانی تر از آنچه پیش بینی شده است، باید از بریس ها استفاده کنید، و این به خاطر فشاری است که جویدن ناخن می تواند به ریشه دندان ها وارد نماید.
جویدن ناخن

جویدن ناخن

 

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
بهداشت ارتودنسی در طول سفر

راهکارهایی برای ترک عادت جویدن ناخن

بهترین کاری که می توانید برای سلامت خود و پیشرفت روند درمان ارتودنسی خود کنید این است که هر چه سریعتر عادت جویدن ناخن را ترک کنید. در این بخش به بیان راهکارهایی برای ترک عادت جویدن ناخن خواهیم پرداخت:

  • ناخن های خود را کوتاه نگه دارید تا مقدار کمتری از آنها برای جویده شدن باقی مانده باشد.
  • روی ناخن های خود لاک مخصوص بد مزه بزنید تا مزه تلخ آن مانع جویدن ناخن شود.
  • محافظ دندان روی دندان های خود قرار دهید تا هنگام جویدن چیزی مانع این کار شود.
  • راجع به فشاری که به دندان ها وارد می شود اطلاعات کسب کنید تا راحت تر با ترک آن کنار بیایید.
  • از خدمات مانیکور و پدیکور استفاده کنید. با صرف زمان و هزینه برای این کار، احتمالاً انجام ندادن این کار بیشتر برایتان اهمیت پیدا خواهد کرد.
  • به دنبال علل بنیادی انجام این کار باشید، استرس، اضطراب، افسردگی، عصبانیت، ناامیدی، همگی درمان دارند. سعی کنید به دنبال تکنیکی مثبت برای انتقال انرژی عصبی خود و دور کردن آن از جویدن ناخن باشید. از دیگران بخواهید با یادآوری کردن به شما کمک کنند.
5/5 (1 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *