مکیدن انگشت

مکیدن انگشت یکی از عاداتى است که در کودکان بسیاری مشاهده می‌شود.البته اين عادت از درون شكم مادر در انسان شروع مى شود و بطور طبيعى نيز در نوزادان ديده مى شود.اما مشكل از زمانى شروع مى شود كه  این عادت مكيدن انگشت مدت زمان طولانی همراه کودک باشد.در اينصورت عادت مكيدن انگشت ممکن است تغییرات دائمی در شکل فک و دندان‌های کودک بوجود آورد. بعلاوه، گفتار نیز ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد و در برخی موارد کودک نیاز به گفتار درمانی خواهد داشت.اما سوال اينجاست كه چرا نوزادان انگشت خود را مى مكند؟پاسخ اين سوال در اين نكته نهفته است كه مکیدن انگشت یا شصت در دوران نوزادی امری طبیعی است و روشی مهم است که کودک را قادر می‎سازد خود را آرام سازد اما با ورود کودک به سه سالگی، زمان آن فرا می‌رسد که این عادت ترک شود.

راه هاى ترک مکیدن انگشت در کودکان

در زیر به بیان راهکارهای عملی به منظور ترک عادت مکیدن انگشت با کمترین هزینه خواهیم پرداخت. ممکن است نیاز باشد در برخی افراد چند روش به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار گیرند تا بهترین نتیجه حاصل شود.

  • گفتگو: همیشه نخستین گام این است که با کودک خود گفتگو کنید و به او توضیح دهید چرا مکیدن انگشت عادت بدی است. البته معمولا گفتگو به تنهایی نمی‌تواند در ترک این عادت موثر واقع شود، اما می‌تواند به کودک کمک کند تصمیم بگیرد که آیا قصد ترک این عادت را دارد یا خیر. انگیزه‌ی مثبت برای ترک این عادت نیمی از مبارزه را تشکیل می‌دهد. برخی موضوعاتی که می‌توان راجع ‌به آنها با کودک گفتگو نمود عبارتند از:
  • میکروب‌ها: مکیدن انگشت یا شصت باعث ورود میکروب به دهان و بیمار شدن فرد می‌شود.
  • دندان‌ها: مکیدن انگشت باعث می‌شود دندان‌های فرد رو به جلو منحرف شوند و می‌تواند باعث شود دندانها ظاهر نامناسبى پیدا کنند که برطرف کردن آن نیاز به استفاده از بریس ارتودنسي خواهد داشت.
  • مسخره شدن: ممکن بچه‌های دیگر فکر کنند کودکی که انگشت می‌مکد هنوز نوزاد است و ممكن است او را مسخره کنند.
  • گفتار: تا زمانی که کودک به مکیدن انگشت ادامه می‌دهد یادگیری حرف زدن و گفتار صحیح دشوار خواهد بود. طرز صحبت کردن کودک خنده دار به نظر خواهد رسید.
  • دیدن فیلم‌های کوتاه درباره‌ی مکیدن انگشت و مضرات آن همراه با کودک. گاهی اوقات کودکان نیاز دارند شخصی غیر از پدر و مادر راجع به عادات بد با آنها صحبت کند. ارزان‌ترین راه ممکن دانلود فیلم‌های کوتاه در این رابطه از سایت‌های معتبر است.
  • دندان‌گیرهای مخصوص: ابزاری زینتی و اسباب‌بازی مانند که قابل جویدن می‌باشند، جایگزین خوبی هستند که می‌توان بوسیله‌ی آن به کودک نوپا کمک کرد تا عادت مکیدن انگشت را ترک کند؛ بدون از دست دادن لذت واقعی که از به دهان بردن انگشت می‌برند. با کمترین هزینه می‌توان یکی از این دندان‌گیرها را برای کودک تهیه نمود.
عادت مکیدن انگشت

عادت مکیدن انگشت

 

  • سعی کنید به زمان دلخواه و ایده‌آل کودک برای مکیدن انگشت پی ببرید: حین تماشای تلویزیون و موقع به خواب رفتن دو زمانی هستند که معمولا کودکان دوباره به سراغ عادت مکیدن انگشت می‌روند. اوقاتی که کودک حس خوبی ندارد را شناسایی کنید، سپس از او بخواهید به کمک شما برنامه‌ای برای ترک عادت خود طراحی نماید که تمرکز آن روی این اوقات باشد. اگر مشکل اصلی هنگام شب است، سعی کنید پیش از رفتن به رختخواب برای او دستکش بپوشید و آنها را با سنجاق بی خطر به پاچه‌های پیژامه‌ی او وصل کنید. اگر مشکل حین تماشای تلویزیون بوجود می‌آید، سعی کنید هر بار کودک مکیدن انگشت خود را شروع می‌کند، به مدت 5 تا 10 دقیقه تلویزیون را خاموش کنید.
  • نمودار استیکردار یا سیستم پاداش مثبت: یک نمودار استیکردار درست کنید و برای موفقیت‌های او جوایز و پاداش‌های مثبت زیادی در نظر بگیرید. ابتدا، کودک برای هر ساعتی که بدون مکیدن انگشت سپری می‌کند باید یک استیکر بگیرد. اگر تمام طول روز به همین ترتیب ادامه یابد، باید به او یک جایزه‌ی خاص داد مثلا کتاب قصه برای قبل از خواب. در نهایت باید بتوانید به نمودار استیکردار روزانه برسید. به محضی که کودک حدود دوهفته را بدون مکیدن انگشت سپری کند، رسیدن شما به هدف حتمی خواهد بود و موفق خواهید شد این عادت را در او از بین ببرید.
  • تشویق و تحسین در تمام طول روز: در پی راهی باشید تا به شما یا پرستار کودکتان یادآوری کند اگر کودک به مدت حداقل یک ساعت انگشت خود را نمکید او را تحسین کنید. تنظیم زنگ آلارم یا یادآور روی گوشی خود را فراموش نکنید.
  • لاک تلخ براى جلوگيرى از مكيدن انگشت: این محصولات عموما برای جلوگیری از جویدن ناخن طراحی شده‌اند، اما بسیاری افراد به این موضوع پی برده‌اند که در جلوگیری از مکیدن انگشت یا شصت نیز موثر خواهند بود. البته ممکن است کودک پس از مدتی به مزه‌ی آن عادت کند، بنابراین می‌توانید از مارکی استفاده کنید که در رابطه با کودک شما موثر باشد.
  • روکش پلاستیکی انگشت یا شصت: با کمترین هزینه می‌توان از محصولی استفاده نمود که کودک نتواند به سادگی ن را از انگشت خارج کند. آن را از انگشت بیرون آورد. با استفاده‌ی دو هفته‌ای از این روکش، این عادت در کودک ترک خواهد شد. تنها مشکل آن است که این روکش مانع استفاده از انگشتان می‌شود و اجازه نمی‌هد کودک به راحتی بازی کند یا غذا بخورد.
عادت مکیدن انگشت

عادت مکیدن انگشت

 

  • پوشیدن روکش یا دستکش انگشت یا شصت: پوشیدن این دستکش‌ها مشکلی برای بازی کردن بوجود نمی‌آورند. از سوی دیگر، می‌توان به سادگی آنها را پوشید و بیرون آورد، و شاید این علت میزان پایین موفقیت آن در درمان کودک باشد. بستن کنار مچ دستکش با یک سنجاق بی‌خطر می‌تواند درآوردن آنها را دشوار سازد. راه ساده‌تر پوشیدن لباسی است که به آستین‌های آن دستکش وصل است.
عادت مکیدن انگشت

عادت مکیدن انگشت

 

  • بستن باند کشی دور آرنج: پیچاندن باند کشی دور آرنج باعث می‌شود خم کردن دست برای کودک دشوار باشد در نتیجه نتواند انگشت خود را به دهان برساند. استفاده از این روش بسیار بهتر است زیرا به کودک اجازه می‌دهد حین بازی بدون هیچ مشکلی از دست خود استفاده نماید.
عادت مکیدن انگشت

عادت مکیدن انگشت

 

  • ابزاری برای جلوگیری از خم کردن آرنج (Hand stopper): امروزه ابزاری به بازار آمده که عملکرد آن مشابه پیچاندن باند دور آرنج است و مانع خم کردن آن و مکیدن انگشت می‌شود. پوشیدن آن ساده‌تر از پیچاندن باند کشی دور دست و درآوردن آن سخت‌تر از باز کردن باند کشی است.
عادت مکیدن انگشت

عادت مکیدن انگشت

 

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
آیا تمرینات میوینگ واقعاً تأثیر دارند؟

اگر هیچ یک از راهکارهای ذکر شده عملی نیستند، ممکن است موضوعی موجب استرس در کودک می‌شود که مورد توجه قرار نگرفته است. سعی کنید به این عامل استرس‌زا پی ببرید. در تمام طول روز همچنان از روش جایزه و ایجاد انگیزه مثبت استفاده نمایید. صبر داشته باشید، زیرا عادت مکیدن انگشت نخستین عادتی است که در اکثر کودکان عمیقا نهادینه می‌شود و کودک مجبور است آن را ترک کند. رسیدن به این هدف نیز بدون حمایت و صبر والدین امکان پذیر نخواهد بود.

نقش  ارتودنسی در ترک عادت مکیدن انگشت

اگر تمام راهکارها با شکست مواجه شوند و کودک با مشکلات دندانی و گفتاری مواجه شود، زمان آن می‌رسد که از ابزارهای ارتودنسی مانند نگهدارنده‌ی کام (palatal crib or cage) استفاده نمود که هزینه‌ی زیادی دارند، بعلاوه ممکن است براى زبان فرد آزاردهنده باشد؛ با تمام این تفاسیر برای حل این مشکل عملی هستند.اين راه حل هاى ارتودنسي تقريبا” جزو آخرين گزينه هاى ترك عادت مكيدن انگشت در كودكان مى باشند.

عادت مکیدن انگشت

عادت مکیدن انگشت

4.5/5 (4 نظر)
3 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *