مراقبت هاى حين ارتودنسی

هدف ما این است که تمام اطلاعات لازم برای مراقبت صحیح از دندان ها، لثه ها و وسايل ارتودنسی در اختیار شما قرار بگیرد تا بتوانید لبخندی درخشان و زیبا داشته باشید! مراقبت از ابزارهای ارتودنسی بسیار اهمیت دارد زیرا در روند درمان نقش حیاتی دارند. در واقع سریع ترین راه برای تکمیل درمان ارتودنسی این است که با این ابزارها درست برخورد کنید و طبق دستورالعمل از آنها استفاده کنید. براكت هاى آسیب دیده و خراب طول درمان را افزایش خواهند داد، بنابراین به خوبی از آنها مراقبت کنید.

البته معمولاً زمانی که صحبت از ابزار ارتودنسی می شود همه به براکت ها فکر می کنند در حالی که هدگیر، اکسپندر (وسیع کننده)، ریتینر (نگهدارنده) و حتی رابر بند(كش ارتودنسى) هم جزء ابزارهای ارتودنسی هستند. باید مراقب آنها نیز بود و طبق دستورالعمل آنها را در دهان قرار داد تا بتوانند به مرور زمان دندان ها و فک را به محل درست خود جابجا کنند.

مراقبت از ابزارهای ارتودنسی

  • با ابزار ارتودنسی خود درست مانند دندان های خود برخورد کنید. درست همانگونه که روی سطح دندان ها پلاک انباشته می شود، همین اتفاق برای ابزار ارتودنسی نیز می افتد. حتی اگر حین خوردن غذا هم آنها را از دهان خارج کنید (مانند ریتینر)، پس از اتمام غذا و قرار دادن مجدد ابزار درون دهان، باکتری درون دهان باقی می ماند. ریتینر، اکسپندر و هدگیر نیز باید با دقت، با مسواک و خمیر دندان تمیز شوند.
  • دستورالعمل ها را دنبال کنید و طبق برنامه ی قبلی به ارتودنتیست خود مراجعه کنید، حتی اگر به ظاهر چندان مهم نباشد. طی چکاپ هایی که بعد از جدا کردن براکت ها از دندان ها انجام می شوند ارتودنتیست به شما این اطمینان را می دهد که دندان های صاف شما در محل جدید خود ثابت باقی مانده اند و ریتینر شما مؤثر است.
  • هشدار: اگر پس از تکمیل درمان ارتودنسی با براکت ها از ریتینر استفاده نکنید، دندان های صاف ممکن است به جای اول خود بازگردند. بنابراین، استفاده از ریتینر می تواند حتی مهم تر از خود براکت ها باشد، بنابراین تحت هر شرایطی از آنها استفاده کنید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
روکش های دندانی برای دندان های شیری کودکان

مراقبت از وسايل ارتودنسی

مراقبت هاى حين ارتودنسی

مراقبت هاى حين ارتودنسی

 

پلاك متحرک ارتودنسی

پلاك های متحرک را می توان از دهان خارج کرد و مسواک زدن و کشیدن نخ دندان را به راحتی انجام داد. اين موضوع به این معناست که تمیز کردن خود پلاك ها نیز کار ساده ای است. پلاك های متحرک را باید با مسواک و خمیر دندان معمولی و/ یا مواد مخصوص تمیز کرد. می توانید یک جعبه ی وسایل مراقبت از ابزارهای ارتودنسی را به طور کامل تهیه کنید که شامل یک مسواک کوچک، یک جعبه مواد مخصوص و جعبه ای برای نگهداری از پلاك های ارتودنسی است که برای مواقعی است که از آنها استفاده نمی کنید.

مراقبت هاى حين ارتودنسی

مراقبت هاى حين ارتودنسی

 

براکت های ثابت ارتودنسی

براکت های ثابت به جلو یا پشت دندان ها (در براکت های لینگوال یا پشت دندانی) متصل می شوند. در این نوع براکت ها احتمال گیر کردن غذا زیر براکت ها بیشتر است در نتیجه تمیز نگه داشتن آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زمانی که براکت های ثابت ارتودنسی روی دندان ها قرار می گیرند، می توانید یک جعبه ی وسایل مراقبت از ابزارهای ارتودنسی شامل نوعی مسواک مخصوص، قرص های آشکار ساز (tablets disclosing)، دهانشویه ی فلورایددار، نخ دندان مخصوص و دیگر ابزارها تهیه کنید که به شما کمک خواهند کرد به درستی از ابزارهای خود مراقبت کنید.

زمانی که از براکت ها استفاه می کنید باید زمان بیشتری صرف کشیدن نخ دندان کنید زیرا یکی از اصول حفظ بهداشت دهان طی درمان است. به همین دلیل نخ دندان های مخصوصی در اختیار شما قرار خواهند گرفت که بهتر می توانید زوایای مختلف دندان ها و براکت ها را تمیز کنید. کشیدن نخ دندان را از جلوی دندان ها و به صورت بالا و پایین شروع کنید تا زمانی که صدای جیر جیر کشیده شدن نخ روی مینای دندان را بشنوید. مراقب باشید فشار زیادی به سیم ارتودنسى وارد نکنید. کشیدن نخ دندان را از بین سیم کمانی و براکت ها آغاز کنید و سپس به سراغ بین دندان ها و لثه ها بروید. بهتر است درست قبل از رفتن به رختخواب نخ دندان بکشید. اگر چند مرتبه ی نخست لثه ها خونریزی داشته باشند، کاملاً طبیعی است اما به زودی به صورت خود به خود بر طرف خواهد شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
نامرتبي دندان

هر یک از ابزارهای ارتودنسی را که استفاده می کنید، مهم است که هر روز از دهانشویه ی فلورایددار استفاده کنید و از مصرف مواد قندی و نوشیدنی های گاز دار بپرهیزید. درست روزی که براکت ها روی دندان های شما قرار می گیرند، توضیحات لازم برای مراقبت از براکت ها و نیز دندان ها به شما داده خواهند شد. بعلاوه بروشوری حاوی اطلاعات لازم در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

مراقبت هاى حين ارتودنسی

مراقبت هاى حين ارتودنسی

 

غذا خوردن با وجود براکت ها روی دندان ها

پس از قرار گرفتن براکت ها روی دندان ها ممکن است چند روز نخست در دهان خود حس بدی داشته باشید، که باعث می شود غذا خوردن کمی دشوار باشد. به مدت چند روز تنها غذاهای نرم بخورید. وقتی با ابزار خود حس راحتی بیشتری داشتید می توانید به تدریج به رژیم قبلی خود برگردید. با این حال، یکی از دشوارترین چیزهای مربوط به براکت های ارتودنسی این است که به خاطر داشته باشید چه چیزهایی نمی توانید بخورید. باید از خوردن چیزهای چسبناک و جویدنی یا خوراکی های هسته یا مغز دار، یا غذاهای سفت بپرهیزید. اگر راجع به غذای خاصی مطمئن نیستید مراقب باشید- و همیشه به خاطر محافظت از براکت های خود از خوردن آنها صرف نظر کنید.

غذاهایی که باید از خوردن آنها اجتناب کنید:

بلال، چوب شورهای خشک، ذرت بو داده، مغزها، هویچ، غذاهایی که گاز زدن یا جویدن آنها دشوار است؛ مانند ته ديگ،سیب یا نان شیرینی، خوراکی های جویدنی مانند تافی یا کارامل، آدامس و جویدن یخ.

مراقبت از دندان ها طی درمان ارتودنسی

اگر در حال استفاده از براکت های ارتودنسی هستید، حفظ بهداشت دهان از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا ممکن است غذا بین ابزار و دندان ها گیر کند. کارهای دیگری هم هستند که باید انجام دهید تا مطمئن شوید براکت ها، تا زمانی که از آنها استفاده می کنید، در بهترین وضعیت خود باقی مانده اند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
مشکلات شایع در حین ارتودنسی

مسواک زدن دندان ها صبح و شب و نیز بعد از وعده های غذایی یا میان وعده ها بخش حیاتی بهداشت خوب دهان و دندان ها است. زیرا در دهان میلیون ها باکتری وجود دارد که روی دندان ها پلاک تشکیل می دهند که آنها نیز موجب پوسیدگی دندان ها، بوی بد دهان و بیماری لثه می شوند. یک مسواک با فرچه ی نرم تهیه کنید و هنگام زدن مسواک آن را به صورت دایره های گرد کوچک به صورت دورانی بچرخانید. از خط لثه شروع کنید و کار خود را رو به پایین به سمت داخل دندان و سطح جونده ادامه دهید. مسواک زدن زبان خود را فراموش نکنید. زمانی که متوجه فرسودگی فرچه های مسواک خود شدید حتماً آن را تعویض کنید.

3.7/5 (3 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *