آمادگی لازم برای شروع درمان ارتودنسی

اگر کودک یا فرزند نوجوان شما برای آغاز درمان ارتودنسی آماده می شود، باید همواره این احساس را در او بوجود بیاورید و به خاطر داشته باشد که در پایان درمان می تواند با اعتماد به نفس کامل، لبخند زیبای خود را به همه نشان دهد. با نزدیک شدن به زمان آغاز درمان ارتودنسی، با کمک به او برای آگاه شدن از مراحل درمان، می توانید او را برای مسیر پیش رو آماده کنید. مهم ترین چیزی که باید به فرزند خود یادآور شوید این است که این تنها یک مرحله کوتاه از زندگی است و برای همیشه طول نخواهد کشید.

 

آمادگی لازم برای نصب براکت

در صورتی که خودتان یا برای فرزندتان به فکر دریافت براکت های ارتودنسی هستید، ایده خوبی است که ابتدا به دندانپزشک مراجعه کنید تا در صورت لزوم شما را به ارتودنتیست ارجاع دهد. وقتی با ارتودنتیست ملاقات می کنید، وی راجع به سلامت شما یا فرزندتان پرسش هایی خواهد پرسید و دهان و دندان را معاینه خواهد کرد. وی احتمالاً از شما خواهد خواست یک دسته تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس از سر و گردن، و عکس از زاویه های مختلف از صورت و دندان ها بگیرید. در آخر از دندان ها قالب می گیرد که برای ساخت ماکت دندان ها استفاده خواهد شد. از این طریق اطلاعات لازم جمع آوری خواهند شد، ارتودنتیست بهترین و مناسب ترین طرح درمان برای وضعیت شما را مشخص خواهد کرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
مشکلات ارتودنسی

کشیدن دندان در ارتودنسی

در صورتی که کشیدن دندان لازم باشد، مرحله آخر آماده سازی برای درمان ارتودنسی کشیدن دندان است. تنها یک ارتودنتیست مجرب می تواند مشخص نماید قبل از آغاز روند درمان کشیدن دندان ضروری است یا خیر.

 

آمادگی برای درمان ارتودنسی

آمادگی برای درمان ارتودنسی

 

کودک شما حق انتخاب دارد

روزگاری که براکت های سنتی تنها گزینه ممکن برای درمان ارتودنسی بودند گذشته است. اکنون بیماران این شانس را دارند که از بریس های اینویزیلاین استفاده کنند. این کار شامل استفاده از الاینرهای شفافی است که برای قرار گرفتن روی دندان های هر بیمار قالب گیری و ساخته می شوند. این الاینرها متحرک و محافظه کارانه هستند و هیچ نمود ظاهری ندارند و نیاز نیست بیمار نگران قابل مشاهده بودن ابزار از بیرون باشد. البته این ابزارها برای مشکلات حاد دندان ها و فک ها مناسب نیستند. در صورتی که کودک شما گزینه مناسبی برای این نوع بریس ها نیست می توانید از بریس هایی استفاده کنید که با ایجاد تغییراتی در بریس های سنتی ابداع شده اند.

براکت های سرامیکی شفاف و بی رنگ یا همرنگ دندان ها هستند، به همین دلیل حین حرف زدن، مخاطب چندان متوجه وجود آنها نمی شود. نمونه دیگر آنها پشت دندان ها قرار می گیرد، در نتیجه کمتر از دو نمونه قبل قابل مشاهده هستند. هدف از معرفی گزینه های مختلف ایجاد حس راحتی در کودک یا نوجوان و ایجاد تمایل برای آغاز درمان ارتودنسی است.

این آمادگی را در کودک بوجود بیاورید که ممکن است مقداری درد احساس کند.

صرف نظر از نوع بریس و براکت هایی که انتخاب می کنید و نیز اصلاحاتی که برای درمان ارتودنسی انجام می شوند، کودک مقداری درد احساس خواهد کرد، زیرا ابزارها مقداری فشار به دندان ها وارد می کنند و آنها را به آرامی جابجا می کنند تا به محل درست برسند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
درمان تانگ تراست یا جلو آمدن زبان

 

آمادگی برای درمان ارتودنسی

آمادگی برای درمان ارتودنسی

بهداشت خوب دهان و دندان یک ضرورت است.

کودک شما باید در طول درمان ارتودنسی بهداشت دهان و دندان ها را به خوبی رعایت کند. شاید تنها چیزی که نمی خواهید پس از پایان درمان ارتودنسی و برداشتن براکت ها، روی دندان های کودک خود ببینید پوسیدگی و لکه روی آنها است. ذرات غذا می توانند لای براکت ها و دندان گیر کنند؛ بنابراین، ممکن است بخواهید پس از هر وعده غذایی و میان وعده ای ذرات غذای گیر کرده لای آنها را خارج کنید. مسواک زدن با مسواک نرم و کشیدن نخ دندان به طور منظم، یکی از کارهای ضروری حین درمان ارتودنسی است. از طرفی این کار چندان ساده نیست و ممکن است ابزار مخصوص نیاز داشته باشید.

بنابراین فراموش نکنید ابزارهای لازم مانند مسواک مناسب (بین دندانی)، دهانشویه و نخ دندان (فلاس تریدر) را از قبل تهیه کنید. درست نخ دندان کشیدن و درست مسواک زدن باید بخشی از کارهای معمول روزانه باشند. برای زدودن ذرات غذای کنار براکت ها می توانید از واترجت یا واتر فلاسر نیز کمک بگیرید. خوردن غذاهای سالم نیز می توانند کمک کننده باشند.

باید آمادگی مراجعه منظم به ارتودنتیست و دندانپزشک را داشته باشید.

برخلاف مراجعات سالانه ای که به دندانپزشک دارید، در طول درمان ارتودنسی لازم است کودک خود را به طور منظم نزد ارتودنتیست ببرید تا روند پیشرفت درمان را پیگیری نمایید و تنظیمات لازم انجام شوند. شاید این کار کمی دردسر ساز و وقت گیر باشد، اما باید بدانید این یکی از الویت های طول درمان ارتودنسی است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
رژیم غذایی در ارتودنسی

 

آمادگی برای درمان ارتودنسی

آمادگی برای درمان ارتودنسی

 

فهرستی از غذاهای مناسب برای دوره درمان داشته باشید.

وقتی درمان ارتودنسی را آغاز می کنید، ممکن است روزهای اول مقداری درد و حساسیت تجربه کنید، بنابراین توصیه ارتودنتیست به شما این است که از قبل برای داشتن رژیم غذایی نرم و سرد در این دوره آمادگی داشته باشید. سوپ ها، ژله ها، کوکی ها، خوراک بلغور جو دو سر انتخاب هایی ایده آل برای این دوره هستند. علاوه بر این باید از قبل راجع به غذاها و خوراکی هایی که نباید بخورید اطلاعات کسب کنید.

تا می توانید راجع به فرایند قرار گیری براکت ها روی دندان ها اطلاعات کسب کنید و آنها را در اختیار کودک خود نیز قرار دهید. این کار کمک می کند حین انجام آن کمتر عصبی شوید. اجازه ندهید یک لبخند نازیبا تا پایان عمر اعتماد به نفس و سلامت را از شما یا فرزندتان بگیرد.

5/5 (1 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *