دندانپزشکی زیبایی یا درمان ارتودنسی؟

دندانپزشکی زیبایی نوعی مراقبت دندانپزشکی است که شما زمانی به آن نیاز پیدا می کنید که می خواهید شکل ظاهری لبخند خود را بهبود دهید. در حالی که درمان ارتودنسی نوعی مراقبت تخصصی دندانی است که تمرکز آن روی بهبود وضعیت قرار گیری دندان ها و فک ها و نیز فائق آمدن بر مشکلات بایت است.

گرچه برخی ویژگی ها و روش های هر دو نوع مراقبت های دندانی مشابه و مشترک هستند، اما تفاوت مشخصی که بین این دو وجود دارد اهدافی است که پشت درمان ها است- اینکه برای زیبایی انجام می شود یا زیبایی؟ البته، بیماران می توانند هر دو را بخواهند، و این بیشتر موجب محو شدن مرزهای بین دندانپزشکی زیبایی و ارتودنسی می شود.

دندانپزشکی زیبایی

تمرکز دندانپزشکی زیبایی روی بهبود ظاهر دندان های شما است. بر اساس نظرسنجی که توسط انجمن دندانپزشکی زیبایی آمریکا (AACd) انجام شده است، بهبود ظاهر عامل تصمیم گیری در 86% از بیماران بود. اغلب، برای حصول این هدف، لازم است متخصصان دندانپزشکی خدماتی مانند ایمپلنت ها یا ونیرهای دندانی را ارائه دهند. اگر می خواهید لبخند سفیدتری داشته باشید و زیبایی کلی دندان های خود را بهبود دهید باید به دندانپزشک زیبایی مراجعه کنید.

دندانپزشک زیبایی متخصصی است که در دندانپزشکی عمومی مدرک گرفته است. همه دندانپزشکان زیبایی برای ارائه خدمات دندانپزشکی عمومی آموزش دیده اند، اما برخی هر دو را ترکیب می کنند یا صرفاً روی فرایندهای زیبایی متمرکز هستند. دندانپزشکی زیبایی عموماً نیازمند استعداد هنرمندانه در صدر مهارت های دندانپزشکی عمومی است، که همان چیزی است که دندانپزشکان در خدمات زیبایی خود روی آنها تأکید دارند. گرچه برخی آموزش های پیشرفته دندانپزشکی عمومی در برخی زمینه های وجود دارد، اما نیازی نیست دندانپزشک برای ارائه خدمات مربوط به آن، در این زمینه خاص مدرک داشته باشد.

مقایسه دندانپزشکی زیبایی و درمان ارتودنسی

مقایسه دندانپزشکی زیبایی و درمان ارتودنسی

هدف دندانپزشکی زیبایی

هدف دندانپزشکی عمومی این است که چگونه به نظر رسیدن لبخند شما را ارتقاء دهد. عموماً، دندان هایی که ظاهر خوبی دارند و نیز سلامت خوب دهانی دست در دست یکدیگر پیش می روند. به همین دلیل است که برخی دندانپزشکان زیبایی از تعدادی از پیشرفته ترین فرایند ها برای بهبود سلامت و بهداشت دهان استفاده می کنند تا به لبخندی سفید و درخشان یا دندان های کاملاً یکدست و همراستا دست پیدا کنند.

روش های معروف دندانپزشکی زیبایی

دندانپزشکی زیبایی عبارت است از درمان هایی مانند:

  • ایمپلنت های دندانی، که می توانند جایگزین دندان های از دست رفته یا دندان هایی شوند که به صورت مادرزادی وجود نداشته اند، همراه با یک قطعه مصنوعی شبیه تاج دندان برای خلق لبخندی کاملاً طبیعی.
  • سفید کردن دندان ها از طریق یک یا چند روش از جمله خدمات معمول موجود است.
  • اینله ها و انله های دندانی، که ظاهر دندان ها را بهبود می دهند و نیز ترمیمی ساختاری محسوب می شوند.
  • ونیرهای دندانی پیشرفته ترین درمان هایی هستند که برخی دندانپزشکان زیبایی ارائه می دهند.
  • باندینگ دندان روش دیگری برای بهبود لبخند با استفاده از مواد رزین مانندی است که رنگ و همین طور شکل آنها را بهبود می دهند. بر اساس جدیدترین تحقیقات، باندینگ شناخته شده ترین فرایند زیبایی است که توسط دندانپزشکان انجام می شود.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
ایمپلنت های دندانی راهکاری برای احیاء لبخندی کامل

مهم است توجه داشته باشید که همه دندانپزشکان زیبایی همه این خدمات را ارائه نمی دهند. از سوی دیگر، برخی پیشرفته ترین راهکارها مانند جدیدترین نمونه های ایمپلنت های دندانی و ونیرها را با روش های فناوری جدید برای سفید کردن و درخشان کردن دندان ها ارائه خواهند داد.

درمان ارتودنسی

درمان ارتودنسی بخشی از دندانپزشکی است که درمان های تهاجمی تر و جامع تری برای پرداختن و برطرف کردن مشکلات دشوارتر نحوه قرار گیری دندان ها ارائه می دهد. هدف این دسته متخصصان صاف و یکدست و همراستا کردن دندان های فک های بالا و پایین و نیز برقراری ارتباط صحیح فک ها با یکدیگر به روشی مطلوب برای بهبود گفتار، جویدن، و زیبایی کلی است.

همه ارتودنتیست ها مدرک دندانپزشک عمومی را نیز دارند. آنچه آنها را از دندانپزشکان عمومی متمایز می کند آموزش های اضافی و مدرکی است که در زمینه پیشرفته سلامت و بهبود دهان دریافت کرده اند.

مقایسه دندانپزشکی زیبایی و درمان ارتودنسی

مقایسه دندانپزشکی زیبایی و درمان ارتودنسی

هدف درمان ارتودنسی

هدف نهایی درمان ارتودنسی حصول اطمینان از صاف و یکدست شدن دندان ها است. گرچه ممکن است این یک اظهار نظر ساده به نظر برسد، اما روند صاف و همراستا کردن دندان ها بسیار پیچیده است و نیاز به گزینه های درمانی پیچیده تری دارد. تمرکز آنها روی سلامت دندان ها به عنوان نخستین اولویت خواهد بود، اما نحوه قرار گیری دندان ها را نیز بهبود می دهند تا زیبایی را نیز ارتقاء بخشند.

در ارتودنسی، هدف درمان شرایط مختلفی است، از جمله اوربایت و آندربایت. علاوه بر این، آنها می توانند به درمان کراس بایت، اپن بایت، و ناهمراستا بودن میدلاین نیز کمک کنند، حالتی که در آن خط مرکزی وسط دندان های فک بالا همراستا با خط مرکزی وسط دندان های فک پایین قرار نمی گیرد. علاوه بر این، نیاز است فاصله بین دندان ها اصلاح شود و فشردگی و نامرتبی دندان ها محدود یا اصلاح شود.

انواع درمان های ارتودنسی

مراقبت هایی که متخصصان ارتودنسی ارائه می دهند همپوشانی زیادی با مراقبت هایی دارند که در دندانپزشکی عمومی و دندانپزشکی زیبایی ارائه می شوند. با این حال، برخی فرایندهایی وجود دارند که اغلب توسط این متخصصان ارائه می شوند، که عبارتند از:

  • بریس ها: درمان ارتودنسی با هدف صاف و یکدست کردن دندان ها، روی استفاده از پیشرفته ترین فناوری، شامل بریس های فلزی و شفاف، برای تنظیم محل قرار گیری دندان ها متمرکز است.
  • ابزارهای ثابت: در برخی موقعیت ها، یک ابزار ثابت که بتواند برای جلوگیری از مکیدن انگشت یا تانگ تراستن استفاده شود، یک راهکار کاربردی است.
  • فضا نگهدار: این ابزارها برای درست باز نگهداشتن فضای به جا مانده از دندان های شیری از دست رفته طراحی شده اند. عموماً این نوع ابزارهای زمانی استفاده می شوند که دندان های شیری زودتر از موعدی که باید، از دست رفته باشند.
  • الاینرها: یک ابزار اصلاح نحوه قرار گیری دندان ها، که الاینر نامیده می شود، انتخابی فوق العاده برای افراد بزرگسالی است که نیاز به بریس های ارتودنسی دارند. جدیدترین نسل آنها روی صاف و یکدست کردن دندان ها بدون استفاده از بریس ها و براکت های فلزی تمرکز دارد، که باعث می شود برای بسیاری از افراد بزرگسال از نظر زیبایی خوشایند باشد. اینویزیلاین به دلیل تقریباً غیر قابل مشاهده بودن آن شناخته شده است.
  • ابزارهای تغییر دهنده محل فک ها: برای افرادی که نیاز دارند فک خود را تمرین دهند به درستی بسته شود، اغلب برای درمان یا پیشگیری از بروز اختلالات مفصل فکی گیجگاهی، ابزارهای تغییر محل فک به خوبی عمل می کنند.
  • وسیع کننده کام: این گزینه درمانی است که برای وسیعکردن قوس دندانی بالا مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار با قرار گیری روی سقف دهان عمل می کند.
  • ریتینرهای متحرک: ریتینرهای متحرک نوعی ابزار هستند که برای نگه داشتن دندان ها در محل مستقیمی که به تازگی برای آنها ایجاد شده است استفاده می شوند، و عموماً پس از درمان با بریس ها و به منظور پیشگیری از ریلپس (بازگشت دندان ها به وضعیت قبل از درمان) استفاده می شوند.
  • هدگیر. برخی افراد نیاز به مراقبت های پیشرفته تری دارند، و هدگیرها ممکن است بتوانند آن را ارائه دهند. این نوع ابزارها می توانند به کند کردن روند رشد فک بالا کمک کنند در حالی که دندان های جلوی دهان را رو به عقب می کشند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
ارتودنسى یا ونیر؟

ارتودنتیست ها در بهبود عملکرد دندان ها وفک ها با هدف حصول اطمینان از قرار گیری صحیح آنها، سلامت دندان ها، و سلامت بافت ها تخصص دارند. علاوه بر این، ممکن است متوجه شوید این خدمات سلامت کلی دهان و در کنار آن لبخند شما را نیز بهبود بخشیده اند.

مقایسه دندانپزشکی زیبایی و درمان ارتودنسی

مقایسه دندانپزشکی زیبایی و درمان ارتودنسی

نقاط مشترک دندانپزشکی زیبایی و ارتودنسی

برخی خدماتی که از طریق دندانپزشکی زیبایی و ارتودنسی ارائه می شوند وجه اشتراکاتی با یکدیگر دارند. کاملاً شایع است افرادی که به دنبال درمان های ارتودنسی هستند، از مزایای بهبود زیبایی آنها نیز بهره مند می شوند- و روی هم رفته، دندان های سالم زیباتر نیز به نظر می رسند.

بریس ها را در نظر بگیرید. هدف بریس ها، که اکثر ارتودنتیست ها آنها را ارائه می دهند، صاف و یکدست کردن صحیح دندان ها است. این به جویدن، حرف زدن، و سلامت کلی فک کمک می کند. علاوه بر این، کج و ناهمراستا بودن دندان ها بیشتر احتمال دارد که منجر به بروز مشکلاتی مانند اختلالات فکی گیجگاهی شوند. صاف کردن دندان های کج مزایای دیگری نیز دارد. برای مثال، درست مسواک زدن دندان های کج دشوارتر است زیرا دسترسی به همه جای آنها ساده نیست. دندان های صاف تر به گونه می توانند حفظ شوند که تمیز و سفید و درخشان تر به نظر برسند. علاوه بر این، درخشش و انعکاس نور آنها بهتر از دندان های کج است، در عوض، دندان های کج نمی توانند نور را به خوبی منعکس کنند در مقایسه تیره تر به نظر می رسند. در برخی موارد، درمان های مؤثر ارتودنسی نیاز و تمایل بیمار به انجام درمان های زیبایی را نیز برطرف می کنند.

با این حال، بریس ها می توانند یکی از حوزه های دندانپزشکی زیبایی نیز تلقی شوند. در صورتی که کج و ناهمراستا بودن دندان ها قابل توجه باشد اما سلامت دهان را تحت تأثیر قرار ندهد، بریس ها برای این منظور در زیر مجموعه دندانپزشکی زیبایی قرار می گیرند.

ذهنیت های مختلف

در صورتی که ذهنیت بیمار یک تمایز اساسی بین دندانپزشکی زیبایی و ارتودنسی قائل باشد، آنچه حقیقت دارد این است که ذهنیتی متفاوت با ذهنیت دندانپزشک است. بیماری که نیاز به اقدامات ارتودنسی دارد متفاوت با چیزی است که بیمار انتخاب می کند و ترجیح می دهد تحت فرایندهای زیبایی قرار بگیرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
عادات دهانی و ارتودنسی

در ارتودنسی، متخصص باید به نیازهای سلامتی بیمار به عنوان اولویت بپردازد، اما باید به زیبایی کلی نیز بپردازد. برای مثال، آنها ممکن است درد فک نیز داشته باشند، یا ممکن است در درست قرار دادن دندان های خود روی یکدیگر آنقدر مشل داشته باشند که جویدن برای آنها مشکل آفرین باشد.

ذهنیت این بیماران بسیار متفاوت است با بیمارانی که به دنبال اصلاح فواصل بین دندان های خود یا همپوشانی آنها هستند تا به اعتماد به نفس خود بیفزایند.

برخی بیماران نیاز به اطمینان بیشتری دارند که کجی و نامرتبی دندان های آنها برطرف می شود تا نگرانی های ظاهری آنها کاهش یابد. بسیاری از بیماران برای نحوه به نظر رسیدن دندان های خود به دنبال کمک هستند، از خود آگاهی دارند، و برای بدست آوردن اعتماد به نفس در لبخند تلاش می کنند. از طرف دیگر، بیماری که در زمینه مشکلات سلامت دندانی نیاز به کمک دارد، ممکن است از آنچه قرار است اتفاق بیفتد و آنچه قرار است برای بطرف نمودن آن انجام شود هراس داشته باشد.

گرچه هر بیماری منحصر بفرد است، اما الگوهای بنیادی و رفتاری متمایزی وجود دارند که دندانپزشکان زیبایی و ارتودنتیست ها نیاز دارند با آنها پیش بروند.

ترکیب دندانپزشکی زیبایی و ارتودنسی

نه تنها همپوشانی قابل توجهی بین ارتودنسی و دندانپزشکی زیبایی وجود دارد، بلکه در برخی موارد ترکیب آنها با هم بهترین نتایج را ارائه می دهد. ارتودنسی اغلب با به جا گذاشتن یک ساختار سالم می تواند مبنایی منسجم برای هر گونه درمان زیبایی ایجاد کند. مستقیم به سراغ درمان زیبایی رفتن می تواند به معنای تراش و اصلاح ساختار دندان ها باشد.

برای مثال، بیماری که فشردگی و نامرتبی دندان دارد می تواند برای آنکه آنها صاف تر به نظر برسند به سراغ ونیرها برود. اما، از آنجا که به مشکلات زیربنایی پرداخته نخواهد شد، ونیرهایی که روی دندان های ناهمراستا قرار می گیرند احتمال شکسته شدن آنها به علت مشکلات بایت وجود دارد. شاید راهکار بهتر این باشد که بیمار ابتدا تحت درمان ارتودنسی قرار بگیرد تا نحوه قرار گیری دندان ها اصلاح شود و سپس برای داشتن لبخندی بی نقص ونیرها روی آنها قرار بگیرند. روند کار اگر به این صورت پیش برود کمتر احتمال خواهد داشت ونیرهای دندانی نیاز باشند یا اگر هم تمایل به استفاده از آنها وجود داشته باشد، عمر طولانی تری خواهند داشت، و این کمک ارتودنسی به فرایندهای زیبایی است.

اکنون به این فکر کنید دندانپزشکی زیبایی به کمک ارتودنسی بیاید. بیمار ممکن است دندان هایی کج و ناهمراستا و کوچک داشته باشد، در حالی که کوچک بودن آنها به دلیل کج بودن آنها کمتر به چشم بیاید. درمان ارتودنسی می تواند آنها را صاف و همراستا کند، اما فواصلی بین دندان های کوچک بوجود خواهد آمد. اینجاست که یک مشکل ارتودنتیک به یک مشکل زیبایی تبدیل می شود. دندان ها صاف و مرتب شده اند اما آنها به طور طبیعی برای دهان فرد کوچک هستند. در این حات، بیمار برای کاهش فاصله بین دندان های خود و بزرگتر به نظر رسیدن آنها نیاز به ونیر خواهد داشت.

در برخی موارد، بیمارانی که به دنبال درمان های زیبایی دندانپزشکی هستند می توانند با کمک ارتودنسی نتیجه بهتری از تلاش خود بدست بیاورند، درست همانطور که افرادی که نیاز به درمان ارتودنسی دارند ممکن است بتوانند از فرایندهای زیبایی نیز بهره مند شوند.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *