آیا اینویزیلاین برای همه بیماران ارتودنسی است؟

اگر به بریس ها نیاز دارید اما چیزی محتاطانه تر از نوع فلزی استاندارد می خواهید، بریس های نامرئی را در نظر بگیرید. اینویزیلاین یک سیستم ارتودنسی است که از تری های متحرک و شفافی تشکیل شده است که به خوبی روی دندان های شما قرار می گیرند و در آنها از هیچ براکت فلزی، سیم یا الاستیکی برای جابجا کردن دندان های شما استفاده نمی شود. در عوض، آنها تری های دندانی شفافی هستند که به تدریج دندان های شما را جابجا می کنند و در یک راستا قرار می دهند، به همین دلیل است که به آنها الاینر نیز گفته می شود. در حالی که خود تری ها قابل جابجایی هستند، برخی افراد ممکن است برای کمک به هدایت دندان های خود به محل جدید، به اتصالات تراز کننده نیاز داشته باشند. این اتصالات قطعات کوچکی از مواد شفاف یا همرنگ دندان یا فلز هستند که در مکان های دقیق به دندان ها چسبانده می شوند تا الاینر بتواند بهتر آنها را بگیرد و در یک راستا قرار دهد. دندانپزشک در پایان درمان این اتصالات را بر می دارد.

روش قرار گرفتن تحت درمان با بریس های نامرئی به این صورت است که باید به صورت متوالی از یک مجموعه بریس هایی که به صورت سفارشی طراحی شده اند به مدت یک تا دو هفته استفاده کنید. ممکن است هنگام عادت کردن به سری جدید الاینرها، به طور موقت درد، فشار یا ناراحتی را تجربه کنید- بعضی از افراد ناراحتی خفیفی را تجربه می کنند. برای دیگران، شدیدتر است. با این حال، به خاطر داشته باشید که بریس های سنتی نیز باعث ایجاد دوره های درد و ناراحتی می شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
آیا در طول دوران بارداری می توان درمان ارتودنسی انجام داد؟

دریافت بریس های نامرئی یک تعهد است. اگر الاینرهای خود را در زمان های توصیه شده (حداکثر 22 ساعت در روز) استفاده نکنید و به روتینی که برای شما تعیین شده است پایبند نباشید، درمان ممکن است موفقیت آمیز نباشد. علاوه بر این، هیچ برندی کامل نیست و برخی ممکن است بهتر از سایرین با نیازها یا بودجه شما مطابقت داشته باشند- گرچه قیمت اکثر بریس های نامرئی تقریباً به اندازه بریس های سنتی است.

اگر مورد پیچیده ای دارید یا فقط نگران این هستید که آیا بریس های نامرئی برای شما کار می کنند یا خیر، برای ارزیابی به دندانپزشک یا ارتودنتیست خود مراجعه کنید. هر بریس، سنتی یا نامرئی، می تواند تأثیرات گسترده ای روی سلامت دهان و دندان های شما داشته باشد. به همین دلیل، توصیه می کنیم قبل از تصمیم گیری نهایی در مورد دریافت بریس های نامرئی، یک ارزیابی ارتودنسی انجام دهید.

اینویزیلاین برای ارتودنسی

اینویزیلاین برای ارتودنسی

هنگام انتخاب اینویزیلاین چه عواملی را باید مد نظر قرار داد؟

چندین فاکتور وجود دارند که فرد قبل از تعیین اینکه آیا درمان اینویزیلاین برای او مناسب است یا خیر، ممکن است بخواهد آنها را در نظر بگیرد. این عوامل عبارتند از:

هزینه

به طور کلی هزینه درمان ارتودنسی با اینویزیلاین ممکن است بیشتر از بریس های سنتی باشد، زیرا در مقایسه با زمانی که بریس های سنتی طول می کشد تا دندان ها را در موقعیت صحیح خود قرار دهند، ممکن است بیمار برای درمان با اینویزیلاین به زمان بیشتری نیاز داشته باشد.

از آنجا که اینویزیلاین مستقیماً در مطب دندانپزشکی ساخته نمی شود، گم شدن یا شکستن الاینر اینویزیلاین هزینه های اضافی را برای بیمار در بر دارد. هنگامی که یک براکت یا بند شما می شکنند یا سیم کمانی خود را گم می کنید، معمولاً برای تعمیر بریس ها هزینه اضافی لازم نیست.

بیمارانی که نیاز به درمان اینویزیلاین دارند ممکن است قبل از قرار گرفتن تحت درمان با الاینرهای اینویزیلاین نیاز باشد برای مدت کوتاهی از بریس های شفاف سنتی استفاده کنند. در چنین حالتی، علاوه بر هزینه سیستم اینویزیلاین ممکن است هزینه های اضافی وجود داشته باشند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
براکت های لینگوال، پشت دندانی یا مخفی

گفتار شما

ایده محتاطانه بودن سیستم اینویزیلاین برای اکثر افراد بسیار جذاب است تا زمانی که بدانند به جای بریس های سنتی از الاینرهای شفاف استفاده می کنند. برای برخی از بیماران، این الاینرها به دلیل حجم اضافی که پشت دندان ها ایجاد می کنند، ممکن است باعث اختلال خفیف در گفتار شوند.

همچنین این احتمال وجود دارد که بیماران افزایش بزاق را تجربه کنند. باز هم این به دلیل حجم اضافی پشت دندان ها ایجاد می شود. اکثر بیماران گزارش می دهند که یک تا دو هفته پس از شورع استفاده تمام وقت از تری های اینویزیلاین، گفتار آنها به حالت عادی باز می گردد، با این حال، زمانی که لازم است به سراغ تری بعدی بروند، ممکن است صحبت کردن آنها کمی دوباره دچار اختلال شود.

به خاطر داشتن استفاده از تری های اینویزیلاین

استفاده از تری های اینویزیلاین طبق تجویز دندانپزشک شما مهمترین جنبه سیستم اینویزیلاین است. بیماران باید هنگام مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و قبل از خوردن غذا، تری ها را خارج کنند. برای برخی از بیماران، به خاطر داشتن جایگذاری مجدد تری ها پس از غذا خوردن یا مسواک زدن مشکل ساز می شود. همچنین موارد زیادی وجود دارند که بیماران تری اینویزیلاین خود را گم می کنند زیرا آنها را برای غذا خوردن بیرون آورده اند و بعد از اتمام غذا فراموش کرده اند آنها را داخل دهان قرار دهند.

ساییدن و فشردن دندان ها

بیمارانی که دندان های خود را بیش از حد به هم فشار می دهند و می سایند (دندان قروچه) ممکن است متوجه شوند که به تری های اینویزیلاین آنها واقعاً آسیب وارد می شود. دندان قروچه روی تری های اینویزیلاین ممکن است باعث نازک شدن سطح جونده الاینرها شود و در نهایت باعث ایجاد سوراخ در مواد پلاستیکی شفاف شود. بیمارانی که معمولاً در شب از اسپلینت دندان قروچه استفاده می کنند، قادر به انجام این کار نخواهند بود، زیرا تری های اینویزیلاین باید در طول شب نیز شوند تا نیروی ثابتی به دندان ها وارد شود. در برخی موارد، بیمارانی که دیگر قادر به استفاده از اسپلینت دندان قروچه خود در شب نیستند، بازگشت یا حتی بدتر شدن علائم TMJ خود را تجربه می کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
انواع براکت های ارتودنسی

نوشیدنی های قهوه و چای

اگر حین استفاده از تری های اینویزیلاین نتوانید در طول روز از مزه کردن فنجان قهوه یا چای خود صرف نظر کنید، ممکن است متوجه شوید که تری ها شروع به لک شدن ناشی از این نوشیدنی ها می کنند. همچنین، دمای نوشیدنی ممکن است روی شکل تری ها تأثیر بگذارد و باعث تاب برداشتن و عدم قرارگیری صحیح آنها شود.

فقط شما و ارتودنتیست شما می توانید با هم تعیین کنید که آیا کاندیدای ایده آلی برای اینویزیلاین هستید یا خیر. اگر در مورد اینویزیلاین سؤالی دارید، با دندانپزشک یا ارتودنتیست خود صحبت کنید که آیا درمان ارتودنسی مناسب شما است.

اینویزیلاین برای ارتودنسی

اینویزیلاین برای ارتودنسی

پرسش های متداول در مورد بریس های نامرئی اینویزیلاین

آیا بریس های نامرئی واقعا کار می کنند؟

اثربخشی بریس های نامرئی به مورد فردی شما بستگی دارد. اکثر برندهای بریس های نامرئی فقط می توانند مشکلات خفیف تا متوسط ​​را اصلاح کنند. موفقیت شما همچنین به استفاده از الاینرها به مدت چند ساعت در روز، اقدامات سختگیرانه بهداشت دهان و دندان و تخصص بالینی پزشک شما، اعم از دندانپزشک عمومی، ارتودنتیست، یا پزشک از راه دور بستگی دارد.

آیا بریس های نامرئی ایمن هستند؟

آری، بریس های نامرئی عموماً توسط اکثر متخصصان دندانپزشکی ایمن تلقی می شوند، اما مطالعات نشان می دهند که برای نتیجه گیری قطعی در مورد اثرات بالقوه سلامتی، تحقیقات بیشتری نیاز است. به دلیل گزارش عوارض و واکنش های آلرژیک نامطلوب مهم است که بررسی کنید بریس ها از چه چیزی ساخته شده اند، زیرا برخی از مواد ممکن است باعث واکنش آلرژیک شوند. اگر نگرانی دارید، با دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی خود صحبت کنید.

هزینه بریس های نامرئی چقدر است؟

هزینه بریس های نامرئی به این بستگی دارد که کدام برند را انتخاب می کنید و اینکه آیا بیمه دندانپزشکی هزینه بریس های نامرئی را پوشش می دهد یا خیر. گرچه شما ممکن است تحت پوشش بیمه ارتودنسی باشید، ممکن است نتواند تمام هزینه ها، از جمله نگهدارنده های پس از درمان را تقبل کند.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *