رعایت بهداشت در ارتودنسی

همه می دانید در طول درمان ارتودنسی و هنگام استفاده از براکت ها و بریس های ارتودنسی، چقدر رعایت بهداشت و درست مسواک زدن و کشیدن نخ دندان حائز اهمیت است- اما آیا با ابزارهای این کار آشنایی دارید؟ اجازه دهید کار خود را با ابزارهای اساسی رعایت بهداشت ارتودنسی آغاز کنیم که برای مسواک زدن استفاده می شوند: چه مسواک هایی که فرچه نرم دارند، چه مسواک هایی که فرچه های آنها همسطح نیستند (مسواک هایی که فرچه های وسط آنها کوتاه تر هستند و فرچه های لبه های آنها بلندتر هستند) می توانند گزینه های مناسبی باشند. اما اطمینان حاصل کنید که مسواک الکتریکی با قدرت متوسط تنظیم شده باشد و اجازه ندهید لرزش های آن باعث شود پشت مسواک با براکت ها برخورد داشته باشد.

بایستی با استفاده از یک خمیر دندان فلورایده، دو مرتبه در طول روز (ترجیحاً بعد از هر وعده غذایی) و هر بار حداقل به مدت دو دقیقه، مسواک بزنید. به خاطر داشته باشید همه سطوح دندان ها را مسواک بزنید: قسمت های خارجی، داخلی، و سطوح جونده. بویژه مواظب باشید قسمت های بین سیم ها و دندان ها، و نیز بین براکت ها و لثه ها را نیز تمیز کنید- این همان جایی است که ذرات غذا به راحتی می توانند انباشته شوند.

در اینجا یک تکنیک مسواک زدن را به شما پیشنهاد می دهیم: از قسمت های خارجی دندان ها شروع کنید، نوک فرچه های مسواک را به شکلی صاف مقابل دندان ها قرار دهید و از حرکات دورانی کوچک استفاده کنید تا به آرامی آنها را تمیز کنید. برای قسمت های بین دندان ها بریس ها و لثه ها، در حالی که حرکات دورانی خود را ادامه می دهید، مسواک خود را قدری به سمت خط لثه ها مورب کنید (برای دندان های بالا و پایین آن را رو به بالا و پایین بیاورید). سپس، با استفاده از حرکات محکم رو به عقب و جلو، به سمت سطح جونده دندان های بالا و پایین حرکت کنید. در نهایت، کار خود را با مسواک زدن با دقت سطوح داخلی دندان ها (مانند همان کاری که برای سطوح خارجی انجام دادید) به اتمام برسانید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
آیا در طول درمان ارتودنسی می توان از دهانشویه استفاده کرد؟

 

 

رعایت بهداشت در ارتودنسی

رعایت بهداشت در ارتودنسی

مسواک مخصوص ارتودنسی

اگر در تمیز کردن قسمت های نزدیک براکت ها و سیم ها مشکل دارید، برخی ابزارهای خاصی هستند که می توانند به شما کمک کنند. یکی از این ابزارها، مسواک بین دندانی یا پروکسابراش proxabrush است. این نوع مسواک یک دسته فرچه دارد که مانند لوله تمیز کننده دور تا دور مسواک رو به بیرون قرار می گیرند. از آن به آرامی و با دقت برای تمیز کردن فضاهای کوچک زیر سیم ها و اطراف بندها و براکت ها استفاده کنید.

 

 

رعایت بهداشت در ارتودنسی

رعایت بهداشت در ارتودنسی

 

ابزار مخصوص دیگری که برای تمیز کردن دندان ها استفاده می شود نوعی دستگاه شستشو دهنده دهانی به نام “واتر پیک” است. این ابزار یک باریکه آب پر فشار را به سطح دندان ها شلیک می کند، که می تواند به شل شدن ذرات غذایی که در گوشه و کنار دندان ها یا درز شکاف آنها پنهان شده اند کمک کنند. گرچه استفاده از آن راحت است، اما یک ابزار شستشوی دهانی جایگزین مناسبی برای مسواک و خمیر دندان نیست- بلکه زمانی که در کنار تکنیک های صحیح مسواک زدن و کشیدن نخ دندان استفاده می شود می تواند بسیار موفق عمل کند.

 

 

رعایت بهداشت در ارتودنسی

رعایت بهداشت در ارتودنسی

 

استفاده از نخ دندان مخصوص ارتودنسی

برای تمیز و سالم نگه داشتن دندان ها و لثه ها، بایستی حداقل یک مرتبه در طول روز نخ دندان بکشید. نکشیدن نخ دندان می تواند باعث شود بیماری لثه گسترش پیدا کند و لثه های شما حساس، قرمز، و متورم شوند، که در نتیجه منجر به بوجود آمدن لبخند لثه ای خواهد شد. علاوه بر این، با سالم بودن لثه ها، دندان ها سریع تر جابجا خواهند شد. اما چگونه می توان نخ را به زیر سیم ارتودنسی بریس ها برد؟ این کار با کمک یک فلاس تریدر چندان هم دشوار نیست.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
اهمیت تمیز کردن زبان

استفاده از این ابزار چیزی شبیه سوزن نخ کردن است: یک سر نخ را از تریدر رد می کنید، سپس تریدر را می کشید و با آن سر آزاد نخ را از زیر سیم حمل می کنید. حالا نخ را از هر دو سر بگیرید و آن را به طرف بالا و پایین اطراف هر دو دندانی که نخ بین آنها است، و نیز زیر لثه ها بلغزانید، تا اینکه صدایی شبیه جیغ از آن به گوش برسد. در انتها آن را بیرون بکشید و از نخ در یک قسمت جدید استفاده کنید.

 

 

رعایت بهداشت در ارتودنسی

رعایت بهداشت در ارتودنسی

 

اگر از ریتینر استفاده می کنید، باید به صورت روزانه آن را شستشو دهید، درست همانطوری که دندان های خود را مسواک می زنید. ارتودنتیست می تواند استفاده از یک محلول تمیز کننده را به شما پیشنهاد دهد- اما هرگز روی ریتینر خود آب داغ نریزید، زیرا می تواند موجب تخریب پلاستیک نرم شود و باعث شود غیر قابل استفاده شود! سعی کنید وقتی آن را داخل دهان خود قرار نمی دهید، همیشه آن را در جعبه مخصوص خود بگذارید.

مراقبت های تخصصی ارتودنسی

حتی اگر به طور منظم به ارتودنتیست مراجعه می کنید، باز هم به این معنا نیست که نیازی به مراجعه به دندانپزشک عمومی ندارید- در واقع انجام این کار بیشتر از هر زمان دیگری حائز اهمیت است! گرچه تمرکز ارتودنیست روی بهبود بایت و نحوه قرار گیری دندان ها است، اما دندانپزشک با معاینات دقیق و انجام پاکسازی ها و مراقبت های پیشگیرانه می تواند این اطمینان را بوجود بیاورد که دندان های شما تا پایان درمان ارتودنسی سالم باقی خواهند ماند. درمان ارتودنسی یک کار گروهی است که در آن هر کسی نقش مهمی به عهده دارد و همه گروه تنها یک هدف مهم را دنبال می کند: بخشیدن لبخند زیبایی که بیمار استحقاق آن را دارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
مقابله با ترس و استرس ارتودنسی
3/5 (1 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *