تاثير ارتودنسى بر چهره

با وجودى كه دلايل متعددى در لزوم انجام درمان ارتودنسى مطرح مى شود، اكثر افرادى كه در جستجوى درمان ارتودنسى مى باشند، بخاطر مسائل زيبايى دنبال اين درمان مى روند. در واقع هدف عمده افراد از ارتودنسى، تاثيرگذارى بر روى چهره و تقويت زيبايى صورت مى باشد. در مقاله پيش رو قصد داريم زواياى مختلف تاثير ارتودنسى بر روى چهره را بررسى كنيم و ميزان تاثير ارتودنسى بر آنها را توضيح دهيم

تاثير ارتودنسى بر چهره

تاثير ارتودنسى بر چهره

تاثير ارتودنسى بر فرم صورت

برخى از افراد انتظارات زيادى از ارتودنسى دارند. در اصل انتظار آنها از انجام ارتودنسى، تغير فرم صورت مى باشد. بايستى توجه كرد كه بريس ارتودنسى روى دندانها متصل مى شود و عمده تغيراتى كه مى تواند اعمال نمايد حابجايى آنها و تغيير بافت نرم يك سوم انتهايى صورت (حد فاصل بينى و چانه) مى باشد؛ ازينرو از يك ارتودنسى دندان نبايستى بيش از توانايى آن انتظار داشت. ارتودنسى به تنهايى توانمندى محدود خود را دارد و اگر به دنبال تغييرات اساسى در فرم صورت مى باشيد بايستى جراحى زيبايى يا جراحى فك را به همراه ارتودنسى مدنظر داشته باشيد.

تاثير ارتودنسى بر چهره

تاثير ارتودنسى بر چهره

تاثير ارتودنسى بر فك

تاثير درمان ارتودنسى بر روى فك از جمله مباحث بحث برانگيز است. بطور كلى ارتودنسى دندان روى دندانها متصل مى شود و هدف از آن جابجايى دندانها مى باشد و نه فكين. البته رابطه دندانها و فكين در فك بالا تنگاتنگ تر است و در فك بالا مى توان با عقب بردن يا جلو بردن دندانها تغييراتى را ايجاد كرد كه به نظر برسد فك بالا جلو يا عقب برده شده است اما در فك پايين بحث به صورت كامل مجزاست و نمى توان انتظار داشت با جابجا كردن دندانها فرم فك نيز تغيير كند. اگر صورت فرد نيازمند تغيرات فكى باشد بايستى وارد پروسه درمانى مشترك ارتودنسى و جراحى فك (كه ارتوسرجرى ناميده مى شود) بشويد تا جابجايى و تغيرات فكى حاصل شود. در اين موارد ابتدا رابطه دندانها بر اساس مشكل فكى موجود توسط متخصص ارتودنسى تنظيم مى شود و سپس با همين سيمهاى ارتودنسى فرد به اتاق عمل برده مى شود تا جراحى فك انجام شود.

تاثير ارتودنسى بر چهره

تاثير ارتودنسى بر چهره

تاثير ارتودنسى بر فرم لب

تغييرات لب بيشتر از تغييرات فك در ارتودنسى محتمل است. عمده ترين اثرى كه ارتودنسى روى لب مى گذارد تحت تاثير كشيدن و نكشيدن دندانها مى باشد. اگر كمبود فضاى دندانها زياد باشد،  براى برطرف كردن نامرتبى دندانها ممكن است دندان كشيده شود. بطور كلى كشيدن دندان،  لب فك مربوطه را عقب تر برده و از برجستگى آن مى كاهد. در مواردى كه كمبود فضا بقدرى نيست كه نياز به كشيدن دندان باشد،  متخصص ارتودنسى براى ايجاد فضا براى رفع نامرتبى دندانها، آنها را برجسته تر و بيرون زده تر مى كند كه در اين موارد حركت رو به بيرون و برجسته شدن لبها را نيز خواهيم داشت. تكليف مواردى كه مشخص است بايستى دندان كشيده شود يا نشود، معلوم است اما مشكل اصلى در مواردى است كه كمبود فضا نه بقدرى است كه از همان اول نياز به كشيدن دندان مسجل باشد و نه معلوم باشد كه نبايستى دندان كشيده شود. اينگونه موارد اصطلاحا بوردرلاين يا بينابين ناميده مى شوند و حدوسط در نظرگرفته مى شوند. در اين موارد بهتر است متخصص ارتودنسى با ملاحظه تر و با احتياط تر عمل كند به اين معنا كه ابتدا دندانها مرتب مى شوند تا فرم لبها مشخص شود و بر اساس فرم لب قضاوت شود كه بهتر است دندانها كشيده شوند يا خير. بطور كلى در سالهاى اخير برجسته تر كردن اجزاى صورت (مانند ژل زدن لبها، تزريق گونه و چانه) مد غالب بوده است و در مواردى كه بين كشيدن و نكشيدن دندانها شك شود بهتر است درمان بصورت غيركشيدنى آغاز شود.

تاثير ارتودنسى بر چهره

تاثير ارتودنسى بر چهره

تاثير ارتودنسى بر بينى

ارتودنسى به خودى خود روى بينى تاثير ندارد اما مى تواند با تاثير روى لب بالا زاويه نازولبيال (زاويه بين بينى و لب بالا) را تحت تاثير قرار دهد و ازين طريق به گونه اى عمل كند كه به نظر برسد بينى را تحت تاثير قرار مى دهد. يكى از مهمترين چالش هايى كه در اين زمينه وجود دارد، رابطه ارتودنسى و عمل بينى مى باشد. بطور كلى بهتر است عمل بينى بعد از ارتودنسى دندانها انجام شود تا فرم لب بالا (كه با بينى زاويه مى سازد) به شكل نهايى خود رسيده باشد و بر اين اساس يك جراح بينى، عمل بينى را انجام دهد. در اين موارد اگر نمى توانيد تا انتهاى درمان ارتودنسى براى عمل بينى صبر كنيد حداقل بهتر است از متخصص ارتودنسى خود زمانى را براى عمل بينى سوال كنيد كه اكثر تغيرات دندانها انجام شده باشد.

تاثير ارتودنسى بر چهره

تاثير ارتودنسى بر چهره

ارتودنسى و لاغرى صورت

بسيارى از افرادى كه ارتودنسى مى كنند در جلسات اول از كاهش تغذيه و كم كردن وزن صحبت مى كنند. در چند جلسه اول كه بريس هاى ارتودنسى نصب شده اند، تا فرد به سيستم غذايى و شيوه غذاخوردن جديد خود عادت كند، برهه اى از كم غذايى و كاهش وزن را تجربه خواهد كرد اما پس از دو سه جلسه ارتودنسى فرد به شرايط جديد عادت مى كند و وزن وى نيز به حالت عادى برمى گردد. اينكه برخى افراد به علت لاغرى صورت نگران انجام ارتودنسى مى باشند، دليل منطقى ندارد و تاثير ارتودنسى بر روى لاغرى صورت و كاهش وزن موقت است و به زودى به وضعيت سابق برخواهد گشت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
پیرسینگ های دهان و دندان و خطرات آنها
3.8/5 (4 نظر)
13 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *