ابزار تویین بلاک ارتودنسی

ابزار تویین بلاک چیست؟

ابزار تویین بلاک نوعی ابزار متحرک ارتوپدی و ارتودنتیک ارتودنسی است که برای صاف کردن استخوان فک و دندان ها کاربرد دارد. این ابزار در حقیقت از دو ابزار تشکیل شده است، یکی روی فک بالا و دیگری روی فک پایین قرار می گیرد. این ابزار دو بلاک آکریلیک دارد که روی سطوح جونده قرار می گیرند. بنابراین نام “تویین بلاک” به آنها اطلاق می گردد. ابزار تویین بلاک یکی از آخرین و بهترین ابزارهایی است که به رشد فک کمک می کند تا به سایز، شکل، و موقعیت درست خود برسد. اکنون صاف کردن دندان ها با بریس های ثابت ارتودنسی بسیار ساده تر و سریع تر شده است و نتایج با ثبات تری خواه داشت.

ابزار تویین بلاک به گونه ای طراحی شده است که نحوه رشد صورت را تغییر می دهد و این کار را با تحریک فک پایین به رشد رو به جلو، بهبود عملکرد ماهیچه ها، و اصلاح ارتباط دندان های جلو و عقب دهان انجام می دهد. آنها می توانند اورجت (فاصله ای که دندان های جلوی فک بالا جلوتر از دندان های جلوی فک پایین قرار می گیرند) را از 10 میلی متر به 4 میلی متر کاهش دهند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
انواع حساسیت دهان و حساسیت دندان

تویین بلاک یکی از پیشرفت های اصلی در اصلاح ارتودنتیک مال اکلوژن کلاس 2 (جلو آمدگی دندان های بالا یا عقب رفتگی دندان ها یا فک پایین) است. فک پایین عقب رفته، دیپ بایت، و برخی اختلالات خاص فکی- جمجمه ای یا اختلالات فکی- گیجگاهی (TMJ)) می توانند بدون نیاز به جراحی یا هدگیر اصلاح شوند. شما خیلی خوش بخت هستید که این شانس را دارید که با تویین بلاک درمان شوید. تویین بلاک به مدت 9 ماه یا بیشتر استفاده می شود.

تویین بلاک به گونه ای طراحی شده است که هر بار دهان خود را باز و بسته می کنید، چیزی می بلعید یا حرف می زنید، ابزار فعال می شود. این حرکات فشار ملایمی روی دندان ها و قوس دندانی وارد می کنند در حالی که هنوز به مفاصل فک ثبات می بخشند. به مرور زمان، فک پایین به صورت دائم وضعیت رو به جلو می گیرد و بایت اصلاح می شود.

اورجت چیست؟

دندان های جلوی فک بالا به طور معمول باید حدود 2-4 میلی متر جلوتر از دندان های جلوی فک پایین قرار بگیرند. این اورجت شما نامیده می شود. اگر این اورجت از 4 میلی متر فراتر برود، ابزار تویین بلاک استفاده می شود تا فک پایین را رو به جلو و به جای صحیح خود بیاورد.

ابزار تویین بلاک ارتودنسی

ابزار تویین بلاک ارتودنسی

ابزار تویین بلاک چه زمان هایی باید استفاده شود؟

تویین بلاک یکی از نامحسوس ترین(کمتر جلب توجه می کند) و راحت ترین ابزارهای ارتوپدیک فانکشنال است؛ بنابراین بیمار قادر خواهد بود به صورت تمام وقت از آنها استفاده نماید. بیماران قادر خواهند بود حرف بزنند، بخوابند، بازی های پر تحرک انجام دهند و حتی با این ابزارهای خارق العاده غذا بخورند. یکی از دلایلی که ابزار تویین بلاک اینقدر خوب عمل می کند این است که به صوت 24 ساعته در طول روز استفاده می شود. این ابزار با کنترل قدرت عضلاتی که برای جویدن استفاده می شوند عمل می کند و باید تا جایی که امکان دارد- یعنی به صورت تمام وقت- استفاده شود. قرارگیری مداوم صحیح فک ها این اطمینان را بوجود خواهد آورد که رشد و موقعیت مطلوب حاصل خواهند شد. لطفاً به خاطر داشته باشید که اگر از ابزار خود به اندازه کافی استفاده نکنید این شما هستید که متضرر می شوید. طول درمان شما طولانی تر خواهد شد و فک شما رو به عقب به جای اصلی خود جابجا خواهد شد.

ابزار تویین بلاک ارتودنسی

ابزار تویین بلاک ارتودنسی

موفقیت آمیز بودن استفاده از تویین بلاک ها به چه عواملی بستگی دارد؟

نتایج واقعی در افراد مختلف متفاوت است، زیرا سن، همکاری بیمار در استفاده از ابزار، تنفس دهانی، عادات نادرست عضلانی، و عوامل دیگر نقش دارند. برای اصلاح کلی بهتر و کمترین ریلپس (بازگشت به وضعیت قبل از درمان) تنفس درست از راه بینی الزامی است. در طول معاینات ارتودنتیک تجزیه و تحلیل مجرای تنفسی انجام می شود تا این مشکل ارزیابی شود و توصیه های لازم ارائه شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
عدم تقارن صورت چیست و چگونه درمان می شود؟

با مسئولیت پذیری و همکاری خود شما در کمترین بازه زمانی ممکن، بهترین نتایج بدست خواهند آمد. کار تیمی بین بیمار، والدین، و پزشکان ضروری است.

آیا استفاده از تویین بلاک ها درد دارد؟

در ابتدا ممکن است با استفاده از تویین بلاک ها احساس ناراحتی داشته باشید، گونه های شما احساس درد و سوزش داشته باشند، اما این موقتی است. اگر شما به صورت تمام وقت از ابزار خود استفاده کنید خیلی زود به آن عادت خواهید کرد و هنگام استفاده از آنها احساس راحتی بیشتری خواهید داشت. حرف زدن شما نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت؛ که با بلند حرف زدن و تمرین کردن برطرف خواهد شد.

پاکسازی ابزار چگونه انجام می شود؟

تمیز نگه داشتن ابزار خیلی مهم است- این می تواند با یک مسواک و مقداری خمیر دندان انجام شود، اما هنگام پاکسازی آنها از آب داغ استفاده نکنید.

چه اتفاقی می افتد اگر ابزار شکسته شود؟

گاهی اوقات ممکن است یک بخش کوچک از ابزار شکسته یا شل شود. اگر هنوز می توانید از بریس های خود استفاده کنید این کار را انجام دهید. هر چه سریع تر با ارتودنتیست خود تماس بگیرید تا برای قرار ملاقات وقت بگیرید.

مفاصل فک سالم (بدون درد)، چهره زیبا و دلپسند، لبخند جذاب، دندان هایی که به خوبی روی یکدیگر قرار می گیرند، به شکلی که انتظار می رود باشند، و دندان های صاف، هدف ما از درمان هستند. همه افراد می خواهند خوب به نظر برسند تا احساس خوبی داشته باشند. سلامت تأثیر زیادی روی اعتماد به نفس و موفقیت شخصی دارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
متخصص ارتودنسی در کرج
0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *