جراحی سینوس لیفت آماده سازی برای کاشت ایمپلنت

شاید اگر شما هم بشنوید قبل از کاشت ایمپلنت های دندانی خود نیاز به جراحی سینوس لیفت دارید بترسید، اما جای هیچ نگرانی نیست، زیرا یک فرایند جراحی نسبتاً متداول است که می تواند کاشت ایمپلنت های دندانی را برای شما ممکن سازد، حتی پس از آنکه استخوان شما دچار تحلیل رفتگی شده باشد. این یک فرایند جراحی است که طی آن در فک بالا و در محل دندان های مولر و پرمولر استخوان جای داده می شود. غشاء سینوس ماگزیلاری رو به بالا برده می شود تا فضای کافی برای استخوان اضافی ایجاد می شود.

سیستم سینوس اجزاء مختلفی دارد اما سینوس های ماگزیلاری هستند که بسیار نزدیک به دندان ها قرار می گیرند. ممکن است گاهی اوقات شما در پی یک احتقان یا سرما خوردگی شدید دندان درد شدیدی را تجربه کنید- علت این است که فشار روی سینوس ها به ریشه دندان های فک بالا منتقل می شود.

اصطلاح فنی که برای این فرایند استفاده می شود “تقویت کف سینوس ماگزیلاری” می باشد، اما ممکن است شما “تقویت سینوس” و “سینوس لیفت” نیز شنیده باشید. یک دندانپزشک که در این زمینه آموزش ویژه دیده باشد، یک پریودنتیست، یا یک جراح دهان می توانند این جراحی را انجام دهند.

جراحی سینوس لیفت برای کاشت ایمپلنت

جراحی سینوس لیفت برای کاشت ایمپلنت

چرا ممکن است انجام جراحی سینوس لیفت لازم باشد؟

تقویت سینوس معمولاً زمانی انجام می شود که بیمار استخوان کافی در فک بالای خود برای حمایت از ایمپلنت های دندانی ندارد. در یک فرایند طبیعی به نام اسئواینتگریشن، ایمپلنت دندانی با استخوان فک جوش می خورد، اما این فرایند تا میزان زیادی به وجود مقدار کافی استخوان بستگی دارد.

ممکن است شما قبل از دریافت ایمپلنت های دندانی نیاز به انجام جراحی سینوس لیفت داشته باشید، اگر:

  • استخوان فک شما قبلاً آسیب دیده باشد، برای مثال، در اثر تروما یا یک کشیدن دندان دشوار.
  • از آن منطقه یک کیست یا تومور برداشته شده باشد.
  • شما در نتیجه پریودنتیت دچار تحلیل استخوان در آن منطقه شده باشید.
  • استخوان شما در نتیجه از دست رفتن دندان دچار تحلیل رفتگی شده باشد (حفره دندان می تواند 40 تا 60 درصد از ساختار استخوان خود را در سه سال نخست پس از خارج شدن دندان از دست بدهد).
  • شما به صورت طبیعی حفره سینوس بزرگ یا استخوان فک نازکی دارید.

البته، همه افرادی که ایمپلنت های دندانی جایگزین دندان های مولر و پرمولر را دریافت می کنند نیاز به این جراحی نخواهند داشت. با این حال، این یک فرایند نسبتاً متداول است.

آماده سازی برای انجام فرایند سینوس لیفت

برای شروع، دندانپزشک جراح شما ابتدا مشاوره اولیه را انجام خواهد داد تا راجع به نیازهای شما با شما گفتگو کند. بخشی از این فرایند گرفتن تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس، و احتمالاً اسکن های CT، برای بررسی وضعیت کنونی فک شما می باشد، برای تأیید اسن موضوع که آیا شما گزینه مناسبی برای فرایند سینوس می باشید.

استخوانی که پیوند زده می شود می تواند منابع مختلفی داشته باشد:

  • استخوان بدن خود شما (یا از بخشی از دهان شما یا استخوان دیگری از شما- اغلب از لگن یا پا)
  • انسان دیگر (افراد ممکن است هنگام مرگ بافت های استخوانی خود را اهداء کنند)
  • استخوان گاو
  • مواد مصنوعی مانند هیدروکسی آپاتیت.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
مشکلات تنفس دهانی

همه این موارد بی خطر می باشند و فراوری می شوند تا اطمینان بوجود بیاید که آنها عاری از هر گونه بیماری هستند.

فرایند جراحی سینوس لیفت

روش های مختلفی برای انجام جراحی سینوس لیفت وجود داد. همه آنها با ایجاد یک برش در لثه ها آغاز می شوند تا بتوان از طریق آن به استخوان زیر دسترسی پیدا کرد. متداول است که دندانپزشک یک حفره پنجره مانند درون استخوان ایجاد می کند و آن را رو به بالا هل می دهد تا حفره سینوس مشاهده شود. غشاء سینوس رو به بالا برده می شود و فضای زیر آن با گرانول های مواد استخوان پیوندی پر می شود. سپس، بافت لثه در جای خود بخیه زده می شود. تکنیکی که دندانپزشک شما استفاده می کند ممکن است بسته به وضعیت شخصی شما متفاوت باشد. در صورت داشتن هر گونه نگرانی، راجع به آن با دندانپزشک خود گفتگو کنید.

جراحی سینوس لیفت برای کاشت ایمپلنت

جراحی سینوس لیفت برای کاشت ایمپلنت

اصلی ترین خطر این جراحی سوراخ یا پاره شدن غشاء است. در برخی موارد نادر این اتفاق رخ می دهد، که می تواند در جای خود بخیه زده شود، یا برای ترمیم آن از یک تکه بافت دیگر استفاده کرد. اغلب جراحی می تواند طبق برنامه ادامه پیدا کند؛ اما در برخی موارد، باید به غشاء زمان داد تا بهبود پیدا کند، قبل از آنکه سینوس لیفت انجام شود.

کاشت ایمپلنت های دندانی

اکثر بیماران باید 4 تا 9 ماه برای کاشت ایمپلنت های دندانی صبر کنند. این بازه زمانی شانس جوش خوردن ایمپلنت در جای جدید خود را افزایش می دهد. مدت زمان واقعی که باید صبر کنید به نوع موادی بستگی دارد که برای پیوند استفاده شده اند.

در برخی موارد کاشت ایمپلنت های دندانی به عنوان بخشی از جراحی سینوس لیفت امکان پذیر است- بدون هیچ دوره انتظاری. یک مطالعه که در این زمینه انجام شده است نشان داده است که گرچه این روش نسبتاً امن و بی خطر است، اما در افرادی که ارتفاع استخوان باقی مانده آنها کمتر از 4 میلی متر باشد، نرخ موفقیت آن پایین تر خواهد بود.

جراحی سینوس لیفت برای کاشت ایمپلنت

جراحی سینوس لیفت برای کاشت ایمپلنت

مزایای سینوس لیفت

بیماری لثه و آسیب ناشی از افتادن دندان را ترمیم می کند.

وقتی بیماری لثه برای یک دوره زمانی نسبتاً طولانی بدون درمان باقی بماند، عفونت می تواند موجب تخریب بافت استخوان فک شود. از دست رفتن دندان ها باعث تخلیه ساختار ضروری ریشه دندان از داخل استخوان فک می شود. وقتی ریشه دندان وجود نداشته باشد تا استخوان به آن پیوند بخورد، در نهایت توسط بدن جذب می شود. در هر دو صورت، از دست رفتن ایتخوان فک باعث خواهد شد حفره سینوس ماگزیلاری پیشروی کند و جای آن را بگیرد.

طی جراحی سینوس لیفت، این مواد از دست رفته استخوان با مواد طبیعی یا مصنوعی جایگزین می شوند. وقتی مواد پیوندی داخل حفره قرار داده می شوند، سینوس ماگزیلاری ارتفاع بیشتری بدست می آورد. پیوند به طور همزمان تولید استخوان طبیعی را تحریک خواهد کرد و اجازه خواهد داد استخوان فک تحلیل رفته احیاء شود.

کاشت ایمپلنت های دندانی را ممکن می سازد.

اگر می خواهید دندان از دست رفته خود را با یک ایمپلنت دندانی جایگزین کنید، باید مقدار کافی استخوان در فک خود داشته باشید تا ساختار ریشه مصنوعی را حمایت کند. با این حال، اگر استخوان کافی وجود نداشته باشد، و سینوس خیلی نزدیک به دهان واقع شده باشد، ایمپلنت های دندانی باقی نخواهند ماند.

وقتی استخوان جدید طی جراحی سینوس لیفت به حفره افزوده می شود، جراحان دهان و دندان ممکن است قادر باشند ایمپلنت دندانی را همزمان قرار دهند. اگر رشد بیشتر استخوان نیاز باشد، اکثر افراد ظرف مدت 9 ماه پس از جراحی اولیه می توانند ایمپلنت دندانی خود را دریافت کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
آناتومی یک لبخند ایده آل

کاهش خطر آسیب به سینوس

اگر دیواره سینوس ماگزیلا خیلی نازک یا خیلی نزدیک به بالای دهان باشد، قرار دادن ایمپلنت ممکن است به حفره سینوس آسیب وارد کند و باعث بروز یک دسته مشکلات شود. با انجام جراحی سینوس لیفت، حفره فضای بیشتری پیدا می کند، و باعث می شود کاشت بی خطر ایمپلنت امکان پذیر باشد.

جراحی سینوس لیفت چقدر هزینه دارد؟

هزینه نسبی هستند و به پیچیدگی کار و نیز مقدار استخوان پیوندی مورد نیاز بستگی خواهد داشت. اگر به شما گفته شده نیاز به کاشت ایمپلنت های دندانی دارید، باید چک کنید آیا نیاز به فرایندهای آماده سازی مانند پیوند استخوان و جراحی سینوس لیفت دارید.

جراحی سینوس لیفت برای کاشت ایمپلنت

جراحی سینوس لیفت برای کاشت ایمپلنت

مراقبت های پس از جراحی سینوس لیفت

اطلاعات زیر زمانی کاربرد دارند که ارتفاع و پهنای استخوان فک از دست رفته باشد. ماده پیوند کار گذاشته می شود تا به احیاء استخوان فک به منظور آماده سازی برای کاشت احتمالی ایمپلنت به جای دندان یا دندان های از دست رفته کمک کند.

فک بالای شما تحت فرایند تقویت سینوس یا سینوس لیفت قرار گرفته است. این فرایند ارتفاع استخوان از دست رفته در منطقه دندان های مولر اول و دوم، و گاهی اوقات پرمولر دوم را احیاء می کند. این یک فرایند مهم است زیرا کاشت ایمپلنت در منطقه ای را ممکن می سازد که این امکان به دلیل عدم وجود استخوان در نتیجه بزرگ شدن سینوس وجود نداشت.

استخوانی که پیوند زده می شود اغلب ترکیبی از استخوان منجمد- خشک شده، استخوان مصنوعی، و استخوان خود شما می باشد. به همین دلیل، ممکن است دو زخم جراحی داشته باشید: محل اهدا کننده، و محل گیرنده.

از فین یا عطسه کردن از راه بینی خودداری کنید. با دهان باز عطسه کنید. با نی چیزی ننوشید و از تف کردن خودداری کنید. غواصی و پرواز در هواپیماهای تحت فشار نیز ممکن است فشار سینوس را افزایش دهد و باید از انجام آنها خودداری کنید. ضد احتقان هایی مانند Drixoral، Dimetapp، یا Sudafed به کاهش فشار داخل سینوس ها کمک خواهند کرد.علاوه بر این، ممکن است برای شما آنتی بیوتیک تجویز شود.

بهداشت دهانی

به مدت یک روز پس از جراحی، از شستشوی دهان و تف کردن پرهیز کنید. این کارها باعث کنده شدن لخته خون روی محل جراحی و باز شدن زخم می شوند و می تواند خونریزی را طولانی تر و روند بهبود را کندتر نماید. نباید خونریزی قابل توجهی داخل دهان داشته باشید. بزاق دهان می تواند قورت داده شود، حتی اگر اندکی آغشته به خون باشد.

تمیز نگهداشتن دهان پس از جراحی برای کاهش خطر بروز عفونت ضروری است. از یک روز پس از فرایند شستشوی دهان با آب و نمک را آغاز کنید. نصف قاشق چایخوری نمک را در یک فنجان آب ولرم حل کنید و به آرامی دهان را با مقداری از این محلول شستشو دهید، و برای مصرف همه آن پنج دقیقه زمان بگذارید. هر چقدر دوست دارید این کار را طی پنج روز آینده تکرار کنید، اما حداقل چهار تا پنج مرتبه در طول روز و همیشه پس از خوردن غذا آن را انجام دهید.

به مدت 48 ساعت دندان های ناحیه اطراف جراحی را مسواک نزنید. هنگام تخلیه خلط گلو نیز به آرامی برخورد کنید.

برای برخی فرایندهای خاص، پزشکان ممکن است دهانشویه های آنتی بیوتیک (کلرهگزیدین، پریوگراد، پریدکس) تجویز کنند. این دهانشویه باید صبح و قبل از رفتن به رختخواب پس از انجم کارهای روتین بهداشتی دهان استفاده شوند. پس از استفاده از دهانشویه های دارویی از خوردن، نوشیدن، یا شستن دهان اجتناب کنید. استفاده از این دهانشویه ها بیشتر از دو مرتبه در طول روز باعث ایجاد لکه روی دندان ها خواهد شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
بوتاکس در دندانپزشکی: درمانی که دیگر صرفاً جنبه زیبایی ندارد

سیگار کشیدن

اگر سیگاری هستید، به مدت حداقل دو هفته پس از جراحی از سیگار کشیدن اجتناب کنید. همانطور که در جلسه مشاوره شما اشاره شده است، کشیدن سیگار به میزان قابل توجهی خطر شکست جراحی پیوند استخوان و تقویت سینوس را کاهش می دهد.

رژیم غذایی

مقادیر زیاد مایعات بنوشید. از نوشیدنی ها و خوراکی های داغ بپرهیزید و روز نخست پس از جراحی باید غذاهای نرم و مایعات مصرف کنید. همه غذاهای جامد را از محل جراحی دور نگهدارید.

جراحی سینوس لیفت برای کاشت ایمپلنت

جراحی سینوس لیفت برای کاشت ایمپلنت

درد

مصرف داروهای مسکن را باید قبل از بین رفتن اثر داروهای بی حسی آغاز کنید. برای دردهای متوسط، ایبوپروفن (ادویل یا موترین) می توانند استفاده شوند. برای دردهای شدید، داروهای تجویزی باید استفاده شوند. اگر آلرژی دارید، یا دندانپزشک دستوری غیر از این به شما داده است، از هیچ یک از داروهای بالا استفاده نکنید. این ممکن است شامل بیمارانی با بیماری های کلیوی و کبدی باشد.

آنتی بیوتیک ها

حتماً برای کمک به پیشگیری از عفونت، آنتی بیوتیک های تجویزی خود را طبق دستور مصرف کنید.

فعالیت

پس از جراحی، فعالیت های فیزیکی خود را در حداقل میزان خود نگهدارید. اگر ورزش می کنید، ممکن است خونریزی یا ضربان در محل جراحی را تجربه کنید. اگر این اتفاق رخ دهد، باید از ادامه ورزش دست بکشید. به خاطر داشته باشید، که احتمالاً تغذیه عادی ندارید و این ممکن است موجب تضعیف بدن شما شود و توانایی بدن شما برای ورزش کردن را بیشتر محدود می کند.

خونریزی

مقداری خون یا قرمزی داخل بزاق دهان به مدت 24 ساعت کاملاً طبیعی است. خونریزی شدید (پر شدن به سرعت دهان از خون) می تواند با 30 دقیقه قرار دادن مستقیم بایت روی گاز استریل روی محل جراحی کنترل شود. به طور کلی، در صورت نیاز تنها فشار اندکی اعمال کنید.

تورم

تورم یک اتفاق طبیعی پس از جراحی است. برای به حداقل رساندن تورم، روی گونه منطقه جراحی کیسه یخ (یا یک کیسه پلاستیکی یا یک حوله پر از یخ) قرار دهید. تا جایی که امکان دارد، 48 ساعت نخست، به طور منظم هر 20 دقیقه با فواصل 20 دقیقه ای کیسه یخ را قرار دهید. عموماً ظرف 48 تا 72 ساعت تورم به اوج خود می رسد و سپس طی 3 تا 5 روز بعد کاهش پیدا می کند. اگر تورم سه روز پس از جراحی مجدداً شروع به افزایش کرد، حتماً بلافاصله با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

بهبودی پس از جراحی

بلافاصله پس از جراحی ممکن است در ناحیه اطراف آن تورم و خونریزی از دهان یا بینی را تجربه کنید. احتمالاً به مدت چند روز پس از آن ناراحتی احساس خواهید کرد، اما اکثر بیماران ناراحتی چندانی تجربه نمی کنند. در صورت تداوم خونریزی به مدت بیشتر از دو روز، یا وخیم تر شدن درد و تورم، باید بلافاصله با دندانپزشک تماس بگیرید.

خطر عفونی شدن سینوس ها نیز وجود دارد، اما دندانپزشک شما برای محافظت در برابر این اتفاق به شما دارو خواهد داد. شما باید مراقب باشید عطسه یا شدید فین نکنید زیرا این کار می تواند موجب جابجا شدن مواد پیوند یا شل شدن بخیه های شما شود. اگر مستعد آلرژی باشید، احتمالاً جراح شما زمان انجام جراحی شما را در فصلی برنامه ریزی خواهد کرد که آلرژی شما عود نکند.

پس از 7 تا 10 روز باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا بتواند روند بهبود شما را بررسی کند و بخیه های شما را بکشد، اگر به صورت خود به خود حل نشده باشند. لازم خواهد بود طی روند بهبود مراجعات بیشتری به دندانپزشک داشته باشید تا بررسی کند که همه چیز طبق برنامه پیش برود.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *