انواع حساسیت دهان و حساسیت دندان

 واکنش های حساسیتی دهان و دندان نوعی واکنش غیر عادی سیستم ایمنی بدن هستند که در پاسخ به قرار گرفتن در معرض مواد خارجی اتفاق می افتند. این واکنش ها شامل واکنش های آلرژیک و سایر واکنش های غیر آلرژیک هستند و شدت آنها می تواند از خفیف تا تهدید کننده برای زندگی باشد.

واکنش حساسیتی شدید “آنافیلاکسی” نامیده می شود و این واکنش آلرژیک معمولاً بلافاصله پس از قرار گرفتن در معرض آلرژن ها (عوامل حساسیت زا) آغاز می شود. واکنش های حساسیتی شدید داخل و اطراف دهان ممکن است دامنه وسیعی از ظواهر و علائم بالینی را داشته باشند، از جمله قرمزی یا سفیدی مخاط؛ تورم لب ها، زبان و گونه ها، و یا زخم ها و تاول ها.

 

انواع واکنش های حساسیتی شدید دهان

واکنش های حساسیتی شدید دهان

واکنش های حساسیتی شدید دهان

استوماتیت

از جمله علائم شایع استوماتیت عبارتند از قرمزی و تورم که ممکن است هر بخشی از دهان، از جمله زبان، سقفدهان، داخل لپ ها، و لب ها را شامل شوند. گاهگاهی با تشکیل تاول ها و زخم ها نیز همراه است. افرادی که تحت تأثیر قرار می گیرند ممکن است از احساس سوزش نسبت به غذاهای سرد، داغ، و ادویه دار شکایت داشته باشند.

واکنش های لیکنوئیدی Lichenoid

این نوع ضایعات شبیه لیکن پلان ها هستنذ و از خطوطی کمی برجسته، نارک، و مایل به سفید تشکیل شده اند که با هم مخلوط می شوند و یک الگوی سوزن دوزی شده مانند تشکیل می دهند. گاهی اوقات درون ضایعات زخم هایی واقع شده اند که با خطوط سفید مانندی احاطه شده اند. ضایعات لیکنوئیدی عموماً بیشتر روی مخاط داخل گونه ها یافت می شوند اما ممکن است در کل دهان اتفاق بیفتند.

واکنش های حساسیتی شدید دهان

واکنش های حساسیتی شدید دهان

آنژیوادم Angioedema

آنژیوادم یک تورم نرم، بدون درد و بدون خارش است که معمولاً لب ها، زبان، یا گونه ها را درگیر می کند. این تورم عموماً به سرعت گسترش می یابد و اگر به حنجره منتشر شود و منجر به دشواری تنفس شود، می تواند به یک واقعه جدی تبدیل شود که نیاز به درمان های اورژانسی دارد.

واکنش های حساسیتی شدید دهان

واکنش های حساسیتی شدید دهان

اریتم مولتی فرم Erythema multiforme

در اریتم مولتی فرم هم پوست و هم دهان ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرند. ضایعات دهانی به شکل تورم و قرمزی مخاط دهان آغاز می شوند، پس از آن شکل گیری تاول هایی آغاز می شود که مناطق زخم را می شکنند و از بین می روند. لب ها ممکن است متورم شوند و پوسته های خونی ایجاد کنند. ضایعه پوستی معمول “هدف” است یا “ضایعه عنبیه” که از حلقه های متحدالمرکز پوست قرمز تشکیل شده است که منطقه هایی از پوست با رنگ طبیعی آن را احاطه کرده اند. میزان درگیری می تواند آنقدر شدید باشد که نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد.

واکنش های حساسیتی شدید دهان

واکنش های حساسیتی شدید دهان

التهاب لثه سلول پلاسما

التهاب لثه سلول پلاسما به صورت لثه هایی به رنگ قرمز کم رنگ و متورم اما بدون زخم (از بین رفتن سلول های پوستی) ظاهر می شود. این ویژگی های ظاهری به دلیل جمع شدن سلول های سفید خاص خون، به نام سلول های پلاسما داخل لثه ها هستند. قسمت های دیگری که ممکن است درگیر شوند عبارتند از زبان یا لب ها. این شرایط قابل بازگشت با بیماری لثه تفاوت دارد، و علائم و نشانه های پس از از بین رفتن علت ناپدید می شوند.

 

پرسش و پاسخ هایی در مورد حساسیت های شدید دهانی

در صورت بروز واکنش های حساسیتی شدید چه باید کرد؟

باید هر چه سریعتر برای ارزیابی های تخصصی توسط دندانپزشک مراجعه کنید تا مشخص شود تشخیص چیست و تحت درمان صحیح قرار بگیرید. واکنش های حساسیتی خفیف اغلب با داروهای آنتی هیستامین یا داروهای استروئیدی موضعی درمان می شوند. در صورتی که دشواری در تنفس را تجربه کردید، باید بلافاصله به یک مرکز اورژانس مراجعه کنید.

 

چه چیزی می تواند موجب واکنش های حساسیتی شدید دهان شود؟

تعداد زیادی مواد هستند که می توانند موجب بروز این مشکل شوند. شایع ترین آنها عبارتند از غذا، افزودنی های غذا، داروها، محصولات بهداشتی دهان، و مواد دندانپزشکی.

 

آیا غذای خاصی وجود دارد که حساسیت شدید دهان به آنها شایع تر باشد؟

آری. مغزها (گردو، بادام زمینی، بادام، فندق)، میوه ها و سبزیجات (موز، آووکادو، کیوی، انبه، گوجه فرنگی، سیب زمینی)، شیر، تخم مرغ، سویا، ماهی (سالمون و تن)، و صدف (حلزون، صدف، خرچنگ دریایی، میگو) معمولاً از جمله عوامل آلرژی زا در سراسر جهان هستند. آدامس ها و آبنبات ها نیز اغلب با موادی مانند دارچین، نعناع فلفلی، یا منتول طعم دار شده اند، که می توانند موجب بروز واکنش های شدید حساسیتی در برخی افراد شوند.

 

سندروم لاتکس میوه چیست؟

افراد زیادی هستند که به محصولات لاتکس حساس هستند و به برخی از غذاها بویژه میوه های تازه حساسیت زیادی نشان می دهند. آلرژی لاتکس همراه با آلرژی میوه “سندروم لاتکس میوه” نامیده می شود. میوه هایی مانند آووکاو، موز، کیوی، پاپایا، انبه، هلو، انجیر، خربزه، و آناناس همگی با این سندروم ارتباط دارند. اگر به هر یک از این میوه ها حساسیت دارید باید دندانپزشک خود را مطلع کنید زیرا خطر آلرژی به لاتکس در این شرایط افزایش می یابد.

 

چه داروهایی در ظهور حساسیت های شدید داخل دهان نقش دارند؟

حقیقت این است که تقریباً هر داروییمی تواند چنین واکنش حساسیتی را داخل دهان ایجاد کند، گرچه برخی از آنها بیشتر از سایر داروها مقصر هستند. اگر مشکوک هستید که از واکنش حساسیتی بالا رنج می برید، این موضوع را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

واکنش های حساسیتی شدید دهان

واکنش های حساسیتی شدید دهان

چرا برخی محصولات بهداشتی دهان عامل واکنش های حساسیتی شدید تلقی می شوند؟

بسیاری از خمیر دندان ها و دهانشویه ها با موادی طعم دار شده اند که احتمال حساسیت زا بودن آنها زیاد است، مانند دارچین، نعناع فلفلی، اوژنول، و منتول. حتی نخ دندان ها و پاک کننده های پروتزهای مصنوعی نیز ممکن است حاوی موادی باشند که باعث بروز حساسیت های شدید می شوند.

 

چگونه درمان های دندانپزشکی می توانند موجب بروز حساسیت های شدید شوند؟

برخی مواد دندانپزشکی که دندانپزشکان استفاده می کنند می توانند موجب بروز حساسیت های شدید در برخی افراد خاص شوند. آلرژن های احتمالی عبارتند از فلزات موجود در پر شدگی های آمالگام (نقره)، روکش ها و بریج های دندانی، سیم های کمانی ارتودنسی؛ دنچرهای پلاستیکی یا آکریلیکی؛ ترمیم های کامپوزیتی، موادی که برای چسباندن استفاده می شوند؛ مواد قالب گیری، وارنیش ها؛ محصولات لاستیکی مانند دستکش ها و رابردم ها.

 

آیا بی حسی موضعی می تواند منجر به بروز آلرژی شود؟

آری، گرچه نادر است. تنها یک درصد از واکنش های منفی در نتیجه بی حسی موضعی واقعاً آلرژیک تلقی می شوند، و اکثر آنها به دلیل واکنش های آلرژیک به اکثر قریب به اتفاق واکنش های جانبی منتسب به بی حس کننده های موضعی در واقع ناشی از اضطراب بیمار یا پاسخی به منقبض کننده های موجود در محلول های بیهوشی هستند.

 

چگونه می توان مشخص کرد آیا شخصی آلرژی دارد؟

این می تواند یک چالش باشد، مخصوصاً وقتی شما واکنش های آلرژیک خفیف را تجربه می کنید. پزشک شما معمولاً از شما سؤال می پرسد که آیا تاکنون متوجه ارتباط بین قرار گرفتن در معرض یک غذا، دارو، یا محصولات دیگر و بروز علائم مشاهده کرده اید. در صورت لزوم، ممکن است پزشک برای بررسی های جامع تر شما را به یک متخصص آلرژی ارجاع دهد.

 

آیا می توان از بروز واکنش های حساسیتی شدید پیشگیری نمود؟

شاید. بهترین راه برای پیشگیری از واکنش های آلرژیک شدید پرهیز از عامل تحریک کننده آن است. وقتی عامل محرک شناسایی شده باشد این کار ساده است، اما در برخی موارد به سختی می توان به طور قطعی عامل مقصر را شناسایی نمود. برای مثال، غذاهایی که می خورید ممکن است حاوی مواد زیادی باشند که قادر به بروز واکنش های حساسیتی شدید هستند. در این صورت شناسایی عامل دشوار است.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *