خمیر دندان مناسب براى ارتودنسی

آیا شما هم برای انتخاب خمیر دندان مناسب خود از بین تعداد زیاد خمیر دندان ها سردرگم می شوید؟ متخصصان ارتودنسی معتقدند تشخیص تفاوت بین خمیر دندان های مختلف نیاز به زمان دارد. قرار گرفتن تحت درمان ارتودنسی کار را دشوارتر هم می کند به همین دلیل اغلب این بیماران این سؤال را می پرسند که بهترین خمیر دندان در طول درمان ارتودنسی کدام است. برای شفاف کردن این موضوع، در این مطلب راهنمای خرید خمیر دندان را به شما ارائه می دهیم تا لبخند زیبای خود را حفظ کنید.

انواع خمیر دندان و مواد تشکیل دهنده ی آنها

خمیر دندان یکی از اجزاء مهم در فرایندهای روزانه ی پاک کردن دندان است. این محصول که به شکل ژل، خمیر و پودر وجود دارد توانایی تمیز کردن دندان ها با مسواک را افزایش می دهد و پلاک های روی دندان را از بین می برد. با این حال، عمل مکانیکی مسواک زدن باعث می شود حاوی فلوراید بودن خمیر دندانی که استفاده می کنید از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد. در واقع فلوراید مهم ترین ماده در هر خمیر دندانی است، حتی اگر آب آشامیدنی شما حاوی فلوراید باشد. هرچند نظریه های مختلفی در خصوص مضر بودن آن بیان شده است، اما مقدار اندک آن هیچ خطری نخواهد داشت و افزودن آن به منابع آب آشامیدنی به شکل قابل توجهی موجب کاهش پوسیدگی دندان در سطح جوامع خواهد شد. فلوراید از جمله مواد معدنی طبیعی است که موجب افزایش استحکام مینای دندان می شود. بعلاوه، به فرایندهای کاهش مواد معدنی (demineralization) و تأمین مجدد مواد معدنی (remineralization) که در دهان اتفاق می افتد کمک می کند. اسید موجود در بزاق دهان لایه ی مینای دندان را مورد حمله قرار می دهد (demineralization). اگر تأمین مجدد مواد معدنی مینای دندان (remineralization) صورت نگیرد، پوسیدگی دندان به مرور زمان به حفره تبدیل می شود. فلوراید دندان ها را در برابر اسیدها محافظت می کند و فرایند تأمین مجدد مواد معدنی را تسریع می کند و اثر بخشی آن را بالا می برد. هر خمیر دندان که حاوی فلوراید است تا زمانی مفید خواهد بود که فرد در کنار مسواک زدن نخ دندان بکشد، به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کند و رژیم غذایی سالمی داشته باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
ارتودنسي كرج

این مطالب به این معنا نیستند که انواع دیگر خمیر دندان وجود ندارد که بتوانند برای شما مفید باشند، مخصوصاً اگر مشکلاتی مانند حساسیت دندان ها را دارید. فرمول هایی که می توانند بسته به نیاز شما مفید باشند عبارتند از:

 خمیر دندان مناسب براى ارتودنسی

خمیر دندان مناسب براى ارتودنسی

  • خمیر دندان ضد پوسیدگی دندان: این خمیر دندان ها با فلورایدی که قبلاً ذکر شد، با پوسیدگی ها مبارزه می کنند، با این حال، برخی از آنها نسبت به خمیر دندان های معمولی حاوی سطوح بیشتری مواد معدنی هستند. اگر آب آشامیدنی شما حاوی فلوراید نیست، ممکن است نیاز باشد از خمیر دندان ضد پوسیدگی دندان استفاده کنید یا به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا خمیر دندان مناسبی برای شما تجویز کند.

    خمیر دندان مناسب براى ارتودنسی

    خمیر دندان مناسب براى ارتودنسی

  • خمیر دندان سفید کننده: اکثر خمیر دندان های سفید کننده حاوی مواد خراش دهنده مانند منیزیم کربنات (magnesium carbonate) یا ژل های سیلیکای دهیدراسیون شده (آبگیری شده) (dehydrated silica) هستند که لکه های روی سطوح دندان ها را از بین خواهند برد. اگر زیاد قهوه می نوشید و روی دندان های خود لکه های متوسط دارید این گزینه انتخاب خوبی خواهد بود. به خاطر داشته باشید که فرمولاسیون این نوع خمیر دندان ها حاوی پراکساید (peroxide) نیست که در نوارهای سفیدکننده یا مواد سفید کننده ی دندان وجود دارند که در مطب ها استفاده می شوند، اگر هم وجود داشته باشد غلظت آن خیلی کمتر است. بنابراین، نتایجی که شاهد آنها خواهید بود به اندازه ی درمان تخصصی سفید کردن دندان ها نخواهد بود. اگر دندان های شما حساس است، سندورم روده ی تحریک پذیر (irritable bowel syndrome) دارید، یا از براکت های ارتودنسی استفاده می کنید نباید از این نوع خمیر دندان ها استفاده کنید.

    خمیر دندان مناسب براى ارتودنسی

    خمیر دندان مناسب براى ارتودنسی

  • خمیر دندان دندان های حساس: بهترین خمیر دندان برای دندان های حساس حاوی نیترات پتاسیم (potassium nitrate) یا سدیم کلراید (strontium chloride) است. این مواد گیرنده های درد درون اعصاب دندان را مسدود می کنند که با مواد خوراکی سرد یا شیرین شروع به فعالیت می کنند. اگر دندان های حساس دارید، ارزش دارد که برای خرید این نوع خمیر دندان ها هزینه کنید. برخی برندها 10 نوع خمیر دندان ضد حساسیت دارند. این در حالی است که مواد تشکیل دهنده ی همه ی آنها یکی است و تقریباً به یک صورت عمل می کنند. تنها کافی است طعم مورد علاقه ی خود را انتخاب کنید.

    خمیر دندان مناسب براى ارتودنسی

    خمیر دندان مناسب براى ارتودنسی

  • خمیر دندان کاملاً طبیعی: خمیر دندان های طبیعی که فرمولاسیون آنها حاوی مواد مصنوعی است و عامل کف کننده ی آن ماده ای مانند سدیم لاریل سولفات (sodium lauryl sulfate) است می توانند گزینه هایی عالی باشند اما در بسیاری از برندهای طبیعی از فلوراید استفاده نمی شود. برای کودکانی که احتمال دارد خمیر دندان را قورت دهند این گزینه می تواند بسیار مفید باشد اما اگر در تلاش هستید حفره های دندان را از دندان های کودک خود دور نگه دارید و سن او به اندازه ای است می تواند در حین مسواک زدن به راحتی تف کند، حتماً خمیر دندان حاوی فلوراید برای او تهیه کنید.

    خمیر دندان مناسب براى ارتودنسی

    خمیر دندان مناسب براى ارتودنسی

  • خمیر دندان های آنتی باکتریال: ممکن است در مواد تشکیل دهنده ی خمیر دندان های مختلف تری کلوزان (triclosan) را دیده باشید. این ماده با از بین بردن باکتری ها می تواند التهاب لثه ها را کاهش دهد و از این طریق مانع بروز بیماری لثه شود. این خمیر دندان برای از بین بردن بوی بد دهان نیز مفید است. با این حال برخی اختلاف نظرها راجع به بی خطر بودن و مؤثر بودن آن وجود دارند. بنابراین بهتر است خطرات آن را با فواید آن مقایسه کنید تا انتخاب درستی داشته باشید.

    خمیر دندان مناسب براى ارتودنسی

    خمیر دندان مناسب براى ارتودنسی

  • خمیر دندان های کنترل کننده ی رسوب دندان: اگر از یک خمیر دندان فلورایده برای مسواک زدن استفاده می کنید، به احتمال زیاد به خمیر دندان دیگری نیاز نخواهید داشت که مدعی است رسوب روی دندان ها را از بین می برد. با این حال، انجمن دندانپزشک های آمریکا معتقد است پیروفسفات (pyrophosphates)، تری کلوزان (triclosan) و زینک سیترات (zinc citrate) می توانند موجب کاهش رسوب روی دندان ها شوند، که همان پلاک دندان هستند که محکم شده اند.
خمیر دندان مناسب براى ارتودنسی

خمیر دندان مناسب براى ارتودنسی

 

خمیر دندان مناسب طی درمان ارتودنسی

اگر از براکت های ارتودنسی استفاده می کنید، باید کمی سخت تر کار کنید تا دندان های خود را تمیز و به دور از پوسيدگى نگه دارید. هر نوع خمیر دندان حاوی فلوراید برای شما مناسب خواهد بود. سعی کنید خمیر دندانی با طعم مورد علاقه ی خود تهیه کنید تا به مسواک زدن علاقه مندتر شوید. اگر هم دندان های شما طی این دوره حساس شده اند، استفاده از خمیر دندان های ضد حساسیت مفید خواهد بود و استفاده از براکت ها را برای شما ساده تر خواهد کرد.

تنها نکته ی مهم این است که از خمیر دندان های سفید کننده دور بمانید زیرا باعث می شود بخش های آزاد سفیدتر شوند در حالی که رنگ قسمت های زیر براکت ها ثابت باقی می ماند. در نتیجه این بخش ها دچار عدم تناسب رنگ خواهند شد. علاوه بر این، در طول این دوره موجب حساسیت بیشتر دندان ها خواهند شد.

3.8/5 (4 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *