مزایای خمیر دندان های خانگی و روش تهیه آنها

آیا به فکر استفاده از خمیر دندان طبیعی به عنوان جایگزینی برای برندهای تجاری بزرگ هستید؟ در این صورت، شما در حال پیوستن به افرادی هستید که طرفدار مواد ایمن تر و غیر شیمیایی برای روتین بهداشتی دهان و دندان های خود هستند.

خبر خوب این است که به دلیل افزایش تقاضا برای خمیر دندان طبیعی به عنوان جایگزین، انواع مختلفی در بازار وجود دارد- هم با فلوراید و هم بدون فلوراید، برای دندان های حساس و برای سفید کردن دندان ها- که می توان از بین آنها انتخاب کرد.

یا می توانید یک قدم جلوتر بروید و خمیر دندان خانگی خود را با استفاده از دستور العمل های ساده درست کنید. هر گزینه ای که در نظر بگیرید، در جای درستی هستید! به مطالعه این مقاله ادامه دهید تا دریابید:

  • خمیر دندان از چه چیزی ساخته شده است؟
  • مزایا و معایب احتمالی ترکیبات مختلف خمیر دندان
  • چه چیزی برای نوزادان، کودکان نوپا و کودکان ایمن است
  • طرز تهیه خمیر دندان طبیعی
  • بهترین گزینه های خمیر دندان طبیعی

امیدواریم این اطلاعات به شما کمک کنند برای خود و خانواده تان تصمیم درستی بگیرید.

 خمیر دندان های خانگی

خمیر دندان های خانگی

خمیر دندان از چه چیزی تشکیل شده است؟

به مواد تشکیل دهنده موجود روی تیوب خمیر دندان خود نگاه کنید و احتمالاً فهرستی از کلمات را پیدا خواهید کرد که برای شما چندان معنادار نیستند. البته هر کدام از آنها هدف خاصی را دنبال می کند. محصولات موجود در خمیر دندان می توانند به این موارد کمک کنند:

  • محافظت در برابر پلاک و پوسیدگی دندان
  • جدا کردن ذرات غذا از روی دندان
  • بهبود بافت و حس چشایی
  • دستیابی خمیر دندان به مکان های دور از دسترس
  • بوی خوب دهان
  • مبارزه با ژنژیویت (بیماری لثه)
  • سفید کردن دندان ها با از بین بردن لکه های سطحی آنها
  • کاهش حساسیت دندان

با بسیاری از محصولات مختلف موجود، که هر کدام حاوی ترکیب متفاوتی از مواد تشکیل دهنده هستند و فواید متفاوتی را ارائه می دهند، می توانید متوجه شوید که چرا سخت است بدانید که بهترین خمیر دندان برای شما کدام است.

برای پیچیده تر کردن مسائل، گرچه این مواد برای کمک به بهداشت دهان و دندان ها هدف خاصی دارند، اما ممکن است برای سایر جنبه های سلامتی شما مضر باشند.

چرا مواد تشکیل دهنده خمیر دندان مهم هستند؟

ممکن است به این موضوع فکر کنید که چرا مهم است چه چیزی در خمیر دندان شما وجود دارد؛ به هر حال، به جای اینکه آن را قورت دهید، آن را تف می کنید.

خوب، دهان و لثه های ما پوشیده از غشاء های مخاطی هستند که تحت عنوان مخاط دهان شناخته می شوند. این بافت حاوی اعصابی است که امکان حس کردن گرما و سرما و جوانه های چشایی را برای شما فراهم می کند، تا بتوانید طعم های مختلفی را تجربه کنید، و غدد بزاقی که دهان شما را مرطوب نگه می دارند. آنها همچنین به محافظت از بدن در برابر برخی باکتری ها و سموم کمک می کنند.

با این حال، برخی مواد خاص به راحتی از طریق مخاط دهان جذب می شوند. به این معنا که حتی در دو دقیقه ای که در حال مسواک زدن هستید، مواد موجود در خمیر دندان شما می توانند وارد جریان خون شما شوند.

برخی از مواد نیز ممکن است باعث بروز واکنش آلرژیک در افراد خاص شوند، که منجر به بروز زخم های دهان، خشکی دهان یا مشکلات گوارشی خواهند شد.

بنابراین، چگونه می دانید که کدام ترکیبات خمیر دندان واقعاً مفید هستند و کدام یک ممکن است به بدن شما آسیب برساند؟ البته تولیدکنندگان خمیر دندان به شدت از مزایای محصولات خود دفاع خواهند کرد. و انجمن دندانپزشکان آمریکا ADA به دفاع از محصولات بهداشتی دهان مبتنی بر علم برآمده است.

در عین حال، یافتن مقالات و مطالعاتی که به خطرات متعدد سرطان و سایر مشکلات سلامتی اشاره می کنند، دشوار نیست.

در زیر اطلاعاتی در مورد برخی از متداول ترین (و بحث برانگیزترین) مواد تشکیل دهنده خمیر دندان ها اطلاعاتی خواهید یافت. ما هم مزایای ادعا شده توسط تولید کنندگان و هم نگرانی های بهداشتی مطرح شده توسط دیگران را ارائه کرده ایم، بنابراین می توانید انتخاب آگاهانه تری داشته باشید. در بسیاری از موارد، اختلافات مداومی در مورد ادعاهای مربوط به ایمنی و مضر بودن وجود دارد، بنابراین مهم است که تحقیقات بیشتری انجام دهید و اگر هر یک از این مواد باعث نگرانی شما می شود، نتیجه گیری خود را داشته باشید.

فلوراید

فلوراید ماده ای معدنی است که به طور طبیعی در آب و برخی غذاها وجود دارد. از دهه 1970 به بسیاری از برندهای خمیر دندان اضافه شده است تا به مبارزه با پوسیدگی دندان کمک کند؛ مزیتی که توسط تحقیقات علمی گسترده پشتیبانی می شود و تحت حمایت سیاست های سازمان بهداشت جهانی قرار دارد.

فلوراید معمولاً در فهرست مواد تشکیل دهنده تحت عنوان فلوراید سدیم، فلوراید قلع یا مونوفلووروفسفات سدیم ظاهر می شود. این ماده، بر حسب بخش در میلیون (ppm) اندازه گیری می شود.

ADA اخیراً غلظت مناسب فلوراید برای گروه های سنی مختلف را مشخص نکرده است، اما در سطح بین المللی، به طور کلی توصیه می شود از خمیر دندان با این غلظت های فلوراید استفاده شود:

سنغلظت فلورایدمقدار مورد استفاده
کودکان زیر 3 سالحداقل 1000 ppmیک لایه نازک
کودکان 3 تا 6 سالحداقل 1000 ppmبه اندازه یک نخود
کودکان بالای 6 سال و افراد بزرگسال1350- 1500 ppmبه اندازه یک نخود

نگرانی اصلی در مورد فلوراید، پتانسیل آن برای ایجاد بیماری به نام فلوئوروزیس دندانی است. این اتفاق زمانی رخ می دهد که در طول دوره شکل گیری مینای دندان، یعنی زمانی که کودکان خردسال هستند، مقادیر زیادی فلوراید مصرف شود. فلوئوروزیس خفیف (شایع ترین شکل) باعث ایجاد لکه های کوچک و سفید روی سطح دندان ها می شود. در موارد شدید، دندان ها ممکن است تغییر رنگ پیدا کنند و روی آنها حفره ایجاد شود و به نظر می رسد که فرسوده شده اند. به همین دلیل بهتر است روی مسواک زدن کودک خود نظارت داشته باشید تا کمتر خمیر دندان را قورت دهد.

خوشبختانه، فلوئوروزیس دندان تنها یک مسئله زیبایی است، در واقع روی سلامت دندان های شما تأثیر نمی گذارد. با این حال، فلوراید زمانی که در غلظت های بالا هضم شود می تواند سمی باشد، اما مقادیر موجود در خمیر دندان ها برای ایجاد این خطر بسیار اندک است.

باید اشاره کنیم که فلوراید پس از مسواک زدن باید مدتی روی دندان ها باقی بماند تا اثربخش باشد. بنابراین بلافاصله پس از مسواک زدن با آب یا دهانشویه طبیعی نباید دهان خود را شستشو دهید، زیرا باعث شسته شدن فلوراید خواهد شد.

اگر تصمیم دارید به کودک خود خمیر دندان بدون فلوراید بدهید، با دندانپزشک او در مورد راه های دیگر برای محافظت از دندان های کودکان در برابر پوسیدگی صحبت کنید.

تریکلوزان

تریکلوزان، به دلیل خواص ضد باکتریایی آن، در برخی از انواع خمیر دندان ها استفاده می شود که به جلوگیری از بیماری لثه کمک می کند. گرچه اثربخشی آن در این مورد ثابت شده است، اما عوارض جانبی بالقوه شامل اختلال در هورمون ها، سرطان و مقاومت آنتی بیوتیکی هستند.

در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان استفاده از تریکلوزان در خمیر دندان ها، صابون ها و محصولات پاک کننده را کنار می گذارند، بنابراین در صورت تمایل، اجتناب از این ماده آسان تر است. با این حال، به نظر هیچ یک از مقامات بهداشتی در ایالات متحده، بریتانیا یا اتحادیه اروپا، استفاده از آن در خمیر دندان ناایمن نیست.

سدیم لوریل سولفات (SLS)

SLS یک ماده کف کننده (سورفکتانت) است که در محصولاتی مانند شامپو و صابون مایع نیز استفاده می شود. این ماده پخش کردن خمیر دندان در اطراف دهان را برای شما آسان تر می کند، و همچنین به از بین بردن آلودگی ها و چربی ها کمک می کند. با این حال، خمیر دندان فاقد SLS تا زمانی که به درستی مسواک بزنید می تواند به همان اندازه مؤثر باشد. همه برندهای خمیر دندان طبیعی از SLS استفاده نمی کنند.

برخی از افراد در مورد ماهیت سمی یا سرطان زا بودن SLS نگرانی هایی را مطرح کرده اند، اما خطرناک بودن استفاده از آن در خمیر دندان اعلام نشده است. شاید یک شکایت شایع تر در مورد SLS تحریک پوست باشد، که در مورد خمیر دندان، به صورت آفت (زخم دهان) ظاهر می شود.

مطالعات نشان داده اند که تعویض خمیر دندان با یک خمیر دندان فاقد SLS می تواند بروز آفت ها را کاهش دهد یا حداقل درد آنها را کاهش دهد. اگر از زخم های دهان رنج می برید، ارزش امتحان کردن را دارد، فقط باید حین مسواک زدن به عدم کف کردن عادت کنید.

ساینده ها

برای اینکه خمیر دندان ها به طور مؤثر عمل کنند، باید کمی ساینده باشند. بدون ذرات ساینده کوچک، آنها نمی توانند ذرات غذا، پلاک و لکه ها را از سطح دندان ها پاک کنند. با این حال، با سایندگی بیش از حد، مینای دندان یا لثه های خود را در معرض خطر آسیب قرار می دهید.

مواد ساینده ای که در خمیر دندان ها استفاده می شوند می توانند طبیعی یا مصنوعی باشند، و عبارتند از:

  • کربنات کلسیم
  • بی کربنات سدیم (جوش شیرین)
  • سیلیس هیدراته
  • هیدروکسید آلومینیوم
  • کلسیم هیدروژن فسفات
  • زغال چوب فعال
  • میکا
  • هیدروکسی آپاتیت

خمیر دندان های کنترل کننده تارتار و خمیر دندان های سفید کننده معمولاً ساینده ترین نوع خمیر دندان ها هستند زیرا آنها برای دستیابی به نتایجی که وعده داده اند باید سخت تر کار کنند. از آنجا که آنها بیشتر پتانسیل حذف مینای دندان را دارند، می توانند منجر به حساسیت در دندان های برخی افراد شوند.

توجه داشته باشید که فقط خمیر دندان های ساینده نیستند که می توانند باعث حساسیت دندان و آسیب به لثه ها شوند. اگر فرچه های مسواک شما خیلی سفت هستند یا با نیروی زیاد مسواک می زنید، این می تواند اثرات مخرب مشابهی داشته باشد.

میکروبیدها

برخی از برندهای خمیر دندان در سرتاسر جهان حاوی ریزدانه هایی هستند که به سایش کمک می کنند. با این حال، استفاده از این قطعات ریز پلاستیک در خمیر دندان و دیگر محصولات آرایشی و بهداشتی، اخیراً به دلیل تأثیرات زیست محیطی آنها مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر این، برخی از دندانپزشکان متخصص متوجه شده اند که میکروبیدها در پاکت های لثه های بیماران قرار می گیرند و خطر عفونت را افزایش می دهند.

در 18 دسامبر 2015، دولت ایالات متحده استفاده از ریزدانه ها را در محصولات آرایشی و مراقبت های شخصی، از جمله خمیر دندان ممنوع کرد. در سال 2018، اقدامات مشابهی در بریتانیا انجام شد.

گرچه اگر در ایالات متحده یا بریتانیا زندگی می کنید دیگر نیازی نیست نگران این ماده خاص باشید، این یک تصویر مفید از این است که چگونه تولید کنندگان خمیر دندان همیشه آن را درست انجام نمی دهند، حتی در این محیط به شدت تنظیم شده. به جای پذیرش کورکورانه هر ادعایی که آنها مطرح می کنند، ایده خوبی است که کمی تحقیق کنید و تصمیم خود را در مورد بهترین و ایمن ترین خمیر دندان برای نیازهای خود بگیرید.

برخی از خمیر دندان ها در ایالات متحده دارای مهر تایید انجمن دندانپزشکی آمریکا هستند. این تضمین می کند که هر ادعایی که سازنده می کند با شواهد علمی قابل اعتماد پشتیبانی می شوند.

مرطوب کننده ها و عوامل غلیظ کننده

مرطوب کننده ها به جلوگیری از خشک شدن خمیر دندان در تیوب کمک می کنند. مرطوب کننده های متداول عبارتند از گلیسرول (همچنین گلیسیرین نامیده می شود)، سوربیتول (همچنین یک شیرین کننده، در زیر ببینید)، و پروپیلن گلیکول.

خمیر دندان ها همچنین حاوی مواد غلیظ کننده یا چسبنده هستند که به حفظ تمام مواد در کنار یکدیگر کمک می کنند و به خمیر دندان یک بافت ثابت می بخشد. اینها شامل صمغ ها و کلوئیدهای طبیعی، سلولز مصنوعی و کاراگینان هستند.

بدون این مواد، خمیر دندان یا در لوله گیر می کند یا آنقدر آبکی می شود که نمی تواند روی مسواک شما بماند. با این حال، برخی از این محصولات ممکن است برای برخی از افراد خاص مشکلات گوارشی ایجاد کنند، بخصوص اگر در مقادیر زیاد مصرف شوند. برخی از متخصصان استدلال می کنند که گلیسرول پوششی روی دندان ها ایجاد می کند و از معدنی سازی مجدد با مواد دیگر جلوگیری می کند.

خمیر دندان های طبیعی بدون هیچ گونه مواد نگهدارنده یا غلیظ کننده مصنوعی در دسترس هستند، و اگر خمیر دندان خودتان را درست کنید، دیگر نیاز نیست نگران اضافه کردن آنها باشید.

شیرین کننده ها و طعم دهنده ها

تعجب نخواهید کرد اگر متوجه شوید که همه این مواد به خودی خود طعم خوبی ندارند. به همین دلیل است که خمیر دندان نیز حاوی طعم دهنده ها و شیرین کننده های مختلفی است تا خوش طعم تر شود.

شما فکر می کنید یکی از موادی که در خمیر دندان پیدا نمی کنید شکر است، زیرا یکی از دلایل اصلی پوسیدگی دندان است. اکثر برندها از یک جایگزین فاقد قند برای شیرین کردن خمیر دندان خود استفاده می کنند، اما هنوز هم ارزش دارد که فهرست مواد تشکیل دهنده را دوباره بررسی کنید تا ببینید آیا در خمیر دندانی که شما یا فرزندانتان استفاده می کنید قند وجود دارد یا خیر.

شیرین کننده هایی که معمولاً در خمیر دندان استفاده می شوند عبارتند از:

  • سوربیتول: نوعی الکل قند طبیعی است که در بسیاری از خوراکی های فاقد قند استفاده می شود. ممکن است برای برخی افراد نفخ و سایر مشکلات گوارشی را ایجاد کند.
  • ساخارین: همچنین برای طعم دادن به برخی از نوشیدنی ها و خوراکی های فاقد قند استفاده می شود. گرچه در موش ها اگر در دوزهای بالا مصرف شود با سرطان آنها مرتبط است، اما تحقیقات نشان داده اند که این خطر برای انسان ها صدق نمی کند.
  • زایلیتول: یک الکل قند طبیعی با خواص ضد باکتریایی که در آدامس های فاقد قند و نعناع نیز استفاده می شود. نشان داده شده است که در صورت ترکیب با فلوراید در خمیر دندان، خطر پوسیدگی دندان را کاهش می دهد و باعث تقویت مجدد مینای دندان می شود، گرچه مطالعات دیگر چنین مزایایی را نشان نداده اند. مصرف زیاد آن می تواند منجر به بروز اسهال و نفخ شود. همچنین برای سگ ها سمی است، بنابراین خمیر دندان زایلیتول را نباید برای حیوانات خانگی خود استفاده کنید.
  • آسپارتام: یک شیرین کننده کم کالری که در سراسر جهان به طور گسترده در خوراکی ها و نوشیدنی ها استفاده می شود. برخی از داستان های ترسناک از زمان معرفی آنها در ایالات متحده در دهه 80 منتشر شده اند که آن را با انواع مختلف سرطان مرتبط می کنند. با این حال، سازمان غذا و دارو (FDA) چندین بار به این نتیجه رسیده است که شواهد کافی برای حمایت از این پیوند وجود ندارد. با این حال، این یک منبع فنیل آلانین است که افراد مبتلا به بیماری ژنتیکی نادر فنیل کتونوری (PKU) باید از مصرف آن اجتناب کنند.
  • استویا: یک الکل قند طبیعی است که از گیاه بومی آمریکای جنوبی به دست می آید. برای بهبود طعم، به عنوان یک شیرین کننده در بسیاری از خمیر دندان های طبیعی استفاده می شود. همچنین می توان از آن در دستور العمل های تهیه خمیر دندان خانگی استفاده کرد.

خمیر دندان به طور سنتی طعم نعناع دارد، اما برخی افراد به دلیل اینکه طعم آن را دوست ندارند یا به روغن نعناع حساسیت دارند، خمیر دندان بدون نعنا را ترجیح می دهند. خوشبختانه، گزینه های فاقد نعنا زیادی وجود دارند.

خمیر دندان های بدون نعنا می توانند کاملاً بدون طعم باشند، یا ممکن است طعم های دیگری داشته باشند، مانند:

  • میخک
  • دارچین
  • رازیانه
  • زنجبیل
  • میوه ای یا آدامس بادکنکی (معمولاً در بازار کودکان)

برخی از برندهای تجاری این طعم ها را تولید می کنند، اما اگر به دنبال برندهای کمتر شناخته شده و طبیعی باشید، احتمالاً انتخاب های بیشتری خواهید داشت. شما همچنین گزینه های نعنا ملایم بیشتری پیدا خواهید کرد. اگر طعم خمیر دندان معمولی را بی نظیر می دانید ارزش امتحان کردن دارد.

خلاصه مواد تشکیل دهنده

در اینجا مروری بر مواد مختلف موجود در خمیر دندان های تجاری، دلیل وجود آنها و خطرات احتمالی آنها آورده شده است.

موادهدف/ مزایامعایب احتمالی
فلورایدبا پوسیدگی دندان مبارزه می کند.خطر فلوئوروزیس دندان در صورت مصرف زیاد توسط کودکان خردسال.
تریکلوزانآنتی باکتریال- به جلوگیری از بیماری لثه کمک می کند.اختلالات هورمونی و مقاومت آنتی بیوتیکی.
سدیم لوریل سولفات (SLS)

 

عامل کف کننده- باعث کف کردن خمیر دندان می شود و آلودگی را از بین می برد.

 

تحریک پوست که باعث زخم دهان می شود؛ خطر احتمالی سرطان.

 

ساینده ها (انواع طبیعی و مصنوعی)آلودگی و پلاک را از روی دندان ها پاک می کند؛ ساینده های قوی تر به زدودن لکه ها برای سفید شدن دندان ها کمک می کنند.سایش بیش از حد مینای دندان را از بین می برد و باعث ایجاد حساسیت می شود، و می تواند به لثه ها آسیب برساند.
مرطوب کننده ها و غلیظ کننده ها (انواع مختلف)خمیر دندان را مرطوب نگه می دارد و به بهبود بافت کمک می کند.برخی از افراد با استفاده از برخی محصولات با مشکلات گوارشی مواجه می شوند.
شیرین کننده ها (انواع طبیعی و مصنوعی)بهبود طعمبرخی از شیرین کننده های مصنوعی می توانند باعث نفخ و سایر مشکلات گوارشی شوند؛ برخی از آنها موجب بروز سرطان هستند اما برای انسان ها بی خطر تلقی می شوند.
فقط جهت اطلاع؛ نه به عنوان توصیه بهداشتی

به خاطر داشته باشید، بسیاری از این نگرانی های بالقوه از نظر علمی ثابت نشده اند، و همه به هر یک از مواد، واکنش یکسانی نشان نمی دهند. شما می توانید با آموزش کودکان به تف کردن خمیر دندان به جای قورت دادن آن، بسیاری از خطرات را به سادگی به حداقل برسانید.

اگر نگران استفاده از هر یک از این محصولات هستید، می توانید یکی از دستور العمل های خمیر دندان طبیعی که می توانید خودتان آن را تهیه کنید و در زیر آمده است را امتحان کنید. از طرف دیگر، می توانید خمیر دندانی را انتخاب کنید که از فروشگاه خریداری شده و با مواد طبیعی تر تهیه شده است.

 خمیر دندان های خانگی

خمیر دندان های خانگی

دستور العمل های خمیر دندان های خانگی

اگر می خواهید بدانید دقیقاً چه چیزی داخل خمیر دندان شما وجود دارد، بهترین گزینه این است که خودتان یک خمیر دندان کاملاً طبیعی بسازید. انواع دستور العمل های تهیه خمیر دندان در منزل وجود دارند که از مواد طبیعی استفاده می کنند، که ممکن است بسیاری از آنها را قبلاً در خانه داشته باشید.

اگر می پرسید چگونه با استفاده از یک دستور اولیه خمیر دندان طبیعی خانگی درست کنید، در اینجا برخی از مواد طبیعی وجود دارند که می توانید از آنها استفاده کنید:

ماده طبیعیهدف / نکات
بی کربنات سودا (بیکینگ پودر)به حذف آلودگی و لکه ها از روی دندان ها کمک می کند بدون آنکه بیش از حد ساینده باشد. اسیدهای موجود در دهان را خنثی می کند.
روغن نارگیلسلامت دهان را ارتقا می دهد، ممکن است با باکتری هایی که باعث ایجاد حفره می شوند مبارزه کند.
زغال چوب فعالبه حذف لکه های سطحی برای سفید کردن دندان کمک می کند.
خاک رس بنتونیتدندان ها را به آرامی پولیش می کند. اسیدهای موجود در دهان را خنثی می کند و به معدنی سازی مجدد کمک می کند.
استویایک شیرین کننده طبیعی. موجود به صورت پودر، مایع یا خام.
زایلیتولشیرین کننده ای که با باکتری های ایجاد کننده حفره ها نیز مبارزه می کند. برای پرهیز از خمیر دندان بیش از حد شیرین، به مقدار کم از آن استفاده کنید.
نمک دریاخواص آنتی باکتریال.
پودر کاکائو خاممعدنی سازی مجدد را ارتقا می دهد. نوک کاکائو درشت آسیاب شده نیز می تواند به عنوان ساینده استفاده شود.
روغن ها یا عصاره های ضروری (نعنا، ​​درخت چای، لیمو، پرتقال، دارچین، میخک و غیره)طعم دهنده هستند، برخی خواص ضد باکتریایی دارند. برخی از روغن های ضروری خطرات احتمالی برای سلامتی را به همراه دارند یا برای کودکان خردسال و کودکان نوپا نامناسب هستند، بنابراین ابتدا در مورد انتخاب خود تحقیق کنید.

سعی کنید از موادی که به طور طبیعی اسیدی هستند، مانند آب لیمو، استفاده نکنید. اسید باعث از بین رفتن مینای دندان می شود و در طول زمان می تواند آسیب جبران ناپذیری وارد کند.

به دستور العمل های خمیر دندان طبیعی خانگی زیر که می توانید امتحان کنید نگاهی بیندازید. اگر بافت اولی را که درست می کنید دوست ندارید، دیگری را امتحان کنید که از مواد مختلفی استفاده می کند.

می توانید طعم های مختلف را آزمایش کنید تا زمانی که طعمی که دوست دارید و بهترین خمیر دندان طبیعی را برای خود پیدا کنید. اگر یک خمیر دندان خانگی برای کودکان نوپا یا نوزادان درست می کنید، از استفاده از روغن های ضروری اجتناب کنید و در عوض از عصاره های گیاهی ملایم تر یا فقط استویا استفاده کنید.

اگر ترجیح می دهید قرص خمیر دندان خانگی درست کنید، می توانید این کار را نیز انجام دهید- ممکن است برای استفاده در حال حرکت راحت تر باشند.

همچنین به خاطر داشته باشید که می توانید هر یک از این خمیر دندان هایی را درست کنید که نه تنها طبیعی هستند، بلکه با اطمینان از اینکه تمام موادی که استفاده می کنید دارای گواهی ارگانیک هستند، دستور تهیه خمیر دندان کاملاً ارگانیک هستند.

 خمیر دندان های خانگی

خمیر دندان های خانگی

خمیر دندان خانگی با جوش شیرین طبیعی

بسیاری از دستور العمل های تهیه خمیر دندان های طبیعی (و حتی برخی از خمیر دندان های تجاری) از جوش شیرین (بی کربنات سدیم) برای سایندگی و قلیایی بودن آن استفاده می کنند. همچنین در بسیاری از دستور العمل های دهانشویه های خانگی استفاده می شود.

در زیر دستور یک خمیر دندان سفید کننده طبیعی با استفاده از جوش شیرین آورده شده است. برای این دستور اولیه خمیر دندان خانگی با جوش شیرین، شما مواد زیر را نیاز خواهید داشت:

  • 100 گرم جوش شیرین (کمی کمتر از نصف فنجان)
  • 10- 15 قطره از روغن انتخابی شما برای طعم دادن
  • آب خالص
  • 1 قاشق چایخوری نمک دریایی نرم

به سادگی جوش شیرین، نمک و روغن را با یکدیگر مخلوط کنید و سپس به تدریج آب را کم کم اضافه کنید تا خمیر به غلظتی برسد که مناسب شما باشد. نمک دریا مواد معدنی اضافی را اضافه می کند، اما اگر طعم آن را دوست ندارید، می توانید آن را کنار بگذارید. بسیاری از افراد به این خمیر دندان به عنوان بهترین خمیر دندان سفید کننده طبیعی قسم می خورند، پس آن را امتحان کنید!

خمیر دندان خاک رس بنتونیت

خمیر دندان خانگی را می توان از پودر خاک رس تهیه کرد. برخی از افراد از خاک رس بنتونیت پودری، به دلیل خواص معدنی آن، در خمیر دندان کاملاً طبیعی خود استفاده می کنند. همچنین یک ساینده بسیار ملایم است و می تواند به عنوان یک دستور تهیه خمیر دندان خانگی بدون جوش شیرین استفاده شود. در این دستور تهیه خمیر دندان خانگی از روغن ضروری نعنا فلفلی برای تازه شدن بوی دهان استفاده می شود.

گرچه تهیه مواد اولیه به سرمایه گذاری اولیه نیاز دارند، هزینه کلی هر اونس این خمیر دندان ارزان حدود یک سوم کمتر از خرید نمونه برند آن است.

شایان ذکر است که نباید خاک رس را کنار هر فلزی نگهداری یا جابجا کنید، زیرا این کار می تواند خواص آن را تغییر دهد. به جای آن از ظروف و قاشق شیشه ای، پلاستیکی یا چوبی استفاده کنید.

خمیر دندان با روغن نارگیل وگان

دستور العمل اصلی خمیر دندان خانگی روغن نارگیل فقط به سه ماده نیاز دارد:

  • ½ فنجان روغن نارگیل
  • 2- 3 قاشق غذاخوری جوش شیرین
  • 15- 20 قطره روغن نعناع

دستور تهیه:

  • اگر مخلوط کردن روغن نارگیل دشوار است، آن را گرم کنید
  • جوش شیرین را به روغن نارگیل اضافه کنید
  • روغن نعناع را اضافه کنید
  • کاملا مخلوط کنید
  • در ظرف شیشه ای بدون هوا نگهداری شود

این مخلوط طعم خوبی ندارد- ترکیبی عجیب از نمک و نارگیل، اما تأکید می شود که سالم و طبیعی است و این مهم تر از طعم است!

خمیر دندان شکلاتی

اگر دستور تهیه خمیر دندان با روغن نارگیل و جوش شیرین برای شما جالب نبود، به این خمیر دندان شکلاتی فکر کنید. بله آن را درست خوانده اید! شکلات! اما ما در مورد ساییدن دندان های خود با یک تکه شکلات صحبت نمی کنیم.

در عوض، در این دستور خمیر دندان خانگی، باید از کاکائو خام استفاده کنید تا از ترکیب شیمیایی طبیعی به نام تئوبرومین بهره مند شوید. ثابت شده است که تئوبرومین بواسطه معدنی سازی مجدد، از مینای دندان محافظت می کند و همچنین می تواند به کاهش حساسیت دندان کمک کند.

مواد تشکیل دهنده:

  • روغن نارگیل 50 گرم
  • 1 قاشق چایخوری پودر کاکائو خام
  • 1 قاشق چایخوری خاک رس بنتونیت
  • بکینگ پودر 1 قاشق غذاخوری
  • ½ قاشق چایخوری نمک دریا
  • در صورت تمایل، 20 تا 30 قطره از اسانس انتخابی شما برای طعم دادن

برای درست کردن آن، فقط روغن نارگیل را نرم کنید تا بتوانید مواد دیگر را با آن مخلوط کنید، اما اجازه ندهید آبکی شود، زیرا بکینگ پودر ته نشین می شود. خمیر دندان های روغن نارگیل اگر خیلی داغ شوند ذوب می شوند، بنابراین آنها را دور از آفتاب نگهداری کنید.

اگر مشکل دارید و نمی توانید کودک نوپا یا کودک خردسال خود را به درست مسواک زدن وادارید، این خمیر دندان شکلاتی باید ارزش امتحان کردن داشته باشد. یک مسواک برقی سرگرم کننده برای کودکان نیز ممکن است کمک کند.

همچنین خمیر دندان های مارک دار مختلفی در دسترس هستند که از مواد طبیعی استفاده می کنند و برای کودکان طعم دار می شوند.

خمیر دندان زردچوبه و روغن نارگیل

چرا خمیر دندان زردچوبه خانگی درست کنیم؟

خوب، بر اساس انجمن پریودنتولوژی هند، زردچوبه دارای خواص ضد پلاک، ضد التهابی و ضد میکروبی است. برخی نیز به توانایی های زردچوبه و سفید کنندگی و خوشبوکنندگی بوی دهان اشاره می کنند، گرچه در مقاله پریودنتولوژی به این موضوع اشاره نشده است. این خمیر دندان طبیعی با روغن نارگیل و زردچوبه مورد علاقه بسیاری از طرفداران خمیر دندان های طبیعی است، پس خودتان دریابید که آیا برای شما مناسب است یا خیر!

برای دستور این خمیر دندان زردچوبه به موارد زیر نیاز دارید:

  • 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل
  • 1 قاشق چایخوری زردچوبه
  • 1 قاشق چایخوری جوش شیرین
  • چند قطره روغن نعنا

به سادگی روغن نارگیل را تا دمای اتاق گرم کنید و آن را با زردچوبه و جوش شیرین ترکیب کنید. وقتی به خوبی با یکدیگر ترکیب شدند می توانید روغن نعنا را اضافه کنید.

دستور العمل خمیر دندان معدنی سازی کننده طبیعی

در نهایت، اگر می خواهید دستور العمل پیچیده تری را امتحان کنید، خمیر دندان معدنی کننده و سفید کننده چطور؟ چند ماده معروف وجود دارند، به اضافه مقداری مواد معدنی اضافی، برای معدنی سازی مجدد مینای دندان و افزودن خواص سفید کنندگی.

هر پیمانه از خمیر دندان خانگی معدنی سازی کننده مجدد، به موارد زیر نیاز دارد:

  • 120 میلی لیتر آب صاف شده
  • 30گرم خاک رس بنتونیت
  • 30 گرم روغن نارگیل
  • 5 قاشق غذاخوری پودر کلسیم/ منیزیم (مخلوط)
  • ¼ قاشق چایخوری نمک فرآوری نشده
  • ¼ قاشق چایخوری جوش شیرین
  • 10 قطره مواد معدنی کمیاب
  • 20- 30 قطره از اسانس مورد علاقه خود را برای طعم دادن
  • استویا برای طعم دادن، در صورت تمایل (مقداری اندک، تا حد زیادی پیش می رود)

به سادگی تمام مواد را در یک غذاساز مخلوط کنید تا یکدست شود و آن در یک ظرف شیشه ای یا لوله سیلیکونی نگهداری کنید. این مخلوط باید تا سه ماه دوام داشته باشد.

نتیجه گیری

خمیر دندان های تجاری حاوی ترکیبات زیادی هستند که برخی افراد معتقدند برای سلامتی آنها خطراتی دارند. پس از انجام تحقیقات خود در مورد این موارد، ممکن است تصمیم بگیرید از چیزهایی مانند فلوراید، تریکلوزان، SLS، طعم دهنده های مصنوعی، رنگ دهنده ها و مواد نگهدارنده اجتناب کنید.

به خاطر داشته باشید که در حال حاضر خمیر دندان حاوی فلوراید توسط بسیاری از سازمان های دندانپزشکی و نهادهای دولتی به عنوان یک روش اثبات شده برای مبارزه با پوسیدگی دندان تبلیغ می شود. اگر تصمیم دارید به هر دلیلی از آن استفاده نکنید، با دندانپزشک خود در مورد راه های دیگر برای محافظت از دندان های خود صحبت کنید، به خصوص اگر بچه دارید.

زایلیتول یک جایگزین طبیعی برای فلوراید است که برخی مطالعات نشان داده اند که با پوسیدگی مبارزه می کند و به معدنی سازی مجدد کمک می کند.

شما می توانید خمیر دندان طبیعی چه حاوی فلوراید و چه فاقد فلوراید را بخرید که حاوی بسیاری از متناقض ترین مواد خمیر دندان نیستند. این خمیر دندان ها معمولاً گران تر از انواع خمیر دندان های استاندارد هستند.

گزینه دیگر این است که خمیر دندان طبیعی خود را در منزل با موادی مانند جوش شیرین، خاک رس، روغن نارگیل و روغن های ضروری درست کنید. این به شما امکان می دهد آنچه که وارد بدن خود می کنید را کنترل کنید و همچنین بسته به دستور العملی که دنبال می کنید ممکن است ارزان تر باشد.

هر تصمیمی که می گیرید، امیدواریم اکنون اطلاعات بیشتری در مورد این که مواد مختلف چه کار می کنند و از کدام یک از آنها در خمیر دندان خود استفاده می کنید، بیشتر بدانید.

 خمیر دندان های خانگی

خمیر دندان های خانگی

پرسش های متداول

آیا بدون جوش شیرین می توان خمیر دندان خانگی درست کرد؟

جوش شیرین اغلب به دلیل خواص ساینده و سفید کنندگی ملایم آن، در دستور العمل خمیر دندان های خانگی طبیعی استفاده می شود. اما برخی از افراد نگران هستند که جوش شیرین ممکن است به مینای دندان آسیب وارد کند. خبر خوب این است که هر یک از دستور العمل های ذکر شده در بالا (به جز خمیر دندان جوش شیرین) را می توان بدون جوش شیرین درست کرد و همچنان بیشتر خواص تمیز کنندگی و سفید کنندگی آنها را حفظ خواهد کرد.

بهترین خمیر دندان خانگی چیست؟

بهترین دستور تهیه خمیر دندان خانگی برای شما به چیزی بستگی دارد که به دنبال آن هستید. برای شروع می توانید دستور العمل های ذکر شده در بالا را بررسی کنید. اگر چیز اساسی می خواهید، دستور خمیر دندان جوش شیرین را امتحان کنید. اگر می خواهید روغن کشی را امتحان کنید، مطمئن شوید که یکی از دستور العمل های حاوی روغن نارگیل را انتخاب کنید. اگر واقعاً به سفید کردن علاقه دارید، سعی کنید مقداری پودر زغال فعال را به یک دستور خمیر دندان اساسی خانگی اضافه کنید.

آیا می توان بدون روغن نارگیل خمیر دندان خانگی درست کرد؟

بسیاری از دستور العمل های خمیر دندان خانگی حاوی روغن نارگیل هستند، آن هم به دلیل توانایی ظاهری آن در تازه کردن بوی دهان، سفید کردن دندان ها و ارتقاء سلامت کلی دهان شما. با این حال، لازم نیست از روغن نارگیل استفاده کنید. اگر از مصرف روغن نارگیل در خمیر دندان خود بیزارید، فقط خمیر دندان خود را با آب مخلوط کرده و چند قطره اسانس نعنا به آن اضافه کنید.

1 پاسخ

تعقیب

  1. […] بهداشتی دهان و دندان است. اما آیا استفاده بیش از حد از خمیر دندان می تواند به دندان های شما آسیب وارد کند؟ بیایید نگاهی […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *