دندان های شیری کودکان در چه سنی می افتند؟

همه کودکان تقریباً در حدود یک بازه زمانی شروع به از دست دادن دندان های شیری خود می کنند و رویش دندان های دائمی آنها آغاز می شود؛ با این حال، مواردی وجود دارند که در آنها این روند سرعت می یابد یا به تأخیر می افتد.

دندان های شیری چگونه لق می شوند؟

دندان های شیری نه تنها برای غذا خوردن استفاده می شوند، بلکه فضای لازم برای رویش دندان های دائمی (بزرگسالی) را نیز داخل دهان نگه می دارند. هنگامی که دندان های دائمی شروع به باز کردن راه خود به داخل دهان می کنند، ریشه دندان های شیری که اساساً سر راه آنها قرار دارند، را حل می کنند. این همان فرآیندی است که باعث لق شدن دندان های شیری می شود. هنگامی که بیشتر ریشه، و البته اگر نه تمام آن، حل شود، دندان بسیار لق می شود و آماده است که بیرون بیاید.

کودک شما شروع به از دست دادن دندان های شیری خواهد کرد، که ترتیب آن به ترتیبی که برای اولین بار در دهان کودک ظاهر شده اند بسیار نزدیک است. با افتادن دندان های شیری، دندان های دائمی شروع به گرفتن جای آنها می کنند. اطلاعات زیر یک دستورالعمل کلی است برای اینکه می توانید انتظار داشته باشید چه زمانی دندان های شیری فرزند شما بیفتند و چه زمانی دندان های دائمی بیرون بیایند.

سن افتادن دندان شیری

سن افتادن دندان شیری

سن شش تا هفت سالگی

کودک شما در بین شش تا هفت سالگی ممکن است اولین دندان خود را از دست بدهد. دندان های پیشین مرکزی فک پایین، و به دنبال آنها، دندان های پیشین مرکزی فک بالا، معمولاً نخستین دندان هایی هستند که می افتند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
دندان اضافه

در این مرحله، غذا خوردن کمی تحت تأثیر قرار می گیرد، گرچه ممکن است کودک شما ترجیح دهد بیشتر جویدن خود را روی دندان های عقب انجام دهد. هنگامی که دندان های شیری جلوی دهان خیلی لق می شوند و بعد از افتادن آنها، ممکن است گاز زدن غذاهای سفت دشوار شود. به جای اینکه به کودک خود یک سیب، هویج یا خوراکی های مشابه را به طور کامل بدهید که به گاز زدن با دندان های جلو نیاز دارند، به کودک خود غذاهای سفت بدهید. تکه های کوچک تر و اندازه بایت به راحتی با دندان های عقب جویده می شوند و نیاز به استفاده از دندان های جلو را از بین می برند.

سن هفت تا هشت سالگی

دندان های پیشین جانبی دندان های شیری بعدی هستند که ممکن است کودک شما آنها را از دست بدهد. دندان های پیشین جانبی بین دندان های پیشین مرکزی و کاسپید یا همان دندان های نیش قرار دارند.

خوردن غذاهایی مانند ذرت روی بلال، بال مرغ و دنده به طور فزاینده ای دشوار می شود. مجدداً، مجموعه ای از غذاهایی که جویدن آنها آسان است را، در تکه هایی به اندازه لقمه به کودک بدهید.

سن نه تا دوازده سالگی

پس از یک استراحت کوتاه در افتادن دندان ها، دندان های شیری بعدی که کودک شما ممکن است از دست بدهد، دندان های مولر اول شیری فک های بالا و پایین او هستند. از این دندان های شیری برای انجام اکثر جویدن های سنگین، غذاهایی مانند گوشت و سبزیجات سفت یا خام استفاده می شود. از آنجا که دندان مولر شیری دوم و دندان های نیش شیری هنوز در دهان باقی می مانند، ممکن است کودک شما شکایت کند که غذا بین این دندان ها گیر می کند. در این صورت، از کودک خود بخواهید بعد از هر وعده غذایی دندان های خود را بشویید یا مسواک بزند و نخ دندان بکشد تا از انباشته شدن پلاک روی دندان ها جلوگیری شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
درد ارتودنسی

بین سنین نه تا دوازده سالگی، دندان های کاسپید یا نیش فک پایین، دندان های شیری بعدی هستند که در صف از دست رفتن قرار دارند. کودک شما در این مرحله ممکن است احساس کند که تمام دندان های شیری او افتاده اند، با این حال، هنوز چند دندان دیگر باقی مانده اند.

سن ده تا دوازده سالگی

بعد از دست دادن 17 دندان شیری، فرزند شما که در پیش از سنین نوجوانی به سر می برد، در نهایت باید سه دندان شیری باقی مانده را بین سنین ده تا دوازده سالگی از دست بدهد. دندان نیش فک بالا و دندان های مولر شیری فک های بالا و پایین آخرین دندان های شیری هستند که کودک شما از دست می دهد.

سن افتادن دندان شیری

سن افتادن دندان شیری

دیگر بچه نیست

تا سن 13 سالگی، کودک شما اکثر دندان های دائمی خود را خواهد داشت. به استثناء دندان های عقل او که بین 17 تا 21 سالگی در می آیند.

بهداشت بی عیب و نقص دهان در مراحل رویش و پوسته پوسته شدن دندان کودک شما بسیار مهم است. به خاطر داشته باشید که کودک خود را به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دو مرتبه در روز تشویق کنید و مراجعات منظم او به دندانپزشک را ادامه دهید. پیشگیری از ایجاد حفره همراه با بررسی علائم مال اکلوژن، از جمله جنبه های مهم ویزیت دندان کودک شما است. دندانپزشک شما همچنین دندان های شیری که ممکن است نیفتاده باشند را بررسی می کند. این می تواند نشانه این مشکل باشد که کودک شما ممکن است به درمان ارتودنسی نیاز داشته باشد. ممکن است یک قرار ملاقات برای مراجعه به ارتودنتیست برای معاینه و ارزیابی دندان های کودک شما توصیه شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
 ریتینر یا نگهدارنده ارتودنسی

اگر نگران افتادن دندان های شیری فرزندتان هستید یا در مورد دندان های دائمی که به زودی جای آنها را می گیرند پرسشی دارید، برای دیدن دندانپزشک خود وقت بگیرید.

5/5 (1 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *