آیا می توان با قرار دادن نگین دندان روی بریس ها آنها را تزیین کرد؟

تزیین لبخند شما با نگین های دندان به یک مد محبوب تبدیل شده است. اما در صورت نیاز به درمان ارتودنسی چه اتفاقی می افتد؟ آیا بریس ها و نگین های دندان با هم کار می کنند؟

دریافت بریس ها اغلب به معنای خداحافظی با آراستن دندان است. براکت ها، بندها و سیم های مورد استفاده در ارتودنسی بیشتر سطح دندان ها را می پوشانند. این امر باعث می شود که مینای بسیار کمی از سطح دندان ها در معرض دید قرار گیرد تا بتوان جواهرات را روی آنها قرار داد.

با این حال، با کمی خلاقیت و مراقبت، همچنان می توانید از خیره کنندگی ظرافت نگین های دندان در طول سفر بریس های خود لذت ببرید. روش های خاصی امکان ادغام ایمن جواهرات دندانی را با لبخند ارتودنسی شما فراهم می کنند.

 

جواهر دندان چیست؟

قبل از بررسی نحوه کار نگین های دندان با بریس ها، اجازه دهید ابتدا این لوازم جانبی دندان را بررسی کنیم.

نگین ها یا جواهرات دندان، نگین های تزئینی کوچکی هستند که به طور موقت به سطح مینای دندان ها چسبانده می شوند. این تزیینات درخشان که جواهرات دندان یا نگین دندان نیز نامیده می شوند، در اوایل دهه 2000 به عنوان یک مد شیک تزئین دندان محبوبیت پیدا کردند.

نگین های دندان از موارد زیر ساخته می شوند:

·       بدلیجات

·       کریستال ها

·       زیرکونیای مکعبی

·       تکه های شیشه

·       سایر مواد درخشان

نگین های دندان در اشکال، اندازه ها و رنگ های بسیار متنوعی وجود دارند. شما می توانید رنگ ها و برش های مختلف را متناسب با استایل خود انتخاب کنید.

نگین های دندان با استفاده از چسب های دندان ایمن به سطح مینا چسبانده می شوند. این نگین ها را می توان با استفاده از روش های تخصصی دندانپزشکی و یا از طریق کیت های خانگی استفاده کرد.

این چسب به طور موقت نگین را به مینای دندان شما می چسباند. بیشتر چسب های جواهر دندانی قبل از بین رفتن 1 تا 2 هفته ماندگاری دارند. در این مرحله، نگین دندان خود به خود کنده می شود یا به استفاده مجدد نیاز دارد.

این باعث می شود نگین دندان:

·       غیر دائمی باشد.

·       قابل تنظیم باشد.

·       برای درخشش کوتاه مدت عالی باشد.

نگین های دندان یک راه سرگرم کننده و قابل بازگشت برای تزیین کردن دندان های شما ارائه می دهند. آنها امکان ابراز خلاقانه شخصیت خود و افزایش لبخند مد روز را فراهم می کنند.

جواهر دندان چیست؟

جواهر دندان چیست؟

بریس ها چگونه روی نگین های دندان تاثیر می گذارند؟

اکنون که می دانیم نگین دندان شامل چه چیزهایی می شود، بیایید نحوه عملکرد آنها با بریس ها را بررسی کنیم.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
احتمال ایجاد مثلث سیاه بین دندان ها بعد از درمان با اینویزیلاین: آری یا خیر؟

بریس ها شامل این اجزاء می شوند:

  • براکت ها – مربع های کوچکی که به هر دندان چسبانده شده اند.
  • سیم ها سیم های کمانی نازکی که از میان شکاف های براکت عبور کرده اند.
  • الاستیک ها – رابر بندهای رنگارنگ متصل کننده براکت ها و سیم ها.

این ترکیب سخت افزاری به طور کامل قسمت اعظم سطح لبی دندان های جلو و عقب را پوشش می دهد. فلز صاف و پلاستیک هیچ چسبندگی برای چسب های جواهر دندانی ایجاد نمی کنند.

بنابراین، ابزارهای ارتودنتیک مینای دندان طبیعی کمی برای تزئین در معرض دید قرار می دهند. بریس ها نگین های دندان را بی معنا و استفاده از آنها را غیر ممکن می سازند.

تلاش برای فشار دادن نگین ها به براکت ها یا سیم ها نیز به نگین و بریس های شما آسیب وارد خواهد کرد. چسب نمی تواند به درستی به اجزاء ابزار ارتودنسی بچسبد.

هنگامی که نگین کنده می شود، حتی ممکن است تکه هایی از چسب براکت را با خود جدا کند. این می تواند بریس های شما را از انجام کارشان باز دارد.

بندها، براکت ها و سیم های بریس های چسبانده شده، مانع استفاده از نگین های دندان در طول درمان می شوند. اما هنوز گزینه هایی برای تزیین لبخند شما به روش های ظریف و دوستانه وجود دارند.

آیا می توانید نگین های دندانی را در اطراف بریس ها داشته باشید؟

در حالی که بریس ها بیشتر سطح دندان ها را اشغال می کنند، پنجره های کوچکی برای سنگ های قیمتی باقی می مانند. با دقت و مراقبت، نواحی خاصی از دندان به طور ایمن امکان استفاده از جواهر در طول درمان ارتودنسی را فراهم می کنند.

بهترین نقاط برای نگین های دندان همراه با بریس ها عبارتند از:

دندان مولر عقب

دندان های مولر بزرگ ترین سطوح صاف و بدون بریس را ارائه می دهند که برای نگین های دندانی ایده آل هستند. برای دندان های مولر فک بالا، در صورتی که آنها با بندهای دندان های مولر پوشانده نشده باشند، نگین ها می توانند روی سطح رو به گونه های دندان ها رو به پشت قرار بگیرند. برای دندان های مولر فک پایین، نگین ها ممکن است روی سطح مینای دندان رو به زبان که توسط براکت ها پوشانده نشده اند، قرار بگیرند.

دندان های بدون بریس

افرادی که بریس های لینگوال (پشت دندانی) یا الاینرهای اینویزیلاین را دریافت می کنند ممکن است تعدادی دندان کاملاً بدون ابزار داشته باشند. این مناطق از مینای آزاد دندان، آزادی کامل برای تزئین با جواهرات را فراهم می کنند. برای بریس های زبانی یا لینگوال، نگین ها را روی سطح جلویی دندان های جلو در نظر بگیرید. برای اینویزیلاین، نگین های قیمتی را می توان در ساعاتی که الاینر روی دندان ها نیست استفاده کرد.

سطوح داخلی دندان

سطوح داخلی – زبانی دندان های پیشین فک بالا و پایین و دندان نیش اغلب بدون بندها یا براکت ها هستند. این مناطق مینای داخلی می توانند فضایی را برای نگین های کوچک و بیضی شکل دندان فراهم کنند. نگین ها را نزدیک خط لثه دور از براکت های احتمالی قرار دهید.

در حالی که با بریس ها جواهرات کمتری را می توان استفاده کرد، خلاقیت فرصت های تزئین را محیا می کند. استفاده از دندان مولر و دندان داخلی این امکان را برای شما فراهم می کند که در طول درمان ارتودنسی با خیال راحت از درخششی که می خواهید لذت ببرید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
کانتور یا تراش مینای دندان

اعمال و برداشتن سنگ های قیمتی با بریس ها

قرار دادن و برداشتن نگین های دندان در اطراف اجزاء بریس های ارتودنسی به مراقبت و دقت بیشتری نیاز دارد. به آرامی و با احتیاط کار کنید تا نگین های سنگی باعث ایجاد اختلال در بریس های شما نشوند.

برای استفاده از جواهرات با بریس ها نکات زیر را دنبال کنید:

  • سنگ های قیمتی را توسط دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی استفاده کنید. به یک متخصص اجازه دهید با نصب بریس های منحصر به فرد شما، نقاط ماندگار باقی مانده برای سنگ های قیمتی را شناسایی کند. سپس می توانند سنگ های قیمتی را با دقت قرار دهند تا از ابزار ارتودنسی شما دور بمانند.
  • هرگز سعی نکنید نگین ها را روی براکت ها، سیم ها یا کش ها بچسبانید. حتی نگین های پلاستیکی که قرار نیست برای همیشه بچسبند، اگر در نقاط نامناسبی قرار گیرند، می توانند مانع بریس های شما شوند.
  • از یک دندانپزشک بخواهید که به آرامی سنگ های قیمتی را جدا کند. خودتان نگین ها را جدا نکنید. این کار با خطر کنده شدن تکه های سمان ارتودنسی از زیر آن همراه است.
  • چسب های نگین های شفاف دندانی را انتخاب کنید که یکپارچه تر با چسب ارتودنسی ترکیب می شوند. نگین های شفاف نیز در مقابل بریس های فلزی کمتر مشاهده می شوند.

جابجایی حرفه ای برای حفظ هماهنگی جواهرات دندان و بریس ها با یکدیگر، کلیدی است. فقط مناطق تأیید شده مینای دندان ها که مزاحم درمان ارتودنسی شما نمی شوند را تزئین کنید.

مراقبت از جواهرات و بریس ها

نگین های دندان هنگام استفاده با ابزارهای ارتودنسی به توجه بیشتری نیاز دارند. برای حفظ لبخند ارتودنتیک خیره کننده خود این مراحل مراقبت از خود را دنبال کنید:

  • اطراف نگین ها را با یک مسواک نرم یا ارتودنسی با دقت مسواک بزنید. هنگام تمیز کردن نواحی که بریس دارند، از سنگ های مزاحم دوری کنید.
  • مراقب آنچه می خورید باشید. از غذاهای بسیار سفت، چسبناک یا جویدنی که می توانند سنگ های قیمتی را سریع تر جدا کنند، خودداری کنید. در صورت نیاز از موم ارتودنسی روی نگین ها استفاده کنید.
  • مراجعات برنامه ریزی شده برای تنظیم بریس ها را ادامه دهید. هر گونه نگین شل یا مزاحم را به متخصص ارتودنسی خود یادآوری کنید.
  • به طور مرتب به دندانپزشک عمومی خود مراجعه کنید. از دندانپزشک خود بخواهید که در طول درمان به صورت دوره ای نگین را بردارد و تعویض کند.
  • هرگز خودتان جواهرات را جدا نکنید. همیشه به یک دندانپزشک مراجعه کنید تا نگین را بی خطر جدا کند تا از آسیب رساندن به ابزارهای ارتودنسی شما جلوگیری کند.

با رعایت بهداشت دهان و دندان و برخورد حرفه ای، می توان نگین های دندان را بدون ایجاد اختلال در بریس ها استفاده کرد. اما هر زمان که در طول درمان از سنگ های دندانی استفاده کردید، به متخصص ارتودنسی خود اطلاع دهید.

اعمال و برداشتن سنگ های قیمتی با بریس ها

اعمال و برداشتن سنگ های قیمتی با بریس ها

ایده های خلاقانه برای تزئین بریس ها

در حالی که نگین های دندان ممکن است مستقیماً روی براکت ها کار نکنند، گزینه های زیادی برای تزئین خلاقانه لبخند ارتودنتیک شما وجود دارند:

  • الاستیک های رنگی – از میان رنگین کمانی از گره های الاستیک رنگارنگ انتخاب کنید تا بریس های خود را منحصر به فرد کنید. برای یک ابراز شخصیت سرگرم کننده رنگ ها را ترکیب کنید و مطابقت دهید.
  • براکت های طرح دار – بریس های خود را با براکت های دارای اشکال، رنگ ها و طرح های مختلف سفارشی کنید. برخی از ارتودنتیست ها می توانند برای شما فقط براکت های تزئین شده را سفارش دهند.
  • سیم های کمانی رنگارنگ – بریس های سرامیکی شفاف این امکان را برای شما فراهم می کنند تا رنگ های پر رنگ سیم کمانی را فراتر از فلز معمولی انتخاب کنید. رنگ های صورتی، سبز یا رنگ های دیگر را انتخاب کنید.
  • عکس برگردان روی براکت ها – برای عکس ها، طرح های گل دار یا الگوها، لیزرهای ناخن یا تتوهای موقت را روی براکت های خود بمالید.
  • مالش های موقت – برخی از روش های ارتودنسی شکل های زرق و برق دار یا خالکوبی های کوچک موقتی را برای تزئین بی خطر اطراف بریس ها پیشنهاد می کنند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
آیا سرطان می تواند باعث بروز مشکلات دندانی شود؟

با نوآوری و راهنمایی مناسب ارتودنتیست، می توانید بریس های خود را به روش های ظریف و غیر اخلال گرانه تزئین کنید. سپس نگین های کامل دندان را برای بعد از درمان، زمانی که مینای دندان ها برای قرار گرفتن نگین های دندانی روی آنها کاملاً آزاد هستند نگهدارید.

سؤالات متداول

آیا قبل از بریس ها می توان نگین های دندانی را روی دندان ها قرار داد؟

آری، قبل از شروع درمان ارتودنسی با خیال راحت، دندان های کاملاً آزاد خود را با نگین تزئین کنید. پس از نصب بریس ها، نگین ها به برداشتن تخصصی نیاز دارند.

آیا نگین های دندان به بریس ها آسیب می رسانند؟

سعی نکنید نگین ها را به زور روی براکت ها یا سیم های کمانی قرار دهید، زیرا به ابزارهای ارتودنسی شما آسیب می رسانند. نگین ها را فقط به مناطقی از مینای تأیید شده دندان های خود دور از اجزاء بریس بچسبانید.

آیا می توان نگهدارنده یا الاینرهای خود را با نگین تزئین کرد؟

خیر، نگهدارنده های ارتودنسی و تری های الاینرهای شفاف برای اتصال با چسب های جواهر دندانی مناسب نیستند. سعی نکنید ابزارهای متحرک درمانی خود را با نگین تزئین کنید.

دوام نگین ها با بریس ها چقدر است؟

در مورد اجزاء ابزارهای ارتودنسی، بیشتر نگین های دندان ها فقط حدود 1 هفته چسبیده می مانند. سطوح فلزی و پلاستیکی اطراف نگین ها باعث می شوند که آنها سریع تر جدا شوند.

آیا اگر در طول درمان نگین دندان بچسبانم ارتودنتیست من ناراحت می شود؟

ممکن است متخصص ارتودنسی شما توصیه کند که سنگ های نامناسبی که بریس های شما را مختل می کنند را بردارید. اما نگین های مناسب در مکان های تأیید شده با درمان تداخلی ایجاد نمی کنند. فقط هنگام تزئین لبخند به ارتودنتیست خود اطلاع دهید.

نتیجه گیری

نگین های دندان امکان افزایش برگشت پذیر لبخند را فراهم می کنند اما با بریس های ثابت محدودیت هایی دارند. با این حال، گزینه های خلاقانه ای وجود دارند تا با خیال راحت درخششی که می خواهید را در طول سفر درمان ارتودنسی خود ادغام کنید. با راهنمایی حرفه ای و چسباندن نگین ها به مکان های مناسب، می توان مراقبت خود را بدون عارضه تکمیل کرد. به زودی پس از اتمام درمان، می توانید لبخند جدید خود را با تزئین با نگین های دلخواه جشن بگیرید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *