ارتودنسي دندان

ارتودنسي دندان چيست؟

ارتودنسي از دو لغت “ارتو” به معناى صاف و “دنسي” به معناى دندان تشكيل شده است و به عنوان علم مرتب كردن دندانها شناخته مى شود. به متخصص اين رشته نيز اصطلاحا” ارتودنتيست گفته مى شود.عمر ايجاد اين تخصص دندانپزشكى به اواخر قرن نوزدهم برمى گردد.براى سالها اين شاخه از دندانپزشكى به ارتودنسي دندان معروف بود و دامنه عملكرد آن صرفا” مرتب كردن دندانهاى كج در نظر گرفته مى شد اما به مرور مشخص شد كه عملكرد ارتودنسي فقط ارتودنسي دندان نيست و مى تواند براى تصحيح روابط فكى نيز بكار رود ازينرو نام اين رشته تخصصى به “ارتودنسي دندان و ناهنجارى هاى فك و صورت” تغيير يافت.در تعریف جدید،ارتوپدی فکین به معنای هدایت کردن روابط فکی به یک وضعیت بهتر و مناسب تر است و اینکار تا زمانی قابل انجام است که فرد در سنین رشد قرار داشته باشد.به معنای جدید ارتودنسی دیگر فقط سیم بستن دندانها نیست و طیف وسیع تری را دربرمی گیرد.

ارتودنسي دندان

ارتودنسي دندان

فوايد ارتودنسي

به طور كلى فوايد و منافع متعددى براى ارتودنسي نام برده مى شود كه در نگاه علمى مى توان آنها را به سه بخش زيبايى دندان،سلامت دندان وبهبود عملكرد دندانها تقسيم كرد. مهمترين فايده ارتودنسي بهبود زيبايى لبخند مى باشد.كسانى كه از لبخند بهترى برخوردار باشند از اعتماد به نفس بالاترى نيز بهره مى برند و كيفيت زندگى بالاترى خواهند داشت.هدف اكثر مراجعين ارتودنسي نيز همين بهبود زيبايى دندانها مى باشد و اكثر مراجعين زمان درمان طولانى ارتودنسي دندان را به اميد بهبود در زيبايى لبخند تحمل مى كنند.در مطالعه مهمى كه در بين مراجعه كنندگان ارتودنسي انجام شده،بيش از ٩٠درصد آنها عنوان نموده اند كه اگر به روز اول برمى گشتند،بخاطر زيبايى در لبخندى كه بدست آورده اند،حتما” ارتودنسي را مجددا” انتخاب مى كردند.این زیبایی لبخند در اصطلاح امروزی طرح لبخند نیز نامیده می شود.البته بايستى عنوان كرد كه تنها سود ارتودنسي زيبايى نيست و دلايل ديگرى نيز براى ارتودنسي دندان وجود دارد.

ارتودنسي دندان روى سلامت دندانها نيز تاثيرگذار است.هنگامى كه دندانهاى فرد كج و نامرتب مى باشد،امكان مسواك زدن و نخ دندان كشيدن در مناطق فشرده شده وجود ندارد و در نتيجه اين مناطق اولين سطوحى از دندانها مى باشند كه دچار پوسيدگى مى شوند.ارتودنسي  با مرتب كردن دندانها اين امكان را فراهم مى كند كه فرد بتواند به بهداشت دندانها بهتر رسيدگى كند و ازينرو روى سلامت دندان و لثه تاثيرگذار است.در واقع ارتودنسی امکان رعایت بهداشت در نواحی دارای نامرتبی دندانی را فراهم می کند.

ارتودنسي دندان ها موجب مى شود عملكرد آنها نيز بهتر شود.مهمترين اثرى كه در اين رابطه مشاهده مى شود در جويدن افراد مى باشد. جويدن افراد در كج بودن شديد و نامرتبى زياد دندانها تحت تاثير قرار مى گيرد و اين افراد نمى توانند غذاها را خوب بجوند.مشكل جويدن در ناهنجارى هاى فكى نيز مشاهده مى شود.در اين موارد با ارتودنسي دندان،وضعيت عملكردى سيستم دندانى فرد بهبود مى يابد و مشكل وى حل مى شود.گزارش هايى نيز از تاثير ارتودنسي دندان بر روى بهبود تكلم نيز گزارش شده است.در موارد شدید نامرتبی دندانی ادای بعضی از حروف دچار مشکل می شود.؛البته تصحیح مشکل تکلمی ایجاد شده فقط با ارتودنسی امکانپذیر نخواهد بود و نیازمند گفتاردرمانی نیز خواهد بود.

ارتودنسي دندان

ارتودنسي دندان

انواع ارتودنسي

معمولا” وقتى صحبت از ارتودنسي دندان به ميان مى آيد اكثر افراد سيم كشى دندان ها را در ذهن خود تصور مى كنند.البته آنچه كه از آن در صحبت عموم مردم به سيم كشى دندان ياد مى شود نوع خاصى از ارتودنسي است كه به نام ارتودنسي ثابت شناخته مى شود. ارتودنسي ثابت يك تكنيك از ارتودنسي دندانها مى باشد و تمام ارتودنسي،سيم كشى دندانها نيست. ارتودنسي را مى توان به دسته بندى هاى مختلفى تقسيم كرد و مهم اين است كه مبناى تقسيم بندى ارتودنسي دندان چه باشد.

الف) ارتودنسي بر مبناى وجود رشد در فرد به سه نوع تقسيم مى شود:

١)درمانهاى رشدى

در اين نوع درمان ها با كمك دستگاه هاى خارج دهانى و پلاك هاى داخل دهانى از فرصت رشد بويژه براى ارتودنسي كودكان استفاده مى شود تا مشكلات اسكلتى آنها قبل از بلوغ مورد درمان قرار گيرد.براى تصحيح عقب بودن فك بالا از دستگاه فيس ماسك،براى تصحيح جلى بودن فك بالا از دستگاه هدگير،براى درمان عقب ماندن رشد فك پايين از دستگاه فانكشنال و براى اصلاح جلوبودن فك پايين از دستگاه چين كاپ استفاده مى شود.براى برطرف كردن تنگى فك بالا نيز از دستگاه هاى بازكننده كام(مانند هايركس)مى توان بهره گرفت.همان طور كه مشخص است نكته مهم در اين درمانها،استفاده از فرصت رشد مى باشد.استفاده از فرصت رشد،در درمان بسيارى از مشكلات ارتودنسي(بويژه ارتودنسي كودكان) نقش حياتى را دارد.امروزه موفقیت در درمان بسیاری از مشکلات ارتودنسی به سن و میزان رشد باقیمانده بستگی دارد.مبنای این موضوع که اولین ویزیت ارتودنسی باید در هفت سالگی صورت پذیرد،نیز توجه به همین مسئله رشد باقیمانده است.

٢)ارتودنسي دندان(استتار)

اگر فرد مشكل اسكلتى نداشته باشد و يا مشكل اسكلتى صورت وى ناچيز باشد،مى توان با مرتب كردن و چيدن منظم دندان ها،آنها را به گونه اى روى قوس دندانى آرايش داد كه مشكل اسكلتى آنها به چشم نيايد و تحت تاثير منظم بودن دندان ها قرار گيرد.در واقع در اين روش ارتودنسي،دندانها مشكلات موجود را استتار و مخفى مى نمايند.اين نوع ارتودنسي معمولا” هنگامى بكار مى رود كه تمامى دندانهاى دايمى رويش پيدا كرده اند.در ارتودنسی کاموفلاژ،با چینش دندانها تلاش می شود که مشکل اسکلتی زیرین خیلی به چشم نیاید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
رعایت بهداشت در ارتودنسی

٣)ارتودنسي و عمل فك

اگر مشكل فكى فرد به اندازه اى باشد كه نتوان با ارتودنسي كمكى به بهبود صورت فرد نمود،بايستى با جراحى فك رابطه اسكلتى وى را تصحيح نمود.هدف از اين نوع ارتودنسي صرفا” كمك به منظم شدن دندانها نيست؛بلكه در اين نوع ارتودنسي،متخصص ارتودنسي دندانها را به گونه اى مى چيند كه جراح فك قادر باشد در اتاق عمل فكين بيمار را به درستى جراحى كرده و در رابطه مناسب بنشاند.يعنى ابتدا ارتودنسي قبل از جراحى انجام مى شود،سپس فرد با همين ارتودنسي روى دندانها به اتاق عمل برده مى شود و پس از سپرى كردن دوران نقاهت جراحى فك،ادامه ارتودنسي تكميل شده و كار به پايان مى رسد.همانطور که اشاره شد،این درمان ترکیبی از کار ارتودنسی و جراحی فک را می طلبد که به اختصار به آن ارتوسرجری نیز گفته می شود.بطور کلی در اکثر موارد جراحی های فک بایستی قبل از عمل،ارتودنسی انجام شود.

ارتودنسي دندان

ارتودنسي دندان

ب) ارتودنسي بر اساس سن انجام آن به دو نوع ارتودنسي كودكان و ارتودنسي بزرگسالان تقسيم مى شود.

ارتودنسي كودكان

اين نوع ارتودنسي با رويش اولين دندانهاى دايمى معنى پيدا مى كند و هدف عمده آن نظارت بر روند رويش دندانها مى باشد؛ به نحوى كه قبل از ايجاد مشكل،وضعيت تحت كنترل قرار بگيرد.محدوده آن از نظر سنى معمولا” تا١٢سالگى در نظر گرفته مى شود.  البته بيشتر ازسن تقويمى،بلوغ جسمى فرد  مرز ارتودنسي كودكان و بزرگسالان را مشخص مى كند. ارتودنسي كودكان به كمك متخصص دندانپزشكى كودكان(متخصص ارتودنسي كودكان)و تحت نظر متخصص ارتودنسي انجام مى شود.نام ديگر ارتودنسي كودكان ارتودنسي پيشگيرى مى باشد.

ارتودنسي نوجوانان و بزرگسالان

پس ازينكه تمام دندانهاى دايمى فرد رويش پيدا كردند،ارتودنسي دندان به معناى واقعى مفهوم پيدا مى كند.ازين پس مسئوليت آنچه انجام مى شود به متخصص ارتودنسي مربوط مى باشد و متخصص ارتودنسي طرح درمان ارتودنسي يك فرد را مشخص مى كند.در مورد ارتودنسي در سنين بالا نيز بايستى عنوان شود كه امروزه حدود يك چهارم بيماران كلينيك هاى ارتودنسي را بزرگسالان تشكيل مى دهند و يكى از دلايل شيوع انواع ارتودنسي نامريى تسهيل ارتودنسي در همين گروه هاى سنى ميانسال مى باشد.ارتودنسی سن مرزی ندارد و اگر ملاحظات مربوطه درنظرگرفته شوند،در هر سنی قابل انجام است. در مورد انتخاب متخصص ارتودنسي(دندانپزشک متخصص ارتودنسی) در مقالاتى مجزا به ويژگيهاى يك متخصص ارتودنسي خوب و بهترين متخصص ارتودنسي خواهيم پرداخت.

ج) ارتودنسي بر اساس تكنيك اجراى آن به دو نوع ارتودنسي ثابت و ارتودنسي متحرك تقسيم مى شود.

١)ارتودنسي ثابت

ارتودنسي ثابت همان سيم كشى دندانها مى باشد كه از نگين(براكت)و سيمهاى ارتودنسي تشكيل مى شود.براكت ها به عنوان دستگيره عمل مى كنند ونيروى اعمال شده توسط سيمهاى ارتودنسي،كش هاى ارتودنسي و فنرهاى ارتودنسي دندانها را حركت مى دهد.ارتودنسي ثابت عمده ترين ارتودنسي بكار رفته در درمانهاى ارتودنسي است.عمده ترين تفاوت در تكنيك هاى مختلف ارتودنسي در انواع براكت هاى ارتودنسي مى باشد كه در ذيل به آن اشاره مى كنيم:

– براكت هاى فلزى (ارتودنسي فلزى)

اين نوع  براكت هاى ارتودنسي اولين براكت هاى بكار رفته در ارتودنسي مى باشند.جنس اين براكت ها از استنلس استيل مى باشد و بعيد است كه فرد به آنها حساسيت و آلرژى نشان دهد.اين نوع براكت ها كارايى فنى بالايى دارند و با سيمهاى فلزى بكار رفته در ارتودنسي نيز همخوانى دارند. ارتودنسی فلزی هنوز هم شایع ترین ارتودنسی مورد استفاده می باشد.

– براكت هاى سراميكى (ارتودنسي شفاف)

اين نوع ارتودنسي توسط براكت هايى از جنس سراميك انجام مى شود كه در اصطلاح به آن “ارتودنسي شيشه اى”نيز گفته مى شود.اين نوع براكت ها براى افرادى بكار مى رود كه از نظر اجتماعى با ديده شدن ظاهر فلزى براكت ها مشكل دارند و يا ارتودنسي را در سن بالا انجام داده اند.اولین ارتودنسی شفافی که وارد بازار شد،ارتودنسی با براکت های پلاستیکی بود ولی دیگر این نوع براکت ها از رده خارج شده اند.

– براكت هاى لينگوال (زبانى)

اين نوع براكت ها پشت دندانها قرار مى گيرند و به “ارتودنسي مخفى” نيز معروف مى باشد.البته اين نوع ارتودنسي نسبت به ساير انواع ارتودنسي ديگر ناشايع مى باشد چرا كه موجب زخم شدن زبان و آزردگى بافت هاى دهان مى شود.اگر قرار بر بکارگیری ارتودنسی لینگوال باشد،بایستی از انواع مخصوص به فرد آنها استفاده شود که در آن براکت ها برای هر فرد بصورت اختصاصی طراحی می شوند.

– ارتودنسي نامرئى

اين نوع ارتودنسي كه اينويزلاين نيز ناميده مى شود از مجموعه اى از پلاك هاى شفاف تشكيل شده است كه بصورت دوره اى به بيمار تحويل مى شود.اين نوع ارتودنسي تقريبا” نامريى مى باشد و براى مشكلات و نامرتبى هاى خفيف دندانى قابل انجام مى باشد.

پلاک های شفاف نیز در صورت بکارگیری بایستی از شرکتهای معتبری تهیه شوند تا فرآیند درمان دچار مشکل نشود.

ارتودنسي ثابت خود بر اساس الگوى باز و بسته شدن براكت ها به چندين نوع تقسيم مى شود:

– براكت هاى سنتى

در اين نوع براكت ها،سيمهاى ارتودنسي توسط كش هاى ارتودنسي(كه اصلاحا” اورينگ ناميده مى شوند) در براكت ها قرار مى گيرند.رنگ اين كش ها قابل تغيير مى باشد و يكى از جذابيت ارتودنسي براى مراجعه كنندگان،رنگهاى مختلف اين اورينگ ها مى باشد كه در اصلاح از آن به ” ارتودنسي رنگى”ياد مى شود.

– براكت هاى مدرن يا براكت هاى سلف ليگيت(ارتودنسي ديمون)

در اين نوع براكت ها كش براى نگهداشتن سيم ارتودنسي بكار نمى رود و خود براكت دريچه هايى دارد كه بصورت خودكار باز و بسته مى شود.اين نوع براكت ها فواصل زمانى بين ويزيت هاى ارتودنسي را طولانى تر كرده اند.نمونه معروفى از اين براكت ها ارتودنسي ديمون مى باشد.ارتودنسی دیمون بر مبنای این موضوع طراحی شده است که اصطکاک کمتری بین سیم و براکت ایجاد کند.

ارتودنسي دندان

ارتودنسي دندان

٢)ارتودنسي متحرك

همان طور كه از اسم اين نوع ارتودنسي پيداست،اين نوع ارتودنسي را مى توان روى دندانها گذاشت و برداشت.معمولا” در سنين زير ١٢سال به كار مى رود و قادر به انجام دادن حركات فكى و برخى حركات ساده دندانى است.حسن پلاك هاى متحرك ارتودنسي اين است كه مى توان آنها را هنگام غذاخوردن و مسواك زدن برداشت ولى همين موضوع مى تواند يك ايراد نيز باشد چرا كه احتمال گم شدن آنها را بالاتر مى برد.پلاك هاى متحرك در سنين بالا (هنگامى كه در اثر برگشت ارتودنسي،برخى دندانها حركت جزيى كرده اند)نيز كمك كننده مى باشند.ارتودنسی متحرک بخصوص در فک بالا پس از اتمام درمان بعنوان نگهدارنده ارتودنسی نیز به کار می رود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
علت درد ضربان دار در ریشه دندان چیست؟

مراحل ارتودنسي

انجام ارتودنسي مراحل خاص خود را دارد و براى انجام ارتودنسي دندان بايستى حوصله به خرج دهيد و مراحل آن را قدم به قدم اجرا كنيد تا حداكثر بهره را ازين درمان حاصل ببريد.قبل از هر چيزى ابتدا بايستى دكتر ارتودنسي خود را انتخاب كنيد.دكتر ارتودنسي شما بايستى متخصص ارتودنسي (ترجيحا” فوق تخصص ارتودنسي)باشد تا صلاحيت انجام ارتودنسي براى شما را داشته باشد.پس از بررسى مابين متخصصين ارتودنسي شهر خود،چند متخصص ارتودنسي خوب را برگزينيد و براى مشاوره ارتودنسي نزد آنها برويد.براى انتخاب بهترين متخصص ارتودنسي حتما” نمونه كارهاى ارتودنسي قبل و بعد چند متخصص ارتودنسي خوب را كه انتخاب نموده ايد ،ارزيابى كنيد تا با سليقه آنها آشنا شويد.پس از انتخاب بهترين متخصص ارتودنسي،عملا” درمان شما شروع مى شود.

ارتودنسي چگونه انجام مى شود؟

پس از كسب توضيحات فنى و عقد قرارداد با دكتر ارتودنسي مورد نظر،،مدارك ارتودنسى براى شما تجويز مى شود.اين مدارك ارتودنسي شامل راديوگرافى ها،فوتوگرافى ها(عكسهاى ارتودنسي)و احتمالا” تهيه كست هاى(مدل گچى)ارتودنسي مى باشد.با تهيه اين عكسهاى ارتودنسي،طرح درمان ارتودنسي شما مشخص مى شود(و يا قطعى مى شود)و بر اين اساس متخصص ارتودنسي وضعيت دندانهاى شما را بصورت كامل بررسى مى كند؛چرا كه قبل از انجام ارتودنسي بايستى پوسيدگى هاى دندانها ترميم شده باشند.نظارت متخصص ارتودنسي بر اين مراحل ارتودنسي اهميت زيادى دارد چرا كه دندانهايى كه احتمالا” قرار است در ارتودنسي كشيده شوند نبايستى ترميم شوند.گاهى اوقات وضعيت لثه در قبل از ارتودنسي به شكلى است كه بايستى جرم گيرى نيز انجام دهيد.هدف از کارهای دندانپزشکی قبل از ارتودنسی این است که فرد بتواند درمان ارتودنسی خود را آغاز کند.کارهای دندانپزشکی مانند روکش دندان یا ایمپلنت معمولا” به بعد از درمان ارتودنسی موکول می شوند.

مراحل ارتودنسي متحرك

 انجام ارتودنسي متحرك پيچيدگى خاصى ندارد و پس از تكميل مدارك ارتودنسي،براى فرد قالبگيرى انجام مى شود و پس از ساخت لابراتوارى وسيله،پلاك متحرك به بيمار تحويل مى شود.

مراحل ارتودنسي ثابت

مراحل ارتودنسي ثابت به شكلى است كه در جلسه شروع ،كار نصب وسايل ارتودنسي روى دندانها آغاز مى شود.معمولا” ابتدا ارتودنسي فك بالا انجام مى شود ودر جلسات بعدى ارتودنسي فك پايين انجام مى شود.البته در مواردى (مثلا” در مواردى كه نياز به كشيدن دندانها در ارتودنسي وجود داشته باشد)ممكن است متخصص ارتودنسي،ارتودنسي دوفك بالا و پايين را با هم انجام دهد.بهر تقدير با ادامه درمان ارتودنسي لازم است كه ماهيانه ويزيت ارتودنسي انجام شود تا كار پيش رود. در انتهاى درمان و پس از بازكردن وسايل ارتودنسي،نگهدارنده ارتودنسي (ريتينر) به بيمار تحويل مى شود.نوع نگهدارنده تحويلى نيز بر اساس سليقه متخصصين ارتودنسى،متفاوت است اما معمولا” براى فك بالا نگهدارنده متحرك و براى فك پايين نگهدارنده ثابت(فيكس ريتينر) تحويل مى شود.

ارتودنسي دندان

ارتودنسي دندان

بهداشت ارتودنسي

در طول درمان ارتودنسي، اهميت رعايت بهداشت از تمام نكات ديگر بيشتر است.تميز كردن دندانها با ارتودنسي ابزارهاى خاصى از جمله مسواك ارتودنسي،مسواك بين دندانى و دهانشويه دارد كه دكتر ارتودنسي در اين رابطه  اطلاعات كافى را در اختيار شما خواهد گذاشت.انيميشن هاى آموزش استفاده از مسواك ارتودنسي،مسواك بين دندانى و نخ دندان ارتودنسي امروزه در فضاى مجازى موجودند و قابل دسترسى براى افرادى مى باشند كه ارتودنسي روى دندانهاى خود دارند.

تغذيه ارتودنسي

مهمترين مشكلى كه روند ارتودنسي دندان را كند مى كند،كنده شدن،شكستن يا شل شدن براكت هاى ارتودنسي مى باشد.در نگهدارى از وسايل ارتودنسي بايستى حداكثر دقت را به خرج دهيد تا در ارتودنسي شما وقفه نيفتد.از خوردن غذاهايى مانند ته ديگ،هويج،سيب سفت،گوجه سبز پرهيز كنيد و قبل از خوردن ميوه هاى هسته دار،هسته آنها را خارج كنيد.با کنده شدن براکت های ارتودنسی نه تنها آزردگی بافتی پیش می آید،بلکه درمان نیز به تعویق می افتد.

آيا ارتودنسي درد دارد؟

درد مهمترين عاملى است كه مراجعين را از انجام ارتودنسي مى ترساند.چند ساعت پس از چسباندن براكت هاى ارتودنسي و قرار دادن سيمهاى ارتودنسي در داخل براكت ها،درد ارتودنسي شروع مى شود.درد ارتودنسي معمولا” بصورت فشار روى دندانها حس مى شود و از فردى به فرد ديگر بسيار متفاوت است؛به اين معنا كه اصلا” ميزان و طول دوره آن اصلا” قابل پيش بينى نيست.

درد ارتودنسي هر چقدر هم كه باشد،بيشتر در جلسه اول ارتودنسي خود را نشان مى دهد و در جلسات بعدى ارتودنسي شدت زيادى نخواهد داشت.براى تسكين درد ارتودنسي مى توانيد از مسكن ها استفاده نماييد.البته استفاده دارزمدت از برخی مسکن ها مانند  بروفن موجب کندی حرکت دندانی می شود و در این مورد باید با متخصص ارتودنسی خود مشورت کنید.

ارتودنسي دندان

ارتودنسي دندان

مدت زمان ارتودنسي

مدت زمان ارتودنسي بر اساس پيچيدگى مشكل موجود بسيار متفاوت است.درمانهاى ارتودنسي متحرك معمولا” زير يكسال طول مى كشند.درمانهاى ارتودنسي ثابت معمول نيز نهايتا” دو سال طول مى كشند اما درمانهاى ارتودنسي ثابت پيچيده و همينطور ارتوسرجرى(ارتودنسي به همراه جراحى فك)بيش از دوسال به درازا مى انجامد.بیشترین طول درمان ارتودنسی را ارتودنسی دندانهای نهفته به خود اختصاص می دهند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
انواع حساسیت دهان و حساسیت دندان

عوارض ارتودنسي:

مهمترين مشكلات بعد از ارتودنسي كه از آنها به عنوان عوارض ارتودنسي ياد مى شود عبارتند از:

– پوسيدگى دندانها

بسيار شنيده مى شود كه مراجعين عنوان مى كنند كه دندانهاى آشنايان آنها در اثر ارتودنسي پوسيده است.اما واقعيت امر اين است كه خود ارتودنسي به تنهايى موجب پوسيدگى دندانها نمى شود.چسب هاى ارتودنسي نيز داراى مواد ضدپوسيدگى هستند كه اجازه نمى دهند زير براكت ها دچار پوسيدگى شود.مهمترين مسئله اى كه موجب اين مشكل مى شود عدم رعايت بهداشت در دوران ارتودنسي است.اگر قرار باشد دندانهاى خود را بخوبى تميز نكنيد احتمال اينكه در دوران ارتودنسي دندانهاى خود را بپوسانيد بيشتر است.شیوع پوسیدگی در طول درمان ارتودنسی بین ۱تا ۳درصد عنوان شده است.

– التهاب لثه در ارتودنسي

شيوع اين مشكل به مراتب بيشتر است و اين مسئله در مواردى رخ مى دهد كه فرد بهداشت خود را به خوبى رعايت نكند و از دهانشويه ها نيز بصورت مرتب استفاده نكند. مهمترين نشانه  ايجاد آن نيز خونريزى لثه ها در هنگام مسواك زدن مى باشد.التهاب ارتودنسی معمولا” در همان مراحل اول توسط متخصص ارتودنسی تذکر داده می شود.

– تحليل ريشه در ارتودنسي

در طول درمان ارتودنسي معمولا” چند ميلى مترى از طول ريشه ها كوتاه مى شود كه طبيعى است و مشكلى نيز ايجاد نمى كند.مشكل هنگامى ايجاد مى شود كه ميزان تحليل ريشه به بيش از نصف دندان برسد.دلايلى مختلفى براى اين مشكل مطرح مى باشند كه يكى از آنها مسئله ژنتيكى است.اعمال كنترل نشده نيروها نيز مى تواند موجب ايجاد اين مشكل شود؛ البته اگر درمان خود را نزد يك متخصص ارتودنسي خوب انجام داده باشيد،جاى نگرانى نيست.نتایج درازمدت این دندانهای آسیب دیده نیز امیدوارکننده ارزیابی شده است.

– برگشت درمان ارتودنسي

مسائل مختلف زيادى در رابطه با حركت دندانها بعد از ارتودنسي مطرح مى باشند كه هر يك از آنها مى توانند تاثير روى برگشت ارتودنسي داشته باشند.همان طور كه قبلا” توضيح داده شد پس از اتمام ارتودنسي و درآوردن براكت ها بايستى به بيماران نگهدارنده ارتودنسي(ريتينر)تحويل شود تا موقعيت دندانها در وضعيت جديد تثبيت شود.عدم استفاده مرتب و منظم از اين نگهدارنده هاى ارتودنسي مهمترين عامل در برگشت ارتودنسي مى باشد.يكى ديگر از علل برگشت دندانها به موقعيت قبلى خود حركت دادن رو به جلوى بيش از حد دندانها مى باشد.لب ها موقعيت بيرون زده دندانها را تحمل نخواهند كرد و همين موضوع مى تواند موجب برگشت درمان شود.

يكى ديگر از مهمترين دلايل برگشت ارتودنسي،استعداد ژنتيكى به اين موضوع مى باشد به اين معنا كه سيستم دندانى فرد استعداد برگشت را دارد.

در نهايت بايستى عنوان كنيم كه حتى در بدترين حالت نيز ميزان برگشت دندانها بيش از بيست درصد نخواهد بود و شرايط به گونه اى پيش نخواهد رفت كه فرد احساس كند دندانها به موقعيت اوليه خود برگشته اند.معمولا” ظرف یکسال اول پس از درآوردن وسایل ارتودنسی،متخصص ارتودنسی شرایط شما را از این حیث ارزیابی می کند.

ارتودنسي دندان

ارتودنسي دندان

هزينه ارتودنسي

هزينه ارتودنسي بيشترين سوالى است كه در مشاوره هاى آنلاين ارتودنسي مطرح مى شود.بايستى عنوان كرد كه هزينه هاى ارتودنسي بر اساس نوع كار ارتودنسي بسيار متفاوت است و طيف وسيعى را دربر مى گيرد.براى تعيين دقيق حدود قيمت ارتودنسي نيز بايستى مراجعه كننده بصورت حضورى ويزيت شود تا نوع كار ارتودنسي وى مشخص شود.نحوه پرداخت تعرفه ارتودنسي نيز در اكثر كلينيك هاى ارتودنسي بصورت اقساطى انجام مى شود.اينكه هزينه انواع ارتودنسي و تعرفه آن چقدر است، معلول فاكتورهاى زيادى است كه بحث آن در اين مطلب نمى گنجد و در مقاله اى مجزا به آن خواهيم پرداخت.هزینه های ارتودنسی بسیار به هزینه مواد مصرفی وابسته است و هزینه این مواد مصرفی نیز بر اساس ارز تعیین می شود.در سال ۱۳۹۷ و با نوسانات ارزی کشورمان،هزینه ارتودنسی نیز تفاوت فاحشی را به خود دید.

ارتودنسي دندان در تهران

اولين بار در دهه ١٣٥٠ ارتودنسي ثابت در ايران ورود پيدا كرد.از اواسط اين دهه بتدريج دندانپزشكان متخصص ارتودنسي شروع به فعاليت در تهران نمودند.در دهه ١٣٦٠ تعداد افرادى كه ارتودنسي انجام داده بودند،در جامعه بتدريج افزايش يافت ولى هنوز اين درمان،كارى متمايز و مخصوص طبقه مرفه محسوب مى شد.در دهه ١٣٦٠ متخصصين ارتودنسي در شهرهاى اصلى كشور مشغول به فعاليت بودند و اگر فردى نيازمند ارتودنسي بود بايستى به تهران يا شهرهاى اصلى ديگر مراجعه مى كرد.با فارغ التحصيلى نسل دوم متخصصين ارتودنسي ايران در دهه ١٣٧٠ بتدريج شهرهاى ديگر نيز داراى متخصص ارتودنسي شدند و امروز شهرهاى اصلى كشور اكثرا” از حضور ارتودنتيست ها بهره مند مى باشند.

ارتودنسي دندان در كرج

 تا قبل از دهه ١٣٧٠ اكثر افرادى كه در كرج ارتودنسي دندان انجام مى دادند،نيازمند مراجعه به تهران بودند.در اوايل دهه ١٣٧٠ اولين متخصص ارتودنسي در كرج شروع به فعاليت نمود و بتدريج چند متخصص ارتودنسي خوب در كرج اضافه شدند و عملا” نياز ارتودنسي كرج به ساير شهرها برطرف شد .امروزه تعداد متخصص ارتودنسي خوب در كرج به بالاى ده نفر مى رسد و مردم كرج قادر هستند با مشاوره بين چند متخصص ارتودنسي خوب ،بهترين متخصص ارتودنسي كرج را انتخاب نمايند.یک متخصص ارتودنسی خوب در کرج،بایستی حداقل سه سال کاری در این شهر سابقه درمان داشته باشد.

كلينيك ارتودنسي دكتر اصلانى

كلينيك ارتودنسي دكتر اصلانى

كلينيك ارتودنسي دكتر اصلانى

كلينيك هاى تخصصى ارتودنسي دكتر اصلانى مجموعه اى هستند كه در آن تنها فوق تخصص ارتودنسي كرج(دكتر فرزين اصلانى)و بهترين متخصص دندانپزشكى كودكان در كرج(دكتر حجازى)به همراه جراحان فك و صورت همكار،انواع ارتودنسي را با كيفيت عالى ارائه مى كنند.نكته بارز كلينيك هاى تخصصى ارتودنسي دكتر اصلانى حضور چندين متخصص دندانپزشكى مرتبط با ارتودنسي مى باشد.تمركز مجموعه روى انواع درمان ارتودنسي(ارتودنسي كودكان در كرج،ارتودنسي بزرگسالان در كرج و ارتودنسي جراحى فك در كرج)مى باشد و شعبه كرج اين كلينيك هاى ارتودنسي،تنها كلينيك تخصصى ارتودنسي استان البرز مى باشد.در شهر تهران نیز می توانید با مراجعه به کلینیک ارتودنسی دکتر اصلانی،خدمات باکیفیتی را تجربه کنید.

0/5 (0 نظر)
1 پاسخ

تعقیب

    دیدگاه خود را ثبت کنید

    تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
    در گفتگو ها شرکت کنید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *