احتمال ایجاد مثلث سیاه بین دندان ها بعد از درمان با اینویزیلاین: آری یا خیر؟

آیا می خواهید بفهمید که چگونه می توانید از شر مثلث های سیاهی که پس از درمان ارتودنسی با اینویزیلاین بین دندان های شما ظاهر می شوند خلاص شوید؟ دندانپزشک شما می تواند چندین روش درمانی را برای رفع شکاف بین دندان های شما که در اثر تحلیل لثه ایجاد شده اند به شما پیشنهاد دهد. اگر بهداشت دهان و دندان های خود را رعایت کنید و به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید، می توانید از ایجاد مثلث های سیاه بین دندان های خود جلوگیری کنید.

با این حال، اگر آنها یک مشکل زیبایی برای شما ایجاد کنند، ممکن است به درمان های زیبایی مانند باندینگ دندان، ونیر، اینویزیلاین یا تزریق پرکننده پوستی در آن ناحیه خاص از دهان خود نیاز داشته باشید. درمان بهینه به شدت تحلیل لثه و ابعاد مثلث سیاه شما بستگی خواهد داشت.

درمان مثلث سیاه بین دندان

درمان مثلث سیاه بین دندان

مثلث سیاه بین دندان ها چیست؟

در دنیای دندانپزشکی، از آن مثلث های کوچک سیاه و سفید تحت عنوان “آغوش لثه” یاد می شود. این فضاها به دلیل تحلیل رفتن لثه ها در قسمت های خاصی از دهان بین دندان های شما ایجاد می شوند. این معمولاً به دلیل نامرتب بودن دندان ها، تحلیل رفتن لثه ها یا استخوان در استخوان فک بروز می یابد.

گرچه هیچ تضمینی وجود ندارد که این امر منجر به بروز مشکلاتی برای سلامت دهان و دندان ها شود، اما اکثر افراد نمی خواهند که هنگام لبخند زدن این مثلث ها قابل مشاهده باشند. آنها معتقدند که این تصور را ایجاد می کنند که آنها به وضعیت دندان های خود اهمیت نمی دهند، گرچه واقعیت این است که آنها اهمیت زیادی به بهداشت دهان خود می دهند. مسلم است که افراد بر این باورند که اینطور به نظر می رسد که آنها دچار استرس، ناخوشی، سالخوردگی شده اند یا اینکه مدت هاست به خود اهمیتی نداده اند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
چند کار ساده برای پیشگیری از پوسیدگی دندان ها

درمان مثلث های سیاه ایجاد شده بین دندان ها بعد از اینویزیلاین

برخلاف تصور رایج، درمان ارتودنسی مانند بریس یا اینویزیلاین باعث ایجاد مثلث سیاه نمی شود. درمان با ارتودنسی منجر به ایجاد مثلث های سیاه بین دندان ها نمی شود. بلکه صرفاً آنها را آشکار می کند.

بریس و اینویزیلاین

برای کاهش دید مثلث های سیاه بین دندان ها، ارتودنتیست شما ممکن است به شما پیشنهاد دهد که درمان با بریس یا اینویزیلاین تحت قرار بگیرید. این درمان شامل اعمال فشار مستقیم به دندان های خاص برای ترغیب آنها به حرکت به سمت محل درست است. هنگامی که دندان ها حرکت می کنند و همراستا می شوند، می توان به طور مؤثر مثلث های سیاه را حذف کرد.

درمان مثلث سیاه بین دندان

درمان مثلث سیاه بین دندان

کاهش بین پروگزیمال (IPR)

متخصصین ارتودنسی با سطح تخصص بالا، تنها افرادی هستند که واجد شرایط اجرای فرایندی به نام کاهش بین پروگزیمال یا مینای بین دندانی هستند که برای کاهش مثلث های سیاه بین دندان ها انجام می شود. این روش به صورت دستی و با استفاده از نوارهایی از جنس مواد منعطف با پوشش الماس انجام می شود که بین دندان های بیمار ساییده می شوند. بخش بسیار کوچکی از مینای دندان ها برداشته می شود و این باعث می شود که دندان های شما به یکدیگر نزدیک شوند. در نتیجه فضاها و مثلث های سیاه کمتری بین دندان های شما وجود خواهند داشت که باید لثه آنها را پر کند.

چه چیزی باعث ایجاد مثلث های سیاه می شود؟

مثلث های سیاه به دو دلیل مختلف می توانند بین دندان های فرد ظاهر شوند: شکل هندسی خود دندان ها و شکل و اندازه بافت های لثه ای که در فاصله بین دندان ها وجود دارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
ابزار تویین بلاک ارتودنسی

زمانی که دندان های یک فرد مثلثی شکل باشند، نوک دندان ها در ناحیه ای که به لثه می رسد پهن تر هستند. هنگامی که دو مثلث در کنار یکدیگر قرار می گیرند، همانطور که انتظار دارید، در قسمت بالا یک فضای خالی بین آنها وجود دارد، که در آن دو قسمت که مجاور به یکدیگرند، نازکتر از بقیه قسمت ها هستند. این باعث ایجاد شکافی می شود که وقتی تاریکی دهان آشکار می شود، می توان آن را به صورت مثلث سیاه مشاهده کرد.

فاکتور دیگری که باید در نظر گرفته شود بافت لثه فرد است. زمانی که جوان تر هستیم، فضای بین دندان های ما معمولاً به طور کامل توسط لثه های ما پر می شود، لثه هایی که با بزرگسال شدن بلندتر و پهن تر هستند.

وقتی فرد لبخند می زند، تنها چیزی که قابل مشاهده است دندان ها و لثه های بین آنهاست. اما با افزایش سن، ارتفاع بافت لثه ما به تدریج کاهش می یابد و ما شروع به دیدن فضاهای مثلثی می کنیم که در آنجا دندان ها وارد لثه ها می شوند. به این حالت تحلیل لثه گفته می شود. حتی اگر فردی دندان های کاملاً صاف و لثه های سالم داشته باشد، باز هم ممکن است این اتفاق برای او رخ دهد.

مثلث های سیاه به دلایل مختلفی می توانند مشکل ساز باشند، از جمله این واقعیت که ظاهر نامناسبی دارند و این واقعیت که می توانند محلی برای گیر کردن ذرات غذا باشند، که هر دو می توانند با پوسیدگی دندان و بیماری لثه ارتباط داشته باشند.

آیا اینویزیلاین می تواند باعث ایجاد مثلث سیاه بین دندان ها شود؟

درمان اینویزیلاین صرفاً کمبود بافت لثه ای را نشان می دهد که همیشه وجود داشته و باعث ایجاد مشکلاتی می شده است.

اگر بهداشت دهان و دندان ها را رعایت نکنید، اینویزیلاین و سایر درمان های ارتودنسی ممکن است باعث ایجاد مثلث های سیاه بین دندان های شما شوند. این می تواند منجر به تحلیل رفتگی جزئی لثه های بین دندان های شما شود. فرض کنید در طول درمان با اینویزیلاین یا هر روش ارتودنسی دیگری، بهداشت دهان و دندان ها را رعایت می کنید. در این صورت، بعید است که اینویزیلاین شما منشأ مثلث های سیاه بین دندان های شما باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
پوکی استخوان و درمان های دندانپزشکی

با این حال، در نتیجه قرار گرفتن در معرض کمبود بافت لثه ناشی از درمان ارتودنسی، بیماران اغلب ظاهر مثلث های سیاه را گزارش می کنند. ریشه دندان های شما اکنون بیشتر از گذشته فاصله دارند. این مورد، جدای از این است که با دندان های فشرده یا چرخیده مواجه هستید.

بافت لثه ای که قبلاً بین دندان های شما فشرده شده بود، اکنون فضایی برای گسترده شدن به اطراف دارد، اما ممکن است آنقدر بلند نباشد که فضا را کاملاً پر کند. این مشکل معمولی زمانی ایجاد می شود که فضای کافی برای رشد طبیعی بافت لثه بین دندان های فرد وجود نداشته باشد.

آیا می توان از ایجاد مثلث های سیاه بین دندان ها جلوگیری کرد؟

شما همیشه نمی توانید از مثلث های سیاه بین دندان ها دور بمانید. مقداری فاصله بین دندان های شما بسیار طبیعی است و هدفی را دنبال می کند که تمیز کردن آنها را آسان تر می کند. از سوی دیگر، اگر فضای قابل توجهی وجود داشته باشد، با رعایت یک روش دقیق بهداشت دهان و دندان، می توانید آن را کاهش دهید.

اگر بین دندان های خود مثلث های سیاه دارید، ضروری است که از یک روتین سخت بهداشت دهان و دندان پیروی کنید که شامل نخ دندان کشیدن، مسواک زدن دقیق دندان ها، استفاده از دهانشویه و مراجعات منظم به دندانپزشک برای تمیز کردن دندان است. لثه های شما با این اقدامات سالم می مانند، زیرا از التهاب و تحلیل استخوان اطراف دندان جلوگیری می کنند. مراجعه مداوم به دندانپزشک برای نظارت روی سلامت لثه ها و دندان های شما بسیار حیاتی است.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *