چرا لثه های کودکان خونریزی می کنند؟

یک دسته مسائل هستند که گاهگاهی می توانند موجب بروز خونریزی در کودکان شوند، که عبارتند از محکم مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، ابزارهای دندانی که به خوبی قرار نگرفته اند، کمبود ویتامین ها، و خیلی مسائل دیگر. وقتی شما تعدادی از راهکارهای ساده را امتحان کرده باشید، اکثر بیماران می توانند انتظار داشته باشند همه چیز نسبتاً به سرعت به حالت عادی بازگردند.

راهکارهای ساده برای خونریزی لثه در کودکان

بسته به اینکه دقیقاً چه چیزی باعث بروز خونریزی لثه ها شده است، برخی راهکارها می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • فرچه مسواک کودک خود را بررسی کنید. آنها باید برچسب نرم یا خیلی نرم روی بسته بندی داشته باشند. اگر آنها خیلی محکم باشند، می توانند باعث خونریزی لثه ها شوند.
  • مطمئن شوید کودک شما می داند چگونه آرام مسواک بزند. در صورت لزوم با توضیح دادن به آنها کمک کنید. مسواک زدن با مسواک هایی که فرچه سفت دارند می تواند موجب خونریزی لثه ها شود.
  • برای کودک خود مسواک برقی مخصوص کودکان تهیه کنید. استفاده از آنها با مزه است و فشاری که وارد می شود می تواند به صورت اتوماتیک تنظیم شود.
  • اگر کودک شما به تازگی نخ دندان کشیدن را شروع کرده است، حداقل یک هفته به او زمان بدهید تا به به انجام آن عادت کند. اگر پس از 7 الی 10 روز نخ دندان کشیدن هنوز لثه های او خونریزی دارند، بهتر است نظر دندانپزشک او را در این رابطه جویا شوید.
  • به یک دندانپزشک یا ارتودنتیست مراجعه کنید و از آنها بخواهید ابزارهای دندانی کودک را تنظیم کنند. اگر آنها دیگر به خوبی متناسب با دهان کودک نباشند و به خوبی قرار نگیرند، می توانند موجب بروز درد یا خونریزی شوند.
  • در مورد تغییراتی که نیاز است در تغذیه کودک ایجاد شوند با یک متخصص تغذیه گفتگو کنید. کمبود ویتامین C، همینطور مصرف داروهایی مانند رقیق کننده های خون می تواند منجر به خونریزی لثه ها شود.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
ارتودنسی اقساطی در کرج

یک راهکار ساده از بالا احتمالاً می تواند مؤثر باشد. با این حال، اگر خونریزی ادامه پیدا کند یا بدتر شود، ممکن است مشکلات جدی دیگری وجود داشته باشند که باید مد نظر قرار بگیرند، مانند ژنژیویت. در این صورت، احتمالاً باید برای مشخص نمودن علت به دندانپزشک مراجعه کرد یا تماس گرفت.

خونریزی لثه های کودکان

خونریزی لثه های کودکان

علائم و نشانه های ژنژیویت

اگر بخشی از لثه های کودک که به دندان های او نزدیک تر است تحریک یا متورم شود، تحلیل برود، یا هنگام مسواک زدن به راحتی دچار خونریزی شود، یا قرمز (آنها باید صورتی رنگ باشند) شوند، ممکن است دچار شایع ترین شکل بیماری لثه به نام ژنژیویت شده باشند.

ژنژیویت با پلاکی آغاز می شود که باکتری ها بوجود می آورند و از بخش همسطح با خط لثه دندان ها زدوده نمی شود. پلاک یک محرک است که اگر در آن منطقه باقی بماند، تحریک مزمن باعث بروز ژنژیویت می شود.

ژنژیویت که ملایم ترین و ابتدایی ترین شکل بیماری پریودنتال/ لثه است، به راحتی قابل بازگشت است زیرا عموماً موجب بروز هیچ تحلیل استخوان یا بافتی نمی شود که دندان ها را در جای خود داخل دهان حمایت می کنند. گرچه اغلب این شرایط خفیف است و به راحتی درمان می شود، اما مهم است که برای این موضوع کودک خود را نزد دندانپزشک کودکان ببرید تا از گسترش مشکلات و بروز عوارض جانبی جدی تر پیشگیری کنید.

خونریزی لثه های کودکان

خونریزی لثه های کودکان

علل و عوامل پر خطر بروز بیماری های عامل خونریزی لثه در کودکان چه چیزهایی هستند؟

بهداشت بد دهانی شایع ترین علت ژنژیویت است که به راحتی نیز درمان می شود. بهداشت خوب دهانی باید شامل حداقل دو مرتبه مسواک زدن در طول روز (پس از هر وعده غذایی)، یک مرتبه نخ دندان کشیدن، و مراجعه منظم به دندانپزشک باشد. ما توصیه می کنیم که بیماران از زمانی که نخستین دندان آنها بیرون می آید، هر شش ماه یک مرتبه برای این جلسات مراجعه کنند تا به طور منظم تحت معاینات و پاکسازی های دقیق قرار بگیرند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
درمان آپنه خواب با ارتودنسی

باید تمام تلاش خود را برای ترغیب کردن کودک به بهبود عادات بهداشتی دهان طی چند سال نخست زندگی آنها بکنید تا ژنژیویت در طول بلوغ و نوجوانی قابل پیشگیری باشد.

دیگر ریسک فاکتورهای همراه با ژنژیویت با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی قابل پیشگیری هستند. برخی از این ریسک فاکتورها عبارتند از:

  • رژیم غذایی ضعیف، مخصوصاً کمبود ویتامین C، یا اگر کودک غالباً خوراکی ها و نوشیدنی های حاوی قند مصرف می کند، در نهایت به تشکیل پلاک روی دندان های او ختم خواهد شد.
  • استرس مداوم مزمن می تواند منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن شود، که به مرور زمان با بیماری لثه ارتباط پیدا می کند.
  • برای نوجوانان و افراد بزرگسال، عوامل دیگری نیز می توانند دخیل باشند، از جمله مصرف تنباکو و تغییرات هورمونی.
  • دندان قروچه، که این مورد نیز ممکن است با استرس ارتباط داشته باشد.
  • برخی داروهای خاص
  • ژنتیک
  • دیابت، بیماری های خود ایمنی، و شرایط پزشکی دیگر.
خونریزی لثه های کودکان

خونریزی لثه های کودکان

چه درمان هایی برای خونریزی لثه ها و ژنژیویت کودکان وجود دارد؟

وقتی دندانپزشک لثه های کودک شما را معاینه می کند، در مورد سوابق پزشکی او نیز از شما پرسش هایی می پرسد و ممکن است از شما بخواهد عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس بگیرید. ممکن است با یک پروب دندانپزشکی نیز پاکت های اطراف دندان های کودک را بررسی کند. بسته به نوع و میزان گستردگی مشکل، گزینه های درمان مورد بحث قرار خواهند گرفت و مشخص خواهند شد.

احتمالاً دندانپزشک به شما بگوید که با عادات بهتر مسواک زدن و بهتر نخ دندان کشیدن شروع کنید، و به احتمال زیاد در صورت وجود عفونت برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند. درمان ها شامل پاکسازی عمقی و زدودن پلاک به نام تسطیح سطح ریشه یا جرمگیری مناسب باشند. موارد خیلی پیشرفته ژنژیویت، گرچه ممکن است برای کودکان پیش نیایند، اما ممکن است نیاز به فرایندهای دیگری داشته باشند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
بهترین رژیم غذایی برای سلامت دهان و دندان

بهترین راه برای پیشگیری از بروز مشکلات و خونریزی لثه ها کدام است؟

بهترین راه برای پرهیز از بروز بیماری هایی مانند ژنژیویت که منجر به خونریزی لثه ها می شوند رعایت خوب بهداشت دهانی است. همانطور که پیش از این توضیح داده شد، برای کودکان، این معمولاً به معنای بهتر و بیشتر مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و مراجعات منظم به دندانپزشک است.

مسواک های برقی، تعویض هر سه ماه یکبار سری مسواک برقی یا خود مسواک دستی نز مهم هستند. به صورت روزانه از دهانشویه های طبیعی استفاده کنید. به چیزهایی که کودک می خورد دقت کنید. غذا نقش مهمی در سلامت لثه ها ایفا می کند. تا جای ممکن مصرف قند در رژیم غذایی کودکان را محدود کنید.

پیامدهای عدم درمان این مشکل

بیماری لثه اگر درمان نشود می تواند وخیم تر شود و منجر به بروز مشکلات بیشتری شود، که باعث می شود با گذشت زمان درمان آن حتی دشوارتر هم شود. باکتری های مقصر می تواند بیشتر گسترش پیدا کنند و به استخوان و بافت های همبند دهان نفوذ کنند، و به دندان ها آسیب وارد کنند و در نهایت منجر به از دست رفتن دندان ها شوند. افزایش باکتری ها به مرور زمان می تواند باعث بروز بیماری های دیگری مانند بیماری قلبی شود.

علاوه بر مشکلات جسمی که می توانند بروز پیدا کنند، بهداشت بد دهانی نیز می تواند از جمله عوامل از دست دادن حضور در مدرسه و بدتر شدن عملکرد تحصیلی کودک باشند.

نتیجه گیری

ممکن است مشاهده خونریزی لثه کودک برای شما ترسناک باشد، اما به خاطر داشته باشید که اگر خیلی سریع به آن رسیدگی نکنید، درمانی که در ابتدا می توانست خیلی ساده باشد دشوار خواهد شد و آسیب های بازگشت ناپذیری به کودک وارد خواهد شد. بهترین راهکار برای حفظ سلامت دهان در تمام سنین توجه به بهداشت دهان و مراجعات منظم به دندانپزشک است.

1/5 (1 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *