روش هایی برای داشتن دندان هایی سالم

از دندان های خود مراقبت کنید

داشتن دندان هایی سالم نیاز به مراقبت مادام العمر دارد. حتی اگر به شما گفته شده است که دندان های خوبی دارید، لازم است گام های درستی را هر روز برای مراقبت از آنها بردارید و از بروز هر گونه مشکلی پیشگیری کنید. این اقدامات شامل خرید لوازم درست مراقبت از دندان ها، و نیز به فکر عادات روزانه بودن است.

بدون مسواک زدن دندان های خود به رختخواب نروید.

این توصیه کلی بر هیچ کس پوشیده نیست که همه افراد باید حداقل دو مرتبه در روز مسواک بزنند. با این حال، بسیاری از افراد به نادیده گرفتن مسواک زدن دندان ها شب ها ادامه می دهند. اما مسواک زدن قبل از رفتن به رختخواب شما را از شر پلاک های دندانی که در طول روز انباشته می شوند رها می کند.

دندان های سالم و سفید

دندان های سالم و سفید

درست مسواک بزنید.

نحوه مسواک زد شما نیز به همین اندازه مهم است- در حقیقت، بد مسواک زدن دندان ها تقریباً به اندازه اصلاً مسواک نزدن بد است. زمان بگذارید، مسواک خود را به صورت آرام و با حرکات مدور حرکت دهید تا پلاک های دندانی را از بین ببرید. اگر پلاک های دندانی زدوده نشوند سخت می شوند، و منجر به تشکیل رسوب و ژنژیویت (اوایل بیماری لثه) می شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
دندان خرگوشی

زبان خود را نادیده نگیرید.

پلاک ها می توانند روی زبان شما نیز تشکیل شوند. این نه تنها می تواند منجر به بوی بد دهان شود، بلکه می تواند موجب بروز دیگر مشکلات دهانی شود. هر بار که مسواک می زنید، به آرامی روی زبان خود را نیز مسواک بکشید.

خمیر دندان فلورایده استفاده کنید.

وقتی نوبت به خمیر دندان می رسد، عناصری مهم تر از قدرت سفید کننده و طعم وجود دارند که باید به دنبال آنها باشید.

 در حالی که فلوراید مورد توجه افرادی قرار گرفته است که نگران تأثیر آن بر سایر بخش های سلامت هستند، این ماده همچنان یک پایه اصلی در سلامت دهان و دندان است. علت این است که فلوراید در دفاع در برابر پوسیدگی دندان پیشرو است. این ماده با مبارزه بر علیه میکروب هایی که می توانند موجب پوسیدگی دندان ها شوند، و نیز ارائه لایه محافظ برای دندان ها عمل می کند.

به نخ دندان کشیدن به اندازه مسواک زدن اهمیت دهید.

بسیاری از افرادی که به طور منظم مسواک می زنند اغلب نخ دندان کشیدن را نادیده می گیرند. نخ دندان کشیدن تنها برای بیرون آوردن ذرات کوچک غذا یا سبزیجاتی که بین دندان ها گیر کرده اند نیست. این در حقیقت روشی است برای تحریک لثه ها، کاهش پلاک های دندانی، و کمک به کاهش التهاب در آن ناحیه.

یک بار نخ دندان کشیدن در طول روز معمولاً برای بهره مند شدن از این مزایای کافی است.

دندان های سالم و سفید

دندان های سالم و سفید

اجازه ندهید دشواری های نخ دندان کشیدن مانع شما شوند.

نخ دندان کشیدن می تواند دشوار باشد، مخصوصاً برای بچه های کوچک و افراد مسن تری که آرتریت دارند. به جای دست کشیدن از آن، به دنبال ابزاری باشید که بتواند به شما کمک کند دندان های خود را نخ دندان بکشید. نخ دندان هایی که برای استفاده آماده هستند و قابل خریداری از داروخانه ها و تی فروشگاه ها هستند می توانند تفاوت فاحشی ایجاد کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
هدگیر ارتودنسی

استفاده از دهانشویه را فراموش نکنید.

تبلیغات باعث می شوند استفاده از دهانشویه برای سلامت دهان و دندان ها ضروری به نظر برسد، اما بسیاری از افراد آنها را نادیده می گذارند زیرا آنها نمی دانند دهانشویه ها چگونه کار می کنند. دهانشویه ها به سه روش به شما کمک می کنند: مقدار اسید موجود داخل دهان را کاهش می دهد، قسمت های رو و داخل لثه ها که دسترسی به آنها با مسواک دشوار است را پاکسازی می کند، و دندان ها را معدنی سازی مجدد می کند. دهانشویه ها به عنوان یک ابزار جانبی برای کمک به تعادل رساندن همه چیز داخل دهان مفید هستند. کودکان و افراد بزرگسالی که ممکن است توانایی مسواک زدن و نخ دندان کشیدن آنها ایده آل نباشد، دهانشویه ها می توانند بویژه کمک کننده باشند.

از دندانپزشک خود بخواهید دهانشویه ای مناسب به شما توصیه کند. برخی برندها برای کودکان و افرادی که حساسیت دندان دارند بهتر هستند. دهانشویه های تجویزی نیز در دسترس هستند.

دندان های سالم و سفید

دندان های سالم و سفید

آب بیشتری بنوشید.

آب بهترین نوشیدنی برای سلامت بدن شما- از جمله دهان شما- است. علاوه بر این، به عنوان یک قانون کلی، نوشیدن آب پس از هر وعده غذایی توصیه می شود. این کار می تواند به شستن مقداری از تأثیرات منفی خوراکی های چسبناک و اسیدی و نوشیدنی ها بین مسواک زدن ها کمک کند.

میوه ها و سبزیجات ترد بخورید.

خوراکی های آماده راحت هستند، اما شاید نه به اندازه ای که نوبت به دندان ها می رسد. میوه های تازه و ترد نه تنها حاوی فیبر سالم بیشتری هستند، بلکه بهترین انتخاب برای دندان های شما هستند. به والدین توصیه می شود به فرزندان خود در سنین پایین تر خوراکی هایی بدهند که خوردن و جویدن آنها دشوارتر است. بنابراین، سعی کنید از خوردن چیزهای فراوری شده پرهیز نمایید و از قطعه قطعه کردن همه میوه ها به قطعات کوچکتر پرهیز نمایید، و اجازه دهید فک ها کار کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
آنچه باید در مورد درمان ریشه یا عصب کشی بدانید!

خوراکی های قندی و اسیدی را محدود کنید.

در نهایت، قند داخل دهان به اسید تبدیل می شود، که پس از آن می تواند موجب خوردگی مینای دندان ها شود. این اسیدها چیزی هستند که منجر به پوسیدگی و حفره های دندانی می شوند. میوه های اسیدی، چای ها، و قهوه نیز می توانند موجب ساییدگی مینای دندان ها شوند. گرچه مجبور نیستید الزاماً کاملاً از چنین خوراکی هایی پرهیز نمایید، آنقدر آسیب نمی رسانند که نگران شوید.

دو مرتبه در طول سال به دندانپزشک مراجعه کنید.

عادات هر روزه شما برای سلامت عمومی شما حیاتی هستند. با این حال، حتی با استفاده از بهترین مسواک ها و نخ دندان ها لازم است به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. حداقل، باید برای پاکسازی و چکاپ دو مرتبه در طول سال به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک نه تنها می تواند رسوب روی دندان ها را بزداید بلکه قادر است مشکلات احتمالی را تشخیص دهد و راهکار درمانی را ارائه دهد.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *