دندان های حساس و بریس های دندانی

این را تصور کنید! یک روز گرم تابستانی است و بعد از تنظیم برنامه ریزی شده بریس های خود از مطب ارتودنتیست خود خارج می شوید. برای غلبه بر گرما، خود را به اولین محلی می رسانید که بتوانید نرم ترین، سردترین، و شیرین ترین معجونی که دارند را سفارش دهید. یک نوشیدنی می خورید. دهان شما احساس یخ زدگی می کند، درد همه دندان های شما را فرا می گیرد، و باعث می شود شما از تصمیم خود پشیمان شوید.

گذشته از یخ زدن ناگهانی مغز شما، علت این همه درد و اضطراب چیست؟ به احتمال زیاد دندان های حساسی  دارید.

گرچه هر دهانی ویژگی های خاص خود را دارد، اما داشتن دندان های حساس یک اتفاق شایع است، که از هر 8 نفر یک نفر را تحت تأثیر قرار می دهد. این حساسیت می تواند با قرار گرفتن دندان ها در معرض چیزی داغ تر (یا سردتر) از حد معمول، چیزی شیرین (یا ترش تر) از حد معمول، یا در صورت داشتن حفره های عمیق دندانی یا از بین رفتن پوشش ریشه دندان ها بروز پیدا کند.

رابطه ارتودنسی و حساسیت دندانی

رابطه ارتودنسی و حساسیت دندانی

چرا دندان های حساسی داریم؟

عوامل متعددی می توانند باعث حساسیت دندان های شما شوند. به عنوان یک بیمار ارتودنسی، انجام یک تنظیم برنامه ریزی شده ابزار شما می تواند باعث ایجاد تغییر در موقعیت دندان ها شود، که می تواند آنها را نسبت به حالت عادی حساس تر کرده و مستعد درد و ناراحتی کند. خوشبختانه، این نوع حساسیت تنها باید یک یا دو روز طول بکشد و به راحتی قابل درمان است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
عقب رفتگی فک (رتروگناتیسم)

یکی دیگر از علل حساسیت دندان ها نازک شدن مینای دندان ها است. علت عادات بد مسواک زدن یا بهداشت نامناسب دهان و دندان است. عدم زدودن پلاک ها و رسوب ایجاد شده روی دندان ها می تواند موجب تجزیه شدن مینای دندان ها شود که از دندان های شما محافظت می کند. این اتفاق موجب تضعیف دندان های شما می شود، و آنها را بدون پوشش و بیشتر مستعد حساسیت باقی می گذارد.

از سوی دیگر، اگر شما خیلی محکم مسواکمی زنید، می توانید باعث ساییدگی و تحلیل رفتن بافت لثه ها شوید، و سطوح متخلخل ریشه های دندان ها و بخش هایی از دندان ها که معمولاً دارای پوشش هستند بدون پوشش باقی می مانند. این سطوح تازه می توانند فوق العاده حساس باشند و وقتی در معرض چیزی قرار می گیرند موجب بروز درد شدیدی شوند.

رابطه ارتودنسی و حساسیت دندانی

رابطه ارتودنسی و حساسیت دندانی

چگونه می توان دندان های حساس را درمان کرد؟

بسته به منشاء حساسیت شما، کارهای متعددی هست که می توانید برای کمک به توقف نه تنها درد، بلکه احساس حساسیت انجام دهید. اگر درد شما به دلیل تنظیم ارتودنتیک بروز پیدا کرده باشد، مصرف یک مسکن بدون نسخه ملایم برای تسکین درد بی خطر خواهد بود. بر اساس تجربه ما، استامینوفن و ایبوپروفن معمولاً بهترین عملکرد را دارند، اما شما می توانید هر داروی دیگری که با آن راحت هستید را دریافت کنید.

در صورتی که حساسیت بیشتر از چند روز ادامه داشته باشد، همیشه می توانید با مطب ارتودنتیست خود تماس بگیرید تا توصیه های لازم را به شما ارائه دهد. در صورت وجود درد شدید و بی وقفه، توصیه می کنیم با دندانپزشک عمومی خود ملاقات کنید، زیرا ممکن است برای تسکین درد دندان لازم باشد پر کردن دندان یا درمان ریشه انجام شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
جرمگیری دندان و ارتودنسی

گرچه هر کسی ممکن است از حساسیت دندان ها رنج ببرد، بیمارانی که تحت درمان ارتودنسی با بریس ها قرار دارند، گاهی اوقات با چالش های بزرگتری مواجه هستند، از جمله تمیز نگهداشتن دندان ها. عدم پاکسازی کامل اطراف بریس ها می تواند منجر به ساییدگی و از بین رفتن مینای دندان ها و یا حساسیت خط لثه ها شود. دنبال کردن دستور العمل های ارتودنتیست برای مسواک زدن صحیح تا میزان زیادی بروز ساییدگی مینای دندان ها را کاهش خواهد داد و دندان های شما را محکم و سالم حفظ خواهد کرد.

اگر حساسیت شما به دلیل مسواک زدن بیش از حد یا سفت بودن فرچه مسواک شما باشد، بنابراین یا مسواک خود را تعویض کنید یا الگوی مسواک زدن خود را تغییر دهید تا به میزان زیادی تسکین پیدا کنید. صادقانه بخواهیم بگوییم، همه افراد باید از مسواک های دارای فرچه های نرم استفاده کنند. شما هنوز هم قادر خواهید بود دندان های خود را تمیز نگهدارید، بدون آنکه به دندان ها و لثه های خود آسیب وارد کنید.

راهکار بی خطر دیگر برای به حداقل رساندن حساسیت دندان ها استفاده از خمیر دندان هایی است که برای درمان درد طراحی شده اند. انواع مختلف “خمیر دندان برای دندان های حساس” وجود دارند و ما به افرادی که حساسیت دندان و لثه دارند توصیه می کنیم خمیر دندانی پیدا کنند که برای آنها بهتر عمل کند. سنسوداین شناخته شدهترین برند است، اما کلگیت و کرست نیز خمیر دندان های خوبی برای حساسیت دندان ها و لثه ها تولید کرده اند. پس از دو هفته استفاده معمولی، باید تسکین درد را احساس کنید و حساسیت کمتری اطراف لثه های خود داشته باشید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
آموزش درست نخ دندان کشیدن با وجود براکت ارتودنسی

نتیجه گیری

گرچه بریس ها فشار بسیار ملایمی به دندان ها وارد می کنند، با دنبال کردن نکاتی که در این مقاله برای شما ذکر کردیم، می توانید از بروز مسائلی که موجب بروز حساسیت دندان ها می شوند اجتناب کنید. وقتی بریس ها برای نخستین بار روی دندان های شما قرار می گیرند، ابتدا مقداری افزایش حساسیت وجود دارد، که طبیعی است و ظرف چند روز فروکش خواهد کرد. اما هر گونه حساسیت ادامه دار باید مورد توجه قرار بگیرد.

داشتن دندان های حساس نباید مانع لذت بردن شما از چیزهایی شود که دوست دارید. با ایجاد کمترین تغییرات در مراقبت های دهانی و سبک مسواک زدن، حساسیت می تواند کاهش پیدا کند و دندان های شما در مسیر روی به قدرت و سلامتی قرار خواهند گرفت.

در صورت تجربه کردن هر گونه حساسیتی، ما همیشه آماده پاسخ گویی به پرسش های شما هستیم.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *