اهمیت رادیوگرافی در ارتودنسی

رادیوگرافی چه نقشی در دندانپزشکی دارد؟

تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس که ما بیشتر آنها را تحت عنوان رادیولوژی می شناسیم، به دندانپزشکان اجازه می دهند وضعیت دندان ها را به گونه ای مشاهده کنیم که با چشم غیر مصلح قابل مشاهده نیست. گرچه معاینه چشمی توسط دندانپزشک متبحر و مجرب می تواند چیزهای زیادی را آشکار سازد، اما تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس، علاوه بر آن می توانند چیزهای دیگری نیز نشان دهند، از جمله:

  • قسمت های پوسیده دندان ها که بسیار ریز هستند، بین دندان ها اتفاق افتاده اند، یا زیر پر شدگی های دندان ها هستند.
  • عفونت در استخوان هایی که دندان ها را نگه می دارند.
  • بیماری پریودنتال
  • آبسه دندان
  • کیست ها
  • برخی از انواع تومورها
  • مشکلات رشدی که برای دندان ها اتفاق می افتند، از جمله نهفتگی دندان ها عقل.

با این دسته قابلیت هایی که تصاویر گرفته شده با اشعه ایکس دارند، آنها بخش مهمی از ابزارهای دندانپزشکی را تشکیل می دهند.

انواع تصاویر رادیوگرافی

بسته به نوع اطلاعاتی که جمع آوری می شود، یک یا چند نوع متفاوت از تصاویر رادیوگرافی می توانند استفاده شوند.

رادیوگرافی در ارتودنسی

رادیوگرافی در ارتودنسی

تصاویر رادیوگرافی بایت وینگ

این نوع تصاویر رادیوگرافی رشد و پیشرفت احتمالی حفره های بین دندان ها را در قسمت هایی نشان می دهند که با چشم غیر مصلح قابل مشاهده نیستند. برای کودکان کم سن تر، این نوع تصاویر رادیو گرافی با اشعه ایکس غیر ضروری است زیرا به طور طبیعی دندان ها در عقب دهان با یکدیگر تماس ندارند تا اینکه اولین دندان های مولر آنها بیرون بیایند.

رادیوگرافی در ارتودنسی

رادیوگرافی در ارتودنسی

تصاویر رادیوگرافی پری آپیکال

تصاویر رادیوگرافی پری آپیکال دو یا سه دندان را به طور کامل، از ریشه تا تاج، و نیز ساختار استخوانی حمایت کننده آنها را نشان می دهند. تصاویر رادیوگرافی از این نوع هر گونه آبسه یا بیماری لثه ای را نشان می دهند، و نیز اینکه اطلاعات مربوط به رشد دندان های ثانویه و دندان های عقل در کودکان و بیماران کم سن را نشان می دهد.

رادیوگرافی در ارتودنسی

رادیوگرافی در ارتودنسی

تصاویر رادیوگرافی پانورامیک

تصاویر رادیوگرافی پانورامیک یک دست کامل دندان ها در یک قوس دندانی را به طور کامل، و نیز ساختار استخوانی و سینوس های اطراف دندان ها را نشان می دهند. تصاویر رادیوگرافی پانورامیک با برای تجزیه و تحلیل های ارتودنتیک مفید هستند، با قرارگیری فیلم داخل دهان گرفته نمی شوند، اما لازم است بیمار به مدت تقریباً 15 ثانیه روی صندلی رادیولوژی آرام بنشیند. تصاویر پانوراما برای دندانپزشکی ترمیم نیز استفاده می شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
پیوند استخوان در دندانپزشکی و کاشت ایمپلنت

تصاویر رادیوگرافی اکلوزال

این نوع تصاویر، دندان های بالا و پایین را به گونه ای نشان می دهد که به بررسی چگونه قرار گیری خوب دندان ها در بایت کمک می کند.

رادیوگرافی در ارتودنسی

رادیوگرافی در ارتودنسی

تصاویر رادیوگرافی ارتودنتیک

تصاویر رادیوگرافی ارتودنتیک (که تصاویر “سفالومتریک” یا “جانبی جمجمه” نامیده می شوند) نیمرخ جمجمه را شامل می شوند، تا ارتودنتیست را قادر سازد رشد فک و استخوان، و چگونگی رشد دندان ها درون این ماتریکس را بررسی نماید.

تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس چگونه گرفته می شوند؟

نوع خاص تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکسی که گرفته می شود تا حدودی مشخص می کنند چه فرایندی اتفاق می افتد، اما عموماً دندانپزشک شما را با یک پیشبند سربی سنگین می پوشاند که از بدن شما در برابر پرتوهای غیر ضروری اشعه ایکس حفظ نماید. سپس شما بایت خود را روی یک ابزار پلاستیکی قرار خواهید داد که فیلم رادیوگرافی را در جای خود ثابت نگه دارید. دندانپزشک یا دستیار دندانپزشکی تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس را خواهند گرفت، فرایند بدون دردی که تنها یک یا دو ثانیه طول خواهد کشید.

اگر قرار است شما تصویر رادیوگرافی پانورامیک بگیرید، باید به مدت چند ثانیه آرام و بدون هیچ حرکتی روی صندلی بنشینید در حالی که سر دستگاه تصویر برداری با اشعه ایکس درون یک قوس می چرخد که مسیر فک شما را دنبای می کند، و تصاویری می گیرد که داخل یک پانوراما می نشینند.

رادیوگرافی در ارتودنسی

رادیوگرافی در ارتودنسی

بی خطر بودن تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس

تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس موجب بروز نگرانی برای برخی افراد می شوند که فکر می کنند پرتوهای اشعه ایکس عوارض جانبی دارند. با این حال، خوشبختانه تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس امروزه بسیار بی خطر هستند. گرچه باید پذیرفت که قرار گرفتن در معرض پرتوهای اشعه ایکس می تواند خطرات کوچکی بوجود بیاورد، کاملاً واضح است که مزایایی دارند که از این خطرات پیشی می گیرند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
کاربرد رادیوگرافی سفالومتریک در ارتودنسی

امروزه دستگاه های پیشرفته، همراه با سنسورهای دیجیتال، قادر به تولید تصاویر فوق العاده با پرتوهای کمتر از گذشته هستند که فیلم ها استفاده می شدند. دندانپزشکان در استفاده از اشعه ایکس محافظه کارانه تر عمل می کنند، پرتوها با دقت بیشتری متمرکز می شوند و احتیاط بیشتری در برخورد آنها به عمل می آید- از جمله پیشبندهای سربی برای دور گردن به منظور محافظت از غدد تیروئید، و نیز اندام های تناسلی در برابر اشعه.

رادیوگرافی در ارتودنسی

رادیوگرافی در ارتودنسی

چند وقت یک بار می توان تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس گرفت؟

یکی از اصلی ترین ملاحظات در به حداقل رساندن خطرات اشعه ایکس، به سادگی، کاهش تعداد دفعات قرار گرفتن در معرض این اشعه ها است. دندانپزشک شما باید سلامت شما، سوابق دندانپزشکی، و سوابق گرفتن تصاویر رادیوگرافی شما را در نظر داشته باشد. تصاویر رادیوگرافی باید برای پاسخ به پرسش ها و نیازهای خاصی گرفته شوند و نباید تنها کاری باشند که به طور منظم انجام شوند. در نهایت، اگر به فکر تغییر دندانپزشک خود هستید، همیشه این امکان وجود دارد که اسناد رادیوگرافیک را بین آنها جابجا کرد.

رادیوگرافی در ارتودنسی

رادیوگرافی در ارتودنسی

کودکان و تصاویر رادیوگرافی

برخی والدین از آنجا که می دانند بخش مهم رشد فیزیکی در سال های اولیه زندگی اتفاق می افتد، نگران قرار گرفتن کودکان خود در معرض اشعه ایکس هستند. به همین دلیل، تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس برای کودکان باید تنها برای پاسخ به یک هدف خاص دندانپزشکی گرفته شوند. دلایل خاصی وجود دارند که چرا دندانپزشک باید به فکر گرفتن تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس از دهان یک کودک باشد:

  • تین نوع تصاویر نشان خواهند داد دندان های شیری چگونه داخل لثه کودک در حال رشد هستند، و تعداد، اندازه، و محل رشد آنها مورد بررسی قرار می گیرد.
  • این تصاویر می توانند نشان دهند که آیا کودک هیچ دندان اضافی یا فقدان دندانی دارد یا خیر.
  • این نوع تصاویر به تشخیص عفونت ها در دندان های جدید کودک کمک می کنند.
  • این نوع تصاویر هنگام آماده سازی برای دریافت بریس ها، در موارد ضروری، اطلاعات مهمی ارائه می دهند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
نخ دندان، واتر فلاسر، ایر فلاسر؛ کدامیک بهتر است؟
0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *