روكش دندان و ارتودنسى

از آنجا که استفاده از ارتودنسى برای افراد بزرگسال رو به افزایش است، بسیاری از بیماران ارتودنسی كه قبلا روی دندان های خود درمان های دیگری داشته اند یا نیاز است تحت اين درمان قرار گیرند اين سوال را مى پرسند که آیا بریس ها یا براکت های ارتودنسی با روکش های دندان، ایمپلنت ها، یا دندان های ترميم شده يا نيازمند ترميم سازگار مى باشند يا خير. گرچه شرایط هر بیمار متفاوت است اما در اینجا به بیان برخی اصول اولیه ی روکش های دندان، ایمپلنت های دندانی و دندان های ترميم شده اشاره خواهیم کرد.

آیا با وجود روکش روی دندان ها می توان از بریس ها استفاده کرد؟

روكش دندان و ارتودنسى

روكش دندان و ارتودنسى

 

کوتاه ترین پاسخ “بله” است. در صورتی که قبلا یک یا چند دندان خود را روکش کرده باشيد، اما اکنون تصمیم گرفته باشید با استفاده از براکت ها دندان های خود را صاف و منظم کنید، باید گفت این امکان برای شما وجود دارد. به لطف پیشرفت هایی که در زمینه ی سیستم های ارتودنسى و نیز الاینرهای متحرک صورت گرفته است، گزینه های متعددی وجود دارند تا درمان ارتودنسی را برای هر فرد حتی با وجود ترمیم های مختلف دندان، نيز انجام داد. یکی از چالش های بزرگ، اتصال براکت ثابت به دندان ترمیم شده است، زیرا به طور كلى براكت هاى ارتودنسى به دندان های طبیعی راحت تر می چسبند. در مورد بریس های فلزی سنتی، می توان براکت ها را با استفاده از چسب های خاص دندانپزشکی به روکش ها متصل کرد که با چسب های مورد استفاده برای چسباندن براکت ها به تاج دندان های طبیعی متفاوت مى باشند. یکی از گزینه های ديگر برای بیماران ارتودنسى که روی دندان های خود روکش دارند، استفاده از اینویزیلاین يا پلاك هاى شفاف و نامريى است.اين ارتودنسى نامريى که عبارت است از یک سری ریتینرهای پلاستیکی شفاف متحرک که برای قرار گرفتن روی دندان ها نیاز به چسب ندارند. گزینه ی دیگر استفاده از بندها به این منظور است.بندها حلقه هايى فلزى هستند كه دور دندانها قرار مى گيرند و به همين دليل نيازمند اتصال به دندان نمى باشند.

روكش دندان و ارتودنسى

روكش دندان و ارتودنسى

 

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
دیر افتادن دندان‌ شیری

اگر دندانى نيازمند روكش كردن باشد بهتر است در صورتى كه مقاومت دندان امكان به تاخير انداختن روكش را مى دهد،اين كار را به انتهاى درمان ارتودنسى منتقل كرد.در انتهای درمان ارتودنسی می توان از روکش ها استفاده کرد تا ترمیم دندان کامل شود. براى اين منظور به محضی که دندان ها با بریس ها صاف و منظم شوند، می توان روی دندان ها روکش قرار داد تا ترميم دندان تكميل شود. با کمک براکت ها و بریس های ارتودنسی، دندان به اندازه ی کافی صاف می شود که غذا برای هضم شدن به درستی جویده شود.پس از انجام اين مرحله، روکش ها شکل و زیبایی دندان ها را ارتقاء می دهند و به آنها ظاهری روشن و یکدست و مستحكم می بخشند.

آیا با وجود ایمپلنت دندان می توان روی دندان ها براکت قرار داد؟

روكش دندان و ارتودنسى

روكش دندان و ارتودنسى

 

گرچه ایمپلنت های دندانی که قبلا در دهان کاشته شده اند را نمی توان با بریس ها جابجا نمود، افرادی که تعدادی از دندان های خود را از دست داده اند، پس از اتمام درمان ارتودنسی می توانند کاشت ایمپلنت دندانی داشته باشند. توجه كنيد كه قرار دهى ايمپلنت بايستى پس از اتمام ارتودنسى انجام شود تا ايمپلنت قرار داده شده با حركت ساير دندانها تداخل ننمايد.در اين زمان، دندان های دیگر از قبل در جای درست خود قرار دارند بنابراین ایمپلنت نیز نسبت به آنها در جای درستی قرار خواهد گرفت. ایمپلنت های دندانی و بریس ها گزینه هایی هستند که ارتودنتیست بر اساس نیازهای خاص شخص شما در خصوص آن برای شما توضیح خواهد داد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
دندانپزشکی زیبایی یا درمان ارتودنسی؟

به خاطر داشته باشید که ترمیم های بزرگ روی دندان ها، از جمله بریج ها(روكش هاى چندتايى) به گونه ای طراحی شده اند که قابل جابجایی نیستند و در صورتی که برای جابجا کردن آنها  به جای جدید، به آنها فشار وارد شود، ممکن است آسیب ببینند. اگر دندان های شما قبلا پايه روكش هاى چندتايى(بريج)قرار گرفته اند متخصص ارتودنسى قادر به حركت اين مجموعه نخواهد بود و تنها قادر خواهد بود دندان های طبیعی را جابجا نماید.

آیا می توان در حين ارتودنسى دندانها را ترميم كرد ؟

روكش دندان و ارتودنسى

روكش دندان و ارتودنسى

 

در مواردى پيش مى آيد كه چند جلسه پس از ارتودنسى،با صاف شدن دندانها،پوسيدگى آنها به چشم بيايد. معمولا” در اين موارد، کج بودن دندان ها یکی از عواملی بوده است که دندان ها را مستعد پوسیدگی کرده است( چرا كه  در شکاف بین دندان ها ذرات غذا انباشته می شوند، در حالی که تمیز کردن آنها دشوار است).در اين موارد بايستى متخصص ارتودنسى سلامت دندان را مقدم تر از ادامه ارتودنسى بداند و امكان ترميم دندان را فراهم نمايد.گاهى در اين موارد نيازمند كندن و چسباندن مجدد براكت هاى ارتودنسى مى باشيم.

خوشبختانه حین استفاده از بریس ها، دندان ها پوسیده نخواهند شد، زیرا دندان ها بیشتر از هر زمان دیگری مراقبت و رسیدگی مى شوند. اما اگر این اتفاق افتاد باز هم می توان طی درمان ارتودنسی دندان را پر کرد، تنها ممکن است نیاز باشد حین درمان براکت از روی دندان برداشته شود تا پر کردن دندان کامل شود. به طور کلی، به هر قیمتی هم شده باید از پوسیدگی و حفره ی دندان حین درمان ارتودنسی جلوگیری شود. اگر برای تمیز کردن دندان ها با وجود بریس ها روی آنها نیاز به راهنمایی دارید، به مقالاتی که در این رابطه قبلا در این وب سایت قرار داده ایم مراجعه نمایید و در صورت لزوم سوالات خود را با ما مطرح کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
علت درد ضربان دار در ریشه دندان چیست؟

محافظت از دندان های ترمیم شده

همیشه این نگرانى وجود دارد که دندان ترمیم شده طی درمان ارتودنسی آسیب ببیند، معمولا” عکس های رادیوگرافی تهيه شده با با اشعه ی ایکس در معاینات پیش از درمان اين امكان را فراهم مى كند تا ارتودنتیست متوجه شود آیا ترمیم دندان به اندازه ی کافی استحکام دارد یا خیر. در صورتی که احتمال داشته باشد دندان آسیب ببیند، ممکن است قبل از شروع درمان ارتودنسی نیاز باشد ترمیم دندان تعویض شود.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *