عدم تقارن صورت چیست و چگونه درمان می شود؟

تقارن صورت تغییری است که با وجود نا هماهنگی بین دو طرف صورت تعریف می شود. یعنی در صفحه عمودی جلوی صورت، یکی از دو طرف نسبت به دیگری نا متعادل است.

اگرچه عدم تقارن خفیف غیر پاتولوژیک صورت در بسیاری موارد قابل درک نیست و اغلب طبیعی تلقی می شود، اهمیت بالینی آن نمی تواند به راحتی تعیین شود، زیرا زیبایی چهره کاملاً ذهنی است. بنابراین، میزان پذیرش این ناهنجاری تا میزان زیادی به ناحیه عدم تقارن و درک عدم تعادل بیمار بستگی دارد.

به همین دلیل است که چرا همه بیمارانی که عدم تقارن صورت دارند گزینه های خوبی برای جراحی نیستند، بلکه تنها افرادی که مقداری عدم تقارن صورت دارند که برای محیط اجتماعی، شغلی، و خانوادگی آنها مشهود است و یا آرامش روانی آنها را به هم میزند.

نیمرخ عدم تقارن چهره بیمار

عدم تقارن صورت معمولاً در یک سوم پایینی صورت (فک و چانه) آشکار می شود، زیرا این استخوان ها، علاوه بر داشتن دوره های رشد طولانی مدت، حمایت استخوانی برای بافت های نرم این منطقه شکل می دهند. ماگزیلا به طور معمول، در عدم تقارن نقش ثانویه دارد و این امر به محکم ثابت شدن این استخوان به قاعده قاعده جمجمه مربوط می شود، و اینکه با داشتن یک منطقه بسیار کوچکتر، حداقل پشتیبانی را از بافت های نرم فراهم می آورد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
جراحی سینوس لیفت آماده سازی برای کاشت ایمپلنت

در بیماران مبتلا به عدم تقارن صورت، اغلب مشکلات مال اکلوژن های دندانی، شیب دار بودن صفحه اکلوزال، و انحراف خط میانی وجود دارند.

در مورد عدم تقارن صورت، در مطالعات مختلف مشاهده شده است که بیمارانی که یک مال اکلوژن کلاس 3 دارند بیشتر از کسان دیگری که دیگر انواع مال اکلوژن را دارند احتمال دارد که عدم تقارن صورت داشته باشند.

عدم تقارن صورت چیست و چگونه درمان می شود؟

عدم تقارن صورت چیست و چگونه درمان می شود؟

علل عدم تقارن صورت

علل عدم تقارن صورت می توانند به سه دسته تقسیم شوند: عوامل ژنتیکی، عوامل مربوط به رشد، و عوامل اکتسابی.

  • علل ژنتیکی: در بسیاری موارد، عدم تقارن صورت کاملاً به خصوصیات خانوادگی مربوط می شود، از جمله شکاف لب، شکاف کام، و اختلالات عروقی که می توانند موجب بروز ویژگی های عدم تقارن شوند.
  • علل اکتسابی: وضعیت عدم تقارنی که حاصل ترومای صورت، شکستگی، عفونت مفصل فکی گیجگاهی (TMJ)، آرتروز، انکیلوز ATM، آسیب شناسی های صورت، و تومورها، و نیز دلایل دیگر.
  • علل مربوط به رشد: عدم تقارن رشد می تواند دلایلی مانند درمان دندان(عمدتاً کشیدن دندان، و نیز استفاده از پروتزهای دندانی)، جویدن در یک سمت صورت از روی عادت، فشارهای مداوم روی صورت در طول خواب، منحصراً از یک سمت، عادات دهانی مضر، و کراس بایت یک طرفه داشته باشد.

از سوی دیگر، عدم تقارن ناگهانی صورت نشانه مشکلات جدی تر است، و می تواند نشانه اختلالاتی مانند فلج بل Bell’s palsy باشد، که باعث بروز ضعف ناگهانی عضلات در یک سمت صورت شود. علاوه بر این، بی حسی صورت نشانه یکی از نشانه های سکته است. اگر لبخند شما به صورت ناگهانی نامتقارن شود، یا در یک سمت صورت خود بی حسی تجربه کردید، باید به دنبال مراقبت های پزشکی فوری باشید.

عدم تقارن صورت

عدم تقارن صورت

راهکارهایی برای درمان عدم تقارن صورت بر اساس علت بروز آن

هدف مدیریت و درمان عدم تقارن صورت اصلاح اختلالات بنیادی است. بنابراین، سه راهکار سنتی برای این مشکل، بر اساس علت بروز آنها عبارتند از:

  • عدم تقارن اسکلتی: چه در قسمت ماگزیلا (فک بالا) چه در مندیبل (فک پایین) (وقتی ماگزیلا یا مندیبل بیش از حد رشد کنند یا به طور پیش فرض در یک سمت صورت نسبت به سمت دیگر) با جراحی ارتوگناتیک درمان می شود:
  • دو طرف فک، وقتی که لازم است جراح فک و صورت با جراحی در استخوان مندیبل و ماگزیلا مداخله کند.
  • یک طرف فک، وقتی جراح فک و صورت تنها روی یکی از دو ساختار اسکلتی عمل می کند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
جلو بودن فک پایین (آندربایت)

برای اصلاح گودی (یک طرف استخوان بلندتر از طرف دیگر است)، جراح برای هم سطح کردن هر دو سمت کار خواهد کرد. وقتی که مشکل در پلان قدامی- خلفی باشد، جراح می تواند در یک سمت رو به جلو یا عقب حرکت کند تا به یک تعادل استخوانی خوب برسد و مندیبل در مرکز قرار بگیرد. بسته به مورد، جراحی ارتوگناتیک نیز باید با درمان ارتودنسی همراه باشد.

  • عدم تقارن های کلی با جراحی ارتوگناتیک تک یا دو فکی همراه با فرایندهای زیبایی درمان می شوند. درمان های زیبایی مانند:
  • رینوپلاستی (جراحی زیبایی بینی)
  • بلفاروپلاستی (جراحی زیبایی پلک مثلاً برداشتن چربی زیر پوست پلک یا از بین بردن پف آن)
  • تقویت استخوان گونه
  • ژنیوپلاستی (جراحی زیبایی چانه) (معمولاً یکسان سازی در مرکز)

در برخی موارد، تکنیک های زیبایی پر کردن لب نیز برای متعادل سازی عدم تقارن بافت نرم

  • عدم تقارن دندانی (وقتی یک مشکل تنها در نتیجه قرار گیری بد دندان ها) با درمان ارتودنسی درمان می شود.

چرا باید عدم تقارن صورت درمان شود؟

مشکلات زیبایی و عملکردی همراه با عدم تقارن چشمگیر صورت می تواند تأثیر بسیار منفی روی چهره و دهان، تغذیه، و رشد روانی اجتماعی بیمار داشته باشد.

راهکار عدم تقارن صورت، در عین حال که مشکل اعتماد به نفس بیمار را به میزات زیادی کاهش می دهد، به طور همزمان مشکلات زیبایی، مانند عدم هماهنگی در جناح ها و مشکلات عملکردی مانند درد در مفصل فکی گیجگاهی، یا ناراحتی هنگام جویدن را برطرف می کند.

چرا باید جراح و فک صورت یا متخصص ارتوسرجری انتخاب کرد؟

هنگام طراحی جراحی، پزشک شما همه عناصری که منطقه صورت را تشکیل می دهند را تجزیه و تحلیل می کند: فک، ماگزیلا، پشتی های فک، بینی، دندان ها، و تمام بافت نرمی که اسکلت صورت و منطقه گردن را پوشش می دهند، تا عدم تقارن صورت را اصلاح کند و تعادل ایده آل ویژگی های شما را بیاید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
آیا آلرژی فصلی می توانند روی دندان ها تأثیر بگذارند؟

علاوه بر این، مهم است به خاطر داشته باشید که تعداد زیادی از بیمارانی که جراحی ارتوگناتیک نیاز دارند، مقداری عدم تقارن صورت نیز دارند، که باعث می شود متخصص ارتوسرجری بهترین گزینه برای درمان این بیماران باشد.

4.2/5 (5 نظر)
2 پاسخ
  1. مریم
    مریم گفته:

    سلام
    من فکم نامتقارن هست یعنی ی طرف بزرگ‌تر از طرف دیگه س ، برای خودم خیلی ب چشم میاد
    میخواستم هزینه این عمل رو بدونم

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *