مراقبت های قبل و بعد از جراحی ارتوگناتیک

بستری شدن در بیمارستان یا کلینیک

شما باید زمان دقیق جراحی خود را بدانید و چند ساعت قبل از زمان برنامه ریزی شده در بیمارستان حضور داشته باشید. زمان تقریبی جراحی اصلی شما حدوداً دو تا سه ساعت برای هر فک است.

بلافاصله پس از جراحی

به احتمال زیاد حدود یک ساعت یا بیشتر بعد از بیرون آمدن از اتاق جراحی در واحد مراقبت های پس از بیهوشی (PACU) اثرات بیهوشی جراحی از بین خواهند رفت. جراحی های یک فک معمولاً نیازی به یک شب بستری شدن در بیمارستان ندارد و وقتی ضوابط خاصی رعایت شوند بیمار مرخص خواهد شد. احتمالاً بعد از جراحی های دو فک لازم خواهد بود بیمار یک شب را در ICU سپری کند.

در طول مراقبت های PACU/ ICU

یک پرستار مراقب شما خواهد بود و وضعیت شما را تحت نظر خواهد داشت و در صورت نیاز برای درد، تهوع، و استفراق برای شما دارو تجویز خواهد شد. با فواصل زمانی مشخص به شما آنتی بیوتیک و داروهای استروئیدی داده خواهد شد. شما باید بتوانید دهان خود را باز کنید، اما احتمالاً تعدادی بند کشی سبک راهنما نیز خواهید داشت. ممکن است یک اسپلینت آکریلیک بایت به دندان های جلوی شما چسبانده شود. یک بانداژ سبک به دور سر شما پیچیده خواهد شد. یک آنژیوکت هم در رگ دست یا بازوی شما زده خواهد شد که از طریق آن مایعات و داروهای مورد نیاز به شما تزریق خواهد شد. ممکن است یک لوله نازوگاستریک (عبور از داخل بینی و درون معده) برای کاهش حالت تهوع برای شما نصب شود. علاوه بر این، برای آنکه مجبور نباشید برای رفتن به دستشویی از تخت بلند شوید، برای شما سوند وصل خواهد شد. برای بیمارانی که شب بستری بوده اند، این لوله ها معمولاً فردا صبح خیلی زود خارج می شوند.

مراقبت پس از جراحی فک

مراقبت پس از جراحی فک

در طول مدتی که در بیمارستان بستری هستید.

یک پرستار مراقب شما خواهد بود که دستورات لازم را از پزشک شما دریافت کرده است. در صورت نیاز، مایعات و داروهایی که برای درد، تهوع، و استفراق به صورت وریدی تزریق خواهند شد. شما به نوشیدن مایعات تشویق خواهید شد. نحوه بهداشت دهان، مراقبت از زخم های دهان و یا صورت و نیز تمرینات نفس کشیدن برای کمک به بهبود شما بعد از بین رفتن اثر بیهوشی عمومی توضیح داده خواهند شد. ممکن است به شما گفته شود برای کمک به بهبود و ریکاوری سریع تر کمی پیاده روی کنید.

24 ساعت نخست پس از جراحی ارتودنسی

مصرف دارو های تجویز شده

طبق دستور داروهای خود را مصرف کنید. برای کاهش احتمال بروز عفونت برای شما آنتی بیوتیک تجویز خواهد شد. یک داروی استروئیدی نیز برای کاهش تورم و التهاب استفاده خواهد شد. ایبوپروفن و NSAIDهای مشابه آن ناراحتی و التهاب را کاهش خواهند داد. Lortab (هیدروکودون با تیلنول) یا دیگر داروهای مسکن مخدر مشابه درد و ناراحتی را کاهش خواهند داد. Sudafed یا دیگر داروهای ضد احتقان مشابه برای تنفس راحت تر از راه بینی به شما کمک خواهند کرد. اسپری نمکی (سالین) بینی مجرای بینی شما را مرطوب نگه خواهد داشت. Robitusson یا یک اکسپکتورانت مشابه ترشحات شما را رقیق خواهد کرد و به شما کمک خواهد کرد راحت تر عمل بلع را انجام دهید. کلرهگزیدین گلوکونات یا دیگر دهانشویه های ضد عفونت به شما کمک خواهند کرد دهان خود را تمیز نگه دارید و احتمال بروز عفونت را کاهش دهید. اکثر بیماران داروهای خوراکی را ترجیح می دهند. می توانید از جراح خود بخواهید شکل قرص آن را برای شما تجویز کند.

مراقبت پس از جراحی فک

مراقبت پس از جراحی فک

کمک به کاهش تورم

سعی کنید سر شما بالاتر از سطح بدن شما باشد. هر یک ساعت نیم ساعت روی صورت خود یخ بگذارید. علیرغم تمام تلاش هایی که می کنید انتظار مقدار زیادی تورم را داشته باشید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
فضا نگهدارنده دندان

هر گونه بانداژ دور سر خود را دست نخورده باقی بگذارید تا زمانی که جرح صبح روز بعد شما را ویزیت کند. داروهای استروئیدی شما، NSAID و داروهای مسکن به کاهش تورم شما کمک خواهند کرد.

رژیم غذایی

  • تا جایی که تحمل دارید در زمانی که هوشیار هستید مایعات مصرف کنید تا از کم آب شدن بدن خود جلوگیری کنید. (اگر برای شما سرم تزریق نشده است) هر سه ساعت یک لیوان پر آب بنوشید.
  • از مایعات شیرین بپرهیزید زیرا ممکن است بدن شما را دهیدراته کنند.
  • برای شروع برای شما یک رژیم مایعات شفاف (آب، آبمیوه رقیق، آب گوشت) تعریف خواهد شد و تا مایعات کامل (شیر، غیره) پیش خواهد رفت.

ممکن است نیاز به استراحت داشته باشید و یک پرستار مراقب شما باشد.

می توانید انتظار موارد زیر را داشته باشید:

  • خونریزی و ترشح جزئی چرک از زخم های جراحی و سوراخ های بینی طی 24 ساعت نخست
  • گلو درد خفیف ناشی از لوله ای که از نای عبور کرده است.
  • بی حسی لب پایین، چانه، گونه ها، زبان، و دندان ها (برای جراحی فک پایین) و بی حسی لب بالا، گونه ها، بینی، و دندان ها (برای جراحی فک بالا).
  • احتقان یا گرفتگی بینی ناشی از جراحی فک بالا و عبور لوله از نای
  • محدود شدن تحرک فک در نتیجه جراحی.
  • ممکن است لازم باشد یک عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس یا سی تی اسکن در بیمارستان یا بعداً در مطب از شما گرفته شود.
مراقبت پس از جراحی فک

مراقبت پس از جراحی فک

بهداشت دهان و دندان

برای تمیز کردن دندان های خود از یک مسواک بچگانه استفاده کنید و مراقب اطراف محل بخیه های دهلیز بالای دهان (برای جراحی فک بالا) یا در گونه ها نزدیک دندان های مولر در کنار قسمت های عقب فک پایین (برای جراحی فک پایین) باشید.

روزی دو مرتبه دهان خود را با دهانشویه های کلرهگزیدین گلوکونات شستشو دهید و همان زمان دندان های خود را نیز مسواک بزنید. بهتر است در هر بار پاکسازی دهان زبان خود را نیز مسواک بزنید.

هر یک ساعت یک مرتبه یا کمی بیشتر، دهان خود را با ترکیب آب و نمک (یک قاشق چایخوری برای هر نصف لیوان آب) شستشو دهید. وقتی زخم ها تمیز و مرطوب باشند سریع تر بهبود پیدا می کنند.

بسته به نوع جراحی، ممکن است یک اسپلینت پلاستیکی به دندان های فک بالای شما بسته شود تا به هدایت بایت شما در محل درست کمک کند. این منطقه را نیز تمیز نگه دارید.

بسته به جراحی خاص شما، ممکن است از شما خواسته شود از الاستیک ها (رابر بندها) اطراف بریس های خود استفاده کنید تا به هدایت دندان ها/ فک شما به داخل بایت درست کمک کند.

 در مورد جراحی فک بالا، به مدت 2 تا 3 هفته نخست، از فین کردن یا عطسه کردن از راه بینی خودداری کنید. آنتی بیوتیک یا داروهای اضافی (ضد احتقان های بینی، اسپری های بینی) را طبق دستور جراح مصرف کنید.

پس از مرخص شدن از بیمارستان

باید به شما داروهای تجویزی و دستور العمل نحوه استفاده آنها داده شود:

  • داروهای ضد درد قوی (یک مسکن مخدر)
  • آنتی بیوتیک
  • داروی ضد تهوع (در صورتی که ضروری باشد)
  • دهانشویه کلرهگزیدین گلوکونات

در صورتی که در بیمارستان از شما اسکن های I-CAT گرفته نشده اند، دستورالعمل هایی برای 24 ساعت نخست پس از مرخص شدن از بیمارستان وجود دارند که باید در مطب دنبال شوند.

هفته نخست

تورم

انتظار تورم قابل توجه را داشته باشید. جراحی های دو فک تورم بیشتری خواهند داشت. این تورم طی یک هفته نخست به حداکثر میزان خود خواهد رسید و پس از آن فروکش خواهد کرد. در تمام زمان ها سر خود را بالاتر از سطح قلب خود قرار دهید. طاق باز دراز نکشید. در صورت امکان روی صندلی بخوابید که پشتی متحرک دارد یا زیر سر خود را با سه بالش بالا بیاورید. طی 48- 72 ساعت باید از کیسه یخ استفاده کنید. می توانید یخ خرد شده را داخل یک کیسه زیپ دار بریزید یا یک کیسه حبوبات منجمد شده استفاده کنید. کیسه را قبل از قرار دادن روی صورت داخل یک حوله تمیز بپیچید. شما می توانید هر بار به مدت 20 دقیقه از کیسه یخ استفاده کنید و سپس آن را بردارید تا به صورت خود از سرما مقداری استراحت بدهید. قرار دادن مستقیم یخ روی صورت برای مدت زمان طولانی ممکن است موجب سوختگی شود. به خاطر داشته باشید که صورت شما بی حس خواهد بود. برخی از اشکال استروئیدها برای کاهش تورم به شما داده خواهد شد، معمولاً یک تزریق قبل از ترک بیمارستان انجام می شود. مجرای بینی شما نیز متورم خواهد بود که منجر به احتقان و گرفتگی بینی و دشواری در تنفس از راه بینی خواهد شد. داروهای ضد احتقان OTC، اکسپکتورانت، و اسپری ها بینی کمک کننده خواهند بود. قرار دادن تمام وقت یک دستگاه بخور کنار بیمار باعث خواهد شد احساس بهتری داشته باشد. به همین ترتیب، برخی بیماران نشستن از نشستن کنار دوش بخار آب گرم احساس بهتری خواهند داشت. بعد از 72 ساعت ممکن است از گرما در قالب پارچه گرم و مرطوب استفاده شود. نزدیک انتهای هفته نخست، با از بین رفتن اثرات استروئیدها و آغاز استفاده از گرما ممکن است “بازگشت تورم” را تجربه کنید. این یک افزایش جزئی در تورم است و نباید نگران کننده باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
 ارتودنسی چگونه انجام می شود؟

خونریزی

خونریزی جزئی از محل بخیه های داخل دهان طی 72 ساعت نخست انتظارمی رود. افرادی که جراحی های فک بالا انجام می دهند معمولاً مقداری خونریزی اندک از بینی را نیز تجربه می کنند. گرچه کمتر شایع است، اما جراحی های فک پایین نیز به دلیل لوله هایی که در طول جراحی استفاده می شوند ممکن است این را تجربه کنند. این نباید نگران کننده باشد. اسپری بینی و ضد احتقان ها به کاهش این مشکل کمک خواهند کرد. در صورت مشاهده ناگهانی یا طولانی مدت خون قرمز روشن باید به جراح خود اطلاع دهید. برای جراحی های فک بالا، در اواخر هفته اول لخته های خون تیره رنگ ممکن است از راه سرفه یا بینی خارج شوند.

مراقبت پس از جراحی فک

مراقبت پس از جراحی فک

کبودی

در کنار تورم باید انتظار کبودی نیز داشته باشید. با فروکش کردن تورم کبودی نیز شروع به فروکش کردن می کند. کبودی با از بین رفتن ممکن است در پوست حرکت کند. کبودی به احتمال زیاد از رنگ های سیاه/ آبی/ بنفش، به سبز تا زرد تغییر خواهد کرد و ممکن است به سمت پایین گردن و تا بالای قسمت قفسه سینه حرکت خواهد کرد. این کاملاً طبیعی است و ظرف 1 تا 2 هفته برطرف خواهد شد.کبودی سفت، متورم، و دردناک (هماتوم) باید بلافاصله به جراح اطلاع داده شود.

بی حسی

بی حسی صورت و لب ها ممکن است چند هفته، و گاهی اوقات چند ماه طول بکشد. این نتیجه طبیعی این نوع جراحی است. معمولاً احساس قسمت بالای صورت و لب بالا قبل از احساس قسمت پایین صورت و لب پایین باز می گردد. هر چه بیمار کم سن تر باشد بی حسی سریع تر از بین می رود. اعصاب حرکتی معمولاً تحت تأثیر قرار نمی گیرند و حرکات صورت و لب های شما عادی خواهند بود. اگر پرسش های بیشتری دارید، از جراح خود در مورد این نتایج سؤال بپرسید.

مراقبت پس از جراحی فک

مراقبت پس از جراحی فک

فعالیت ها

در طول هفته اول از انجام فعالیت های بیش از حد خودداری کنید. در طول این هفته ممکن است به کارهای سبک خانه یا کارهای روزمره بپردازید. به آرامی از سر گرفتن فعالیت های خود می تواند به شما کمک کند سرعت بهبودی خود را افزایش دهید و احساس بهتری خواهید داشت. پیاده روی به شدت تشویق می شود. از حمام آفتاب گرفتن یا انجام هر فعالیت دیگری زیر آفتاب اجتناب نمایید تا از کم آب شدن بدن خود جلوگیری نمایید.

رژیم غذایی

در طول یک هفته نخست، رژیم غذایی کامل مایع باید داشته باشید. گرچه به شما اجازه داده نمی شود چیزی بجوید، بسیار مهم است بدن خود را هیدراته نگهدارید. پیشنهادات برای یک رژیم غذایی کامل مایعات شامل موارد زیر است: میلک شیک، اسموتی ها، آبمیوه ها (نه نوع خیلی اسیدی آنها، زیرا آنها ممکن است معده شما را اذیت کنند)، ژله، غذاهای مخلوط شده. صبحانه های فوری Ensure، Sustacal، Carnation و شیک های پروتئینی منابع خوبی از مقدار زیادی از کالری هستند که نیاز می باشند. از نوشیدنی های الکلی و کربوهیدرات ها بپرهیزید. نوشیدنی های گاز دار ممکن است معده را تضعیف کنند و منجر به حالت تهوع یا مشکلات دیگر شوند. از مایعات بسیار شیرین خودداری کنید زیرا باعث کمبود آب بدن می شوند. برای غذا خوردن نیز می توانید الاستیک های خود را خارج کنید، اما آنها را طبق دستور جراح خود مجدداً در جای خود قرار دهید.

مراقبت پس از جراحی فک

مراقبت پس از جراحی فک

بهداشت

برای انجام کارهای بهداشتی می توانید الاستیک های خود را در بیاوردی، اما بعد از آن، آنها را طبق دستور جراح خود در جای خود قرار دهید. یک هفته نخست را 2 تا 3 مرتبه در طول روز از دهانشویه های پراکسید استفاده کنید. هر روز حداقل 2 تا 3 مرتبه از یک مسواک با اندازه بچگانه، دارای فرچه نرم برای پاکسازی دندان ها، اسپلینت، و لثه های مجاور آنها استفاده کنید (از نزدیک شدن به بخیه ها و زخم ها اجتناب نمایید). اسپلینت و مخصوصاً منطقه پشت دندان های فک بالا را در حد امکان تمیز نگهدارید. تمیز نگهداشتن دهان به پیشگیری از عفونت زخم ها نیز کمک می کند. ظرف یک هفته نخست وقتی بافت لثه ها شروع به بهبود می کند نخ های بخیه شروع به حل شدن می کنند. برای کمک به تسکین زخم ها می توانید دهان خود را با آب ولرم و نمک شستشو دهید. از استفاده از دهانشویه های الکلی (اکثر دهانشویه های اقتصادی OTC) پرهیز نمایید زیرا ممکن است موجب سوزش و تحریک زخم های در حال بهبود شوند. از کشیدن سیگار خودداری کنید زیرا موجب کند شدن یا ممانعت از روند بهبود می شود و ممکن است منجر به بروز عفونت شود. از مستقیم گرفتن واتر پیک رو به زخم های بخیه طی یک هفته نخست اجتناب نمایید زیرا این کار باعث می شود مایع داخل زخم گیر بیفتد.

مراقبت پس از جراحی فک

مراقبت پس از جراحی فک

داروها

یک هفته نخست پس از جراحی، برای کمک به کاهش درد و تورم، هر شش ساعت ایبوپروفن (ادویل یا موترین) 60 میلی گرم مصرف کنید. اگر هنوز هم ناراحتی دارید، حداقل یک ساعت پس از دریافت ایبو پروفن باید از داروهای مسکن مخدر قوی تر (مخدر + تیلنول) استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که اکثر داروهای مسکن مخدر حاوی تیلنول نیز می باشند، بنابراین از مصرف تیلنول اضافی خودداری نمایید زیرا ممکن است منجر به بروز مشکلات جدی شود. تا زمانی که هر یک از این داروها را مصرف می کنید، از مصرف الکل خودداری نمایید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
آیا احتمال دارد مشکل ارتودنسی مجدداً باز گردد؟

آنتی بیوتیک های خود را طبق دستور مصرف کنید. اگر قرص های جلوگیری از بارداری مصرف می کنید، آنتی بیوتیک ها ممکن است عملکرد قرص های جلوگیری از بارداری را تغییر دهند و به شما توصیه شود سایر اقدامات احتیاطی لازم را برای جلوگیری از بارداری همزمان با مصرف آنتی بیوتیک ها انجام دهید. هر داروی تجویزی دیگری که به شما داده شده است را طبق دستور جراح خود مصرف کنید. در صورت داشتن هر گونه پرسشی لطفاً با جراح خود تماس بگیرید.

پیگیری درمان

ظرف یک هفته نخست پس از جراحی لازم است برای ارزیابی روند بهبود یک مرتبه به جراح خود مراجعه کنید. در این جلسه، شما فرصت خواهید داشت هر گونه پرسش خود را با جراح خود مطرح سازید. جراح شما بهداشت دهانی شما را بررسی خواهد کرد و مروری روی داروهای شما خواهد داشت. علاوه بر این، اگر یک هفته قبل تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس نگرفته شده باشند، ممکن است در این مراجعه این تصاویر نیز گرفته شوند.

هفته دوم

تورم

تورم شروع به از بین رفتن خواهد کرد و تا انتهای هفته دوم به میزان قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد.

کبودی

کبودی شروع به از بی رفتن خواهد کرد و تا انتهای هفته دوم از بین رفته است.

بی حسی

احساس لب بالا و صورت شروع به بازگشت خواهد کرد. لب پایین و چانه ممکن است بی حس باقی بمانند. ممکن است مقداری احساس گزگز یا سوزش در هر دو لب بالا و پایین داشته باشید.

مراقبت پس از جراحی فک

مراقبت پس از جراحی فک

باز کردن دهان

برای بازگشت حرکات دهان و باز و بسته کردن آن در دامنه قبل از جراحی باید “فیزیوتراپی” را آغاز کنید. این مهم است زیرا در موارد نادر اسکار می تواند منجر به محدودیت دائمی باز کردن دهان شود. به شنا آموزش داده خواهد شد که رابر بندها (الاستیک ها) را حداقل چهار مرتبه در طول روز خارج کنید و دهان خود را کاملاً باز کنید. می توانید این کار را همراه با مصرف مقداری ایبوپروفن انجام دهید. 30 دقیقه پس از مصرف ایبوپروفن صبر کنید و روی مفاصل فک گرما اعمال کنید. این کارهای اجازه می دهد راحتی شما افزایش پیدا کند. با گذاشتن کیسه یخ روی همان منطقه به مدت 20 دقیقه بلافاصله پس از آن به کاهش التهاب و افزایش راحتی شما کمک خواهد کرد. هدف باید باز کردن دهان بیشتر از 30 میلی متر یا دو انگشت در انتهای هفته باشد.

4.3/5 (3 نظر)
2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *