مشکلات حساسیت دندان ها و راه های درمان آن

حساسیت دندان ها می تواند هنگام مصرف خوراکی ها و نوشیدنی های گرم، سرد، شیرین یا ترش، یا حتی با تنفس هوای سرد رخ دهد. درد می تواند تیز، ناگهانی باشد و به انتهای عصب دندان ضربه بزند. درمان ها شامل فلوراید، خمیر دندان ضد حساسیت و باندینگ دندان هستند.

حساسیت دندان چیست؟

حساسیت دندان معمولاً زمانی رخ می دهد که لایه زیرین دندان شما- عاج- در معرض محیط دهان قرار می گیرد. این می تواند به دلیل فرسایش (ساییدگی و از بین رفتن) و تحلیل لثه (زمانی که بافت لثه شما از دندان های شما جدا می شود و ریشه ها در معرض محیط دهان قرار می گیرند) اتفاق بیفتد.

ریشه های دندان که با مینای سخت پوشانده نشده اند، حاوی هزاران توبول (لوله) ریز هستند که به مرکز دندان (پالپ) منتهی می شوند. این توبول های (یا کانال های) عاجی امکان عبور محرک ها – به عنوان مثال، غذاهای گرم، سرد یا شیرین- و رسیدن آنها به عصب دندان را فراهم می کنند، که منجر به بروز درد در دندان می شود.

حساسیت دندان همچنین می تواند نشانه ای از مشکلات دیگر از جمله وجود حفره، بیماری لثه یا ترک خوردگی دندان باشد.

مشکلات حساسیت دندان

علت حساسیت ناگهانی دندان چیست؟

عوامل زیادی می توانند منجر به ایجاد حساسیت در دندان ها شوند، از جمله:

• مسواک زدن بیش از حد خشن: مسواک زدن بیش از حد خشن یا استفاده از یک مسواک سفت، به مرور زمان می تواند مینای دندان را از بین ببرد و باعث نمایان شدن عاج شود. همچنین می تواند باعث تحلیل لثه شود (زمانی که بافت لثه شما از دندان های شما دور می شود).
  • تحلیل لثه: برخی افراد از نظر ژنتیکی مستعد نازکی بافت لثه هستند. سایر افراد در نتیجه بیماری پریودنتال دچار تحلیل لثه می شوند. با تحلیل لثه، بافت لثه از روی دندان ها می رود و ریشه ها را در معرض محیط دهان قرار می دهد.
  • بیماری لثه: علت حساسیت ممکن است التهاب و درد بافت لثه باشد که با از بین رفتن الیاف های لیگامان حمایت کننده بوجود می آیند که تحت آن شرایط، سطح ریشه که مستقیماً به عصب دندان منتهی می شود در معرض محیط دهان قرار می گیرد.
  • دندان های ترک خورده: دندان های شکسته یا لب پر شده ممکن است پر از باکتری های پلاک شوند و وارد پالپ شوند و باعث التهاب شوند.
  • دندان قروچه: ساییدن یا فشردن دندان ها روی یکدیگر ممکن است باعث از بین رفتن مینای دندان ها و نمایان شدن عاج زیرین شود.
  • محصولات سفید کننده دندان: این محصولات سهم عمده ای در ایجاد حساسیت دندان ها دارند. اگر می خواهید لبخند خود را درخشان کنید، با دندانپزشک در مورد سفید کردن دندان های حساس صحبت کنید.
  • سن: حساسیت دندان ها در سنین 25 تا 30 سالگی در بیشترین حد خود قرار دارد.
  • ایجاد پلاک: وجود پلاک روی سطوح ریشه می تواند باعث ایجاد حساسیت شود.
  • استفاده از دهانشویه: برخی از دهانشویه های بدون نسخه حاوی اسیدهایی هستند که در صورت مواجهه با عاج (لایه میانی دندان) می توانند حساسیت دندان ها را بدتر کنند. اسیدها به لایه عاج دندان بیشتر آسیب می رسانند. اگر حساسیت عاج دارید، از دندانپزشک خود در مورد استفاده از محلول فلوراید خنثی سؤال کنید.
  • غذاهای اسیدی: مصرف منظم مواد غذایی حاوی اسید بالا مانند مرکبات، گوجه فرنگی، ترشیجات و چای می تواند باعث فرسایش مینای دندان شود.
  • اقدامات اخیر دندانپزشکی: افراد پس از پر کردن، تمیز کردن دندان ها و قرار دادن ترمیم دندان، می توانند حساسیت دندان ها را تجربه کنند. حساسیت ناشی از فرایندهای دندانپزشکی موقتی است و معمولاً ظرف مدت چهار تا شش هفته از بین می رود.
مشکلات حساسیت دندان

آیا حساسیت دندان به معنای عفونت است؟

نه همیشه. گاهی اوقات، حساسیت دندان نشان دهنده فرسایش دندان یا تحلیل لثه است. اما همچنین می تواند به این معنا باشد که شما یک دندان ترک خورده یا عفونی دارید. درد دندان ناشی از عفونت ممکن است مبهم و دردناک یا تیز و ضربان دار باشد.

لمینت دندان یا ارتودنسی

اگر حساسیت دندانی شدید دارید که از بین نمی رود، برای راهنمایی های بیشتر فوراً با دندانپزشک تماس بگیرید.

آیا درد دندان حساس از بین می رود؟

آری. در برخی موارد، حساسیت دندان ها به صورت خود به خود از بین می رود- بخصوص اگر به دلیل یک فرایند دندانپزشکی اخیر، مانند پر کردن یا درمان ریشه باشد. اگر حساسیت دندانی دارید که طولانی می شود و از بین نمی رود، با دندانپزشک صحبت کنید. ممکن است مینای دندان شما فرسوده شده باشد یا ریشه دندان شما در معرض محیط دهان قرار گرفته باشد. در چنین مواردی، برای برطرف کردن مشکل ممکن است به درمان نیاز داشته باشید.

درد دندان های حساس را چگونه متوقف می کنید؟

درمان به علت بستگی دارد. اگر حساسیت یا ناراحتی دندان های طولانی مدت داشته باشید، حتماً با دندانپزشک خود قرار ملاقات بگذارید. آنها باید هر گونه شرایط جدی را رد کنند تا بتوانند درمان مناسب را توصیه کنند.

برای کاهش خطر حساسیت دندان ها ناشی از فرسایش طبیعی باید اقدامات زیر را انجام دهید:

• از خمیردندان های ضد حساسیت استفاده کنید: برندهای مختلفی از خمیر دندان برای دندان های حساس وجود دارند. با استفاده منظم، باید متوجه کاهش حساسیت شوید. ممکن است لازم باشد چندین برند مختلف را امتحان کنید تا محصولی را پیدا کنید که بهترین کار را برای شما انجام دهد. نکته دیگر: قبل از رفتن به رختخواب، یک لایه نازک از خمیردندان را با انگشت روی ریشه های دندانی که در معرض محیط دهان قرار گرفته اند بمالید. حتماً از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید.
  • بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید: به دنبال کردن تکنیک های صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برای تمیز کردن کامل تمام قسمت های دندان و دهان خود ادامه دهید.
  • از مسواک نرم استفاده کنید: این کار باعث فرسایش کمتر سطح دندان توسط مسواک و تحریک کمتر لثه ها می شود.
  • مراقب آنچه می خورید باشید: مصرف مکرر غذاهای بسیار اسیدی به تدریج می تواند باعث از بین رفتن مینای دندان و منجر به قرار گرفتن عاج در معرض محیط دهان شود. آنها همچنین ممکن است حساسیت را تشدید کنند و واکنش درد را شروع کنند.
  • از محصولات دندانی حاوی فلوراید استفاده کنید: استفاده روزانه از دهانشویه حاوی فلوراید می تواند حساسیت را کاهش دهد. از دندانپزشک خود درباره محصولات موجود برای استفاده در منزل سؤال کنید.
  • از دندان قروچه خودداری کنید: اگر دندان های خود را روی یکدیگر فشار می دهید یا به هم فشار می دهید، شب ها از محافظ دهان استفاده کنید.
  • به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید: معاینات و پاکسازی های تخصصی معمول، و فلوراید تراپی را انجام دهید.
پیوند استخوان در دندانپزشکی و کاشت ایمپلنت

اگر همچنان ناراحتی دارید، با دندانپزشک خود صحبت کنید. برخی از فرایندهای دندانپزشکی وجود دارند که ممکن است به کاهش حساسیت کمک کنند، از جمله استفاده از:

• باندینگ دندان برای پوشاندن سطوح بدون محافظ ریشه.
  • وارنیش های فلوراید که روی سطوح ریشه ای اعمال می شوند که در معرض محیط دهان قرار گرفته است.
  • محافظ های عاج که روی سطوح ریشه ای اعمال می شوند که در معرض محیط دهان قرار گرفته اند.

چه زمانی باید برای حساسیت دندان به دندانپزشک مراجعه کرد؟

در صورت داشتن دندان های حساس به موارد زیر، با دندانپزشک خود قرار ملاقات بگذارید.

• سرما
  • گرما
  • شیرینی
مشکلات حساسیت دندان

چه پرسش هایی باید از دندانپزشک خود بپرسم؟

• چرا دندان های من حساس هستند؟
  • آیا برای درمان دندان های حساسم به درمان نیاز دارم؟
  • آیا درمانی وجود دارد که بتواند از حساسیت دندان ها در آینده جلوگیری کند؟
  • چه محصولات بدون نسخه ای را پیشنهاد می کنید؟
  • هر چند وقت یکبار باید دندان ها را تمیز کنم؟

چندین عامل مختلف می توانند باعث حساسیت دندان ها شوند، از جمله فرسودگی مینای دندان، ریشه های بدون لایه محافظ، حفره ها، ترک ها و حتی اقدامات اخیر دندانپزشکی. اینکه آیا به درمان نیاز دارید، به علت بستگی دارد. با خمیر دندان های ضد حساسیت و بهداشت دهان و دندان، می توانید حساسیت خفیف دندان ها را برطرف کنید. حساسیت شدید دندان ها ناشی از تحلیل رفتگی لثه، حفره های دندانی یا ترک خوردگی آن، ممکن است به درمان نیاز داشته باشد. دندانپزشک شما می تواند به شما کمک کند تا مشخص کند چه چیزی باعث ایجاد حساسیت دندان های شما می شود و برای رفع این مشکل درمان را توصیه می کند.

تشخیص و درمان دندان نهفته