مشکلات شایع در حین ارتودنسی

درمان ارتودنسی دندان با تمام مزایایی که دارد، یک سری مشکلاتی را هم بویژه در روزهای اول بعد از ارتودنسی ایجاد می کند که آگاهی از آنها نقش مهمی در حل کردن آنها دارد.در این مقاله قصد داریم به مشکلات ابزارهای ثابت ارتودنسی بپردازیم که بیشترین کاربرد را در درمان ارتودنسی دارند.

مشکلات شایع در حین ارتودنسی

مشکلات شایع در حین ارتودنسی

 

گم شدن الاستیک یا سیم نگه دارنده سیم ارتودنسی

گاهی اوقات در طول درمان سیم یا الاستیک لیگاچور، که صرفاً برای نگه داشتن سیم ارتودنسی داخل براکت استفاده می شوند، ممکن است گم شوند. باید هر چه سریع تر لیگاچور جدیدی به جای آن قرار داد، زیرا اصلی ترین ابزار برای کنترل موقعیت دندان است. اگر لیگاچورهای الاستیک یا فلزی در دسترس باشند، تنها چند ثانیه طول می کشد مجدداً سیم ارتودنسی را به براکت متصل کنید. در صورت عدم وجود لیگاچور، برای پیشگیری از جابجایی های ناخواسته دندان هایی که از ابزار جدا شده اند، مراجعه فوری به ارتودنتیست ضروری است.

مشکلات شایع در حین ارتودنسی

مشکلات شایع در حین ارتودنسی

فرو رفتن سیم ارتودنسی در بافت نرم

در صورتی که سر سیم ارتودنسی آزاد باشد می تواند به داخل بافت نرم درون دهان فرو برود و موجب آسیب و ایجاد زخم های دردناک در آن شود. یکی از مهم ترین علل بروز این مشکل این است که در انتهای جلسه نخست سیم ارتودنسی به خوبی چیده نشده باشد و سیم زیادی از تیوب روی بند دندان مولر بیرون مانده باشد. یکی دیگر از علل بیرون زدگی شدید سر سیم ارتودنسی می تواند نتیجه جابجایی فعال دندان ها باشد، مانند بسته شدن فاصله بین دندان ها، یا لغزیدن سیم ارتودنسی از یک سمت قوس دندانی به سمت دیگر. گاهی اوقات، در نتیجه خوردن غذای نامناسب یا عادات مخرب مانند جویدن ته خودکار یا مداد، که به سیم فشار وارد می کنند، ممکن است سیم ارتودنسی شکسته شود. این اتفاق موجب می شود یک یا چند سر تیز بوجود بیاید که به داخل بافت نرم فرو می روند.

مشکلات شایع در حین ارتودنسی

مشکلات شایع در حین ارتودنسی

 

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
فرنوم و فرنکتومی

در صورت در دسترس بودن کاتر دیستال- اند (Distal end-cutters)، می توان قطعات آزار دهنده سیم را برید. این ابزارها با همین هدف طراحی شده اند. یا به جای آن می توان ظرف چند ثانیه با بریدن سر تیز و بیرون آمده سیم ارتودنسی با استفاده از سیم چین یا توربین هوا این مشکل را برطرف نمود.

مشکلات شایع در حین ارتودنسی

مشکلات شایع در حین ارتودنسی

 

با قرار دادن یک گیره روی قسمتی از سیم که قرار است بریده شود، به عنوان یکی دیگر از راهکارهای احتیاطی است. اقدام دیگری که می توان انجام داد این است که می توان سر سیم را به یک سمت بی خطر خم کرد، اما این کار ممکن است برای سیم های منعطف مانند سیم هایی که از جنس نیکل- تیتانیوم هستند دشوار باشد.

در صورتی که سیم به جای بندها از تیوب رد شده باشد، بهتر است از خم کردن آن اجتناب کنید زیرا دستکاری سیم اغلب می تواند منجر به خارج شدن تیوب از جای خود شود. اگر سیم ارتودنسی از یک سمت به سمت دیگر لغزیده باشد، می توان آن را جابجا کرد. گاهی اوقات نیاز است سیم اضافی به یک سمت برده شود و از همان جا چیده شود؛ این ساده ترین راه حل است، و به سرعت مشکل را برطرف خواهد کرد.

مشکلات شایع در حین ارتودنسی

مشکلات شایع در حین ارتودنسی

برخورد قلاب روی بند به بافت نرم داخل دهان

گاهی اوقات، ممکن است قلاب متصل به تیوب دندان مولر آنقدر برجسته باشد که موجب آسیب به بافت نرم داخل گونه ها شود. گزینه های درمان این مشکل عبارتند از: قرار دادن مقداری موم روی قلاب، قرار دادن کامپوزیت روی قلاب (اما نباید روی سیم را بپوشاند)، یا خم کردن سیم به سمتی که با داخل گونه برخورد نداشته باشد. باید بسیار مراقب باشید، مخصوصاً در مورد تیوب هایی که به بند متصل می شوند، باید مطمئن شوید که این جزء از دندان جدا نشود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
مراقبت هاى حين ارتودنسی

شل شدن سیم ارتودنسی/ سیم های کمکی

سیم ارتودنسی، مانند نوار سیمی روی دندان نیش، یا لیگاچور بلند، ممکن است شل شوند، مخصوصاً در مراحل اولیه درمان که دندان ها به سرعت در حال جابجایی هستند. باید تصمیم گرفته شود که نیاز است سیم به تنهایی مجدداً بسته شود یا اینکه برداشته شود. اگر تردید برای نگه داشتن آن وجود داشته باشد، برداشتن آن ترجیح داده می شود و بیمار باید هر چه سریعتر به ارتودنتیست خود مراجعه کند.

گاهی اوقات، ممکن است سیم ارتودنسی شل شود، که یا در نتیجه گم شدن تعدادی از لیگاچورها است، یا گاز زدن یک بخش منعطف از سیم، که باعث بیرون آمدن آن از حفره سیم کمانی یا تیوب دندان مولر است. خم شدن سیم ارتودنسی بسیار شایع است، مخصوصاً زمانی که مقدار زیادی از سیم بدون حمایت مانده باشد. این مشکل احتمالی را می توان با نرم کردن، و خم کردن مجدد انتهای معطف سیم کمانی رو به پایین، به حداقل رساند.

مشکلات شایع در حین ارتودنسی

مشکلات شایع در حین ارتودنسی

شل شدن براکت ها

براکت ها ممکن است در نتیجه خوردن غذاهای سفت یا چسبناک، یا احتمالاً ضربه خارجی به دهان در طول ورزش های پر برخورد شل شوند. براکت ممکن است روی سطح دندان باقی بماند یا اینکه در امتداد سیم کمانی جابجا شود. در صورتی که براکت به خوبی داخل سیم کمانی قلاب شده باشد و احتمال وارد شدن آسیب به بافت های نرم یا دندان ها وجود نداشته باشد، یکی از کارهایی که می توان انجام داد این است که آن را در جای خود نگه داشت و آن را دستکاری نکرد. در صورتی که براکت شل شده به بافت نرم آسیب برساند، یا موجب ناراحتی بیمار شود، با برداشتن لیگاچوری که آن را نگه می دارد می توان آن را خارج نمود. این کار باید با نهایت دقت انجام شود تا مبادا موجب شل شدن براکت های مجاور شود.

مشکلات شایع در حین ارتودنسی

مشکلات شایع در حین ارتودنسی

 

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
ارتودنسی دیمون

براکت های سلف لیگیت نیز می توانند مشکل بر انگیز باشند زیرا هر یک از آنها ورودی مجزایی دارد و برخی اوقات باز و بسته کردن آنها نیاز به ابزار خاصی دارد. گاهی اوقات، گیره ای که سیم کمانی را نگه می دارد ممکن است ناخواسته باز شود و موجب خارج شدن سیم کمانی از داخل آن، یا آسیب به بافت های نرم مجاور خود شود. اگر امکان بستن مجدد گیره یا برداشتن قطعه شکسته شده وجود نداشته باشد، می توان روی آن را موم ارتودنسی قرار داد. در تمام موارد، بهتر است شرایط هر چه سریع تر تحت نظارت متخصص ارتودنسی قرار گیرد.

مشکلات شایع در حین ارتودنسی

مشکلات شایع در حین ارتودنسی

4.5/5 (2 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *