مشکلات درمان ارتودنسی

با افزایش تعداد کودکان و بزرگسالانی که متوجه می شوند درمان ارتودنسی برای اصلاح مشکلات دندانی و ناهنجاری های فکی آنها مفید است، استفاده از ابزارهای ثابت درمان ارتودنسی رو به افزایش است. شکستن ابزار یا دیگر مشکلات مربوط به بافت های داخل دهان از جمله مشکلات اجتناب ناپذیر ارتودنسی هستند که در بهترین حالت خود می توانند موجب آزردگی و در بدترین حالت می توانند درد و ناراحتی شدیدی برای بیمار ایجاد کنند. متخصصان ارتودنسی نکات عملی لازم برای ارائه درمان های اورژانسی به موقع و مناسب را دارند. این راه حلهای ارتودنسی آنها می تواند تا حد چشمگیری درد و ناراحتی بیمار و نگرانی والدین را کاهش دهد. در این مقاله قصد داریم به بیان مشکلاتی بپردازیم که در طول درمان ارتودنسی با ابزارهای ثابت اتفاق می افتند و نیاز به درمان یا اقدام اورژانسی دارند.

مشکلات درمان ارتودنسی

مشکلات درمان ارتودنسی

 

درد دندان ها پس از قرار گرفتن ابزار روی آنها و هر بار تنظیم آنها

پس از قرار گرفتن ابزارهای ارتودنسی برای نخستین مرتبه روی دندان ها، یا پس از هر بار تنظیم ابزار، همیشه باید انتظار مقداری درد را داشت. قطعاً ارتودنتیست اطلاعات لازم در این زمینه را، به صورت مکتوب یا شفاهی ارائه خواهد داد که چگونه با این ناراحتی اوایل درمان کنار بیایید. طی چند روز نخست درمان ارتودنسی، تنها چیزی که لازم می شود، مسکن مناسب است (ایبوپروفن یا پاراستامول) و مقدار زیادی توجه و حمایت والدین. دستورالعمل های لازم در مورد دوز مصرفی این مسکن ها باید به بیمار داده شوند.

مشکلات درمان ارتودنسی

مشکلات درمان ارتودنسی

 

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
ارتودنسی فوری یا سریع: واقعیت یا شایعه؟

برخورد ابزار به داخل لب ها و گونه ها

این مشکل بسیار شایع است، مخصوصاً در مراحل اول درمان، قبل از آنکه بیمار به ابزار عادت کند. معمولاً توصیه می شود از موم ارتودنسی استفاده شود تا از این طریق درد و سوزش ناشی از برخورد ابزار به بافت نرم داخل دهان کاسته شود. برای استفاده از موم ارتودنسی ابتدا باید دندان ها مسواک شوند، پس از خشک کردن کامل قسمت های روی ابزاری که با بافت نرم برخورد دارند و اطراف آن، مقدار اندکی از موم را بین انگشتان اشاره و شست خود بچرخانید تا نرم شود، سپس آن را روی ابزار فشار دهید.

مشکلات درمان ارتودنسی

مشکلات درمان ارتودنسی

دمینرالیزیشن یا کاهش مواد معدنی دندان

بهداشت ضعیف و ناکافی دهان و دندان ها و رژیم غذایی نا مناسب می توانند موجب  شرایطی شوند که برخی بیماران با آن مواجه می شوند. با دادن اطلاعات کافی در زمینه کاهش مصرف قند و خوراکی های حاوی قند، و نیز دستورالعمل های لازم برای پاکسازی سطح دندان اطراف ابزار، از بروز اکثر این مشکلات احتمالی می توان پیشگیری نمود. برای بیماران ارتودنسی باید دهانشویه فلورایده تجویز شود.

توصیه هایی که به این بیماران می توان کرد این است که از خوردن غذاهای سفت و چسبناک که ممکن است کنار اجزاء ابزار گیر کنند بپرهیز کنند و نسبت به رژیم غذایی خود حساس باشند و از خوردن غذاها و نوشیدنی ها، مخصوصاً میان وعده های شیرین و اسیدی بپرهیزند. همیشه این خطر وجود دارد که ذرات غذا بین اجزاء ابزار گیر کنند که معمولاً برای برداشتن آنها باید از مسواک های بین دندانی، سوپر فلاس (نخ دندان مخصوص دوره درمان ارتودنسی)، یا واتر پیک استفاده کرد. دستورالعمل استفاده از هر یک از این ابزارها روی آنها درج شده است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
مشکلات ابزارهای ارتودنسی

مشکلات بافت نرم

التهاب بافت لثه می تواند در بیماران ارتودنسی مشاهده شود به همین دلیل در هر فرصتی باید بیمار را تشویق کرد تا به استانداردهای بهداشت دهان و دندان ها نزدیک شود. عفونت های لثه، مانند زخم های مزمن ژنژیویت نکروز دهنده (ANUG) بندرت و در بیمارانی مشاهده می شود که تحت درمان با استفاده از ابزارها هستند و عوامل تشدید کننده عفونت راهم با خود دارند،. ANUG با زخم های برجسته، مانند ضایعات پاپیلاهای بین دندانی تشخیص داده می شوند. درمان عفونتهای ANUG های خاص به برداشتن بافت های آلوده از سطح ریشه دندان با روش غیر جراحی نیاز دارد، که احتمالاً باید با مصرف آنتی بیوتیک درست و مناسب، و نیز (در صورت لزوم) دهانشویه های پراکساید همراه باشد. باز هم باید روی رعایت بهداشت دهان و دندان ها برای پیشگیری از بروز مجدد مشکل تأکید شود.

مشکلات درمان ارتودنسی

مشکلات درمان ارتودنسی

 

به طور کلی، درمان ارتودنسی باید شامل یک دوره دستورالعمل برای رعایت بهداشت دهان قبل از قرار گرفتن ابزار روی دندان ها باشد. باید به بیمار هشدار داد که اگر بهداشت دهان در حد قابل قبول نباشد نمی توان استفاده از ابزارهای ارتودنسی را به آنها توصیه کرد. در طول دوره درمان، اگر سلامت لثه های بیمار سیر نزولی داشته باشد و پس از دو تا سه جلسه هیچ بهبودی در آنها مشاهده نشود، بهتر است براکت ها از روی دندان ها برداشته شوند، در غیر اینصورت، خطر آسیب های دائمی به دندان ها وجود دارد.

مشکلات درمان ارتودنسی

مشکلات درمان ارتودنسی

 

به طور ایده آل، برای پیشگیری از بروز این مشکلات، باید گزینه های مناسب برای درمان ارتودنسی انتخاب شوند و دستورالعمل های دقیق قبل از آغاز درمان به بیمار داده شوند. اگر یک درصد هم احتمال داشته باشد که خطرات درمان از مزایای آن بیشتر باشند، درمان باید متوقف شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
مشکلات ارتودنسی

جابجایی زیاد دندان ها

افزایش مقدار اندکی جابجایی دندان ها، بیشتر از حد مورد انتظار (5/0- 1 میلی متر)، در طول دوره فعال درمان ارتودنسی اجتناب ناپذیر است. در اکثر موارد، تنها باید به بیمار اطمینان داد که این اتفاق یکی از پیامدهای فیزیولوژیکال طبیعی درمان هستند. گاهی اوقات، طی درمان با ابزارهای ثابت، دندان می تواند زیاد جابجا شود (کمتر از 2 میلی متر تحت فشار اندک). اگر یک علت موضعی آشکار برای این مشکل وجود داشته باشد، از جمله تروماهای اکلوزال که مستقیماً به این دندان متحرک وارد می شوند، باید رژیم غذایی نرم به بیمار توصیه شود و تلاش شود از وارد آمدن آسیب بیشتر به دندان مورد نظر جلوگیری شود. می توان از سمان گلاس آینومر “بایت پلین” موقتی ساخت و از بیمار خواست گاهی اوقات آن را روی دندان های مولر فک بالای خود قرار دهد.

مشکلات درمان ارتودنسی

مشکلات درمان ارتودنسی

 

با استفاده از این ابزار، ترومای اکلوزال ظرف چند روز برطرف خواهد شد و دندان لق دوباره در جای خود محکم خواهد شد. گاهی اوقات، به دندانی که زیر ابزار است ضربه مستقیم وارد می شود، به عنوان آخرین راهکار، تنها جزئی از ابزار که آزار دهنده است برداشته می شود. در صورت بروز هر یک از این مشکلات توصیه می شود به ارتودنتیست(متخصص ارتودنسی) مراجعه نمایید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *