نخ دندان، واتر فلاسر، ایر فلاسر؛ کدامیک بهتر است؟

افرادی که از بریس های ارتودنسی استفاده می کنند و به دنبال یک واتر فلاسر (یا دستگاه شستشوی دهان) هستند معمولاً در نهایت سر این دو راهی قرار می گیرند که کدام بهتر است: واتر پیک یا واتر فلاسر؟

ما نگاهی دقیق تر به این دو سیستم خواهیم داشت برای تعیین اینکه آیا یکی بهتر از دیگری است، یا آیا هر یک از آنها برای نیازهای مختلف شما مناسب است. پرسش های اصلی که ما پاسخ خواهیم داد عبارتند از:

  • آیا واتر فلاسرها و ایر فلاسرها بهتر از نخ دندان های معمولی عمل می کنند؟
  • آیا هیچ تفاوت چشمگیری بین سیستم های واتر پیک و ایر فلاسر وجود دارد؟
  • آیا یکی در حذف پلاک موثرتر است؟
  • آیا استفاده از یکی ساده تر از دیگری است؟

در پایان این مقاله، شما همه اطلاعاتی که برای تصمیم گیری که کدام یک برای روتین بهداشت دهانی شما لازم است را خواهید داشت.

نخ دندان واتر فلاسر ایر فلاسر

نخ دندان واتر فلاسر ایر فلاسر

مزایای ایر فلاسر یا واتر پیک در مقایسه با نخ دندان معمولی

احتمالاً مهمترین چیزی که اکنون باید به آن توجه کرد این است که یک ابزار شستشوی دهانی نتیجه ای بهتر از نخ دندان به شما نمی دهد. افراد قرن ها است که از ابریشم یا نایلون موم زده برای تمیز کردن بین دندان های خود استفاده کرده اند. این ابزار قرن هاست که از آزمون های مختلف سربلند بیرون آمده است و زمانی که به درستی استفادخ شود، عالی عمل می کند.

با این حال، همه افراد به یک شیوه یا به تعداد دفعات یکسان دندان های خود را نخ دندان نمی کشند. با نخ دندان کشیدن، بسیاری از مسائل ناشی از تکنیک نادرست (یا تنها به این دلیل که شما آن را به اندازه کافی انجام نمی دهید) هستند و نه تجهیزاتی که استفاده می کنید.

برای بسیاری از افراد، پاکسازی کامل بین تمام دندان ها، به خصوص دندان های عقب دهان، با نخ دندان معمولی دشوار است. این مشکل زمان نخ دندان کشیدن با داشتن بریس ها تشدید می شود، و بسیاری از افراد تصمیم می گیرند که زحمت انجام چنین کاری خسته کننده ای خود را به خود ندهند.

واتر و وایر فلاسرها، همراه با سایر محصولات اخیر، فرآیند نخ دندان کشیدن را آسان و بدون درد می کنند. باید بگوییم که گرچه ابزارهای شستشوی دهان بهتر از نخ دندان کشیدن نیستند، اما آنها لزوماً بدتر از آنها هم نیستند. انجمن دندانپزشکان آمریکا هر دو محصول ایر فلاس و واتر پیک را مورد تأیید قرار داده است، توجه داشته باشید که آنها به میزان قابل توجهی مقدار پلاک بین دندان ها را کاهش می دهند.

واتر فلاسرها برای هر روتین بهداشتی دندان و دندانی مناسب هستند و بویژه برای کسانی مفید هستند که یکی از شرایط زیر را دارند:

  • بریس ارتودنسی
  • کار دائمی دندانپزشکی (ایمپلنت ها، ریتینر (نگهدارنده) های پشت دندانی، یا ریتینرهای دائمی)
  • لثه های متورم یا خونریزی دار
  • پاکت های پریودنتال یا پلاک های سنگین انباشته شده
  • دیابت

به طور خلاصه، مزیت اصلی رفتن به سراغ واتر و ایر فلاسرها این است که نخ دندان کشیدن سریع، راحت، و کمتر دردناک می شود و به طور معمول گنجاندن آن در یک روتین روزانه آسان تر می شود. برای بچه ها و بزرگسالان، می تواند انجام کارهای بهداشتی دهان و دندان سریع تر و سرگرم کننده تر شود و می تواند باعث بوجود آمدن عادت های بهتری شود که یک عمر ادامه داشته باشند.

نخ دندان واتر فلاسر ایر فلاسر

نخ دندان واتر فلاسر ایر فلاسر

تفاوت بین ایر فلاس و واتر پیک چیست؟

تفاوت اصلی باید نسبتاً واضح باشد. گرچه در هر دوی آنها از یک جت تحت فشار برای تمیز کردن دهان استفاده می شود، اما در واتر پیک از جریان آب استفاده می شود و در ایر فلاس از فشار هوا استفاده می شود (با مقدار بسیار اندکی آب).

فقط همین؟

خوب، کمی بیشتر از این است. در اینجا، می توانید نگاهی داشته باشید به خلاصه ای از جزئیات تفاوت های این دو دستگاه.

دستگاهاثربخشیتجربه کاربرانراحتیگزینه ها
واتر پیکمشخص شده است که اثربخشی آنها در زدودن پلاک و بهبود سلامت لثه ها بیشتر از ایر فلاس استسیم ها و پایه آن باعث می شود کاربر ملزم به استفاده از آن تنها در کنار سینک دستشویی باشد. حجم بالای آب به این معنا است که شما باید بیشتر تف کنید.برای کاربران مختلف چند سری متفاوت دارد، اما فضای بیشتری از روی پیشخوان و داخل چمدان را می گیرد.طیف وسیعی از گزینه ها با قیمت هایی از 40 تا 120 دلار، شامل رنگ ها، اندازه ها، و سبک های مختلف.
ایر فلاسبعلاوه مؤثر برای زدودن پلاک ها، اما در مطالعات به اندازه واتر پیک عملکرد خوبی نداشته است.دستی و بی سیم بودن آن باعث می شود بتوانید آن را از سینک دستشویی دور کنید. سیستم انفجار هوای آن باعث می شود کمتر دردسر آفرین باشد.باطری دار هستند و تنها با یک مرتبه شارژ کردن آن دو هفته می توان از آن استفاده کرد. اندازه کوچک آن باعث می شود برای سفر عالی باشد. شارژر آن قابل استفاده برای مسواک های برقی نیز هست.برخی نمونه های آنها با متعلقات بیشتر نیز موجود هستند. بسته بندی اصلی حدود 50 تا 70 دلار هزینه دارد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
عوارض ارتودنسي

 

اثربخشی

هنگام تصمیم گیری برای خریدن یک واتر پیک یا ایر فلاسر، اولین (و احتمالاً مهم ترین) پرسشی که باید پرسید این است که: چگونه بین دندان های شما را به طور مؤثر پاکسازی می کند؟ دو مطالعه به طور همزمان در سال 2012 انجام شدند که به بررسی تفاوت عملکرد واتر پیک و ایر فلاسر در زدودن پلاک های بین دندانی و بهبود سلامت لثه پرداخته بودند.

شرکت کنندگان با سطوح مشابه پلاک و ژنژیویت، به مدت چهار هفته با استفاده از یک مسواک معمولی دستی دندان های خود را مسواک زده، سپس با یک واتر پیک فلاسر یا ایر فلاسر بین دندان های خود را تمیز کرده بودند.

ثابت شد هر دو دستگاه به میزان قابل توجهی مؤثر هستند، اما در نهایت، در هر دو دسته واتر پیک در صدر قرار گرفت.

در تجزیه و تحلیل زدودن پلاک در انتهای مطالعه، نشان داده شد گروهی که از واتر پیک استفاده کرده بود طور متوسط حدود ​​9/74% کاهش پلاک در کل دهان اتفاق افتاده بود. این ارقام برای گروهی که از ایر فلاس استفاده کرده بودند پایین تر و حدود 5/57% بود. برای تعیین تأثیر این ابزارها روی بهداشت عمومی دهان و دندان ها، هر دو گروه پس از یک دوره دو هفته ای، و دوباره پس از اتمام چهار هفته، مجدداً معاینه شدند. حتی در چکاپ نخست، از نظر آماری اختلاف معنا داری در کاهش خونریزی بین واتر پیک و ایر فلاسر وجود داشت، که تنها در هفته چهارم افزایش یافته بود.

بنابراین مطمئناً به نظر می رسد که واتر پیک در مقایسه با ایر فلاسر، از نظر اثر بخشی دارای مزیتی قوی است. اما این کل داستان نیست. به یاد داشته باشید که ما گفتیم یکی از مزایای اصلی برای ابزارهای شستشوی دهان در واقع ایجاد یک روتین پاکسازی بهتر بین دندان ها است، بنابراین این مقایسه هنوز تمام نشده است.

نخ دندان واتر فلاسر ایر فلاسر

نخ دندان واتر فلاسر ایر فلاسر

تجربه کاربر

هنگامی که ما در مورد تجربه کاربر صحبت می کنیم، ما به جوانب مثبت و منفی هر دستگاه در استفاده روزمره اشاره داریم. هر دوی آنها پاکسازی بین دندان ها را آسان تر می کنند، اما هنوز هم تفاوت های مهمی وجود دارند که باید به آنها اشاره کرد.

اکثر این تفاوت ها نشئت گرفته از این واقعیت هستند که در واتر پیک از یک جریان مداوم آب استفاده می شود، در حالی که در ایر فلاس تنها از حداقل آب، با 1 تا 3 بار پرتاب هوا روی هر دندان استفاده می شود. این به دلایل متعددی به ایر فلاس ها برتری می دهد.

بنابراین، چرا این موضوع مهم است؟ خوب، برای شروع، یک فلاسر واتر پیک که به طور مداوم در حال پرتاب آب رو به بیرون است، باید همیشه داخل دهان باشد، در غیر اینصورت دستشویی شما (و همچنین احتمالاً صورت شما) هر روز به خوبی آب پاشی خواهند شد. پیامد دیگر این است که در هنگام استفاده از آن دهان شما پر از آب خواهد بود. به این معنی که شما مجبور خواهید بود قبل از اتمام کار حداقل یکبار تف کنید.

خوشبختانه (یا نه)، با یک واتر پیک، هنگامی که شما نیاز به تف کردن دارید، نزدیک به سینک خواهید بود. با توجه به اسپری مداوم آنها، تقریباً تمام مدل های آنها باید به برق وصل شوند و از یک مخزن آب قابل توجه متصل به نازل با یک شلنگ استفاده کنند.

حتی در برخی از نمونه های “بی سیم” هنوز هم از شلنگ استفاده می شود، بنابراین به طور کلی با استفاده از واتر پیک شما برای پاکسازی بین دندان ها به دستشویی وابسته خواهید بود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
آیا سرطان می تواند باعث بروز مشکلات دندانی شود؟

در مقایسه، با استفاده از فشارهای کوتاه هوا با مقدار کمی آب، ایر فلاسر می تواند همه چیز را در یک دستگاه دستی بسته بندی شود. این ابزار این فرصت را به شما می دهد که در اطراف خانه (شاید برای پیدا کردن کلید های خود) راه بروید در حالی که بین دندان های خود را تمیز می کنید، زیرا شما به جایی گره نخورده اید و تا انتهای کار نیازی به تف کردن نخواهید داشت. نه تنها این، بلکه هیچ خطر پاشیدن ناخواسته آب روی هر چیزی یا هر کسی در محدوده اطراف شما وجود نخواهد داشت.

نخ دندان واتر فلاسر ایر فلاسر

نخ دندان واتر فلاسر ایر فلاسر

راحتی و قابل حمل بودن

از نظر تجربه افرادی که از این ابزارها استفاده کرده اند، ملاحظات سفر و همچنین مقدار فضایی که ابزار شستشوی دهان شما در دستشویی اشغال می کند مهم هستند. در اینجا، ایر فلاسرها به لطف اندازه دستی بودن آنها و استفاده کم آنها از برق نیز دارای برتری هستند.

واتر پیک مقدار زیادی از فضای پیشخوان را نمی گیرد- آنها حدوداً به اندازه یک کوزه آب یا یک قهوه جوش هستند، اما مقدار چشمگیری نیست. در همین حال، پایه شارژر ایر فلاسر بسیار قابل کنترل است و می تواند به راحتی تقریباً در هر حمامی جا شود.

این به معنای قابلیت بسته بندی ساده تر آن برای سفر است. اگر می خواهید ایر فلاس خود را در تعطیلات همراه ببرید، نه خود ابزار و نه شارژر آن فضای زیادی نخواهند گرفت و شما حتی می توانید شارژر را به همراه نبرید، زیرا انرژی باتری می تواند تا 2 هفته دوام داشته باشد. واتر پیک به یک سازماندهی خلاقانه برای همراه بردن در سفر نیاز خواهد داشت، و در صورت رفتن به خارج از کشور باید اطمینان حاصل کنید که یک آداپتور برای وصل کردن آن با خود به همراه داشته باشید.

علاوه بر این، اگر قبلاً یک مسواک برقی از همان برند داشته باشید، شارژر استاندارد با ایر فلاسر نیز سازگار است، به این معنی که حتی مقدار کمتری از فضای روی پیشخوان و نیز پریز برای هر دوی آنها نیاز دارد.

با این حال، واتر پیک دارای یک مزیت قابل توجه است. آنها دارای سری های مختلف و رنگ های متفاوتی هستند، بنابراین هر کسی در خانواده می تواند از همان دستگاه استفاده کند در حالی که سری شخصی خود را استفاده می کند.

 

با این تفاصیر، کدام بهتر است؟

گرچه این یک نظر کامل نیست، اما باید بگوییم که روی هم رفته واتر پیک گزینه کمی بهتری است. برای ما، به این واقعیت می رسد که مزیت تمیز کردن مؤثرتر نسبت به قابلیت حمل و نقل و روشن شدن ایر فلاس برتری دارد.

انواع گزینه های ابزارهای تمیز کردن بین دندان ها به این معنی است که شما می توانید با قیمت پایین نیز خرید کنید، و حتی برخی از مدل های دستی نیز وجود دارند، اگر اندازه و قابل حمل بودن نگرانی های اولیه باشند.

سری های قابل تعویض باعث می شوند آنها برای کل اعضاء خانواده، یا برای دیگر علاقه مندان به بهداشت دهان و دندان مانند ما برای آزمایش انواع مختلف نازل ها، نیز خوب باشند.

با این حال، ایر فلاس به دلایل مختلف می تواند انتخاب بهتری برای شما باشد. هر کسی که زیاد سفر می کند (یا هر کسی که فضای حمام او محدود است) قطعاً از اندازه جمع و جور و عمر طولانی باتری را بیشتر خواهد پسندید.

با سیستم انفجار هوا، شما آب را به هر نقطه ای اسپری نخواهید کرد، و در حال تمیز کردن بین دندان های خود می توانید حرکت کنید. پایه شارژر برخی از مسواک های برقی و ایر فلاس های یک برند معمولاً یکی هستند و می توانند برای هر دو استفاده شوند، بنابراین برای همراه بردن آن برای سفر تنها یکی از آنها برای هر دو کفایت می کند.

نخ دندان واتر فلاسر ایر فلاسر

نخ دندان واتر فلاسر ایر فلاسر

نتیجه گیری

به طور خلاصه، هم ایر فلاس و هم واتر پیک ابزارهایی برای شستشوی دهان هستند که جایگزینی قابل اعتماد برای نخ دندان رشته ای سنتی هستند. در مقایسه دو طرفه، هر دو دارای برخی از ویژگی ها هستند که در آن آنها برتری دارند.

بسته به سبک زندگی شما و اهداف سلامت دهان و دندانی شما، خرید هر یک از آنها می تواند برای شما خوب باشد. در اینجا یک نگاهی سریع داریم به مزایای هر یک از آنها.

واتر پیک

  • قدرتمند: مطالعات نشان می دهند که در زودن پلاک از بین دندان ها و بهبود سلامت لثه ها مؤثرتر است.
  • گزینه های زیاد: واتر پیک انواع مدل های مختلف را با قیمت های مختلف ارائه می دهد که متناسب با نیازهای مختلفی هستند، از جمله یک بسته بندی همراه با نخ دندان و مسواک.
  • دوستدار خانواده: مدل های بچگانه در دسترس هستند، و همچنین انواع مختلف سری ها و رنگ ها برای هر یک از اعضاء خانواده. مدل های با سیم برق و مخزن بزرگ همیشه آماده هستند، مهم نیست که چه تعداد افراد آنها را در یک روز استفاده می کنند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
دندانپزشکی زیبایی یا درمان ارتودنسی؟

ایر فلاسر

  • تمیزی: فعال کردن انفجار هوا با یک دکمه باعث می شود از پاشیدن تصادفی آب به هر جایی که شما آن را نمی خواهید در امان بمانید، و به تف کردن وسط کار تمیز کردن بین دندان ها نیاز نیست.
  • راحتی: کوچک بودن دستگاه و پایه آن به این معنا است که شما می توانید آن را به راحتی در هر حمامی قرار دهید، و به راحتی آن را برای تعطیلات بسته بندی کنید. همچنین، معمولاً از همان شارژرهای استاندارد مانند مسواک های برقی ستفاده می کنند. هیچ شلنگ یا سیم برقی وجود ندارد، بنابراین شما می توانید در حال تمیز کردن بین دندان های خود به اطراف حرکت کنید.
  • اثربخشی: آب مصرفی آن بسیار کمتر از واتر پیک است، و باتری قابل شارژ آن با 2 هفته استفاده از دستگاه همچنان شارژ خواهد داشت.

مقایسه ایر فلاس و واتر پیک نشان داده شده است که همه چیزهای دیگر برابر هستند، جز اینکه واتر پیک در زدودن پلاک و بهبود سلامت لثه مؤثرتر از ایر فلاسر است.

بیش از یک نفر استفاده کننده می توانند آب و باتری یک واتر فلاسر را تمام کنند، در حالی که اکثر واتر پیک ها نیازی به شارژ یا دوباره پر کردن ندارند. شما نمی توانید آن را در تعطیلات به همراه ببرید، اما هر کسی که فقط گاهی اوقات سفر می کند، احتمالاً با سالی چند هفته استفاده از نخ دندان های رشته اید مشکلی نخواهد داشت.

با این حال، در نهایت، بهترین ابزار برای تمیز کردن بین دندان ها ابزاری است که شما واقعاً از آن استفاده می کنید. هنگامی که تصمیم می گیرید، در نظر بگیرید که کدام نام تجاری برای روتینی که شما دارید مناسب تر است، یا بهتر می تواند شما را قادر سازد روتینی که می خواهید را خلق کنید.

نخ دندان واتر فلاسر ایر فلاسر

نخ دندان واتر فلاسر ایر فلاسر

پرسش های متداول در مورد واتر فلاسرها و ایر فلاسرها

آیا واتر فلاسرها بهتر از نخ دندان های معمولی هستند؟

واتر فلاسرها در زدودن پلاک و بقایای ذرات مواد غذایی از بین دندان ها مؤثر هستند، اما دندانپزشکان بزرگ هنوز به نخ دندان های سنتی اعتماد دارند. علت این است که نخ دندان های رشته ای روشی هستند که سربلند از آزمون بیرون آمده اند و قرن ها مورد استفاده قرار گرفته اند. با این حال، برای برخی افراد یک ابزار دهانشوی بهتر خواهد بود، زیرا روی لثه های حساس آنها نرم تر عمل می کند، استفاده از آن برای کارهای دندانپزشکی آسان تر است، یا فقط حفظ یک روتین را راحت تر می کنند.

نخ دندان واتر فلاسر ایر فلاسر

نخ دندان واتر فلاسر ایر فلاسر

چه تفاوتی بین ایر فلاس و یک واتر فلاسر وجود دارد؟

ماهیت این دو ابزار یکسان است: استفاده از مایع تحت فشار برای سست کردن ذرات و حذف پلاک بین دندان ها. اکثر واتر فلاسرها از فشار مداوم آب استفاده می کنند. ایر فلاسرها دارای دکمه ای هستند که یک انفجار کوتاه و قدرتمند از هوا را با مقدار کمی آب فعال می کند. این منجر به کنترل بیشتر و نیاز کمتر به تف کردن حین تمیز کردن بین دندان ها می شود.

 

آیا دو مرتبه استفاده از واتر پیک در طول روز مشکلی ندارد؟

آری. دندانپزشکان توصیه می کنند که یک بار در روز بین دندان های خود را تمیز کنید، اما اگر می خواهید می توانید آن را دو بار در روز یا حتی پس از هر وعده غذایی انجام دهید که کاملاً خوب است. اگر از نخ دندان های رشته ای استفاده می کنید باید مراقب باشید که بیش از حد تهاجمی نباشید، اما واتر فلاسرهایی مانند واتر پیک برای لثه ها ملایم تر هستند. دو مرتبه یا حتی سه مرتبه در روز تمیز کردن بین دندان ها، نباید مشکلی بوجود بیاورد.

آیا می توانم از آب شیر در واتر پیک استفاده کرد؟

شما چندین گزینه برای پر کردن واتر پیک دارید، و آب شیرین قطعاً یکی از آنها است. شما می توانید نمک را به آب اضافه کنید تا یک محلول درست کنید (گرچه که برای دستگاه های بی سیم توصیه نمی شود)، یا می توانید از نوع خاصی از دهانشویه ها استفاده کنید، اما فقط آب شیر گرم خوب کار خواهد کرد.

نخ دندان واتر فلاسر ایر فلاسر

نخ دندان واتر فلاسر ایر فلاسر

آیا می توان داخل واتر فلاسر دهانشویه ریخت؟

هم واتر پیک و هم ایر فلاسر را می توان با دهانشویه های استاندارد، ضد عفونی کننده یا دهانشویه ضد میکروبی استفاده کرد. با این حال، نباید از دهانشویه های غلظت بالا یا هر گونه دهانشویه حاوی روغن های اساسی استفاده کنید. این دو چیز می توانند به پلاستیک موجود در قسمت های داخلی آسیب وارد کنند و عمر دستگاه شما را به طور قابل توجهی کاهش دهند.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *