پیوند استخوان در دندانپزشکی و کاشت ایمپلنت

در این نوشته می خوانید:

پیوند استخوان در دندانپزشکی

انجام پیوند استخوان در دندانپزشکی زمانی ضروری است که در ناحیه فک تحلیل استخوان اتفاق افتاده باشد. این فرایند عموماً قبل از کاشت ایمپلنت های دندانی انجام می شود یا زمانی که تحلیل استخوان روی دندان های مجاور تأثیر منفی داشته است.

پیوند استخوان دندانپزشکی چیست؟

با انجام پیوند استخوان در دندانپزشکی، به حجم و تراکم استخوان شما در ناحیه فک افزوده می شود، جایی که تحلیل استخوان اتفاق افتاده است. مواد پیوند استخوان ممکن است از بدن خود بیمار گرفته شود (اتوگرافت)، یا ممکن است از بانک بافت انسانی (آلوگرافت) یا بانک بافت حیوانی (زانوگرافت) خریداری شود.  در برخی موارد، مواد پیوند استخوان ممکن است مصنوعی باشند (آلوپلاست).

پیوند استخوان دندانپزشکی چگونه انجام می شود؟

وقتی استخوان پیوند جایگذاری شد، فضا را برای بدن شما نگه می دارد تا کار ترمیم را خود انجام دهد. به عبارت دیگر، پیوند استخوان در دندانپزشکی مانند شبیه یک چارچوب عمل می کند که بافت استخوان شما می تواند روی آن رشد کند و بازسازی شود.

در برخی موارد، دندانپزشک شما ممکن است پیوند استخوان را با پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) ترکیب کند. این می تواند از نمونه خون خود بیمار گرفته شود و برای ارتقاء بهبود و بازسازی بافت استفاده می شود.

پیوند استخوان در دندانپزشکی و کاشت ایمپلنت

پیوند استخوان در دندانپزشکی و کاشت ایمپلنت

چه کسانی به پیوند استخوان در ناحیه فک نیاز دارند؟

فردی که در ناحیه فک خود تحلیل استخوان دارد، معمولاً نیاز به پیوند استخوان دارد. اگر شرایط زیر وجود داشته باشد، این فرایند ممکن است توصیه شود:

  • نیاز است قبل از دریافت پروتزهای مصنوعی، استخوان فک بازسازی شود.
  • به دلیل بیماری لثه (پریودنتال) مناطقی از استخوان فک تحلیل رفته است.
  • دندانی کشیده اید یا دندانی از دست داده اید و برای جایگزینی آن با یک ایمپلنت دندانی برنامه ریزی کرده اید. اغلب افرادی که برای دریافت ایمپلنت های دندانی اقدام می کنند، اگر فاصله زمانی از دست رفتن دندان و اقدام برای دریافت ایمپلنت زیاد باشد دچار تحلیل استخوان در ناحیه دندان از دست رفته می شوند، به همین دلیل گزینه های خوبی برای انجام جراحی پیوند استخوان در ناحیه فک می باشند. اغلب انجام آن ضروری است تا استحکام لازم برای حفظ ایمپلنت های دندانی فراهم شود.
  • گزینه های دیگر برای پیوند استخوان عبارتند از افرادی که ظاهر آنها تحت تأثیر تحلیل استخوان قرار گرفته است. از دست رفتن توده استخوان در ناحیه فک می تواند باعث شود صورت فرد کوتاه تر از همیشه به نظر برسد. اگر استخوان فک پایین توده استخوانی خود را از دست بدهد، می تواند جلو آمده به نظر برسد. ظاهر لب ها و عضلات اطراف آنها بدون ساختار سالم استخوان زیر آنها، می تواند تغییر کند. پوست ناحیه فک می تواند چروکیده تر به نظر برسد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
آمادگی های قبل از ارتودنسی

تحلیل استخوان در ناحیه فک بیشتر در افراد مسن مشاهده می شود، درست همانطور که با افزایش سن، احتمال ابتلا به پوکی استخوان افزایش می یابد. اما افراد در هر سنی که دچار آسیب به فک شده یا مشکلات مربوط به بهداشت نامناسب دندان یا سایر مشکلات سلامتی مانند عفونت های عمده را تجربه کرده اند، ممکن است به پیوند استخوان نیاز داشته باشند.

پیوند استخوان در دندانپزشکی چقدر متداول است؟

پیوندهای استخوان در دندانپزشکی بسیار متداول هستند. آنها ممکن است توسط دندانپزشک عمومی یا یک متخصص، مانند پریودنتیست یا جراح دهان انجام شوند.

پیوند استخوان در دندانپزشکی و کاشت ایمپلنت

پیوند استخوان در دندانپزشکی و کاشت ایمپلنت

آیا انواع مختلف پیوند استخوان وجود دارند؟

آری. چهار نوع اصلی پیوند استخوان وجود دارند، که عبارتند از:

  • حفظ حفره دندان. که گاهی اوقات حفظ تیغه نامیده می شود، نوعی پیوند است که بلافاصله پس از کشیدن دندان داخل حفره قرار داده می شود. این ماده حفره به جا مانده از دندان کشیده شده را پر می کند و از خالی شدن کناره های حفره رو به داخل جلوگیری می کند.
  • تقویت تیغه. اگر مدتی از کشیدن یا از دست رفتن دندان شما بگذرد، استخوان فک حمایت کننده آن ممکن است نازک تر از قبل شود. تقویت تیغه پهنا و حجم استخوان فک را افزایش می دهد، بنابراین می تواند زمینه ای با ثبات برای کاشت ایمپلنت های دندانی یا دیگر گزینه های ترمیمی فراهم بیاورد.
  • سینوس لیفت. سینوس های ماگزیلاری درست در بالای دندان های عقب فک بالای شما واقع شده اند. اگر دندان های عقب فک بالا از دست بروند، سینوس ها می توانند رو به پایین بیفتند و فضایی را تسخیر کنند که قبلاً با ریشه های دندان ها پر شده بود. در این سناریو، شما نمی توانید کاشت ایمپلنت های دندانی را انجام دهید، زیرا آنها می توانند وارد غشاء سینوس شوند. برای پرداختن به این مشکل، جراح دهان و دندان شما یا پریودنتیست می توانند فرایند سینوس لیفت را انجام دهند. با این فرایند سینوس بالا برده می شود و در جای درست خود قرار می گیرد. سپس ماده پیوند استخوان زیر سینوس جایگذاری می شود، و زمینه ای محکم برای کاشت ایمپلنت های دندانی در آینده ایجاد می کند.
  • پیوند استخوان پریودنتال. عفونت ناشی از بیماری لثه می تواند موجب فرسایش استخوانی شود که دندان ها را حمایت می کند. این می تواند باعث شود دندان ها لق شوند. یک پیوند استخوان پریودنتال اطراف دندان موجود جایگذاری می شود تا از حرکت پذیری آن کاسته شود و حمایت کافی بوجود بیاید.
  • در اکثر موارد، قبل از جایگذاری ایمپلنت واقعی، پیوندهای استخوان برای ایمپلنت های دندانی باید به طور کامل بهبود پیدا کنند. از آنجا که هر فرد منحصر بفرد است، زمان بهبود در افراد مختلف متفاوت است. در موارد نادر، دندانپزشک شما ممکن است قادر باشد به طور همزمان هم استخوان پیوند را جایگذاری کند و هم کاشت ایمپلنت را انجام دهد. اما این بر اساس وضعیت هر مورد مشخص می شود.
پیوند استخوان در دندانپزشکی و کاشت ایمپلنت

پیوند استخوان در دندانپزشکی و کاشت ایمپلنت

قبل از جایگذاری پیوند استخوان چه اتفاقی می افتد؟

دندانپزشک شما معاینات دهانی را انجام خواهد داد تا وضعیت سلامت دندان ها، لثه ها، و فک شما را بررسی نماید. عکس های رادیوگرافی با اشعه ایکس یا اسکن ها گرفته خواهند شد تا میزان تحلیل رفتگی استخوان شما مشخص شود. سپس، دندانپزشک در مورد گزینه های درمان با شما گفتگو خواهد کرد و طرح درمانی ویژه شما آماده خواهد کرد که متناسب با نیازهای شما خواهد بود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
آشنایی با ابزارهای ارتودنسی

تراکم استخوان چگونه سنجیده می شود؟

برای ارزیابی توده استخوان بیمار، سی تی اسکن نیاز خواهد بود، که نوعی توموگرافی کامپیوتری می باشد. این دستگاه پیشرفته اشعه ایکس، عکس های سه بعدی از توده استخوان را نشان می دهد. سی تی اسکن دندانپزشک را قادر می سازد تراکم استخوان، ارتفاع، ساختار آناتومیک، و موارد دیگر را مشاهده نماید. این به دندانپزشک شما اجازه می دهد تا مناسب بودن شما را برای درمان کاشت ایمپلنت های دندانی و همچنین هر روش دیگری که ممکن است نیاز داشته باشید ارزیابی نماید.

طی جراحی پیوند استخوان فک چه اتفاقی می افتد؟

ابتدا، دندانپزشک ناحیه اطراف جایی که نیاز به پیوند دارد را با بی حس کننده های موضعی بی حس خواهد کرد. سپس، برش کوچکی در لثه ها ایجاد خواهد کرد. بافت لثه کمی برداشته می شود تا استخوان فک قابل مشاهده باشد. پس از پاکسازی و ضد عفونی کدن منطقه، دندانپزشک مواد پیوند استخوان را برای ترمیم نقص می افزاید. در برخی موارد، پیوند استخوان با یک غشاء پوشانده می شود تا حمایت اضافی فراهم آید. در نهایت، بافت لثه مجدداً در جای خود قرار داده می شود و برش با بخیه بسته می شود.

پیوند استخوان در دندانپزشکی و کاشت ایمپلنت

پیوند استخوان در دندانپزشکی و کاشت ایمپلنت

پس از پیوند استخوان فک چه اتفاقی می افتد؟

پس از پیوند استخوان فک، احتمالاً درد، تورم، و کبودی خواهید داشت. اینها از جمله عوارض جانبی طبیعی هستند که باید ظرف مدت چند روز از بین بروند. علائم می توانند با مسکن ها تسکین پیدا کنند. علاوه بر این، ممکن است دندانپزشک برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند. این داروها باید دقیقاً طبق تجویز مصرف شوند.

طی چند روز نخست پس از جراحی، احتمالاً شما متوجه ذرات ریز استخوان خواهید شد که از محل پیوند خارج می شوند. این ذرات اغلب شبیه دانه های نمک یا شن هستند. معمولاً این اتفاق جای نگرانی ندارد، اما برای آنکه اطمینان حاصل کنید که طبق انتظار رو به بهبودی می روید، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

جراحی پیوند استخوان فک چقدر دردناک است؟

اکثر افرادی که پیونذ استخوان فک را انجام می دهند گزارش داده اند که یا مقدار اندکی درد داشته اند یا هیچ دردی احساس نکرده اند. تنها باید مطمئن شوید همه داروهای خود را طبق تجویز مصرف کنید و دستورالعمل های پس از جراحی را با دقت دنبال کنید.

آیا برای انجام پیوند استخوان در ناحیه فک از بیهوشی کامل استفاده می شود؟

عموماً، جایگذاری استخوان پیوند نیازی به بیهوشی کامل ندارد؛ و می تواند با بی حسی موضعی به راحتی انجام شود. بسیاری از دندانپزشکان می توانند برای راحتی بیشتر آرام بخش ها را ارائه دهند، از جمله اکسید نیتروز، آرام بخش های خوراکی، و آرام بخش های داخل وریدی. اگر وضعیت شما پیچیده تر باشد، ممکن است بیهوشی کامل توصیه شود. از دندانپزشک خود بپرسید کدام گزینه برای شما بهتر است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
بهداشت ارتودنسی در طول سفر

آیا ممکن است جراحی پیوند استخوان شکست بخورد؟

پیوند استخوان نرخ موفقیت نسبتاً بالایی دارد. با این حال، مانند هر فرایند دیگری، شکست یک احتمال ممکن است- مخصوصاً در میان افرادی که سیگار می کشند یا وضعیت پزشکی خاصی دارند. علائم و نشانه های شکست پیوند استخوان عبارتند از:

  • درد یا تورمی که پس از یک هفته نخست بدتر می شود.
  • ترشحات یا تخلیه مایع از محل پیوند استخوان.
  • تحلیل لثه (وقتی لثه ها از روی دندان ها کنار می روند).
  • عدم بهبود در حجم استخوان فک.

پیوند استخوان فک در دندانپزشکی چه مزایایی دارد؟

پیوند استخوان فک در دندانپزشکی می تواند واجد شرایط بودن شما را برای ایمپلنت های دندانی و سایر درمان های ترمیمی افزایش دهد. این فرایند پس از تروما، از دست دادن دندان یا بیماری لثه (پریودنتال)، فک شما را به شکل اولیه خود باز می گرداند.

پیوند استخوان فک چه عوارض و مشکلاتی می تواند داشته باشد؟

پیوند استخوانی که داخل دهان شما انجام می شود عموماً بی خطر است. با این حال، این فرایند خطراتی با خود به همراه دارد، از جمله:

  • عفونت
  • خونریزی شدید
  • آسیب به عصب
  • مشکلات ناشی از بی حسی

بهبودی پس از فرایند پیوند استخوان چقدر طول می کشد؟

گرچه احتمالاً شما ظرف مدت یک یا دو هفته به وضعیت کاملاً طبیعی باز می گردید، اما بهبود کامل پس از جراحی پیوند استخوان در ناحیه فک می تواند بین 3 تا 9 ماه- و گاهی حتی بیشتر، طول بکشد. زمان بهبود به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله نوع نوع پیوند، ناحیه ای که قرار است ماده پیوند درون آن جایگذاری شود و نیز قابلیت بهبود بدن خود شما.

چه زمانی می توان به محل کار و تحصیل بازگشت؟

در اکثر موارد، افراد می توانند همان روز پس از فرایند به محل کار و تحصیل خود بازگردند. اگر آرام بخش ها را انتخاب کنید، ممکن است نیاز باشد یک یا دو روز اضافی را در منزل صرف بهبود کنید.

بهبود پیوند استخوان در دندانپزشکی چه مراحلی دارد؟

همانطور که پیش از این اشاره شد، زمان بهبود می تواند برای هر فرد بسیار متفاوت باشد. وقتی ماده استخوان پیوند قرار داده می شود، دندانپزشک روی روند بهبود شما نظارت خواهد داشت. اگر منتظر هستید تا فرایند کاشت ایمپلنت دندانی شما انجام شود، دندانپزشک به شما اطلاع خواهد داد چه زمانی استخوان جدید به اندازه کافی محکم است تا ایمپلنت دندانی را حمایت کند.

چه زمانی باید با دندانپزشک تماس گرفت؟

اگر شما جراحی پیوند استخوان در ناحیه فک را انجام داده اید، مراقب علائم مشکل آفرین نیز باشید. در صورتی که موارد زیر را تجربه کردید، با دندانپزشک تماس بگیرید:

  • درد شدید.
  • افزایش تورم.
  • ترشح اطراف محل پیوند.
  • تب 101 درجه فارنهایت و بالاتر.

سخن پایانی…

تحلیل رفتن استخوان فک برای سلامت دهان شما مخرب است و می تواند باعث ایجاد دومینویی از مشکلات، از جمله تحرک و از دست دادن دندان شود. پیوند استخوان در ناحیه فک کمک می کند شما گزینه بهتری برای کاشت ایمپلنت های دندانی و دیگر فرایندهای ترمیمی باشید. اگر فکر می کنید دچار تخریب استخوان فک شده اید، جراحی دندان می تواند سلامت و عملکرد دهان، و کیفیت کلی زندگی شما شما را احیاء کند.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *