کانتور یا تراش مینای دندان

کانتورینگ دندان نوعی فرایند زیبایی دندانپزشکی است که تغییرات جزئی در شکل، ارتفاع، و سطح دندان ها ایجاد می کند. این فرایند می تواند نقائص جزئی دندان ها بر اساس فرمول دندان های شما برطرف نماید و زیبایی لبخند شما را ارتقاء دهد. در این مقاله اطلاعات لازم در مورد این فرایند را ارائه خواهیم داد تا قبل از تصمیم گیری برای انجام آن از آینده آن و شرایط لازم برای انجام آن اطلاع داشته باشید.

کانتور دندان چیست؟

نقائص جزئی دندان ها می تواند توجه غیر ضروری مخاطب را به خود جلب کند. وقتی شخص مشغول حرف زدن می شود یک لب پر شدگی کوچک روی دندان های جلو، یک دندان نیش نوک تیز، یا یک دندان کمی بزرگتر اغلب باعث جلب توجه می شوند. کانتورینگ دندان ها راه حلی برای این مشکل ارائه می هد که کمتر تهاجمی است.

این فرایند عبارت است از برداشتن مقادیر اندکی از مینای دندان ها که باعث عدم هماهنگی با دندان ها مجاور می شود. مینای دندان تراش داده می شود تا به شکل مطلوب برسد. سپس دندان صاف و صیقلی می شود تا نتیجه خوشایندی داشته باشد. این فرایند معمولاً روی دندان هایی انجام می شود که بیشتر در معرض دید قرار دارند: دندان های پیشین و دندان های نیش.

کانتور دندان ها برای برطرف کردن چه مشکلاتی استفاده می شود؟

کانتور دندان ها را می توان برای اصلاح هر گونه مشکل مربوط به زیبایی دندان ها استفاده کرد. برخی از این مشکلات عبارتند از همپوشانی دندان ها روی یکدیگر، ارتفاع غیر همسطح، و لبه های ناصاف و تیز. علاوه بر این، می تواند برای اصلاح مشکلات بایت، از جمله تماس غیر عادی و نامنظم دندان ها با یکدیگر هنگام بستن بایت نیز استفاده شود. بعلاوه، از این فرایند می توان برای زنانه تر یا مردانه تر کردن ظاهر دندان ها استفاده کرد.

کانتورینگ یا تراش مینای دندان

کانتورینگ یا تراش مینای دندان

فرایند کانتورینگ دندان ها چگونه انجام می شود؟

نخستین گام این فرایند عبارت است از معاینه دندان ها توسط دندانپزشک و بررسی الگوی دندان ها و اینکه آیا کانتورینگ هیچ تأثیری روی چهره شما خواهد داشت یا خیر. دندانپزشک بررسی خواهد کرد آیا این فرایند لبخند شما را بهبود خواهد داد یا مشکلات دیگری که ممکن است داشته باشید را می تواند اصلاح نماید. در این گام اطمینان حاصل خواهد شد که پس از کانتور دندان ها نه تنها دندان ها بهتر بلکه سالم تر نیز به نظر خواهند رسید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
سوالات متداول ارتودنسى

برخی موقعیت ها نیاز به تغییر شکل سطوح ریشه دندان دارند تا از لثه ها در برابر عفونی شدن محافظت شود. در چنین موقعیت هایی، باید یک تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس از دندان ها گرفته شود تا دندان ها به صورت انتخابی تغییر شکل داده شوند بدون آنکه به بافت های داخلی دندان آسیبی وارد شود، که دارای عصب و عروق خونی هستند. با این حال، بخش اصلی فرایند تنها شامل تغییر شکل مینای دندان ها می شود که هیچ عصبی ندارد. بنابراین، فرایند بدون دردی است و هیچ بی حس کننده موضعی نیاز نیست.

فرایند کانتورینگ در کمتر از نیم تا یک ساعت انجام می شود. این خبر کاملاً آرامش بخش است زیرا بیماران تنها لرزش دستگاه را روی دندان های خود احساس خواهند کرد. سپس دندان ها صاف و صیقلی می شوند تا درخشش زیبا و طبیعی به دندان ها داده شود. دندانپزشک از لیزر یا ابزار سندبلاست برای برداشتن مقدار اندکی از مینای دندان ها استفاده می کند. قبل از صیقل دادن، ممکن است از نوارهای باریک، مانند کاغذ سنباده، برای تغییر شکل دندان ها استفاده شود.

نتایج می توانند بلافاصله قابل مشاهده باشند: یک چیدمان زیبا از دندان های یک شکل و یکدست. برای نتایج جذاب تر، کانتور دندان ها ممکن است با سفید کردن دندان ها ترکیب شود. این ظاهری خارق العاده، جوانتر، و جذاب تر به دندان های شما می دهد، که لبخند شما را زنده تر می کند.

کانتورینگ دندان ها ممکن است به عنوان بخشی از درمان ارتودنسی نیز لازم باشد. به عنوان مثال، ممکن است در مواردی استفاده شود که مقداری فضای اضافی لازم است و دندان ها دچار فشردگی زیادی هستند. دندانپزشک بین دو دندان جلوی دهان را می تراشد تا آنها را بیشتر حرکت دهد. به همین ترتیب، بیمارانی که نیاز به بریس های اینویزیلاین دارند، ممکن است به این فرایند نیاز داشته باشند. دندانپزشک دندان ها را می تراشد تا مقدار اندکی فضا بین آنها ایجاد شود. این کار اجازه می دهد دندان ها راحت تر به جای ایده آل خود حرکت کنند. این فرایند با کمک یک نرم افزار کامپیوتری طراحی می شود که به دندانپزشک نشان می دهد دقیقاً کدام بخش های دندان ها نیاز به تراشیده سدن دارند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
مقابله با ترس و استرس ارتودنسی

گاهی اوقات، تغییر شکل دندان ها باعث می شود آنها نسبت به غذاهای سرد و گرم حساس تر شوند. با این حال، حساسیت تنها چند روز طول خواهد کشید.

کانتورینگ یا تراش مینای دندان

کانتورینگ یا تراش مینای دندان

مزایای کانتورینگ دندان ها

بدون نیاز به جراحی

این یک فرایند ساده است که هیچ گونه جراحی نیاز ندارد.

بدون درد بودن

در حین انجام فرایند به بیماران اطمینان داده می شود که تنها شامل برداشتن مقداری از مینای دندان است که هیچ عصبی ندارد. این فرایند آرام است و اکثر بیماران هیچ داروی بی حس کننده ای نیاز ندارند.

بدون نیاز به هیچ دوره بهبودی

پس از انجام فرایند کانتور دندان ها، شما می توانید به منزل بروید و فعالیت های روزانه خود را ادامه دهید. بیمار پس از آن نیازی به بستری شدن یا استراحت کردن ندارد.

مقرون به صرفه و قابل استطاعت بودن

هزینه انجام این فرایند بسیار پایین است و اگر لازم باشد در نتیجه تروما یا تصادف انجام شود، بیمه هزینه آن را تقبل خواهد کرد.

این فرایند کم هزینه تر از فرایندهای درمانی دیگر مانند باندینگ یا ونیرهای پرسلاین است. زیرا برای اناج کانتورینگ لازم نیست بیمار برای هیچ ماده ای هزینه پرداخت کند. تنها باید هزینه زمان دندانپزشک پرداخت شود. بنابراین کانتورینگ یک فرایند جایگزین بهتر و ارزان تر برای بهبود لبخند است. بعلاوه، نتایجی دائمی در بر خواهد داشت. در حالی که فرایندی مانند ونیرهای دندانی نیاز به تعویض هر چند سال یک مرتبه دارند.

کانتورینگ یا تراش مینای دندان

کانتورینگ یا تراش مینای دندان

زدودن نقائص دندان می تواند خطر پوسیدگی های دندانی و بیمار های لثه را کاهش دهد

زیرا نقائص برطرف می شوند و سطوحی که محل مناسبی برای انباشته شدن تارتار و پلاک دندان هستند کاهش پیدا می کنند. دندان هایی که صاف و صیقلی تر هستند برای تمیز کردن و پاکسازی طبیعی تر هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
مشکلات ارتودنسی

وقتی نوبت به ظاهر می رسد، تغییرات جزئی که از طریق کانتور دندان ها حاصل می شوند می توانند تفاوت های بزرگی ایجاد کنند. اگر نقائص کوچک دندان های شما تأثیر چشمگیری روی ظاهر لبخند شما داشته باشند، این فرایند همان چیزی است که شما نیاز دارید. این فرایند سریع است، که باعث می شود روشی مناسب برای افرادی باشد که می خواهند نقائص دندان های آنها در یک جلسه برطرف شوند.

بهترین گزینه های برای کانتور دندان ها افرادی هستند که لثه ها و دندان هایی سالم دارند، عفونت لثه، پوسیدگی دندان، و درمان ریشه ندارند.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *