افزایش طول تاج دندان

یکی از متداول ترین فرایندهای دندانپزشکی زیبایی، افزایش طول تاج است، که هدف آن حذف بافت لثه اضافی اطراف دندان ها است. این جراحی دهان می تواند ظاهر “لبخند لثه ای” را بهبود دهد و ممکن است قبل از قرار دادن روکش دندان یا دیگر درمان های ترمیم دندان ضروری باشد. انواع مختلفی از جراحی های افزایش طول تاج دندان وجود دارند که همه آنها به مقداری آماده سازی و بهبودی نیاز دارند.

افزایش طول تاج دندان، خواه برای اصلاح یک مشکل زیبایی و چه برای آماده شدن برای درمان، به خوبی به عنوان یک فرایند ایمن و مؤثر شناخته شده است. این مقاله اهداف این درمان و رویکردهای متداول در مورد آن و همچنین نحوه بهبودی را پوشش می دهد.

اهداف افزایش طول تاج دندان

افزایش طول تاج دندان می تواند یک فرایند زیبایی و همچنین بخشی از فرآیند درمان دندانپزشکی باشد. این جراحی چه به دلایل زیبایی و چه به دلیل سلامت دندان انجام شود، هدف اصلی آن افزایش طول بخشی از دندان که در معرض دید قرار دارد، با کاهش بافت لثه است.

لبخند لثه ای چیست؟

یکی از دلایل اصلی افزایش طول تاج دندان در افراد، درمان لبخند لثه ای است. این شرایط که از نظر بالینی به عنوان “نمایش بیش از حد لثه” شناخته می شود، زمانی است که لثه های بالای دندان های شما وقتی آنها را نشان می دهید، خیلی بزرگ به نظر می رسند. به طور خاص، این وضعیت به این صورت تعریف می شود که 2 میلی متر یا بیشتر از بافت لثه، که تحت عنوان gingiva شناخته می شود، قابل مشاهده باشد.

لبخند لثه ای و سلامت دهان

این وضعیت بر سلامت دندان ها یا لثه های شما تأثیر نمی گذارد، اما می تواند بر اعتماد به نفس تأثیر بگذارد.

دلایل دیگر برای افزایش طول تاج

گرچه مراقبت از لبخند لثه ای یکی از کاربردهای متداول افزایش طول تاج است، اما این جراحی ممکن است برای انواع دیگر درمان های دندان نیز ضروری باشد. این جراحی ها می توانند موارد زیر را درمان کنند:

  • خط لثه ناهموار: افزایش طول تاج دندان می تواند خط لثه ناهموار و نازیبای شما را اصلاح کند.
  • دندان های کوتاه: زمانی که اندازه دندان ها کوچک باشد، این فرایند می تواند به طول آنها بیفزاید تا لبخند طبیعی تری خلق کند و ظاهر شما را بهبود بخشد.
  • حفره های روی ریشه های دندان ها: زمانی که حفره های دندانی در زیر خط لثه ایجاد می شوند، ممکن است به افزایش طول تاج دندان نیاز باشد تا برای پر کردن آنها، بتوان به آنها دسترسی پیدا کرد.
  • برای محکم کردن روکش دندانی: برای دندان های شکسته یا به شدت پوسیده، روکش های دندانی- کلاهک های مخصوص- روی ساختار موجود قرار می گیرند. افزایش طول تاج دندان قبل از نصب روکش، زمانی که ساختار دندان کافی نیست، ضروری است.
  • اصلاح ترمیم ها: این جراحی زمانی می تواند اصلاحی انجام دهد که روکش ها یا دیگر انواع ترمیم های دندانی به لثه ها برخورد می کنند.
افزایش طول تاج دندان

افزایش طول تاج دندان

چگونه برای جراحی افزایش طول تاج دندان آماده شویم

قبل از افزایش طول تاج دندان، به معاینه کامل دندان ها، لثه ها و استخوان زیرین نیاز خواهد بود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
چگونه می توان حین ورزش از براکت ارتودنسی مراقبت کرد؟

افزایش طول تاج دندان معمولاً توسط متخصص لثه (که تحت عنوان پریودنتیست نیز شناخته می شود) انجام می شود، گرچه یک جراح دهان یا دندانپزشک عمومی نیز ممکن است این درمان را انجام دهند.

یک دندانپزشک تصاویر رادیوگرافی دندان های شما با اشعه ایکس را ارزیابی می کنند و در مورد سابقه پزشکی شما، بویژه داروهایی که مصرف می کنید، سؤال می کند. یک پزشک ممکن است از شما بخواهد که به طور موقت مصرف داروهای خاصی که می توانند بر جراحی افزایش طول تاج تاثیر بگذارند را متوقف کنید.

در مواردی که به روکش نیاز باشد، جراح دهان بین معاینه اولیه و خود جراحی اصلی یک روکش موقت برای شما قرار خواهد داد. آنها به گونه ای طراحی شده اند که با دندان های موجود مطابقت داشته باشند و قبل از افزایش طول تاج دندان برداشته می شوند.

فرایند افزایش طول تاج دندان

فرایندهای افزایش طول تاج بسیار موفق هستند، هم زمانی که برای اهداف زیبایی استفاده می شوند و هم زمانی که بخشی از درمان دندانپزشکی هستند. چندین رویکرد مختلف جراحی وجود دارند که هر یک کاربردها، مزایا و معایب خاصی دارند.

ملاحظات: نحوه انتخاب فرایند

برای تصمیم گیری در مورد اینکه کدام فرایند افزایش طول تاج دندان برای یک مورد خاص مناسب است، موارد زیادی وجود دارند که باید مد نظر قرار بگیرند. جراحان دهان باید از بیشترین احتمال موفقیت اطمینان حاصل کنند. عوامل کلیدی در تصمیم گیری عبارتند از:

  • اهداف درمان زیبایی شما
  • اندازه نسبی تاج بالینی (دندان بالای خط لثه)
  • مقدار فضای بین ریشه های دندان ها (که آنها را درون استخوان تکیه می دهد)
  • ساختار ریشه ها
  • وجود از دست رفتگی استخوان در ریشه دندان (معروف به فورکیشن furcation یا چند شاخگی)
  • موقعیت دندان ها داخل دهان
  • سلامت ساختارهای موجود دندانی
  • احتمال موفقیت آمیز بودن ترمیم دندانی
افزایش طول تاج دندان

افزایش طول تاج دندان

آماده شدن برای مشاوره

در نهایت، تصمیم برای قرار گرفتن تحت فرایند افزایش طول تاج دندان با شماست. هنگام مشاوره با یک جراح دهان، از پرسیدن موارد زیر دریغ نکنید:

  • تجربه جراح در این فرایند
  • نتیجه مورد انتظار و هرگونه خطری که ممکن است ایجاد شود
  • کاری که می توانید برای ارتقاء موفقیت انجام دهید
  • بهبودی چگونه است
  • هر گونه دستورالعمل خاصی برای آماده سازی
  • جایگزین های درمان

ژنژیوکتومی

یک رویکرد طولانی مدت برای افزایش طول تاج دندان، ژنژیوکتومی، عبارت است از بریدن و برداشتن با دقت بافت لثه. مانند سایر جراحی ها، این فرایند در حالی که تحت بی حسی موضعی هستید انجام می شود، گرچه ممکن است قبل از آن یک آرام بخش مصرف کنید تا به شما کمک کند آرام شوید.

مدت زمانی که این درمان طول می کشد به میزان کار مورد نیاز بستگی دارد. چندین دندان ممکن است زمان بیشتری ببرند، و در برخی موارد، جراح به تغییر شکل استخوان زیرین نیاز دارد. این یک فرایند سرپایی است، بنابراین می توانید بعد از آن به منزل بروید.

چندین مرحله وجود دارند:

  • آماده سازی: پس از بی حس شدن دهان، جراح دهان، بافت لثه مورد نظر را به طور کامل تمیز خواهد کرد. این به جلوگیری از بروز عفونت کمک می کند. اگر یک روکش موقت دارید، برداشته خواهد شد.
  • برداشت: با تلاش جراح برای جلوگیری از تأثیر روی ساختارهای اطراف، بافت لثه با دقت برداشته می شود و دندان زیرین در معرض دید قرار می گیرد. ژنژیوکتومی را می توان با استفاده از چاقوی جراحی، با استفاده از لیزر یا الکتروکوتر انجام داد، که شامل هدایت گرما برای برداشتن بافت های ناخواسته است.
  • بخیه زدن: قبل از استفاده از بخیه برای بستن بافت باقی مانده لثه، جراح دهان ناحیه را با آب نمک شستشو خواهد داد. پس از جراحی نیز ممکن است پانسمان لازم باشد.

فلپ تغییر موقعیت داده شده به صورت آپیکال

متداول ترین نوع افزایش طول تاج دندان، جراحی فلپ با تغییر موقعیت آن به صورت آپیکال، همچنین شامل برداشتن بخش هایی از لثه است. مانند سایر انواع جراحی های دهان، جراحی فلپ با تغییر موقعیت به صورت آپیکال، یک درمان سرپایی است که تحت بی حسی موضعی برای بیمار انجام می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
ارتودنسي دندان نيش

جراح دهان ابتدا یک برش در ناحیه مورد نظر ایجاد می کند و یک فلپ از بافت ایجاد می کند. این بافت را به آرامی بلند می کند و بخش هایی از بافت را با دقت برش می دهد. همانند ژنژیوکتومی، ممکن است لازم باشد قسمت هایی از استخوان زیرین به عنوان بخشی از فرایند برداشته شود.

هنگامی که درمان کامل شد، لثه ها کاملاً پاکسازی می شوند و فلپ ها با بخیه بسته می شوند.

جراحی اکستروژن

هدف از اکستروژن PRN، که بویژه برای دندان هایی مؤثر است که به شدت آسیب دیده باشند، تغییر موقعیت فیزیکی دندان ها است.

در کنار جراحی، شامل اکستروژن می شود، که به معنای استفاده از نیروی مکانیکی برای تغییر موقعیت دندان است. مزیت اصلی این راهکار این است که مواد استخوانی به ندرت نیاز به برداشتن دارند.

افزایش طول تاج دندان با جراحی اکستروژن، مانند نمونه های مشابه خود، شامل چندین مرحله است:

  • آماده سازی: بی حس کننده موضعی روی لثه ها اعمال می شود، و ناحیه به طور کامل پاکسازی می شود. برای کمک به جلوگیری از عفونت، ممکن است قبل از جراحی آنتی بیوتیک مصرف کنید.
  • برش: بافت لثه هنگامی که بی حس می شود، با دقت از ساختار دندان مورد نظر جدا می شود.
  • اکستروژن و جابجا کردن: بسته به مورد، دندان و ریشه یا به طور کامل خارج می شوند و یا با ابزار مخصوص به موقعیت مورد نظر کشیده می شوند.
  • تغییر شکل: اگر دندان کشیده شود، جراح آن را به طور کامل تمیز خواهد کرد و ممکن است به انجام اپیکواِکتومی نیاز داشته باشد: برداشتن بخش های کوچکی از نوک ریشه.
  • کاشت مجدد و بخیه زدن: دندان کشیده شده سپس مجدداً در موقعیت مناسب کاشته می شود و برای حمایت شدن، یک تا سه هفته به دندان های اطراف آتل می شود. برش ها بخیه زده می شوند و ناحیه دوباره به طور کامل تمیز می شود.
افزایش طول تاج دندان

افزایش طول تاج دندان

نحوه بهبودی پس از جراحی افزایش طول تاج دندان

پس از هر عمل جراحی دهان، دوره بهبودی قابل توجهی وجود دارد و مطمئناً این مورد برای جراحی افزایش طول تاج دندان نیز صادق است. به طور کلی، بهبودی کامل بین سه تا شش ماه طول می کشد، گرچه ممکن است بهبود لثه ها تا نه ماه ادامه داشته باشد. در طول این دوره، مراقبت های ویژه ای لازم هستند تا اطمینان حاصل شود که هیچ عارضه ای وجود ندارد.

هنگامی که بی حس کننده موضعی از بین رفت و تا سه روز پس از درمان، درد، حساسیت و تورم در لثه ها را تجربه خواهید کرد که ممکن است خونریزی نیز داشته باشد. شما همچنین بخیه خواهید داشت؛ آنها در یک جلسه دیگر، هفت تا 10 روز پس از جراحی، کشیده می شوند.

جراح دهان دستورالعمل های دقیق تری را برای مراقبت های بعدی به شما خواهد داد. به طور کلی، این مواردی است که باید بعد از جراحی دهان به خاطر داشته باشید:

  • داروهای مسکن: جراح شما ممکن است داروهای ضد درد مانند ایبوپروفن یا ادویل را تجویز یا توصیه کند. این ناراحتی ممکن است تا یک هفته ادامه داشته باشد.
  • سرد کردن: برای کمک به کاهش تورم صورت، یک کیسه سرد را به مدت 15 دقیقه روی صورت قرار دهید تا علائم بهبود یابند.
  • بالا بردن سر: برای کاهش تورم، سر خود را به مدت هشت تا 12 ساعت پس از جراحی بالا و راست نگه دارید.
  • کنترل خونریزی: هر گونه گاز استریلی که بعد از جراحی به شما داده می شود را به مدت یک تا سه ساعت داخل دهان خود نگه دارید. اگر خونریزی داشتید، هر بار 20 دقیقه گاز مرطوب را روی ناحیه مورد نظر بمالید و در بین آنها دهان را آبکشی کنید. اگر خونریزی متوقف نشد با دندانپزشک خود تماس بگیرید.
  • حفظ پانسمان ها: تا دو هفته بعد از جراحی پانسمان ها را بر ندارید.
  • استراحت: بعد از قرار جراحی، همان روز را تعطیل کنید. می توانید روز بعد از جراحی فعالیت های سبک را از سر بگیرید، اما قبل از شروع ورزش های پر برخورد از پزشک خود تأییدیه بگیرید.
  • شستشو: در 24 ساعت نخست بعد از جراحی، دهان خود را شستشو ندهید. پس از آن، بعد از هر وعده غذایی و قبل از رفتن به رختخواب، با محلول آب نمک گرم (3/1 تا 2/1 قاشق چایخوری نمک در 8 اونس آب) غرغره کنید.
  • پرهیز از نی: از آنجا که لثه ها در حال بهبود هستند، از استفاده از نی خودداری کنید زیرا نیروی مکش می تواند باعث باز شدن زخم ها شود و روی بخیه ها تأثیر بگذارد.
  • مسواک زدن با دقت: با احتیاط مسواک بزنید و تا زمان بهبودی کامل از نواحی آسیب دیده دور بمانید.
  • عادات شخصی: به مدت هفت تا 10 روز از سیگار کشیدن یا نوشیدن الکل خودداری کنید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
جرمگیری دندان و ارتودنسی

چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کرد؟

گرچه جراحی های افزایش طول تاج دندان دارای میزان موفقیت بالایی هستند، اما همیشه احتمال بروز عوارض وجود دارد. مهم است که پیشرفت خود را دنبال کنید و به علائم توجه کنید مبادا مشکلی وجود داشته باشد. در صورت بروز هر یک از موارد زیر با دندانپزشک خود تماس بگیرید:

  • خونریزی پس از جراحی و عدم توقف آن پس از تلاش برای کنترل خونریزی.
  • بدتر شدن درد و تورم بعد از سه روز.
  • بایت ناهموار است.
  • بی تأثیر بودن داروهای ضد درد.

خلاصه

فرایندهای افزایش طول تاج دندان به کاهش ظاهر “لبخند لثه ای” کمک می کنند. این گزینه جراحی را می توان با استفاده از تکنیک های جراحی مختلف انجام داد. مهم است که با دندانپزشک یا جراح دهان خود صحبت کنید تا بهترین روش را پیدا کنید. پس از هر فرایند جراحی بهبودی حاصل می شود، اما نتایج می توانند به افراد کمک کنند با لبخند خود احساس راحتی و خوشحالی بیشتری داشته باشند.

سخن پایانی

افزایش طول تاج دندان در کنار سایر جراحی های دهان، می تواند برای ترمیم و بازسازی لبخند شما حیاتی باشد. این جراحی به خوبی تحمل می شود و بسیار موفق است، و به افراد بی شماری کمک کرده است تا به نتایج دلخواه خود دست یابند.

اگر نگران خط لثه خود هستید یا در فکر درمان یک دندان آسیب دیده یا پوسیده هستید، با پزشک خود صحبت کنید.

پرسش های پرتکرار

فرایند افزایش طول تاج دندان چقدر دردناک است؟

افزایش طول تاج دندان در حالی انجام می شود که تحت بی حسی موضعی هستید، بنابراین عمل جراحی خود باعث ایجاد درد نمی شود. انتظار می رود پس از جراحی مقداری درد و ناراحتی احساس شود، و ممکن است برای مدیریت آن به مصرف دارو نیاز داشته باشید.

چه زمانی باید افزایش طول تاج را انجام داد؟

افزایش طول تاج دندان دارای چندین کاربرد است. از نظر زیبایی، می تواند “لبخند لثه ای” که در آن بافت بیش از حد بالای خط دندان ظاهر می شود، را اصلاح کند. این فرایند همچنین ممکن است دندانی را برای دریافت روکش آماده کند تا دندان های آسیب دیده یا پوسیده را اصلاح کند. علاوه بر این، برای زمانی که روکش ها یا ترمیم های دندانی موجود، بافت های موجود لثه را تحت تأثیر قرار می دهند، افزایش طول تاج دندان ممکن است به عنوان روشی. اصلاحی عمل کند

چه مدت طول می کشد تا لثه ها بعد از افزایش طول تاج بهبود پیدا کنند؟

زمان بهبودی برای فرایندهای افزایش طول تاج دندان به دامنه کار انجام شده بستگی دارد. پس از جراحی، لثه ها یک هفته پس از جراحی شروع به بهبود می کنند و انتظار می رود که در سه تا شش ماهگی بهبود کامل پیدا کنند. محققان دریافته اند که بافت لثه پس از درمان های افزایش طول تاج تا ۹ ماه تا یک سال به بهبودی خود ادامه می دهد.

آیا لثه ها پس از افزایش طول تاج رشد می کنند؟

برخی از بازسازی های لثه ها معمولاً به دنبال افزایش طول تاج اتفاق می افتند، در حالی که این رشد مجدد تا نه ماه پس از جراحی ادامه دارد. بافت ها ممکن است به موقعیت اصلی خود برگردند، بخصوص اگر استخوان زیرین برداشته نشود، هرچند که تا حد زیادی به هر مورد بستگی دارد.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *