جراحی فک و ارتودنسی

در اکثر موارد، افرادی که دندان های صافی ندارند و با مشکلات فکی مواجه هستند، می توانند با انواع طرح درمانهای ترکیبی ارتودنسی و جراحی فک با موفقیت درمان شوند. رشد فک در کودکی که در حال رشد است، می تواند تصحیح شود به گونه ای که وقتی قبل از بلوغ، درمان درست و مناسب انجام می شود، وضعیت قرار گیری دندان ها بهبود پیدا کند. اما گاهی اوقات، درمان ارتودنسی به تنهایی برای اصلاح مشکلات دندان ها و فک ها کافی نیست. اینجاست که جراحی فک می تواند به کمک ارتودنسی بیاید.

ارتوسرجری چیست؟

جراحی اصلاحی فک (که جراحی ارتوگناتیک نیز نامیده می شود) می تواند برای مشکلات ارتودنسی توصیه شود که ماهیت اسکلتی دارند- به این معنا که کجی و ناهمراستایی  ناشی از موقعیت دندان ها در فک ها نیست، بلکه در نتیجه اندازه یا وضعیت خود فک ها است. برخی از این نمونه ها عبارتند از: اپن بایت، شرایطی که در آن دندان های فک های بالا و پایین، هنگام بسته شدن دهان، با یکدیگر تماس پیدا نمی کنند؛ جلو آمدگی فک پایین، که در آن لب و چانه پایین خیلی جلوتر از سایر اجزاء صورت واقع شده اند؛ یا عقب رفتگی فک پایین، که در آن، چانه کمتر برجسته است. اصلاح این مشکلات در افراد بزرگسال می تواند شامل تغییرات فیزیکی در فک فرد باشد. هدف جراحی اصلاحی فک بهبود عملکردهای اساسی دهان مانند جویدن، قورت دادن، حرف زدن، و تنفس، و بازیابی تقارن صورت است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
اختلالات مفصل فکی گیجگاهی و درمان ارتودنسی

 

جراحی فک و ارتودنسی

جراحی فک و ارتودنسی

 

شرایطی که برای اصلاح فک نیاز به جراحی ارتوگناتیک دارند

  • دشواری در جویدن یا گاز زدن غذا
  • درد مزمن مفاصل فک (TMJ)
  • ساییدگی شدید دندان ها
  • اپن بایت (فاصله بین دندان های بالا و پایین زمانی که دهان بسته است)
  • ظاهر نامتعادل اجزاء صورت از سمت جلو
  • تصادفات و آسیب به صورت
  • نقائص مادرزادی
  • عقب بودن فک و چانه پایین
  • جلو آمدگی فک
  • نا توانی در به هم رساندن لب ها بدون تلاش و کشش
  • تنفس دهانی مزمن
  • آپنه خواب (مشکلات تنفسی هنگام خواب، از جمله خرو پف کردن)

جراحی فک و ارتودنسی

جراحی فک و ارتودنسی

جراحی ارتوگناتیک رویکردی تیمی

جراحی ارتوگناتیک به همراه درمان ارتودنسی، فرایندی مشارکتی است که اغلب متخصص ارتودنسی( ارتودنتیست)،دندانپزشک عمومی، و جراح فک و صورت در آن نقش دارند. گام نخست ارزیابی دقیق توسط ارتودنتیست و جراح است که عموماً با کمک تصاویر رادیو گرافی با اشعه ایکس، و دیگر تصاویر تشخیصی (مانند عکس از چهره و دهان و دندان ها، و سی تی اسکن)، و نمونه های واقعی یا مجازی دندان ها و فک ها انجام می شود. با استفاده از این اطلاعات، برای هر موقعیت فردی یک طرح درمان کامل برنامه ریزی خواهد شد.

اغلب برای صاف کردن دندان های دو فک بالا و پایین و ایجاد آمادگی های لازم برای فرایند، چند ماه قبل از اتاق عمل، درمان ارتودنسی، لازم است. به طور کلی این جراحی تحت بیهوشی عمومی و در بیمارستان، مراکز جراحی سیار، یا اتاق های مناسب جراحی، در مطب انجام می شود. پس از یک دوره بهبود، ممکن است دوره دوم درمان ارتودنسی نیاز باشد تا تغییرات اندکی ایجاد نموده و از ثبات روی همنشستن فکین که به تازگی حاصل شده است مطمئن شد. روی هم رفته، دوره درمان شامل ارتودنسی قبل و بعد از جراحی، و خود جراحی، حدود ۲تا ۳ سال زمان می برد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
چرا نوشیدن الکل بعد از درمان با بریس ها می تواند خطرناک باشد؟

ارزیابی راهکار های جراحی

جراحی ارتوگناتیک عموماً تنها زمانی انجام می شود که درمان های محافظه کارانه تر (از جمله ارتودنسی) ناکافی تشخیص داده شوند. بنابراین، اساساً این درمان برای مال اکلوژن های (مشکلات بایت) جزئی مناسب نیست و می تواند برای کجی یا ناهمراستایی متوسط تا شدید فک ها توصیه شود. درست مانند دیگر انواع جراحی ها، این جراحی نیز می تواند مشکلاتی داشته باشد، از جمله عفونت، بی حسی، و واکنش های نا مطلوب به داروها یا مواد بیهوشی. قبل از انجام هر فرایندی، فواید و خطرات احتمالی توضیح داده خواهند شد؛ باید بدون هیچ دغدغه ای همه پرسش های خود را بپرسید تا اطلاعات شما در خصوص همه جوانب درمانی که درک کاملی از آن ندارید بالا برود.

از آنجا که این نوع جراحی تغییرات دائمی در فک ها بوجود می آورند، برای افراد کم سن که هنوز استخوان های آنها در حال رشد است مناسب نیست؛ با این حال، برای برخی افراد بزرگسال و برخی که در دهه دوم زندگی به سر می برند، جراحی اصلاحی فک می تواند تغییرات مثبت زیادی در عملکرد و ظاهر دهان ایجاد نماید که بدون این درمان حاصل نمی شدند.

 

جراحی فک و ارتودنسی

جراحی فک و ارتودنسی

 

فرایند جراحی ارتوگناتیک به چه صورت است؟

وقتی بیمار تحت درمان ارتودنسی قرار می گیرد، دندان ها با کمک براکت ها به محل درست خود جابجا می شوند. با جابجا شدن دندان ها، ممکن است اینطور به نظر برسد که بایت به جای بهتر شدن بدتر می شود. در واقع اینطور نیست، زیرا وقتی فک ها با کمک جراحی ارتودنسی صاف می شوند، دندان ها در وضعیت درست خود قرار خواهند گرفت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
دندان درنیاوردن کودک

برای جراحی فک پایین، معمولاً استخوانی که مستقیماً پشت دندان ها واقع شده است جدا می شود و بخشی از فک، همراه با دندان ها، به سمت جلو یا عقب حرکت داده می شود. با کمک جراحی فک بالا، فک می تواند در چهار جهت حرکت داده شود: رو به جلو، عقب، بالا، یا پایین. طی این جراحی، معمولاً استخوان افزوده یا کاسته می شود تا به جابجایی فک کمک کند.

در دیگر استخوان های صورت ممکن است تغییرات یا جابجایی هایی ایجاد شود تا اجزاء صورت متوازن شوند. تنها دو هفته پس از جراحی می توانید به محل کار یا تحصیل خود برگردید. بهبود شما ممکن است تقریباً چهار تا هشت هفته طول بکشد، و پس از دوره بهبود ارتودنتیست درمان ارتودنسی را مجدداً آغاز خواهد کرد و شش تا نه ماه بعد براکت ها برداشته خواهند شد. به احتمال زیاد، بیمار مجبور خواهد بود پس از اتمام درمان، مدت طولانی از ریتینر استفاده کند.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *