جراحی فک در کرج

جراحی فک در کرج مورد سوال و جستجوی مراجعینی از استان البرز می باشد که در مراجعه به متخصص ارتودنسی در کرج و یا جراح فک در کرج، متوجه شده اند که ناهنجاری فکی دارند و شدت این مشکل فکی به اندازه ای است که قابل درمان و یا استتار توسط ارتودنسی نیست و علاوه بر ارتودنسی نیازمند جراحی فک نیز می باشند. در این مقاله ابتدا انواع جراحی فک را مرور می کنیم؛ سپس انواع جراحی فک را بررسی می نماییم و در ادامه ارتوسرجری در کرج را با شما به بحث می نشینیم و در انتهای مقاله نیز لیست متخصصین فک و صورت کرج را ارائه خواهیم نمود.

انواع جراحی فک:

جراحی عقب بردن فک پایین

جراحی عقب بردن فک پایین

جراحی عقب بردن فک پایین

یکی از شایعترین مشکلاتی که نیازمند عمل فک می باشد جلو بودن فک پایین است. جلو بودن فک پایین اغلب زمینه ارثی و ژنتیکی دارد و با گذشت سن خود را بیشتر نشان می دهد. در گذشته برای جلو بودن فک پایین وسیله ای به نام چین کاپ یا چانه بند تجویز می شد که اخیرا” مشخص شده است که فایده چندانی ندارد و مانع از انجام جراحی فک نمی شود. جلو بودن فک پایین تاثیر بدی روی چهره می گذارد و جراحی عقب بردن فک پایین تاثیر بسزایی در چهره و صورت دارد.

جراحی جلو آوردن فک پایین

عقب بودن فک پایین(برعکس جلو بودن فک پایین) اگر در سنین رشد تشخیص داده شود، توسط دستگاه های ارتودنسی مخصوصی (به نام پلاک های فانکشنال) قابل درمان می باشد، اما تصحیح آن در سنین بالاتر نیازمند جراحی فک می باشد. جراحی جلوآوردن فک پایین روی تنه فک پایین موثر است و اغلب به همراه جراحی چانه انجام می شود تا حداکثر تاثیر را داشته باشد.

جراحی فک بالا به منظور تصحیح لبخند لثه ای

جراحی فک بالا به منظور تصحیح لبخند لثه ای

جراحی فک بالا به منظور تصحیح لبخند لثه ای

مهمترین مشخصه جلو بودن فک بالا، لبخند لثه ای است. در اینحالت فرد متوجه می شود که در هنگام لبخند، میزان نمایش لثه های وی زیاد است و بدنبال کمتر دیده شدن لثه ها در حالت لبخند می باشد. برای تصحیح لبخند لثه ای شدید، اغلب جراحی بالا بردن فک بالا به منظور کاستن از میزان نمایش لثه ها انجام می شود. در موارد خفیف و حتی متوسط، درمان ارتودنسی و حتی گاهی درمان هایی مانند تزریق بوتاکس و یا جراحی لثه نیز توصیه می شود.

جراحی جلو آوردن فک بالا

در مواردی که صورت اصطلاحا” تو رفته باشد و فرد بدون برجستگی گونه به نظر برسد، مشکل از عقب بودن فک بالاست و جراحی جلو آوردن فک بالا توصیه می شود. جلوآوردن فک بالا به توپرتر کردن چهره کمک می کند و فرد را جوانتر به نظر می رساند.

جراحی چانه

جراحی چانه

جراحی چانه

جراحی های مختلفی برای جلو آوردن،کوچک کردن و تغییر موقعیت چانه قابل انجام است. چانه را حتی می توان بدون تغییر دادن موقعیت استخوان آن و با کمک پروتز نیز تغییر شکل داد. جلوآوردن چانه و حتی کوتاه تر کردن چانه از انواع متداول جراحی چانه می باشند. جنیوپلاستی یا جلو آوردن فک پایین به تقویت صورت کمک زیادی می کند.

جراحی گونه

از جمله جراحی های زیبایی محسوب می شود و اغلب به کمک پروتزها انجام می شود. جراحی پروتز گونه گاهی موارد می تواند به اندازه جراحی جلو آوردن فک بالا موثر باشد. جراحی گونه جراحی پرطرفداری است زیرا موجب جوان تر به نظر رسیدن و پایین آوردن سن افراد می شود. جراحی جلو آوردن فک بالا موجب جلوآوردن فک بالا و گونه توامان می شود اما جلوآوردن گونه اغلب با قطعات استخوانی مرتبط نیست و بیشتر با پروتزهای زیبایی انجام می شود.

جراحی زاویه فک

جراحی زاویه فک

جراحی زاویه فک

جراحی زاویه فک از آن جراحی هایی است که امروزه متداول و به اصطلاح مد شده است. سابقا” و در سالهای سده ۱۹۰۰ میلادی، تمایل به صورت های با زاویه فک برجسته خیلی مورد پسند نبود اما در سالهای اخیر صورت های این چنینی مورد توجه قرار گرفته اند. جراحی زاویه فک نیز اغلب با پروتزهای مختلف انجام می شود و قراردادن این نوع پروتزها نیز تبحر خاصی را می طلبد و جراحان فک پرسابقه زیربار این نوع جراحی زیبایی می روند.

جراحی اپن بایت

اپن بایت یا بازماندن دندان های قدامی، مشکل فکی است که علاوه بر مسئله زیبایی، مشکل جویدن نیز برای فرد ایجاد می کند. منشا اغلب مشکلات اپن بایت، هر دو فک می باشند و جراحی این مشکل نیز اغلب بصورت جراحی دو فک انجام می شود. جراحی اپن بایت اغلب با بالا بردن فک بالا و جلوآوردن فک پایین همراه است که موجب بسته شدن دو فک روی همدیگر می شود.

جراحی اپن بایت

جراحی اپن بایت

جراحی باز کردن فک بالا

اگر فک بالا دچار تنگی شدید باشد و سن فرد بالای ۱۵ سال باشد، دیگر نمی توان به راحتی و با وسایل ارتودنسی فک بالا را باز کرد. در این مواقع ابتدا دستگاه های بازکننده فک (از جمله هایرکس) روی فک بیمار گذاشته می شوند و فرد تحت جراحی به نام “سارپه” قرار می گیرد. جراحی سارپه موجب باز شدن فک بالا می شود که در ادامه این فضا به کمک ارتودنسی، خرج مرتب کردن دندان ها خواهد شد.

جراحی انحراف فک

جراحی انحراف فک سخت ترین نوع جراحی فک می باشد که جراح فک مجرب را برای انجام، می طلبد. جراحی انحراف فک تغییر زیادی در صورت ایجاد می کند و گاهی به همراه خود و برای تکمیل نتایج، در کنار آن نیاز به جراحی زاویه فک نیز خواهد بود. جراحی انحراف فک به اندازه ای که دشوار است، متاسفانه ریلپس و برگشت نیز دارد و باید این نکته را ذکر کرد که در  زمان انجام جراحی انحراف نباید عجله کرد و باید مطمئن باشیم که پس از انجام آن دیگر رشد چندانی وجود ندارد که موجب برگشت نتایج شود.

ارتوسرجری در کرج

ارتوسرجری اصطلاحا” به درمان ترکیبی ارتودنسی و جراحی فک به منظور برطرف کردن ناهنجاری های فک و صورت گفته می شود. همانطور که از تعریف این کلمه پیداست، ارتوسرجری از یک سمت به تخصص ارتودنسی ارتباط دارد و از یک سو به تخصص فک و صورت. در مواردی که مشکل فرد بیشتر از عدم تناسب فک ها باشد و نیاز به متناسب کردن فکین باشد، ابتدا متخصص ارتودنسی در کرج ارتودنسی آماده سازی جراحی فک را انجام می دهد و سپس جراح فک و صورت کرج فرد را تحت عمل فک قرار می دهد و رابطه فکی وی را تصحیح می نماید. پس ازینکه فرد دوران نقاهت را پشت سرگذاشت و به شرایط عمومی برگشت،مجددا” ارتودنسی وی ادامه می یابد تا درمان ارتوسرجری وی به پایان برسد. همانطور که از اسم این درمان مشخص است، ارتوسرجری درمانی ترکیبی از ارتودنسی و جراحی فک می باشد و متخصصین ارتوسرجری (متخصص ارتودنسی و جراح فک و صورت) باید با یکدیگر هماهنگ باشند تا بتوانند یک درمان موفق را مدیریت نمایند. در درمان ارتوسرجری نیازی نیست لزوما” هم متخصص ارتودنسی در کرج باشد و هم جراح فک و صورت در کرج؛همچنین بیمار ارتوسرجری مجبور نیست جراح فکی را که متخصص ارتودنسی معرفی می کند بپذیرد. یک بیمار ارتوسرجری در کرج ممکن است در اولین مراجعه به متخصص ارتودنسی مراجعه نموده باشد و یا با جراح فک.معمولا” هر کدام از متخصصین ارتوسرجری فوق،متخصص همکار خود را معرفی نمایند و یا بر عهده بیمار بگذارند. البته در این موارد به مراجعین توصیه می شود متخصصین ارتوسرجری را انتخاب نمایند که با یکدیگر هماهنگ باشند. بیشترین شکایات درمان ارتوسرجری در کرج مربوط به مواردی است که متخصصین ارتوسرجری درگیر در درمان، با یکدیگر هماهنگ نبوده اند.

جراح فک و صورت در کرج

یک دندانپزشک عمومی پس از پایان دوره طرح عمومی خود، پس از قبولی در آزمون تخصص دندانپزشکی می تواند رشته جراحی دهان،فک و صورت را برای ادامه آموزش انتخاب نماید. رشته جراحی فک و صورت در برخی دانشکده های دندانپزشکی دوره پنج ساله و در برخی دانشکده های دندانپزشکی دوره شش ساله دارد. پس از پایان این دوره، متخصص فک و صورت ممکن است مجوز طبابت و احداث مطب را داشته باشد یا مجبور باشد دوران طرخ تخصصی جراحی فک را سپری نماید. استان البرز و شهر کرج تا میانه دهه ۱۳۹۰ متخصصین دندانپزشکی معدودی را برای فعالیت در این شهر جذب نموده بود و اکثر جراحان فک و صورت تمایل داشتند تهران را برای درمان انتخاب نمایند. از اواخر دهه ۱۳۹۰ متخصصین دندانپزشکی بیشتری تمایل به درمان در استان البرز و شهر کرج پیدا کردند که علت عمده آن،گسترش فعالیت دانشکده دندانپزشکی البرز بود. در حال حاضر و در انتهای سال ۱۴۰۲ به لیست جراحان فک و صورت که در کرج فعالیت رسمی دارند،اشاره می شود:

  • دکتر رضا سلطانیان
  • -دکتر نجمه زندی پور
  • -دکترسید مصطفی مرتضوی
  • -دکتر امین نوروزی
  • -دکتر میثم محمدی خواه
  • -دکتر رضا کلباسی
  • -دکتر امیرعلی بدری
  • -دکتر کسری قربانی
  • -دکتر ایمان شیرین بک
  • -دکتر هادی محسنی مقدم
  • -دکتر محمد اسلامیان

 

فوق تخصص جراحی فک و صورت

در دهه ۱۳۹۰ دانشکده های دندانپزشکی شهید بهشتی و‌ دانشگاه تهران اقدام به راه اندازی دوره های فلوشیپ فوق تخصصی در تعدادی از رشته های تخصصی دندانپزشکی نمودند. از بین رشته های تخصصی دندانپزشکی، جراحی دهان، فک و صورت بیشترین گستردگی زمینه فعالیت را دارد و از این رو بیشترین رشته های فلوشیپ تخصصی را دارا می باشد. حال با وجود رشته های فلوشیپ فوق تخصصی جراحی فک و صورت این امکان ایجاد شده است که جراحان فک در زمینه خاص درمانی مورد علاقه خود، آموزش دندانپزشکی را ادامه دهند. در ذیل به برخی از این زمینه ها اشاره می شود:

  • -فلوشیپ ایمپلنت های دندانی
  • -فلوشیپ انکولوژی دهان،فک و صورت
  • -فلوشیپ ترومای فک و صورت
  • فلوشیپ جراحی دهان و فک و صورت کرانیوفاسیال کودکان
  • -فلوشیپ دردهای دهانی و فکی و صورتی
  • -فلوشیپ پزشکی بازساختی در دندانپزشکی

در انتهای سال ۱۴۰۲ هنوز هیچ جراح فک و صورتی که دارای فلوشیپ فوق تخصصی در جراحی دهان، فک و صورت باشد، بصورت رسمی در شهر کرج مرکز درمانی دایر ننموده است.

بهترین جراح فک در کرج

گستردگی زمینه درمانی جراحی فک و صورت به شکلی است که خود جراحان فک نیز پس از فارغ التحصیلی، در چند زمینه درمانی خاص تمرکز می کنند تا بتوانند مهارت خاص این زمینه را بدست بیاورند. برخی از جراحان فک و صورت به سمت درمان های زیبایی بینی(رینوپلاستی)می روند و به نوعی از زمینه بافت سخت فک و صورت خارج می شوند. این جراحان فک همانند متخصصین گوش و حلق و بینی به درمانهای زیبایی بینی و جراحی های زیبایی دیگر مانند بلفاروپلاستی، تزریق ژل و بوتاکس و ازین قبیل می پردازند. عده ای از جراحان فک به زمینه تخصصی فک وفادار می مانند و در زمینه جراحی های ارتوگناتیک مشغول به فعالیت می شوند. تروما و ضربه به صورت نیز از آن زمینه های درمانی است که برخی جراحان فک را به خود جذب می نماید. عده معدودی از متخصصین فک و صورت نیز زمینه جراحی های سرطان و انکولوژی فک و صورت را برای درمانهای ماژور خود انتخاب می نمایند. همانطور که از بحث فوق برمی آید، با توجه به گستردگی زیاد زمینه های درمانی فک و صورت نمی توان جراحی را معرفی کرد که در همه زمینه های این تخصص، مجرب باشد و بتوان گفت که بهترین جراح فک و صورت کرج ایشان می باشد. جراحان فک کرج نیز زمینه های درمانی گوناگونی را برای فعالیت خود انتخاب نموده اند و بجای اینکه دنبال این بگردیم که بهترین جراح فک در کرج کیست؛ بهتر است دنبال این برویم که مثلا” جراحی های تروما یا فک و را کدام جراح فک بهتر از بقیه انجام می دهد. بهترین جراح فک و صورت کرج آن متخصصی است که یک یا دو زمینه تخصصی را درپیش گرفته است و در زمینه مورد نظر صاحب تجربه و نظر شده است. جالب است بدانید که جراحان فک که در زمینه ارتوگناتیک (جراحی فک) فعالیت می نمایند نیز در جراحی های مختلفی صاحب مهارت می شوند. مثلا” ممکن است یک جراح فک، عمل عقب بردن فک پایین را خوب انجام دهد و دیگری در زمینه جلوآوردن فک پایین مهارت داشته باشد. بهترین مرجع انتخاب بهترین جراح فک کرج مراجعه به نظرات بیمارانی است که زمینه جراحی شما، مشابه با آنها باشد. بهترین جراح فک در کرج را می توانید بر اساس نظرات افرادی انتخاب نمایید که مشابه عمل شما را با جراح فک مدنظر شما داشته اند.

 

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *