آیا ارتودنسی به اصلاح لبخند لثه ای کمک می کند؟

ارتودنتیست ها امروزه باید تقاضای روزافزون بیماران خود برای رضایت از زیبایی ظاهری را برآورده سازند. این تلاش برای جوانی و زیبایی یک پیشرفت جدید در ارتودنسی است که باعث می شود پزشکان سعی کنند عناصری که زیبایی چهره را تعیین می کنند را شناسایی کنند و قوانین و اصول را مشخص نمایند. عامل اساسی در این خواسته بدون شک به جوانی و هماهنگی لبخند مربوط می شود.

نمایش بیش از حد لثه حین لبخند زدن ممکن است باعث شود لبخند ناخوشایند یا حتی زشت شود. بنابراین، در پاسخ به تقاضای بیماران اصلاح “لبخند لثه ای” به یک هدف اصلی درمان تبدیل می شود.

امروزه بیماران دیگر تنها به دلایل عملکردی با ارتودنتیست ها مشورت نمی کنند، بلکه به دلایل زیبایی و بویژه برای افزایش زیبایی لبخند خود به طور فزاینده ای در پی مشورت با این متخصص ها هستند. لبخند زدن معیارهای زیبایی را شامل می شود که امروزه جامعه اهمیت فزاینده ای به آنها می دهد، و در حالی که لبخند ممکن است برای برخی افراد یک “برنامه قاتل” باشد، اما برای برخی دیگر می تواند یک عقده واقعی، یا در واقع یک نقص باشد، بویژه در برخی از اشکال “لبخند لثه ای”.

بنابراین حین ارزیابی باید به دنبال علت ایجاد لبخند لثه ای بود، زیرا این روند به یافتن بهترین فرایند درمان ختم می شود، که معمولاً ارتودنتیک، ارتودنتیک و جراحی، پریودنتال، یا دندانی است.

کدام موارد یک رویکرد یا رویکرد دیگر را نیاز دارد؟ این پرسشی است که در این مقاله به دنبال پاسخ آن هستیم. در این مقاله، پس از تجزیه و تحلیل دقیق لبخند، به دنبال شناسایی علل لبخند لثه ای خواهیم بود تا بهترین درمان را به شما معرفی کنیم.

درمان لبخند لثه ای با ارتودنسی

درمان لبخند لثه ای با ارتودنسی

لبخند و زیبایی شناسی

زیبایی لبخند اساساً به روابط بین سه جزء آناتومیک بستگی دارد: لثه، دندان و لب ها.

  • لثه یک عنصر مهم در زیبایی لبخند است؛ هماهنگی به چند ضابطه محدود است، از جمله سلامت لثه ها، همراستایی و شکل گردن دندان ها، وجود یک خط لثه که به لحاظ زیبایی شناسی خوشایند باشد، و یک خط لبخند هماهنگ.
  • دندان ها نیز بسته به اندازه، شکل و رنگ، و همچنین تقارن قوس دندانی، که یکی از جنبه های روابط کلی درون و بین قوس دندانی است، سهم مهمی در حس هماهنگی صورت و لبخند دارند.
  • لب ها سومین جزء ضروری هستند که تأثیر عمده ای روی زیبایی لبخند دارند، زیرا ناحیه زیبایی را محدود می کنند. رابطه متقابل و طول آنها تا حد زیادی تعیین کننده میزان قابل مشاهده از دندان ها و لثه ها در هنگام لبخند زدن است.

خط لبخند عامل اولیه است. سه نوع اصلی خط لبخند وجود دارند:

  • خط لبخند پایین، که در آن کمتر از 75% از ارتفاع تاج دندان های قدامی فک بالا نشان داده می شود؛ این الگوها در مردان غالب هستند؛
  • خط لبخند متوسط، ​​که در آن 75 تا 100 درصد از ارتفاع تاج دندان های قدامی فک بالا و لثه بین پروگزیمال نشان داده می شود؛
  • خط لبخند بالا، که در آن تمام ارتفاع تاج دندان ها و یک نوار پیوسته از لثه را نشان می دهد. این همان الگویی است که در این مقاله ما به طور خاص به آن خواهیم پرداخت، زیرا همان چیزی است که تحت عنوان “لبخند لثه ای” شناخته می شود

ممکن است این پرسش پیش بیاید که کدام عناصر باعث “زیبا” شدن یک لبخند می شوند. ویژگی های زیر لازم هستند:

  • لثه حاشیه ای در امتداد دندان های فک بالا باید شکل لب بالا را دنبال کنند، در حالی که لبه دندان های پیشین قدامی باید به شکل لب پایین باشند؛
  • لثه حاشیه ای باید بین سمت چپ و راست متقارن باشد؛
  • دندان های پیشین مرکزی و دندان های نیش باید به یک اندازه (حدود 13 میلی متر) و دندان های پیشین لترال باید 1 یا 2 میلی متر کوتاه تر باشند.
  • خط لب بالا باید با لثه حاشیه ای دندان های پیشین مرکزی و دندان های نیش تماس داشته باشند، و لب پایین با لبه اینسیزال 6 دندان قدامی فک بالا.
  • ابعاد دندان باید منعکس کننده «عدد طلایی» زیبایی باشد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
درمان های دندانپزشکی برای بیمارانی دیابتی

چه زمانی لبخند “لثه ای” است؟

لبخندی لثه ای است که بیشتر از 2 یا 3 میلی متر از لثه هنگام لبخند مداوم قابل مشاهده باشد؛ این در لبخند اجباری تأیید شده است.

اگر در لبخند لثه ای قوانین خاصی از هماهنگی رعایت شوند، الزاماً از نظر زیبایی ناخوشایند نیست: این خود بافت نرم اضافی نیست که ناخوشایند است، بلکه ارتباط آن با دندان ها و لب ها است که مشکل زیبایی بوجود می آورد.

بنابراین این به عهده بیمار است که تصمیم بگیرد که آیا لبخند لثه ای او ناخوشایند به نظر می رسد یا خیر.

لبخند لثه ای چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص لبخند لثه ای نسبتاً آسان است؛ از سوی دیگر، تعیین علل آن پیچیده تر است. به همین دلیل، تشخیص کامل نه تنها مستلزم تعیین مشخصه های صورت و دهان، بلکه مستلزم تعیین ویژگی های سفالومتریک نیز می باشد.

بسیاری از نویسندگان تلاش کرده اند تا نرمال بودن را در زیبایی شناسی لبخند و صورت تعریف کنند. نه می توان لبخند را از چهره اطراف جدا دانست و نه چهره را از لبخند جدا دانست. ارزیابی زیبایی برای انتخاب اهداف درمانی مهم است.

پزشک پس از بررسی تمام اجزاء صورت، روی معاینه داخل دهانی، تجزیه و تحلیل اجزاء مختلف لبخند، بویژه دندان ها و پریودنشیوم تمرکز می کند.

گرچه در تجزیه و تحلیل بالینی لبخند لثه ای، رادیوگرافی نقش اولیه را دارد، اما امکان موارد زیر را فراهم می کند:

  • تایید اتیولوژی اسکلتی؛
  • تجزیه و تحلیل صفحه اکلوژن و جهت صفحه پالاتین؛
  • و ارزیابی روابط لبی- دندان.

علت شناسی لبخند لثه ای

تعیین علت لبخند لثه ای ضروری است تا بتوان بهترین درمان را انتخاب کرد. سه علت اصلی وجود دارند، که در برخی موارد ممکن است با هم ترکیب شوند:

منشا مخاطی- پوستی

برای تجزیه و تحلیل این شکل از لبخند لثه ای، بیمار باید در حالت استراحت معاینه شود، تا طول لب بالایی ارزیابی شود.

منشاء مخاطی- پوستی توسط عوامل مختلفی آشکار می شود:

  • طول لب بالایی، اگر کمتر از 20 میلی متر باشد، نازک تلقی می شود، که باعث افزایش میزان قابل مشاهده از دندان ها در حالت استراحت می شود.
  • علت دیگر ممکن است فعالیت بیش از حد عضله بالا برنده لب بالا در هنگام لبخند زدن باشد که منجر به قابل مشاهده بودن مقدار زیادی از لثه می شود.

افرادی که لبخند لثه ای دارند، عضلات لب بالای آنها مؤثرتر هستند.

منشاء پریودنتال- دندانی

سه شکل از منشاء پریودنتال- دندانی وجود دارد:

  • اندازه غیر طبیعی دندان های پیشین فک بالا، با تاج های بالینی کوتاه به دلیل میکرودنشیای نسبی یا دندان قروچه. لثه ای که هنگام لبخند زدن در معرض دید قرار می گیرد در مقایسه با کوتاهی دندان های پیشین، بیشتر به نظر می رسد.
  • هیپرتروفی و ​​هیپرپلازی لثه، که تحت عنوان رشد غیر طبیعی هیپرتروفیک لثه، بویژه در پاپیلای بین دندانی تعریف می شود، که بخشی یا حتی تمام تاج را می پوشاند، و نتایج آن از نظر زیبایی شناختی ناخوشایند هستند.
  • در نهایت، اختلال در رویش غیر فعال یک ناهنجاری در رشد دندانی است، که متوقف شده یا به تعویق افتاده است.

سپس بافت لثه نسبت به محل اتصال مینا در موقعیت تاج قرار می گیرد، و باعث ایجاد لبخند لثه ای واضح و دندان های کوتاه و مربعی می شود.

اگر دندان های پیشین کوتاه باشند، در همه موقعیت های بالا، مقدار لثه ای که هنگام لبخند زدن در معرض دید قرار می گیرد، بیشتر به نظر می رسد، و با قرار گرفتن مقدار بیش از حد لثه در معرض دید، باعث ایجاد یک نسبت نامطلوب لثه به تاج می شود.

منشا اسکلتی- آلوئولار

اغلب، لبخند لثه ای منشاء اسکلتی- آلوئولار دارد: پایه ای، آلوئولار یا ترکیبی از این دو. این به دلیل رشد عمودی بیش از حد فک بالا یا استخوان آلوئولار فک بالا است، که باعث ایجاد اختلاف و ناهماهنگی بین لب بالا و خط لثه در لبخند خود به خود می شود. این شایع ترین علت است.

این منشاء بعلاوه ممکن است به لابیوورژن برتر مربوط باشد، یک ناهنجاری قدامی- خلفی واقع در دندان های پیشین، با شیب دهلیزی بیش از حد دندان ها. این منجر به لغزش مخاطی- دندانی لب بالایی و نمایان شدن نوار وسیعی از لثه می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
موارد اورژانسی دندانپزشکی و نحوه برخورد با آنها

همچنین ممکن است به دلیل بیرون زدگی دندانی- آلوئولار قدامی فک بالا، در نتیجه رشد بیش از حد دندان های پیشین فک بالا و پیچیدگی رابطه دندان- لثه آنها باشد. این معمولاً در نتیجه اکلوژن فوقانی- قدامی، با ناهماهنگی بین سطوح اکلوژن در بخش های قدامی و خلفی ایجاد می شود. این علت باید از شیب صفحه اکلوژن تمیز داده شود و در تله رادیوگرافی جانبی ارزیابی شود.

علت احتمالی دیگر رشد بیش از حد عمودی فک بالا است، که معمولاً با سندرم “صورت دراز” همراه است. تجزیه و تحلیل اکلوژن معمولاً مال اکلوژن زاویه کلاس 2 را پیدا می کنند که گاهی اوقات به دلیل جبران دندانی- آلوئولار با یک شکاف یا برجستگی دندان ها فراتر از اکلوژن همراه است.

نشان داده شده است که فاصله بین نمای اکلوزال و لبه آزاد دندان های پیشین فک بالا، در لبخند لثه ای 2 میلی متر بیشتر از گروه کنترل است.

درمان لبخند لثه ای

اگر مشکوک هستید که لبخند لثه ای دارید و می خواهید به دنبال گزینه های درمانی باشید، لطفاً به یک دندانپزشک یا ارتودنتیست مراجعه کنید تا لبخند شما را ارزیابی کند و گزینه های درمانی مناسب را توصیه کند. در طول فرآیند معاینه، دندانپزشک نگاهی به دهان، لثه ها و دندان های شما می اندازد تا دلایل احتمالی لبخند لثه ای شما را در کنار سایر نگرانی های سلامت دهان مانند بیماری لثه مشخص کند. این معاینه می تواند یک نگاه معمولی ساده باشد یا می تواند شامل روش های گسترده تری مانند قالب گیری دیجیتال از لثه ها و دندان های شما باشد. تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس نیز می تواند به بررسی استخوان فک و ریشه دندان های شما کمک کند.

گزینه های درمانی برای اصلاح مواردی که حین لبخند زدن مقدار بیش از حد لثه قابل مشاهده است، به تشخیص خاص بستگی دارند. همانطور که در بالا مشاهده شد، علت متفاوت است، و حین درمان باید این موضوع در نظر گرفته شود.

همانطور که در ابتدا اشاره شد، لبخند لثه ای لزوماً ناخوشایند نیست و در برخی موارد ممکن است نگرش انتخابی این باشد که این شرایط نایده گرفته شود؛ همین طور، اگر بیمار انگیزه یا همکاری نداشته باشد.

در تمام شرایط دیگر، درمان اتخاذ شده باید برنامه ریزی شده باشد.

درمان لبخند لثه ای با ارتودنسی

درمان لبخند لثه ای با ارتودنسی

درمان جراحی برای لبخند لثه ای با منشا مخاطی- پوست

در علل مخاطی- پوستی، جراحی بازسازی بافت نرم و بویژه لب بالا ممکن است لبخند لثه ای را اصلاح کند. ناهنجاری لب هرچه که باشد، هدف تضعیف عضلات بالا برنده لب برای رسیدن به موقعیتی است که تاج بیشتری قابل مشاهده باشد و از مقدار لثه ای که در معرض دید قرار می گیرد کاهسته شود.

اخیراً، تزریق سم بوتولینوم نوع A (بوتاکس)، به عنوان یک راه حل غیر جراحی ارائه شده است. کاهش مقدار لثه ای که در معرض دید قرار می گیرد با تضعیف انقباض ماهیچه بالا بر لب بالا حاصل می شود. این نتیجه بازگشت پذیر است و تزریق باید تجدید شود.

درمان لبخند لثه ای با ارتودنسی

درمان لبخند لثه ای با ارتودنسی

درمان لبخند لثه ای با منشا پریودنتال- دندانی

در مواردی که علت لبخند لثه ای منشاء دندانی- پریودنتال دارد، درمان پریودنتال، با یا بدون کاشت ایمپلنت، می تواند خطوط لثه را هماهنگ کند.

  • درمان پریودنتال

درمان پریودنتال به تنهایی نمی تواند انتظارات بیمار را برآورده کند مگر اینکه مقدار لثه ای که با لبخند زدن مشاهده می شود اندک باشد: برای مثال، در صورت اختلال در رویش غیرفعال یا هیپرپلازی لثه، که در این صورت درمان پریودنتال بسیار مناسب است.

افزایش طول تاج (تاج بالینی) ممکن است از طریق ژنژیوکتومی (جراحی برای برداشتن بافت لثه) با انحراف داخلی یا با فلپ آپیکال، با یا بدون برداشتن استخوان حاصل شود.

اخیراً، پیشرفت ها در جراحی لیزری، فرایندهای سنگین را ساده تر کرده است، در نتیجه موارد کاربرد این فرایند را گسترش داده اند. با استفاده از لیزر، بافت های بیمار را می توان کاهش داد در حالی که بافت سالم دست نخورده باقی می ماند. این برای درمان بیماری لثه استفاده می شود که می تواند دلیلی پشت لبخند لثه ای باشد. لیزر باعث می شود که خط لثه شما در نهایت در سطح قابل قبولی برای شما باشد.

  • کاشت ایمپلنت

در لبخند لثه ای ناشی از اندازه غیر طبیعی دندان، با قرار گرفتن لثه در موقعیت مناسب، کاشت ایمپلنت دندانی برای دستیابی به طول لازم تاج بالینی نیاز است و در موارد زیر باید در نظر گرفته شود:

  • تاج بالینی کوتاه.
  • ترمیم ناقص یا شکایت از زیبایی؛
  • یا قرار گرفتن ریشه در معرض محیط دهان (از بین رفتن بافت محافظ ریشه) پس از درمان پریودنتال، که باعث ایجاد حساسیت بیش از حد در دندان ها می شود.
درمان لبخند لثه ای با ارتودنسی

درمان لبخند لثه ای با ارتودنسی

درمان ارتودنسی در لبخند لثه ای با منشاء آلوئولار

اصلاح لبخند لثه ای ممکن است بویژه هدف پیچیده ای برای متخصص ارتودنسی باشد. فقط لبخند لثه ای متوسط ​​با منشاء آلوئولار به درمان ارتودنسی به تنهایی پاسخ می دهد. لبخند لثه ای با منشاء آلوئولار به طور کلی با برجستگی دندان ها بیرون از اکلوژن محدود به گروه دندان های پیشین همراه است. در لبخند لثه ای نرمال عمودی، اینتروژن (فرو بردن درون حفره) دندان های پیشین فک بالا درمان انتخابی است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
نقص مینای دندان یا آملوژنزیس ایمپرفکتا

علاوه بر این، به جز در موارد بویژه شدید، لبخند لثه ای به ندرت هدف اصلی درمان ارتودنسی است. بلکه معمولاً با اصلاح مال اکلوژن و تعیین طرح درمان همراه است.

به منظور پیشگیری از برجسته شدن دندان ها خارج از اکلوژن، درمان را می توان در سنین بسیار پایین انجام داد. هنگامی که لبخند لثه ای ظاهر شده است، چندین مکانیسم ارتودنتیک برای بهبود رابطه بین لب و دندان های بالا، و کاهش مقدار لثه ای که در معرض دید قرار می گیرد وجود دارد.

می توان از تکنیک های مرسوم استفاده کرد: به عنوان مثال، قوس قاعده ای ریکتز برای دستیابی به اینتروژن دندان های فک بالا.

با این حال، دستیابی به میزان مورد نظر فرو رفتن دندان درون حفره دشوار است و اغلب با اکستروژن دندان مولر همراه است، که ممکن است مورد نظر نباشد، بویژه در افراد بیش از حد متفاوتی که لبخند لثه ای دارند.

اخیراً، توسعه لنگرهای کوچک استخوانی مینی اسکرو (یا پیچ های کوچک) امکان درمان ارتودنسی را افزایش داده است: استخوان اضافی عمودی قدامی که در افراد بزرگسال یافت می شود اکنون می تواند با فرو بردن دندان درون حفره اصلاح شود و با موقعیت یابی مینی اسکرو، عوارض جانبی ناخواسته در بخش های خلفی را محدود شود. این تکنیک به طور فزاینده ای برای اصلاح لبخند لثه ای در افراد بزرگسال مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا پیچ های کوچک (مینی اسکروها) چندین مزیت را با هم ترکیب می کنند:

  • نصب آسان و فرسایش
  • کار گذاری فوری
  • راحتی بیمار
  • هزینه نسبتاً اندک.

این یک جایگزین جالب برای خطرات و خواسته های جراحی ارتوگناتیک، نگرش انتخاب قبلی است.

درمان جراحی ارتودنسی لبخند لثه ای با منشاء اسکلتی

در برخی موارد، درمان ارتودنسی به تنهایی برای اصلاح قابل مشاهده بوده مقدار بیش از حد از لثه قدامی، بویژه زمانی که منشاء اسکلتی داشته باشد و فراتر از دندان های پرمولر باشد، کافی نخواهد بود.

جراحی، شامل استئوتومی (برش استخوان) کامل یا جزئی فک بالا، می تواند رابطه بین قوسی فک بالا و لب بالا را بهبود بخشد. استئوتومی Lefort I معمولاً انجام می شود، که شامل حرکت دادن کل صفحه فک بالا با برداشتن نواری از بافت استخوانی است تا بتوان به اینتروژن فک بالا دست یافت.

درمان لبخند لثه ای با ارتودنسی

درمان لبخند لثه ای با ارتودنسی

نتیجه گیری

گرچه در صورت سالم بودن لثه، لبخند لثه ای متوسط ​​(<4 میلی متر) می تواند کاملاً قابل قبول و از نظر زیبایی خوشایند باشد، موارد بارزتر کمتر قابل تحمل هستند و به درمان نیاز دارند.

هنگامی که لبخند لثه ای اساساً به دلیل رشد عمودی آلوئولار قوی در دندان های پیشین باشد، درمان ارتودنسی به تنهایی می تواند نتایج رضایت بخشی را ارائه دهد، بویژه با ایجاد تکیه گاه های استخوانی، که پتانسیل ارتودنسی کلاسیک را افزایش دهد. با این حال، جراحی فک و صورت، زمانی ضروری است که یک علت پایه عامل بروز آن باشد، که به رشد عمودی بیش از حد فک بالا به عنوان یک کل مربوط است.

مطالعات موردی نشان داده اند که بر اساس نوع درمان، پیامدهای زیبایی، دندانی- آلوئولار و اسکلتی متفاوت هستند. بنابراین ضرورت دارد که از اولین معاینه اهداف درمان مطابق با انتظارات بیمار تعیین شوند تا مناسب ترین شکل درمان انتخاب شود.

همین امروز نوبت بگیرید!

ما اینجا هستیم تا به اصلاح لبخند لثه ای شما کمک کنیم و می خواهیم که شما بتوانید دوباره با افتخار لبخند بزنید و از آن خوشحال باشید، بنابراین تمام تلاش خود را به کار می بندیم تا در بافت لثه شما تغییراتی ایجاد کنیم تا زمانی که دندان ها سفید مرواریدی شما دوباره بدرخشند. اگر می خواهید در مورد اینکه چگونه می توانیم لبخند لثه ای شما را اصلاح کنیم، اطلاعات بیشتری کسب کنید، ما آماده کمک هستیم!

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *