نوار چسب زدن دهان برای داشتن خوابی راحت: آری یا خیر؟

اگر شخصی در خانه شما با خروپف مشکل دارد، شما (یا آنها) ممکن است به نوار چسب زدن به دهان فکر کرده باشید، روندی که اخیراً بسیار مورد توجه قرار گرفته است. هدف بسته نگه داشتن دهان برای توقف خر و پف و تشویق تنفس از راه بینی است. اما آیا نوار چسب زدن به دهان ایمن است؟ و آیا واقعاً کار می کند؟

خر و پف شایع است و تنفس از راه بینی برای خواب سالم بهترین است. اما قبل از بستن دهان خود برای داشتن خواب بهتر، چیزهای زیادی وجود دارند که باید از آنها اطلاع داشته باشید.

روند نوار چسب زدن به دهان به درستی نامگذاری شده است. این تمرین بستن دهان هنگام خواب برای بهبود خواب است. حامیان این رویکرد همچنان ادعا می کنند که خر و پف را آرام می کند و از خشکی دهان صبحگاهی جلوگیری می کند.

این راهکار به هیچ عنوان موضوع جدید نیست و سال ها است که افراد به صورت ابداعی برای بستن دهان خود و کاهش عوارض تنفس دهانی مانند خشکی دهان صبحگاهی و خر و پف و داشتن خوابی راحت از آن استفاده می کنند. اما شاید در گذشته به صورت کنونی انجام نمی شده است.

 

تنفس دهانی چه مشکلی دارد؟

کیفیت هوا با مشکل مواجه می شود. تنفس از راه بینی باعث فیلتر شدن، و همچنین گرم و مرطوب شدن هوا می شود و آن را برای ریه ها آماده می کند. تنفس از راه دهان هوا را در شرایطی کمتر از ایده آل به ریه ها منتقل می کند. تنفس دهانی با تشدید آسم، آلرژی ها و دیگر شرایط ریوی مرتبط است.

می تواند منجر به بروز مشکلات دهانی شود. تنفس دهانی منجر به خشکی دهان می شود که باعث بوی بد دهان، ترک خوردن لب ها، زخم های دهان، پوسیدگی دندان و سایر مشکلات دهانی می شود.

خر و پف خواب را مختل می کند. وضعیت طبیعی و سالم زبان- زمانی که برای غذا خوردن یا صحبت کردن استفاده نمی شود- این است که در تماس با کام فوقانی (سقف دهان) قرار بگیرد. در طول تنفس دهانی شبانه، زبان به اشتباه روی کام پایین (کف دهان) قرار می گیرد، شل می شود و می تواند به سمت عقب دهان جمع شود. راه هوایی را مسدود می کند و باعث خر و پف و آپنه خواب می شود، و خواب سالم را مختل می کند. خر و پف اولین علامت خواب بی کیفیت است. اگر تنفس به طور متناوب متوقف شود، نشانه آپنه خواب است. اما خواب با کیفیت خوب برای سلامت عمومی، بویژه سلامت قلبی عروقی، عصبی و متابولیک و همچنین حافظه و خلق و خوی حیاتی است.

ممکن است در رشد و آناتومی صورت تغییراتی رخ دهد. در کودکانی که از راه دهان خود نفس می کشند، موقعیت نامناسب زبان می تواند منجر به رشد و تکامل غیرطبیعی استخوان و بافت صورت شود. رشد غیر طبیعی می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در تراز دندان ها، بلع و گفتار شود. تنفس دهانی و رشد ساختار صورت در کودکان به راحتی قابل اصلاح است و می تواند از بروز مشکلات بعدی یا نیاز به جراحی جلوگیری کند. بدون مداخله و یا درمان، این تغییرات آناتومیکی می توانند روی سلامت دهان افراد بزرگسال تأثیر بگذارد و باعث آپنه خواب شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
آیا احتمال دارد مشکل ارتودنسی مجدداً باز گردد؟

 

اما آیا نوار چسب زدن به دهان واقعاً کار می کند و آیا بستن دهان هنگام خواب بی خطر است؟

همه افرادی که خروپف می کنند با پزشک خود در مورد آن صحبت کنند و بپرسند که آیا باید از نظر آپنه خواب یا سایر مسائل مانند انسداد مجرای بینی که می توانند علت آن باشند، ارزیابی شوند یا خیر. فقط گروه بسیار کوچکی از بیماران وجود دارند که «خر و پف اولیه» را دارند و هیچ اختلال دیگری وجود ندارد.

فقط به این دلیل که برخی از افرادی که از آن استفاده کرده اند به آن سوگند یاد می کنند، تصور نکنید که برای شما کارساز (یا بی خطر) است. در حال حاضر بسیاری از مراجع پزشکی ابراز خرسندی می کنند که افراد در رسانه های اجتماعی درباره مسائل بهداشتی صحبت می کنند- این یک چیز عالی است. اما وقتی نوبت به توصیه های پزشکی می رسد، به نفع شما است که با پزشک خود گفتگوی شخصی داشته باشید. آنها نه تنها از مدها اطلاع دارند، بلکه داروها و آنچه برای شما بهترین است را می شناسند.

نوار چسب زدن به دهان معمولاً شامل قرار دادن یک تکه کاغذ نرم یا نوار متخلخل به صورت عمودی در وسط لب های بسته هنگام خواب است. هدف این است که از تنفس دهانی و خر و پف که ممکن است با آن همراه باشد، جلوگیری شود. هدف این است که به جای تنفس از راه دهان، بدن به تنفس از راه بینی تشویق شود.

هنگامی که هوا در حفره بینی حرکت می کند، گرم و مرطوب می شود. هنگامی که در طول روز یا در شب از بینی خود تنفس می کنید، هوایی که وارد می کنید هم فیلتر می شود، گرد و غبار، آلرژن ها و سایر ذرات را از بین می برد و هم سیستم عصبی پاراسمپاتیک بدن را فعال می کند و باعث کاهش استرس می شود.

در مقابل، تنفس دهانی ممکن است باعث خر و پف شبانه و باعث خشکی دهان شما شود. هدف از چسب زدن دهان این است که اطمینان حاصل شود که تنفس شبانه از راه بینی انجام می شود. نوار فقط تکنیکی است که به شما کمک می کند تنفس شما به راه بینی تبدیل شود.

نوار چسب دهانی برای خواب

نوار چسب دهانی برای خواب

آیا نوار چسب زدن به دهان ایمن و مؤثر است؟

اگر تنفس از راه بینی بهترین است و تنفس دهانی باعث بروز مشکل می شود، چرا به سادگی دهان را با چسب نچسبانید؟ چند مطالعه بسیار محدود نشان داده اند که نوار چسب زدن به دهان می تواند به کاهش خر و پف و بهبود آپنه خفیف خواب کمک کند. اما نوار چسب زدن می تواند افراطی باشد. نوار چسب زدنی که از حرکت جلوگیری می کند، توانایی تنفس شما را محدود می کند، و همچنین می تواند باعث تحریک پوست و واکنش های آلرژیک شود.

 

علم درباره نوار چسب زدن به دهان چه می گوید؟

تاکنون، تحقیقات اندکی اثربخشی و عوارض جانبی نوار چسب زدن به دهان برای خر و پف را بررسی کرده اند. در یک مطالعه آزمایشی کوچک که در سال 2015 انجام شد، 30 نفر با آپنه خواب خفیف به مدت سه شب در خانه در هنگام خواب، نوار چسب ها را روی دهان خود قرار دادند. شدت خر و پف، همانطور که توسط شریک رختخواب هر شرکت کننده گزارش شده بود، اندکی کاهش یافته بود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
سيم كشي دندان

در مطالعه کوچک دیگری که در سال 2022 انجام شد، 18 نفر مشکوک به آپنه خواب در طول شب در یک آزمایشگاه خواب از نوار چسب دهان استفاده کردند. محققان دریافتند که در بسیاری از آنها “دهان پف کرده”- با وجود نوار چسب، از راه دهان خود نفس می کشیدند، ظاهراً برای احیاء تنفس پس از یک دوره آپنه، زمانی که تنفس برای مدت کوتاهی متوقف شده بود. به طور قابل توجهی، پف کردن دهان (ناشی از نوار چسب)، دوره های توقف تنفس که باعث آپنه خواب می شوند را متوقف نکرد.

و در مطالعه دیگری که در سال 2022 انجام شد، 20 نفر که از راه دهان نفس می کشیدند و به آپنه خواب خفیف در طول مبتلا بودند، در طول شب از نوار چسب زدن به دهان استفاده کردند. سیزده نفر از آنها در حالی که نوار چسب در جای خود بود، در مقایسه با یک شب بدون آن، با شدت کمتری خر و پف کردند.

در حال حاضر، آزمایش های بالینی کافی برای اثبات اثربخشی نوار چسب دهان وجود ندارد. در نتیجه، این روش ساده و کم هزینه، با تأثیر بالقوه قابل توجهی روی درصد بالایی از جمعیت استفاده نشده است.

نوار چسب دهانی برای خواب

نوار چسب دهانی برای خواب

مشکل واقعی را برطرف کنید!

به سادگی با برچسب زدن به دهان مشکل واقعی برطرف نمی شود. مهم است که در مورد تنفس دهانی خود به پزشک مراجعه کنید تا دلیل آن را مشخص کنید و تحت درمان تخصصی قرار بگیرید. برای بسیاری از افرادی که از راه دهان تنفس می کنند، نوار چسب زدن به دهان راه حل کافی نخواهد بود و در واقع می تواند مشکلاتی ایجاد کند.

پاسخ ها را دریافت کنید. درمان بسیاری از علل تنفس دهانی آسان است. اگر به دلیل احتقان، آلرژی یا آناتومی، مشکلات قابل توجهی در تنفس از راه بینی دارید، به متخصص مراجعه کنید. متخصص گوش، حلق و بینی یا آسیب شناس گفتار درمانی می تواند ناهنجاری ها را تشخیص داده و درمان بالینی یا جراحی مناسب را ارائه دهد. شما همچنین می توانید درخواست کنید خواب شما مورد بررسی قرار بگیرد که می تواند در یک لابراتوار خواب یا به راحتی در منزل شما انجام شود.

 

جایگزین های نوار چسب زدن به دهان

  • برای کاهش تنفس دهانی و بهبود خواب به پهلو بخوابید. بالش های مخصوص و سایر محصولات می توانند به موقعیت خواب شما کمک کنند.
  • اگر احتقان موقت سینوس مانع تنفس از راه بینی می شود، اسپری های نمکی بینی یا نوار چسب زدن به بینی را امتحان کنید. از داروهای ضد احتقان بینی به ندرت استفاده کنید. بدن به راحتی می تواند برای تنفس راحت به آنها وابسته شود، و هنگامی که استفاده از آنها متوقف شود احتقان ممکن است بدتر شود.
  • گفتار درمانی را بررسی کنید که می تواند زبان و لب های شما را برای کاهش تنفس دهانی بازآموزی کند.

نوار چسب زدن به دهان در برخی شرایط بی خطر است، اما ما به بیماران خود توصیه می کنیم استفاده از آن را به تنهایی و بدون مراقبت پزشک انجام ندهند. اگر می خواهید نوار چسب زدن به دهان را امتحان کنید، فقط از یک تکه باریک نوار چسب ضد حساسیت ملایم الاستیک استفاده کنید که به صورت عمودی اعمال شود تا در صورت لزوم مقداری حرکت و عبور هوا امکان پذیر شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
تاثير ارتودنسى بر چهره

 

چه کسی باید نوار چسب زدن به دهان را امتحان کند و چه کسی نباید؟

اگر شما یا فردی که نزدیک به شما می خوابد متوجه شدید که در طول شب خروپف می کنید (یا علائم دیگری دارید)، ممکن است آپنه انسدادی خواب داشته باشید و باید با پزشک خود صحبت کنید.

شایان ذکر است که در صورت ابتلا به اختلال خواب مزمن، نوار چسب زدن به دهان جایگزین تشخیص بالینی یا درمان آپنه خواب نیست (بر اساس مؤسسه ملی قلب، ریه و خون علائم عبارتند از خروپف کردن، نفس نفس زدن برای بدست آوردن هوا، یا تنفس در طول خواب که شروع یا متوقف می شود؛ خواب آلودگی در طول روز، سردرد یا خشکی دهان و بیدار شدن مکرر در شب برای ادرار کردن، یا یکی دیگر از مشکلات سلامتی که باعث خروپف شما می شود).

آپنه انسدادی خواب درمان نشده برای سلامتی و تندرستی عواقب طولانی مدتی دارد، از جمله مشکلات قلبی، سکته مغزی، و دشواری بیشتر در کنترل دیابت و فشار خون بالا. “باید مشکل بررسی شود نه اینکه فقط ابراز کنید که خروپف می کنید و به دهان خود نوار چسب بزنید زیرا تنفس از راه بینی هوا را فیلتر و مرطوب می کند، زیرا سیستم تنفسی از بینی آغاز می شود. طبیعی است که گاهی اوقات از راه دهان نفس بکشید اما اگر به نظر می رسد که اغلب از راه دهان نفس می کشید، با پزشک خود صحبت کنید. شما ممکن است پولیپ بینی، انحراف تیغه بینی یا نوع دیگری از انسداد بینی داشته باشید.

نوار چسب زدن به دهان برای همه مناسب نیست. همه افراد نمی توانند یا نباید تلاش کنند نوار چسب زدن به دهان را انجام دهند. اگر در طول روز نفس کشیدن از راه بینی برای شما دشوار است یا می توانید صدای تنفس خود از راه بینی را در طول روز بشنوید، نباید نوار چسب زدن به دهان را امتحان کنید و در عوض توسط پزشک گوش، حلق و بینی معاینه شوید.

در صورت ابتلا به احتقان بینی، آلرژی، آسم یا سایر مشکلات تنفسی، نوار چسب نیز می تواند باعث ایجاد مشکلاتی شود. نوار چسب می تواند پوست لب و اطراف آن را تحریک کند. برخی از افراد ممکن است به نوار چسب های خاصی نیز حساسیت داشته باشند.

 

خلاصه

نوار چسب زدن به دهان در رسانه های اجتماعی محبوبیت پیدا کرده است، جایی که اینفلوئنسرها ادعا می کنند که به خروپف کمک می کند.

در حالی که برخی شواهد نشان می دهند، اگر خروپف می کنید، ممکن است کمک کند، اما نخستین گام شما این است که باید با پزشک خود در مورد اینکه آیا ممکن است آپنه خواب یا هر مشکل اساسی دیگری داشته باشید صحبت کنید. خروپف را نادیده نگیرید.

آوردن هرگونه نگرانی در مورد خروپف نزد پزشک باید اولین گام شما باشد، نه نوار چسب زده به دهان. و تاکنون، هیچ مطالعه ای برای ارزیابی اثربخشی، ایمنی، یا عوارض جانبی احتمالی نوار چسب زدن به دهان برای خروپف در افرادی که آپنه انسدادی خواب ندارند، انجام نشده است.

با توجه به همه اینها، توصیه ما این است که همه افراد آن را امتحان نکنند. اگر هدف شما فقط تنفس از راه بینی در شب است، نوار چسب زدن به دهان ممکن است مفید باشد، اما هنوز هیچ مدرکی مبنی بر مؤثر بودن آن برای خروپف وجود ندارد و بسیاری از افراد، همانطور که در بالا توضیح داده شد، باید ابتدا به پزشک خود مراجعه کنند.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *