جلوزدگی دندان ها پس از ارتودنسی

لبخند خوب بسیار مهم است. بر اساس تحقیقات انجام شده، یک لبخند خوب در صدر فهرست چیزهایی قرار می گیرد که افراد وقتی با شخص جدیدی ملاقات می کنند به آن توجه می کنند. علاوه بر این در رده دوم شرایطی – و تنها پس از شخصیت آنها – قرار می گیرد که زنان و مردان در همسر مناسب خود جذاب می پندارند. لبخند زدن در زمان عالی و با صداقت، می تواند حتی مشخص نماید آیا شما برای شغل رویایی خود استخدام شده اید یا خیر. به راستی، شگفت آور نیست که افراد چگونه زمان، پول، و تلاش خود را صرف ایجاد بهترین تغییر در لبخند خود می کنند. شاید اصل داشتن یک لبخند عالی دندان است.

دندان ها می توانند با هر شکل و اندازه ای باشند. گرچه هر کدام در نوع خود منحصر بفرد و زیبا است، برخی از اشکال و اندازه های دندان ها نیاز دارند که توسط دندانپزشک مسیر قرار گیری آنها تغییر پیدا کند. داشتن یک لبخند فوق العاده هزینه دارد. برای برخی افراد این به معنای استفاده از بریس ها و براکت ها است. داشتن بریس ها ممکن است برای برخی افراد ناخوشایند باشد زیرا به معنای چند سال گیر کردن ذرات غذا بین سیم ارتودنسی و زشت شدن لبخند است. علاوه بر این، به معنای مراجعات منظم به ارتودنتیست برای تنظیم بریس ها است. این هرگز خوشایند نیست و شاید کمی از وقت آزاد شما را بگیرد.

با توجه به ناراحتی هایی که براکت ها به بار می آورند، وقتی برداشته می شوند، اکثر افراد انتظار یک نتیجه کامل و بی نقص را دارند. اما همیشه هم اینطور نیست. حتی با کمک بهترین ارتودنتیست ها هم احتمال جلو آمدن دندان ها (فلر شدگی) وجود دارد.

جلو زدگی دندان پس از ارتودنسی

جلو زدگی دندان پس از ارتودنسی

علت جلو آمدن دندان ها بعد از ارتودنسی

فلر شدگی دندان ها که جلو آمدگی لبی دندان های قدامی فک بالا است، اساساً به جلو آمدگی رو به بیرون دندان ها گفته می شود. این شرایط در کودکان نسبتاً شایع است اما می تواند برای افراد بزرگسال و حتی پس از فرایندهای اصلاحی نیز اتفاق بیفتد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
قالب گیری قبل از درمان و جراحی ارتودنسی

دلایل مختلفی برای جلو آمدن دندان ها وجود دارد که عبارتند از ساختار استخوانی، از دست رفتن حمایت استخوانی، فشردگی بیش از حد دندان ها و باریکی طبیعی قوس دندانی. در اکثر موارد، جلو آمدگی لبی پس از برداشتن براکت های ارتودنسی اتفاق می افتد، وقتی جای کمی داخل دهان وجود دارد.

به لحاظ تاریخی، وقتی برای نخستین بار بریس ها معرفی شدند، مخترع آنها به دانشجویان خود یاد داد که کشیدن دندان لازم نیست. انجام درمان ارتودنسی بدون کشیدن دندان منجر به جلو آمدگی دندان ها می شد در حالی که در حال استراحت لب ها برای بسته شدن خیلی از یکدیگر دور بمانند. در حال حاضر، ارتودنتیست ها دندان نمی کشند مگر آنکه لازم باشد.هدف اصلی حفظ موقعیت خوب بایت و لب است، تا سلامت لثه ها تضمین شود و مجرای تنفسی باز بماند.

جلو زدگی دندان پس از ارتودنسی

جلو زدگی دندان پس از ارتودنسی

آیا جلو آمدگی دندان ها پس از برداشتن براکت ها طبیعی است؟

برداشتن براکت ها قطعاً دلیل خوبی برای جشن گرفتن است. برای برخی افراد، سال ها از زمانی که لبخند خود را بدون آنها دیده اند طول کشیده است. با این حال، این تغییری است که عادت کردن به آن نیاز به گذر زمان دارد. ممکن است شما پرسش هایی در مورد وضعیت دندان ها پس از برداشته شدن براکت ها داشته باشید، و خوشبختانه یک ارتودنتیست یک ارتودنتیست خوب قادر خواهد بود پاسخ درستی به شما بدهد. برای نمونه، آیا جلو آمدگی دندان ها پس از برداشتن براکت ها طبیعی است؟

بر اساس متخصصان دندانپزشکی، همه اینها به میزان جلو آمدگی دندان ها بستگی دارد. به صورت ایده آل، دندان های فک بالا پس از درمان باید روی دندان های فک پایین همپوشانی داشته باشند. صاف و یکدست کردن دندان های کج نیاز به فضا داخل دهان دارد. مقداری جلو آمدگی انتظار می رود. با این حال، این تا اندازه مشخصی خواهد بود. مهم است به خاطر داشته باشید که دندان ها وضعیت و زاویه ای که با آن رشد کرده اند را ترجیح می دهند. دستکاری موقعیت دندان ها در یک فضای محدود آنها را به حرکت رو به جلو وادار می کند. احتمالاً اندکی تغییر زاویه بهترین کاری است که متخصصان می توانند انجام دهند. با این حال، تغییر زاویه نوک دندان ها یکی از علائم عدم ثبات است. در صورتی که خیلی زیاد باشد، باید به دنبال توصیه متخصص دندانپزشکی باشید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
 ریتینر یا نگهدارنده ارتودنسی

پس از برداشتن براکت ها جلو آمدگی دندان ها را چگونه می توان درمان کرد؟

جلو آمدگی یا انحراف رو به جلوی دندان ها پس از فرایند صاف کردن دندان ها مانند ارتودنسی با براکت ها کاملاً طبیعی است. برای درمان آن، دندان ها نیاز به فضا دارند که به سمت آن حرکت کنند و برای دهان همه افراد اجازه انجام این کار وجود ندارد. برخی افراد حتی متوجه این جلو آمدگی هم نمی شوند. با این حال، در صورتی که این موضوع برای شما آزار دهنده باشد، برخی ابزارها هستند که می توانند به اصلاح آن کمک کنند.

جلو زدگی دندان پس از ارتودنسی

جلو زدگی دندان پس از ارتودنسی

ریتینرها یا اینویزیلاین

ریتینرها مانند بریس ها می توانند به رشد دندان ها شکل دهند و آنها را هدایت کنند. با این حال، مهم است توجه نمایید که ریتینرها یا اینویزیلاین به عنوان درمانی برای انحراف رو به جلوی دندان ها پس از بریس ها برای همه سنین کار نمی کند. افراد کم سن دندان های انعطاف پذیرتری دارند و دستکاری کردن آنها راحت تر است.

کاهش مینای بین دندانی

این کار مستلزم آن است که ارتودنتیست بخشی از دندان ها را بتراشد تا فضای کافی داخل دهان ایجاد کند. این کار به منظور پیشگیری از انحراف خیلی زیاد نوک دندان ها انجام می شود.

کشیدن دو دندان پرمولر اول

برخی موارد وجود دارند که اگر هیچ دندان کشیدنی انجام نشود، جلو آمدگی خیلی زیاد است . نخستین راهکار کشیدن دو دندان پرمولر اول است. اساساً، این فرایند نیاز به کشیدن دو دندان اول پشت دندان های نیش دارد. این به دندان ها فضای کافی برای کشیده شدن رو به عقب را فراهم می آرود، و انحراف رو به جلو را کاهش می دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
علت آفت دهان در کودکان

کشیدن چهار دندان پرمولر

مانند کشیدن دو دندان پرمولر اول، کشیدن دندان های پرمولر معمولاً برای موارد حاد انجام می شود. همه چهار دندان پرمولر اول کشیده می شوند تا فضای کافی برای جلو آمدگی دندان ها فراهم شود.

اصلاح جلو زدگی دندان ها پس از برداشتن براکت ها چقدر زمان می برد؟

اگر متوجه جلو آمدگی دندان ها شدید و می خواهید برای اصلاح آن کاری انجام دهید، پرسشی که روی ذهن شما سنگینی کند احتمالاً این است که: چقدر طول می کشد جلو آمدگی دندان ها پس از بریس ها اصلاح شود؟

پاسخ به این بستگی دارد کدام درمان برای شما مناسب تر است. بسته به وخامت جلو آمدگی دندان ها چند ماه طول می کشد. با این حال، به خاطر داشته باشید که هر راهکاری باشد لازم است دندان ها صاف و یکدست شوند. در برخی موارد، ممکن است لازم باشد مجدداً براکت ها روی دندان ها قرار بگیرند.

نکته پایانی که باید به خاطر داشته باشید این است که تنها به خاطر بروز این مشکل نباید روی درمان ارتودنسی چشم ببندید زیرا به راحتی قابل حل است و لبخندی که لایق آن هستید برای شما خلق خواهد شد.

4/5 (2 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *