آیا دندان شیری کودکان نیاز به درمان ریشه یا عصب کشی دارد؟

وقتی دندانپزشک کودکان به شما می گوید که ممکن است کودک شما نیاز به درمان ریشه داشته باشد، ذهن شما درگیر آن می شود. احتمالاً پرسش ها و نگرانی های زیادی به سراغ شما می آیند:

  • آیا درمان ریشه بی خطر است؟
  • آیا کودکان هم درمان ریشه نیاز دارند؟
  • چطور می توان از انجام درمان ریشه بی نیاز شد؟
  • فرایند آن چگونه انجام می شود؟

در این راهنما ما به این پرسش ها و بسیاری پرسش های دیگر پاسخ می دهیم. اجازه دهید با توضیح پوسیدگی و کرم خوردگی دندان آغاز کنیم، اینکه چرا ممکن است درمان ریشه لازم باشد، و غیره.

درمان ریشه چیست؟

شاید انجمن ملی سلامت بهترین کار را برای توضیح درمان ریشه انجام داده باشد. درمان ریشه که تحت عنوان “درمان اندودانتیک” نیز شناخته می شود، به منظور زدودن باکتری ها و بافت های مرده یا در حال از دست رفتن که در عمق دندان وجود دارند طراحی شده اند. منطقه ای که تحت تأثیر قرار گرفته است تحت عنوان “پالپ دندان” شناخته می شود، و زنده ترین بخش دندان است. پالپ دندان که در مرکز دندان واقع شده است و از اجزاء زنده ای تشکیل شده است، از جمله عروق خونی، اعصاب بزرگ، و بافت های همبند.

وقتی پالپ دندان عفونی می شود، درمان ضروری است؛ در غیر اینصورت، ممکن است لازم باشد دندان کشیده شود. در طول درمان ریشه، دندانپزشک از ابزارهای بسیار ریزی برای دسترسی به داخل دندان استفاده خواهد کرد، آن را پاکسازی خواهد کرد و در نهایت روی دندان روکش قرار خواهد داد.

عصبکشی دندان کودکان

عصبکشی دندان کودکان

چه چیزی موجب پوسیدگی دندان می شود؟

پوسیدگی دندان که تحت عناوین کرم خوردگی یا حفره دندانی نیز نامیده می شود، در نتیجه آسیب دائمی به شکل حفره ها یا سوارخ های بسیار ریز به خارج دندان وارد می شوند. عوامل بسیاری هستند که با شکل گیری آنها ارتباط دارند، از جمله باکتری، عدم بهداشت دهانی خوب، کربوهیدرات های تصفیه شده و غذاها و نوشیدنی های قندی، و خوردن چندین میان وعده.

پوسیدگی ها یا حفره های دندانی برای کودکان و افراد بزرگسال مشکلات شایعی هستند. هر کسی، حتی کودکان می تواند دچار پوسیدگی دندان شود. در صورتی که پوسیدگی های دندانی درمان نشوند به گسترش خود ادامه می دهند. حفره ها به عنق دندان و لایه های زیرین دندان نفوذ پیدا می کنند. این باعث بروز دندان درد و عفونت ها می شوند و حتی ممکن است منجر به بروز از دست رفتن دندان شود.

چگونه می توان از پوسیدگی دندان در کودکان پیشگیری کرد؟

بهترین راه برای پیشگیری از حفره ها (پوسیدگی های دندانی) پیدا کردن عادات درست مسواک زدن و نخ دندان کشیدن است و نیز اینکه به کودک اجازه ندهید در حالی که شیر داخل دهان اوست به خواب برود. مراجعات منظم به دندانپزشک نیز بخش مهمی از پرهیز از پوسیدگی دندان ها هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
آشنایی با انواع روکش های دندانی

بنابراین، مهم است در سنین پایین ارتباط خوبی بین دندانپزشک و کودک بوجود آورد و به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کرد. شما باید برای ایجاد عادات خوب دهانی در کودک خود زمان بگذارید و درست مسواک زدن را با یکدیگر تمرین کنید تا زمانی که کودک شما در انجام آن مهارت کافی پیدا کند.

حفره های دندانی در مراحل اولیه چگونه به نظر می رسند؟

احتمالاً به این فکر می کنید که چگونه باید متوجه شوید دندان های کودک شما پوسیدگی و حفره دندانی دارند. اگر نتوانید به موقع به وجود حفره های دندانی کودک خود پی ببرید، ممکن است پرهیز از مشکلات جدی تری که نیاز به درمان ریشه خواهند داشت دشوار خواهد بود.

وقتی دندان کودک حفره دارد، شبیه نقاط تیره یا کدر روی دندان به نظر می رسند. ممکن است لکه هایی به رنگ سفید گچی، زرد، یا تیره رنگ روی سطح دندان ها مشاهده کنید.

دندان های کودک خود را به طور منظم با دقت بررسی کنید. در صورت مشاهده هر گونه لکه ای روی دندان های خود، زمان آن رسیده است تا برای بردن کودک نزد دندانپزشک کودکان وقت بگیرید، زیرا اینها می توانند علائم و نشانه های اولیه پوسیدگی دندان باشند. نشانه دیگری که ممکن است کودک شما نیاز به مراجعه به دندانپزشک اطفال داشته باشد تورم لثه یا گونه و/ یا بد اخلاق شدن است. اگر روی دندان های کودک خود لکه های قهوه ای یا سفید رنگ مشاهده کردید، می توانید اطمینان حاصل کنید که پوسیدگی آغاز شده است.

عصبکشی دندان کودکان

عصبکشی دندان کودکان

آیا واقعاً درمان ریشه برای کودکان ضروری است؟

ممکن است فکر کنید آیا کودکان واقعاً درمان ریشه نیاز دارند، یا آنها تنها برای افراد بزرگسال هستند. خیر. درمان های ریشه می توانند هم روی دندان های شیری و هم روی دندان های دائمی انجام شوند. زمان هایی هستند که انجام درمان ریشه ضروری است تا بتوان جلوی از دست رفتن دندان را گرفت. در اینجا به بیان برخی نمونه هایی خواهیم پرداخت که در آنها درمان ریشه گزینه خوب و ضروری است:

  • در صورتی که دندان در نتیجه حادثه یا تصادف آسیب دیده باشد.
  • در صورت عفونی شدن دندان.
  • در صورتی که آبسه یا یک پاکت چرکی شکل گرفته باشد.
  • در صورتی که از دست رفتن دندان موجب بروز مشکلاتی برای حرف زدن یا غذا خوردن شود.
  • در صورتی که از دست رفتن دندان مانع عملکرد کامل فک ها یا زبان شود.

در چه سنی می توان درمان ریشه را انجام داد؟

درمان های ریشه می توانند در هر سنی انجام شوند. اکثراً درمان های ریشه زمانی نیاز هستند که آسیب گسترده باشد. اگر فکر می کنید که کودک شما نیاز به درمان ریشه دارد، باید در مورد نگرانی خود با دندانپزشک کودکان صحبت کنید.

عصبکشی دندان کودکان

عصبکشی دندان کودکان

برخی از علائم و نشانه هایی که نشان می دهند کودک شما نیاز به درمان ریشه دارد

از بین مشهودترین علائم و نشانه هایی که کودک نیاز دارد بلافاصله توسط دندانپزشک کودکان ویزیت شود:

  • درد مداوم بدون توضیح
  • حساسیت به دمای غذا (سرد یا داغ)
  • تورم و قرمزی اطراف دندانی که تحت تأثیر قرار گرفته است
  • لق شدگی یا تکان خوردن بدون دلیل دندانی که تحت تأثیر قرار گرفته است
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
چرا لثه های کودکان خونریزی می کنند؟

چگونه می توان از نیاز به درمان ریشه پیشگیری نمود؟

درمان های ریشه درمان های جدی دندانپزشکی هستند. آنها تنها در مواقع ضروری و معمولاً در نتیجه آسیب گسترده به دندان انجام می شوند. بنابراین، چگونه می توان از نیاز به درمان ریشه پیشگیری نمود؟

با انجام این 10 راهکار می توانید از نیاز به انجام درمان ریشه پیشگیری نمایید:

  • هر روز دو مرتبه مسواک بزنید. بسیاری از افراد بزرگسال و کودکان تنها یک مرتبه در طول روز مسواک می زنند، که باعث می شود خطر بروز پوسیدگی های دندانی و متعاقباً نیاز به درمان ریشه افزایش پیدا کند.
  • هر روز نخ دندان بکشید. نخ دندان نکشیدن مانند دوش گرفتن بدون شستن همه اعضای بدن است. رفتار خوبی نیست، درست است؟ در صورتی که کودک شما نخ دندان نکشد، به باکتری ها مکانی عالی برای پنهان و تکثیر شدن داخل دهان می دهد. لازم به ذکر نیست، که موجب بوی بد دهان نیز می شود!
  • از آبنبات های سفت پرهیز نمایید. آبنبات های سفت می توانند موجب ترک برداشتن دندان های شما شوند که اجازه می دهد باکتری ها وارد دندان شوند و به سیستم ریشه آن آسیب بزنند.
  • اگر دندان های کودک از قبل ضعیف هستند، مراقب باشید! حتی خوراکی های سالم مانند میوه ها و سبزیجات ترد (سیب ها، هویچ ها، و کرفس) و مغزها می توانند موجب ترک برداشتن دندان های شما شوند.
  • از خوردن یخ خودداری نمایید. جویدن یخ می تواند موجب شکستن یا ترک خوردن دندان ها یا در صورتی که کودک پر شدگی دندان داشته باشد می تواند موجب شکستن یا ترک خوردن آنها شود.وقتی دندان یا پر شدگی آن شکسته شد یا ترک برداشت، باکتری ها به راحتی می توانند وارد دندان شوند.
  • شب ها محافظ دندان شبانه استفاده کنید. اگر کودک شما دندان قروچه دارد و به اندازه کافی بزرگ شده است، حتماً برای او محافظ دندان استفاده کنید. از این طریق، دندان های او در برابر شکستگی که ممکن است محافظ ریشه دندان را از بین ببرد محافظت می شوند.
  • برای ورزش کردن برای او محافظ دندان تهیه کنید. محافظ های دندان دیگر تنها برای فوتبال یا حاکی بازی کردن نیستند. آنها ایده خوبی برای هر ورزشی هستند.
  • از خوراکی های اسیدی دور بمانید. به کودک خود خوراکی ها یا نوشیدنی های اسیدی مانند انواع نوشابه ها و برخی انواع آبمیوه ها را ندهید. این نوشیدنی ها برای دندان ها فوق العاده بد هستند. آنها مینای دندان ها را می شکنند و دندان ها را با پوششی از غذاهای قندی برای باکتری ها می پوشانند.
  • به طور منظم کودک خود را نزد دندانپزشک کودکان ببرید. چکاپ های منظم این اطمینان را بوجود می آورند که دندانپزشک هر گونه ترک را خیلی زود شناسایی خواهد کرد و قبل از نیاز به درمان ریشه هر گونه ترمیمی را انجام خواهد داد.
  • تعلل نکنید. اگر کودک شما درد دندان را تجربه می کند، برای مراجعه به دندانپزشک تعلل نکنید. دندان درد علامت این است که مشکلی بوجود آمذه است و نادیده گرفتن آن تنها باعث خواهد شد بعداً درمان های جدی تری نیاز باشند.
عصبکشی دندان کودکان

عصبکشی دندان کودکان

کشیدن دندان در مقایسه با درمان ریشه برای کودکان

در مورد کودکان، عوامل متعدد مختلفی وجود دارند که باید قبل از تصمیم گیری برای انجام درمان ریشه مد نظر قرار بگیرند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
بی حسی و بیهوشی در دندانپزشکی کودکان

پرسش هایی که باید پاسخ داده شوند عبارتند از:

کودک چند ساله است؟

کدام دندان آسیب دیده است؟

آسیب چقدر گسترده است؟

آیا دندان شیری است؟

در صورتی که دندان شیری آسیب دیده باشد، دندانپزشک کودکان شما قبل از تعیین بهترین روش درمان پرسش های زیر را مد نظر قرار خواهد داد:

  • آیا کودک به زودی دندان را از دست خواهد داد؟
  • آیا دندان در موقعیتی است که آن را برای شکل گیری الگوی های درست حرف زدن و جویدن حیاتی می کند؟
  • آیا دندان شیری مد نظر برای حفظ جای دندان دائمی که قرار است به زودی بیرون بیاید ضروری است؟

در صورتی که دندان برای حرف زدن، جویدن، یا حفظ فضا برای دندان دائمی حیاتی باشد، دندانپزشک کودکان ممکن است تصمیم بگیرد تصمیمی بر خلاف کشیدن دندان بگیرد زیرا از دست دادن این نوع دندان های شیری ممکن است منجر به بروز مشکلاتی جدی تر از مشکلاتی شود که قادر به حل کردن آنها است. از دست دادت زود هنگام یک دندان مهم می تواند باعث شود دندان های باقی مانده به سمت فضای خالی به جا مانده حرکت کنند. این می تواند بعداً هنگام رویش دندان های دائمی مشکلاتی بوجود بیاید.

با ای حال، اگر دندان از قبل لق شده است، کشیدن گزینه بهتری است. روی هم رفته، دلیل اندکی برای نجات دندانی شیری وجود دارد که به زودی در هز صورت از دست خواهد رفت.

درمان ریشه کودکان چگونه انجام می شود؟

اگر دندانپزشک کودک شما مشخص نماید که درمان ریشه برای کودک شما بهترین گزینه است، زمان کافی صرف خواهد کرد تا فرایند و هر آنچه قرار است اتفاق بیفتد را برای شما توضیح دهد. ممکن است تعجب کنید از اینکه متوجه شوید درمان ریشه فرایند طولانی و دردناک گذشته نیست. با پیشرفت های جدید دندانپزشکی، درمان های ریشه می توانند به سرعت و در راحتیکامل شوند.

اغلب کودکان نیاز به فرایندهای درمان ریشه ندارند. با این حال، در صورت بروز تروما یا حادثه برای دندان، یا در صورت وجود پوسیدگی های جدی، ممکن است انجام درمان ریشه لازم و ضروری باشد. اغلب، کشیدن دندان برای مدیریت آسیب دندان های کودکان گزینه بهتری است، اما گاهی اوقات درمان ریشه بهتر است. در چنین مواردی، مهم است بدانید که باید انتظار چه چیزی را داشته باشید و برای چه چیزی آماده شوید، بنابراین، می توانید کودک خود را برای انجام فرایند آماده کنید و از نیاز به درمان های ریشه در آینده اجتناب خواهید کرد.

در چه سنی می توان درمان ریشه انجام داد؟

دندانپزشکان معمولاً درمان ریشه را برای کودکان 12 ساله و بالاتر انجام می دهند. با این حال، گاهی اوقات بسته به آسیبی که به دندان وارد شده است و اینکه کدام دندان نیاز به فرایند درمان ریشه دارد، درمان های ریشه ممکن است برای کودکان کم سن تر لازم باشند که توسط دندانپزشک کودکان انجام می شود. فرایند درمان ریشه ای که برای کودکان انجام می شود اغلب پالپکتومی یا پالپوتومی نامیده می شود، فرایندی است که در آن دندانپزشک عصب عفونی دندان یا بافت های داخل تاج دندان را تخلیه می کند تا از پوسیدگی و آسیب بیشتر پیشگیری نماید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *