آنچه باید در مورد درمان ریشه یا عصب کشی بدانید!

درمان ریشه چیست؟

درمان ریشه عبارت است از درمان پالپ دندانی که ملتهب یا عفونی شده یا از بین رفته است. پالپ دندان ماده نرمی است که در مرکز دندان واقع شده است که شامل اعصاب، عروقخونی، و بافت های همبند است. حفره پالپ بخش تو خالی واقع در مرکز دندان است که پالپ را در بر گرفته است، و تا پایین کانال های دندان امتداد پیدا می کند که در سراسر ریشه های دندان و استخوان اطراف گسترده شده است. برخی ریشه ها بیشتر از یک کانال ریشه دارند، اما همه آنها حداقل یک کانال را دارد.

درمان ریشه (RCT) و درمان اندودانتیک اصطلاحات صحیح تری برای فرایندی هستند که اعصاب دندان را درمان می کند. اغلب متخصص درمان ریشه (اندودنتیست) درمان پالپ دندان و بافت های اطراف ریشه دندان را انجام می دهد. مشکل کانال ریشه می تواند توسط دندانپزشک عمومی نیز برطرف شود.

وقتی کانال ریشه درمان می شود، پالپ دندان تخلیه می شود و همه کانال ها و حفره های پالپ دندان پر و سیل (پلمپ) می شوند تا از ورود باکتری به آن جلوگیری شود.

چگونه می توان متوجه شد دندان نیاز به درمان ریشه دارد؟

عوامل زیادی هستند که می توانند به پالپ یا اعصاب دندان آسیب وارد کنند. اغلب یک بیمار درد یا علائم دیگر را احساس خواهد کرد که آنها را آگاه خواهد کرد که دندان نیاز به درمان ریشه دارد، اما در بسیاری از موارد، هیچ علامت هشدار دهنده ای وجود ندارد. در زیر به بیان برخی از شایع ترین دلایلی می پردازیم که دندان نیاز به درمان ریشه دارد.

درد

دندان درد شایع ترین علامت نیاز دندان به درمان ریشه است. دردی که از یک دندان ساتع می شود که نیاز به درمان ریشه دارد، نسبتاً خاص است. اگر دندان هنوز زنده باشد، فرد حساسیت خیلی شدید به مایعات یا غذاهای سرد یا داغ را تجربه خواهد کرد و اینکه حساسیت حتی پس از برداشته شدن محرک های سرما یا گرما از روی دندان ادامه خواهد داشت. حساسیت به گرما، به جای سرما، نشانه ای است که مختص دندانی است که نیاز به درمان ریشه دارد. ممکن است دندان نیمه شب، یا حتی وقتی بیمار در حال استفاده از دندان مشکل دار برای خوردن یا نوشیدن نیست، به صورت خود به خود درد بگیرد. این درد می تواند پیشرفت کند و تا یک سر درد کلی شذیذ پیش برود که ممکن است باعث شود فرد فراموش کند ابتدا چه چیزی باعث بروز درد شده است. اگر دندان از بین رفته باشد، و دچار آبسه شده باشد، بیمار هنگام جویدن غذا یا زمانی که به دندان فشار وارد می شود درد احساس خواهد کرد. آبسه ممکن است موجب بروز تورم یا خونریزی اطراف دندان شود یا نشود، و گاهی اوقات می تواند موجب بروز تورم قابل ملاحظه ای در ناحیه گردن، فک، یا گلو شود. اگر این تورم مشاهده شود، درمان فوری نیاز دارد، حتی ممکن است به این معنا باشد که باید به اورژانس مراجعه کنید. بسیاری از دیگر شرایط دهانی می توانند به شکل یک دندان درد تغییر ماهیت دهند. بنابراین، بسیار مهم است، که هنگامی که مقداری درد اطراف یک دندان احساس می کنید، تست زنده بودن پالپ به صورت دقیق توسط یک دندانپزشک مجرب انجام شود تا تشخیص درست داده شود.

گاهی اوقات، ممکن است بیمار درد شدیدی احساس کند که باعث شود فکر کند نیاز به درمان ریشه دارد، اما این درد نشانه مشکل دیگری است که نیاز به درمان های متفاوتی دارد. اگر سطوح ریشه های دندان در نتیجه تحلیل لثه بدون پوشش مانده باشند، می توانند به سرما حساس شوند. احتقان سینوس می تواند موجب بروز فشار اطراف ریشه های دندان های بالا شود و هنگام جویدن باعث بروز درد شود، که شبیه درد کانال ریشه به نظر می رسد. حتی بیماری لثه می تواند موجب بروز درد ضربان دار اطراف دندان شود که می تواند احساسی شبیه درد دندانی باشد که نیاز به درمان ریشه دارد.

 درمان ریشه یا عصب کشی

درمان ریشه یا عصب کشی

آبسه (عفونت)

اگر یک دندان آبسه کرده باشد، نیاز به درمان ریشه خواهد داشت. آبسه عفونتی است که زمانی شکل می گیرد که پالپ دندان از بین رفته است و یک پاکت پر از چرک اطراف انتهای ریشه شکل گرفته است. چرک ها در ناحیه بافت اعصاب مرده ای که با باکتری ها عفونی شده است انباشته می شوند. گاهی اوقات، آبسه باعث بوجود آمدن برآمدگی می شود که شبیه یک جوش روی قسمت بیرونی لثه به نظر می رسد. ممکن است حتی بیمار متوجه ترشح چرک از این برآمدگی، یا متساعد شدن بوی بد یا وجود مزه بد داخل دهان خود شود.

اگر آبسه درمان نشده باقی بماند، به رشد خود ادامه خواهد داد و استخوان اطراف ریشه دندان را عفونی خواهد کرد. این عفونت می تواند به استخوان ها و بافت های اطراف منتشر شود. در موارد نادر، شاهد مرگ فرد ناشی از انتشار عفونت از آبسه دندان بوده ایم. گرچه آنتی بیوتیک ها می توانند به جلوگیری از انتشار عفونت کمک کنند، اما تنها راه برای زدودن کامل عفونت انجام درمان ریشه و پاکسازی همه بافت های مرده و باکتری های داخل حفره پالپ و کانال ریشه است. آبسه های دیگری نیز وجود دارند که علاوه بر آبسه های اندودانتیک، می توانند دندان را تحت تأثیر قرار دهند. برای مثال، آبسه های پریودنتال می توانند دردناک باشند و نیاز به درمانی غیر از درمان ریشه دارند.

حفره های عمیق

اگر پوسیدگی دندان به عمق داخل دندان گسترش پیدا کند و به پالپ برسد، پالپ با باکتری عفونی خواهد شد. وقتی این اتفاق رخ می دهد، پالپ ملتهب و دردناک خواهد شد یا از بین خواهد رفت و به بک بافت پوسیده تبدیل خواهد شد. گاهی اوقات، هیچ دردی وجود ندارد، اما تنها راهی که دندانپزشک می تواند همه پوسیدگی دندان را تخلیه کند انجام درمان ریشه و تخلیه اعصابی است که تحت تأثیر قرار گرفته است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
چند کار ساده برای پیشگیری از پوسیدگی دندان ها

تروما

اگر ضربه محکمی به دندان وارد شود، عصب می تواند در انتهای ریشه تحت فشار قرار بگیرد و در نهایت از بین برود. این اتفاق می تواند بلافاصله پس از حادثه تروماتیک رخ دهد، یا اینکه ممکن است به مرور چند سال پس از تروما رخ دهد.

شکستگی

دندانی که شکسته است، اگر شکستگی آن به عمق دندان امتداد پیدا کند و به پالپ برسد، ممکن است نیاز به درمان ریشه داشته باشد. اگر دندان به گونه ای شکسته باشد که مقدار زیادی از ساختار دندان در بالای خط لثه از بین رفته باشد و نتوان روکش یا هر ترمیم دیگری روی آن قرار داد، ممکن است لازم باشد درمان ریشه انجام شود تا بتوان یک پست داخل کانال ریشه قرار داد تا بتواند به نگهداشتن ترمیم روی دندان کمک کند.

تحلیل رفتگی ریشه دندان

تحلیل ریشه دندان شرایطی است که در آن ساختار دندان در واکنش به آسیب، تروما، کاشت مجدد دندان، یا جابجایی های شدید دندان در طول درمان ارتودنسی تحلیل می رود. همه علل بروز تحلیل کاملاً شناخته شده نیستند. اگر نقص از بیرون ریشه دندان آغاز شود و رو به داخل برود، تحلیل خارجی ریشه نامیده می شود. اگر تحلیل دندان از داخل یا وسط آن آغاز شود و رو به بیرون پیشروی کند، در دسته تحلیل داخلی دندان قرار می گیرد. در هر موقعیتی، تحلیل می تواند کانال پالپ و اعصاب حیاتی و عروق خونی موجود در آن را مورد حمله قرار دهد. اگر این اتفاق رخ دهد، دندان به سرعت نیاز به درمان ریشه و نیز ترمیم نقص خواهد داشت، قبل از آنکه تحلیل بخش بیشتری از دندان را تخریب کند. این نقص عموماً با موادی به نام MTA ترمیم می شود. تحلیل معمولاً باعث بروز هیچ دردی نمی شود و اغلب در تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس شناسایی می شود.

فرایندهای مکرر دندانپزشکی

فرایندهای دندانی فشار قابل توجهی به دندان ها وارد می کنند. گاهی اوقات، دریل کاری مکرر ممکن است موجب بروز التهاب در پالپ شود. نیازی نخواهد بود دندان بررسی شود تا مشخص شود آیا التهاب بازگشت پذیر یا بازگشت ناپذیر است.

در گذشته، هرگاه یکی از این موقعیت ها برای یک دندان بوجود می آمد، تنها گزینه درمان کشیدن دندان بود. درمان ریشه گزینه ای فوق العاده مفید است که اجازه می دهد اکثر دندان ها داخل دهان حفظ شوند و برای دراز مدت به طور مؤثر استفاده شوند. وقتی دندان ها شکل می گیرند (کامل رشد می کنند)، آنها برای عملکرد صحیح نیازی به پالپ ندارند. پالپ باعث می شود دندان نسبت به محرک هایی مانند گرما یا سرما احساس داشته باشد، اما برای آنکه دندان داخل یک دهان سالم عملکرد صحیح داشته باشد، نیازی به پالپ نیست.

درمان ریشه یا عصب کشی

درمان ریشه یا عصب کشی

درمان ریشه چگونه انجام می شود؟

برای تأیید اینکه دندان به درمان ریشه نیاز دارد، دندانپزشک از ریشه دندان عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس می گیرد و ممکن است تست زنده بودن پالپ را انجام دهد. اکثر تست های پالپ شامل قرار دادن محرک سرما روی دندان هستند تا واکنش سالم به آن بررسی شود. تعدادی از دندان ها تست خواهند شد تا واکنش های آنها مقایسه شود. اگر تست نیاز دندان به درمان ریشه را تأیید کند، این درمان در یک یا دو جلسه تکمیل خواهد شد، که دندانپزشک آن را بر اساس اندازه و نیز طول مدتی که آبسه وجود داشته است، و نیز عوامل دیگر مشخص خواهد کرد (اغلب دو جلسه برای انجام درمان ریشه نیاز است، و در صورت نیاز، درمان مجدد طی دو جلسه انجام خواهد شد). بیماران اغلب نگران این موضوع هستند که انجام درمان ریشه چقدر طول می کشد. آنها عموماً می توانند انتظار داشته باشند که یک یا دو جلسه حدوداً 90 دقیقه ای نیاز خواهد بود. این درمان معمولاً با استفاده از میکروسکوپی که به یک دیوار متصل است و بالای دهان بیمار قرار می گیرد انجام می شود. این دستگاه بزرگنمایی لازم را فراهم می آورد که به پزشک کمک می کند همه آناتومی های داخل دندان را با دقت مشاهده و درمان کند.

دندانپزشک قبل از شروع درمان، دندان را با بی حس کننده های موضعی بی حس خواهد کرد تا مطمئن شود بیمار هیچ دردی احساس نخواهد کرد. وقتی دندان به اندازه کافی بی حس شد، دندانپزشک رابر دم را دور دندان قرار خواهد داد. رابر دم یک چفت فلزی دارد که ورقه لاتکس را به دور دندان نگه خواهد داشت تا دندان در برابر بزاق و آلودگی ها، تمیز و ایزوله باقی بماند.

سپس از بالای دندان یک حفره ایجاد می شود و پالپ از داخل حفره ها و کانال ها تخلیه می شود. سپس کانال ها با سدیم هیپوکلریت یا محلول ضد عفونی کننده دیگری پاکسازی می شود. سپس کانال ها با یک دسته فایل ها شکل داده می شوند که قطر آنها به ترتیب افزایش پیدا می کند تا اطمینان حاصل شود همه ساختارهای عفونی دندان تخلیه شده اند و جای کافی برای پر کردن کانال های ریشه وجود دارد. در صورت لزوم، طی فرایند عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس گرفته می شود تا اطمینان حاصل شود که فایل ها به انتهای ریشه رسیده اند و همه کانال ها به اندازه کافی پاکسازی و شکل داده شده اند.

اگر قرار است درمان ریشه در دو جلسه کامل شود، دندنپزشک دارویی مانند هیدروکسید کلسیم را در انتهای کانال قرار خواهد داد تا باکتری های انتهای ریشه را از بین ببرد، بعلاوه ممکن است برای کمک به مبارزه با عفونت ها آنتی بیوتیک تجویز شود. یک پر شدگی موقتی برای سیل کردن مجرای دندان تعبیه خواهد شد و جلسه دوم یک یا دو هفته بعد خواهد بود. اگر قرار است دندان در یک جلسه درمان شود، دندانپزشک از این بخش صرف نظر خواهد کرد و مستقیم به سراغ پر کردن کانال ریشه خواهد رفت.

وقتی کانال ریشه قرار است پر شود، دندانپزشک دوباره دندان را بی حس خواهد کرد، رابر دم را قرار خواهد داد، و مواد پر شدگی موقتی را تخلیه خواهد کرد. سپس کانال ها یا ماده ای لاستیک مانند به نام گوتا پرکا پر خواهد شد در حالی که خمیر سیل کننده آن را احاطه خواهد کرد. اگر درمان ریشه را متخصص انجام دهد، اغلب دندان به طور موقت پر خواهد شد و دندانپزشک عمومی پر کردن دائمی را انجام خواهد داد. پس از آنکه درمان ریشه کامل شد، به احتمال زیاد، برای محافظت از دندان در برابر شکستن در آینده، روکش نیاز خواهد بود. ممکن است یک پست داخل کانال ها قرار داده شود تا تکیه گاهی برای پر شدگی فراهم آورد و دندان با پر شدگی دائمی ساخته خواهد شد. دندانپزشک ممکن است تشخیص دهد دندان بلافاصله نیاز به روکش دارد، یا لازم است یک دوره کوتاه صبر کند تا مطمئن شود دندان قبل از روکش شدن عاری از هر گونه دردی است.

درمان ریشه یا عصب کشی

درمان ریشه یا عصب کشی

آیا درمان ریشه دردناک است؟ پس از آن درد وجود خواهد داشت؟

معمولاً افراد ابراز می دارند که دردی که حین درمان ریشه احساس می کنند به هیچ عنوان بیشتر از یک پر کردن ساده دندان نیست، و باید بتوانند بلافاصله پس از آن به فعالیت های عادی خود بازگردند. از آنجا که افرادی که نیاز به درمان ریشه دارند اغلب پیش از آن درد شدیدی را تجربه کرده اند، درمان ریشه در واقع برای آنها راهی از درد است و دوره بهبود آنها بسیار کوتاه است. وقتی اثر داروی بی حسی از بین می رود، لثه های اطراف دندان به دلیل چفت رابر دم کمی درد خواهند داشت، و هنگام جویدن غذا با آن دندان کمی درد احساس خواهد شد- مخصوصاً اگر دندان قبل از درمان آبسه کرده باشد. گرچه دیگر هیچ عصبی داخل دندان وجود ندارد، هنوز پایانه های عصبی اطراف بخش های بیرونی دندان وجود دارند که ممکن است در نتیجه آبسه یا انجام خود درمان ریشه ملتهب و تحریک شده باشند. بهتر است به مدت چند روز پس از درمان ریشه جویدن با سمت مخالف دهان را امتحان کنید تا به استخوان و بافت های اطراف دندان زمان دهید تا آرام شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
رژیم غذایی در ارتودنسی

اکثر درد یا ناراحتی می تواند با مصرف ایبوپروفن (ادویل) یا دیگر داروهای مسکن بدون نسخه کنترل شوند. افرادی که برخی از داروهای خاص رقیق کننده خون را مصرف می کنند یا افرادی که بیماری های کلیوی یا زخم معده دارند نباید ایبوپروفن مصرف کنند. فردی که پس از درمان ریشه درد شدیدی تجربه می کند که پس از چند روز بهبود پیدا نمی کند، باید در اسرع وقت برای ارزیابی های بیشتر به دندانپزشک مراجعه کند.

درمان ریشه یا عصب کشی

درمان ریشه یا عصب کشی

آیا هیچ ملاحظات خاصی برای درمان ریشه طی دوران بارداری وجود دارد؟

از آنجا که درمان ریشه اغلب به این دلیل نیاز است که فرد دندانی دارد که باعث بروز درد شدید شده است یا عفونی شده است، بهتر است درمان ریشه بلافاصله انجام شود، حتی اگر فرد باردار است. درد اگر درمان نشود موجب بروز استرس زیادی می شود و آبسه قطعاً می تواند سلامت مادر و جنین در حال رشد را به خطر بیندازد. اگر امکان زمان بندی برای انجام درمان ریشه وجود داشته باشد، سه ماهه دوم عموماً امن ترین زمان برای فرایندهای دندانی است. در صورت امکان، بیمار به محضی که مطلع شد نیاز به درمان ریشه دارد باید موضوع را به متخصص زنان و زایمان خود اطلاع دهد تا مشاوره های لازم را به او منتقل نماید تا از او در طول بارداری مراقبت کند.

تصاویر رادیوگرافی باید در طول فرایند گرفته شوند، بنابراین ضرورت دارد که از روپوش های سربی برای محافظت از مادر و فرزند استفاده شود. باید از مصرف تتراسایکلین به عنوان آنتی بیوتیک اجتناب شود، زیرا می تواند روی رشد جنین تأثیر بگذارد. اگر این احتیاط ها رعایت شوند، انجام درمان ریشه در طول دوران بارداری بی خطر است.

درمان ریشه یا عصب کشی

درمان ریشه یا عصب کشی

پس از درمان ریشه چه عوارض جانبی یا مشکلاتی ممکن است بروز پیدا کند؟

از آنجا که دندانی که درمان ریشه روی آن انجام درمان ریشه تا مقدار مشخصی تو خالی شده است، و بیشتر مستعد شکستن است. قرار گرفتن روکش روی دندان تقریباً می تواند کاملاً از آن جلوگیری شود، اما هنوز هم می تواند اتفاق بیفتد. گاهی اوقات، ممکن است هنگام انجام درمان ریشه ترک های نا شناخته ای وجود داشته باشند، و ممکن است دندان نیاز به کشیده شدن داشته باشد، حتی اگر دندان به خوبی با درمان ریشه درمان شده باشد.

در ریشه هایی که بسیار خمیده هستند، یک فایل می تواند داخل کانال را بشکند. گاهی اوقات، این فایل ها می توانند خم شوند، ما در اکثر موارد نمی توانند. اگر این اتفاق رخ دهد، دندان باید همسطح با فایل پر شود و به صورت دقیق تحت نظر باقی بماند. اگر کانال قبل از شکستن فایل به خوبی پاکسازی شده باشد، ممکن است هیچ مشکلی برای دندان پیش نیاید. در غیر اینصورت، ممکن است به اتمام رساندن درمان ریشه نیاز به فرایند جراحی داشته باشد.

گاهی اوقات، اگر یافتن کانال پالپ به دلیل باریک بودن یا کلسیفیه شدن دشوار باشد، ممکن است حین تلاش برای یافتن کانال دندان سوراخ شود. دندان زمانی سوارخ می شود که دریل کردن دندان از داخل آن شروع می شود و به جای آنکه داخل باقی بماند، سوراخی رو به بیرون دندان ایجاد می کند. بسیاری از سوراخ شدگی ها قابل ترمیم شدن هستند، اما اگر خیلی شدید باشد، ممکن است باعث شود نیاز باشد دندان کشیده شود.

اگر ترمیم دندان عصب کشی شده نشت دهد، بیمار بهداشت دهانی خوبی داشته باشد، یا به این دلیل که مواد پلمپ کننده مقداری پوسیده شده اند، یا به مرور زمان شکسته شده اند، ممکن است دندان مجدداً عفونی شود. گاهی اوقات، ممکن است تعداد کانال های ریشه بیشتر از معمول باشد و دندانپزشک کانال های اضافی را ندیده باشد. این کانال ممکن است بافت های عفونی در خود داشته باشد و لازم خواهد بود پاکسازی و پر شود. اگر یک کانال ریشه مجدداً عفونی شود، معمولاً می تواند با درمان ریشه دیگری مجدداً درمان شود. در این فرایند، دندانپزشک به راحتی گوتا پرکا و مواد سیل کننده را از داخل مجرای دندان تخلیه می کند، کانال ها و همچنان کانال های اضافی را پاکسازی می کند، و مجدداً آنها را سیل می کند. احتمالاً درمان مجدد در دو جلسه انجام می شود. گاهی اوقات، درمان مجدد امکان پذیر نیست و برای حفظ دندان نیاز خواهد بود فرایند جراحی انجام شود. در این صورت، ممکن است لازم باشد اندودنتیست اپیکواکتومی انجام دهد، که شامل دسترسی به ریشه دندان از طریق برشی است که روی لثه ها و استخوان ایجاد می شود. نوک ریشه ممکن است برش داده شود و منطقه از انتهای ریشه پاکسازی شود و پلمپ شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
درمان های دندانپزشکی برای بیمارانی دیابتی

دندان های مولر ریشه هایی دارند که به حفره های سینوس ها خیلی نزدیک هستند. گاهی اوقات ریشه ها در واقع به داخل حفره های سینوس نفوذ می کنند. وقتی این ریشه ها با درمان ریشه درمان می شوند، ممکن است مقداری احتقان سینوس ناشی از التهاب با عفونت اطراف آن ریشه خاص وجود داشته باشد. اگر برخی داروها یا مواد سیل کننده که طی درمان ریشه استفاده می شوند از انتهای ریشه به داخل حفره سینوس نشت کنند، پس از آن ممکن است مشکلات سینوس بروز یابند.

مشکل دیگری که ممکن است پس از درمان ریشه بوجود بیاید تغییر رنگ دندان است. گاهی اوقات، این اتفاق زمانی رخ خواهد داد که عصب داخل دندان از دست رفته است و می تواند نخستین نشانه ضرورت درمان ریشه باشد. دندان عموماً زرد تیره، قهوه ای، یا خاکستری خواهد شد- خیلی بیشتر از دندان های اطراف. اگر این رنگ از نظر زیبایی برای بیمار نگران کننده باشد، مخصوصاً اگر از دندان های جلوی دهان باشد، می تواند با بلیچینگ داخلی درمان شود یا اینکه روی آن دندان خاص ونیر یا روکش دندان قرار داده شود.

ادعاهایی وجود داشته اند مبنی بر اینکه رها کردن دندانی که درمان ریشه روی آن انجام شده است داخل دهان باعث بروز یک دسته مشکلات برای سلامتی می شود، از جمله سرطان. این ادعاها بر اساس این فرظیات هستند که درمان ریشه هرگز نمی تواند دهان را به طور کامل از شر بافت ها و ساختار عفونی دندان رها کند، و اینکه باقی ماندن بافت عفونی داخل دهان باعث بروز واکنش های منفی توسط بدن می شود که منجر به بروز مشکلاتی برای سلامتی می شوند. چنین ادعاهایی بر اساس شواهد علمی منطقی نیستند و تنها بر اساس بروز همزمان می باشند. اغلب، چنین ادعاهایی برای برانگیختن درمان های جایگزین پر هزینه برای درمان های سنتی دندانپزشکی مطرح می شوند که منفعت آنها به افرادی می رسد که این ادعاها را منتشر می کنند. برای اثبات چنین ادعاهایی شواهد بیشتری نیاز است. افرادی که بر این باورند که ممکن است آنها نیاز به درمان ریشه داشته باشند باید به دنبال یک دندانپزشک مجرب باشند که بتوانند به او اعتماد کنند تا تشخیص درست دهد و درمان صحیحی بر اساس شواهد ارائه دهد، از جمله درمان ریشه، در صورت نیاز.

دندان درمان شده با درمان ریشه چقدر دوام دارد؟

درمان های ریشه بیش از 95% موفقیت آمیز هستند و می توانند یک عمر دوام داشته باشند. مهم ترین کاری که باید انجام دهید تا دندان درمان شده طولانی ترین عمر ممکن را داشته باشد، این است بلافاصله پس از درمان ریشه یک ترمیم دائمی (مانند پر کردن یا روکش) روی دندان قرار دهید و بهداشت دهانی را به خوبی رعایت کنید. دندانی که درمان ریشه روی آن انجام شده است هنوز هم می تواند پوسیده شود و حفره روی آن ایجاد شود، بنابراین فرد باید دندان ها را با دقت مسواک بزند و نخ دندان بکشد تا آن را سالم نگهدارد. از آنجا که هیچ عصبی داخل دندان وجود ندارد، فرد هیچ نشانه ای از حفره دندان را احساس نخواهد کرد. تنها در صورتی که دندان شکسته شود یا آبسه دیگری اطراف آن ایجاد شود ممکن است درد داشته باشد. دندانپزشک عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس خواهد گرفت تا عفونت مجدد یا هر نشانه دیگر شکست را مشاهده کند.

درمان ریشه یا عصب کشی

درمان ریشه یا عصب کشی

آیا جایگزینی برای درمان ریشه وجود دارد؟

معمولاً نجات دندان طبیعی بهترین گزینه ممکن است، بنابراین درمان ریشه عموماً درمان منتخب است. تنها جایگزین برای درمان ریشه کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت، بریج، یا پروتز مصنوعی به جای آن است. این فرایندها پر هزینه تر از درمان ریشه هستند و اغلب نیاز به زمان بیشتر و فرایندهای بیشتری دارند تا دندان ها و بافت های اطراف درمان شوند. اگر یک دندان کشیده شود و جایگزینی برای آن قرار داده نشود، عملکرد جویدن مختل خواهد شد و دندان ها ممکن است جابجا شوند.

چه زمانی باید به جای درمان ریشه دندان کشیده شود؟

هر دندان بر اساس شرایط خود بررسی می شود تا نقاط ضعف و قوت درمان ریشه در مقایسه با کشیدن آن مشخص شوند. درمان ریشه در تلاش برای نجات دندان انجام می شود، اما از آنجا که یک دندان می تواند با درمان ریشه درمان شود الزاماً به این معنا نیست که همه دندان ها چنین شرایطی دارند. در زیر به بیان یک دسته دلایل می پردازیم که یک دندان ممکن است به جای درمان ریشه نیاز به کشیدن داشته باشد:

  1. شکست ریشه: دندانی که ریشه آن تا پایین، یا بخش قابل توجهی از تاج آن شکسته است، درد آن ادامه خواهد داشت یا احتمال عفونی شدن آن حتی پس از انجام درمان ریشه وجود خواهد داشت و کشیدن آن الزامی است.
  2. عدم باقی ماندن مقدار کافی از ساختار دندان: اگر مقدار کافی از ساختار سالم دندان لالای استخوان باقی نمانده باشد تا تاج به آن متصل بماند، درمان ریشه بی فایده است. گاهی اوقات، فرایند افزایش طول تاج دندان می تواند انجام شود، که مقداری از استخوان برداشته می شود تا مقدار بیشتری از دندان قابل مشاهده باشد. اما معاینه با دقت باید توسط دندانپزشک انجام شود تا مشخص شود آیا چنین فرایندی نقطه ضعف های دیگری دارد و باید از انجام آن اجتناب کرد یا خیر.
  3. دندان مولر سوم: دندان های مولر سوم یا دندان های عقل، اغلب در موقعیت عملکردی قرار ندارند و باید به جای حفظ شدن با درمان ریشه کشیده شوند.
  4. تحلیل قابل توجه: اگر مقدار زیادی از دندان به دلیل تحلیل خارجی یا داخلی حل شده باشد، ممکن است درمان ریشه نتواند آن را نجات دهد. بسیاری از دندان ها در چنین موقعیتی باید کشیده شوند.
  5. درمان ریشه های متعدد: هر بار که پس از نخستین مرتبه درمان ریشه انجام می شود درصد احتمال موفقیت کاهش پیدا می کند. اگر یک بیمار قبلاً تحت درمان ریشه قرار گرفته است و باز همان دندان نیاز به درمان مجدد ریشه داشته باشد، باید درمان ریشه با دیگر گزینه های درمان مقایسه شود که می توانند پس از کشیدن جایگزین دندان شوند. در اکثر موارد، یک روکش بر پایه ایمپلنت در مقایسه با درمان های ریشه دفعات سوم یا چهارم شانس موفقیت بیشتری دارد. در نهایت، بیمار باید تصمیم بگیرد که چقدر می خواهد دندان را حفظ کند، و چقدر با گزینه های درمان خود احساس راحتی دارد. دندانپزشک و اندودنتیست می توانند کمک های ارزشمندی در کمک به تصمیم گیری در مورد انتخاب درمان ارائه دهند.
0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *