پاسخ به پرسش های شما در مورد درمان ارتودنسی

ارتودنتیست چه کار می کند؟

ارتودنتیست ها دندانپزشکانی هستند که تخصص آنها شناسایی و درمان مشکلاتی است که به وضعیت قرار گیری دندان ها، ناصاف بودن آنها، فاصله بین آنها، و دیگر مشکلات غیر عادی بودن صورت و فک مربوط می شوند. آنها برای اصلاح این مشکلات از یک دسته درمان های خاص مانند بریس ها و دیگر ابزارهای دهانی استفاده می کنند.

پرسش ها و سوالات رایج درباره ارتودنسی

پرسش ها و سوالات رایج درباره ارتودنسی

چرا باید تحت درمان ارتودنسی قرار گرفت؟

به دو دلیل خوب و قانع کننده باید تحت درمان ارتودنسی قرار گرفت: زیبایی، عملکرد دهان و دندان ها. داشتن لبخندی زیبا و جذاب نه تنها روی دید اطرافیان نسبت به شما تأثیر می گذارد، بلکه تصوری که شما از خودتان دارید را نیز بهبود می دهد. درمان ارتودنسی می تواند باعث شود دندان های شما عملکرد بهتری داشته باشند و از سوی دیگر، تمیز نگه داشتن آنها برای شما ساده تر خواهد بود، در نتیجه موجب بهبود سلامت عمومی بدن خواهد شد.

پرسش ها و سوالات رایج درباره ارتودنسی

پرسش ها و سوالات رایج درباره ارتودنسی

درمان ارتودنسی چه زمانی باید آغاز شود؟

هیچ وقت برای آغاز درمان ارتودنسی دیر نیست- اما اگر آن را در سنین پایین تر شروع کنید درمان مشکلات برای شما راحت تر انجام خواهد شد. انجمن ارتودنتیست های آمریکا توصیه می کند کودکانی که ممکن است به درمان ارتودنسی نیاز داشته باشند، باید نخستین مرتبه در سن 7 سالگی توسط ارتودنتیست معاینه شوند.

چگونه می توان به مشکلات احتمالی بایت پی برد؟

دندان های برجسته و رو به جلو، دندان هایی که فشرده هستند و روی یکدیگر همپوشانی دارند، یا رشد آنها خارج از محلی است که باید باشد، همگی نشانه نیاز دندان ها به درمان ارتودنسی هستند. نشانه هایی که کمتر مشهود هستند عبارتند از بوی بد دهان، گاز گرفتن داخل لپ یا فرو رفتن دندان ها داخل لثه های فک مقابل، مشکلات گفتاری، تداوم عادت مکیدن انگشت پس از 3-4 سالگی. اگر با بستن بایت دندان های دو فک بالا و پایین به خوبی روی یکدیگر قرار نگیرند و با هم تماس نداشته باشند،همه اینها می توانند علائم نیاز به درمان ارتودنسی باشند.

پرسش ها و سوالات رایج درباره ارتودنسی

پرسش ها و سوالات رایج درباره ارتودنسی

آیا قرار گرفتن براکت ها روی دندان ها دردناک است؟ طول درمان با آنها چطور؟

فرایند چسباندن براکت ها روی دندان ها کاملاً بدون درد انجام می شود. برخی افراد دو یا سه روز نخست پس از آن، یا پس از تنظیم مجدد ابزار، ممکن است مقداری درد تجربه کنند. تنظیم ابزار به صورت دوره ای نیز می تواند گاهی اوقات دردناک باشد، که آن هم ناشی از جابجایی دندان ها است و تا زمانی که آنها با تغییر مسیر جدید تطبیق پیدا کنند تنها اندکی دردناک خواهند بود که مدت کوتاهی ادامه خواهد داشت. داروهای مسکنی که دریافت آنها از داروخانه نیاز به نسخه پزشک ندارد، نیز می توانند برای تسکین این درد مصرف شوند، که البته در اکثر موارد غیر ضروری هستند.

درمان ارتودنسی چقدر طول می کشد؟

این زمان برای افراد مختلف متفاوت است و به شرایط هر فرد بستگی دارد، اما معمولاً دوره فعال درمان (که عبارت است از استفاده از براکت های ارتودنسی) حدود ۱۸الی ۲۴ ماه طول می کشد.موارد پیچیده تر ارتودنسی بیش از این زمان نیز طول می کشند. پس ازدرمان فعال ریتینر استفاده می شود.

هر چند وقت یک مرتبه باید برای تنظیم ابزار مراجعه کرد؟

این به کاری بستگی دارد که قرار است انجام شود، و اینکه نیاز است چه مقدار تحت نظر باشید. طی دوره فعال درمان، عموماً باید هر ماه یک مرتبه به ارتودنتیست مراجعه کنید.

آیا نیاز است هیچ یک از دندان هایم کشیده شوند؟

در صورت کمبود فضای شدید که موجب فشردگی شدید همه دندان ها شده باشد (زیرا ممکن است استخوان فک جای کافی برای درست قرار گرفتن همه آنها نداشته باشد)- یا در صورت وجود دندان نهفته (دندان هایی که با مسدود شدن مسیر رشد آنها توسط دیگر دندان ها، زیر خط لثه گیر کرده اند) ممکن است کشیدن دندان ضروری باشد. در مورد بیماران کم سن تر، با انجام درمان زود هنگام و پیشگیرانه ممکن است کشیدن دندان ضرورتی نداشته باشد.

پرسش ها و سوالات رایج درباره ارتودنسی

پرسش ها و سوالات رایج درباره ارتودنسی

آیا باید مراقب غذاهایی که می خورم باشم؟

بله. باید از خوردن غذاهایی که ممکن است به براکت ها آسیب برسانند یا بین براکت ها گیر کنند خودداری کنید. برخی از این غذاها عبارتند از سبزیجات خام سفت، آبنبات، کارامل و تافی های سفت و چسبناک، تکه های یخ (خوشبختانه، خوردن بستنی ایرادی ندارد). ارتودنتیست فهرست غذاهایی که باید از خوردن آنها پرهیز کنید را در اختیار شما قرار خواهد داد.

پرسش ها و سوالات رایج درباره ارتودنسی

پرسش ها و سوالات رایج درباره ارتودنسی

آیا می توان بازی و ورزش کرد یا از ابزارهای موسیقی استفاده کرد؟

به عبارتی: بله. البته اینکه روی دندان های خود براکت دارید یا نه، توصیه می کنیم هنگام بازی و ورزش از محافظ دندان استفاده کنید. افرادی که قبلاً ابزار موسیقی استفاده می کرده اند، مانند قبل می توانند به علاقه مندی های خود بپردازند تنها ممکن است نیاز باشد برای مدت زمان کوتاهی پس از قرار گرفتن براکت ها روی دندان ها تا زمانی که به ابزار عادت کنند صبر داشته باشند.

آیا با وجود براکت ها روی دندان ها باز هم نیاز است به دندانپزشک عمومی مراجعه کنیم؟

بله- حتماً. در واقع انجام این کار در طول این دوره مهم تر از هر زمان دیگری است. دور نگه داشتن دندان ها از پلاک (و متعاقباً، پوسیدگی) می تواند با وجود براکت های ارتودنسی کاری چالش برانگیز باشد. دندانپزشک با معاینه و پاکسازی تخصصی دندان ها به صورت منظم می تواند سلامت دندان های شما را تضمین کند.

آیا پس از برداشتن براکت ها از روی دندان ها باز هم نیاز است از ریتینر استفاده شود؟

تقریباً در اکثر موارد پاسخ این پرسش مثبت است. اگر از ریتینر استفاده نکنید ممکن است دندان های شما به سرعت به جای قبل خود بازگردند- و تمام زحمات شما و پزشکتان حدر بروند. ریتینر کمک می کند بتوانید لبخند زیبای خود را برای یک عمر حفظ کنید.

آیا هزینه درمان ارتودنسی بالا است؟

درمان ارتودنسی یک سرمایه گذاری طولانی مدت روی سلامت و تندرستی است. هرچند هزینه های آن به اندازه هزینه های دیگر اقلام درمانی بالا نیست، اما گزینه هایی هستند که باعث می شوند بسیاری افراد استطاعت استفاده از درمان ارتودنسی را داشته باشند.

2 پاسخ
  1. ایدا
    ایدا گفته:

    سلام وقتتون بخیر خسته نباشید 

    من الان۱۶سالمه دوسال پیش ارتودنسی فک بالا انجام دادم 

    فکم کوچیک بود و یکی از دندون نیشم روی دندون دومی بود دکتر دو تا دندون سه راست و چپو کشید و حدودا ۱٠ماه پلاکت داخل دهانم بود و ۶ماه هم قالب و حدودا۳ماه شبا فقد میزاشتم ولی الان بعد دو سال دندونام جا به جا شدن نه خیلیییی ولی یه تغییر کوچیکی داشته باید به دکترم مراجعه کنم؟یعنی بازم باید ارتودنسی انجام بدم؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *