مشکلات ابزارهای ارتودنسی

استفاده از ابزارهای ارتودنسی اگرچه به حل مشکلات و بینظمی های موجود در فک و دندانها کمک می کنند اما بهرحال استفاده از آنها یک سری مشکلاتی نیز ایجاد می کنند که بهتر است درباره آنها و راه حل این مشکلات با افرادی که از این وسایل استفاده میکنند صحبت شود.در مقاله پیش رو قصد داریم مشکلات ابزارهای ارتودنسی را به بحث بگذاریم و درباره راه حل آنها صحبت کنیم…

ابزارهای فانکشنال ثابت

هرچند استفاده از این نوع ابزارها چندان معمول نیست، اما دندانپزشک باید از وجود آنها آگاه باشد. ابزارهایی که برای درمان مال اکلوژن کلاس 2 استفاده می شوند، بسته به نوع ابزار، معمولاً به بندهایی که روی دندان های مولر فک بالا یا بندها یا براکت هایی که روی قوس دندانی فک پایین قرار می گیرند متصل می شوند. اجزاء این ابزارهای پیچیده مستعد شکسته شدن هستند و تعمیر آنها به هیچ وجه کار ساده ای نیست.

 

 

دندانپزشک  می تواند اجزاء شل شده را محکم کند یا آنها را خارج کند، با این کار ناراحتی بیمار فوراً برطرف خواهد شد و پس از آن بیمار می تواند در فرصت مناسب به ارتودنتیست(متخصص ارتودنسی) مراجعه نماید.

هدگیر ارتودنسی

هدگیر معمولاً از کلاهک خارجی هدگیر تشکیل شده است که به یک فیس بو متصل است که فشار را از پشت سر به دندان ها منتقل می کند.

 

مشکلات ارتودنسی

مشکلات ارتودنسی

 

این روش تأمین تکیه گاه بدون خطر هم نیست. در گذشته چندین مرتبه آسیب به چشم ناشی از در رفتن هدگیر گزارش شده است، که اغلب بواسطه بازوهای داخلی فیس بو ایجاد شده بودند.

 

مشکلات ارتودنسی

مشکلات ارتودنسی

 

برای همه بیمارانی که از هدگیر استفاده می کنند، به منظور پیشگیری از حوادث ناشی از برخورد ناگهانی اجزاء به چشم یا دیگر قسمت های صورت، در پی باز شدن اتفاقی آنها، حداقل دو مکانیزم امن و بی خطر مجزا باید وجود داشته باشند. در صورت وجود هر گونه شواهد مبنی بر اینکه فیس بو این قابلیت را دارد که از تیوب های هدگیر خارج شود، باید هر چه سریعتر استفاده از آن متوقف شود. بیمار باید در اسرع وقت به ارتودنتیست خود مراجعه کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
شکاف لب و شکاف کام (لب شکری)

ریتینرها (نگهدارنده های ارتودنسی)

ریتینرهای متحرک

در حال حاضر ریتینرهای متحرک شفاف، بسیار رایج هستند. مشکلی که ممکن است با استفاده از این ریتینرها بروز پیدا کند، آسیب حین پوشیدن آنها (قرار دادن ریتینر روی دندان ها)، مخصوصاً به اطراف حاشیه لثه ها است. دندانپزشک می تواند به راحتی باله های برآمده ریتینر را با استفاده از قیچی بچیند و لبه های آنها را با سوهان صاف کند.

 

مشکلات ارتودنسی

مشکلات ارتودنسی

 

علاوه بر این، ریتینرها می توانند دچار ساییدگی یا شکستگی شوند، که در این صورت تعویض آن ضروری است. اکثر ارتودنتیست ها به بیماران خود پیشنهاد می دهند چند وقت یک مرتبه به دندانپزشک مراجعه کنند تا با گرفتن قالب دندان های آنها ریتینر جدیدی برای آنها بسازد تا جایگزین ریتینر شکسته یا قدیمی آنها شود.

ریتینرهای هاولی Hawley ممکن است همه مشکلاتی که ابزارهای متحرک دارند را با خود به همراه داشته باشد، در نتیجه راهکار حل آنها دقیقاً شبیه این ابزارها است. مشکلات دیگری که ویژه ریتینر هاولی هستند عبارتند از شکستن کمان (بو) لبی، که نیاز است مجدداً با دقت متناسب با قطعه لبی دندان های بالا تنظیم شود تا احتمال بازگشت مجدد آن به حداقل برسد.

 

مشکلات ارتودنسی

مشکلات ارتودنسی

 

هر اتفاقی بیشتر از این اتفاقات جزئی برای ابزار رخ دهد، نیاز است ابزار به لابراتوار ارتودنسی یا نزد ارتودنتیست برده شود.

نگهدارنده های ثابت (فیکس ریتینر)

امروزه ریتینرهای ثابت در موارد قابل توجهی از درمانها استفاده می شوند. یک سیم چند لایه با استفاده از یک سمان (چسب دندانپزشکی) کامپوزیتی به تک تک دندان ها متصل می شود. این نوع ریتینر به گونه ای طراحی شده است که چند سال در جای خود باقی بماند. مشکلی که برای این نوع ریتینرها بوجود می آید این است که ممکن است سیم از قسمت های بین دندان ها شکسته شود یا اینکه بخشی یا تمام ریتینر از دندان ها جدا شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
ابزارهای متحرک ارتودنسی

در صورتی که تنها یکی از پدهای کامپوزیت از روی دندان جدا شده باشد، معمولاً خیلی راحت می توان کامپوزیت های باقی مانده را با یک تیغ جدا کرد و سطح زبانی دندان ها را تمیز کرد و ریتینر را مجدداً با استفاده از تکنیک اِچ کردن با اسید به دندان ها چسباند. تا وقتی که سیم ریتینر آسیب ندیده باشد، این کار می تواند راهکاری سریع و ساده برای حل مشکل باشد. اما اگر سیم ریتینر شکسته یا تغییر شکل داشته باشد، باید سر شل یا تیز آن بریده و صاف شود و بیمار در اسرع وقت به ارتودنتیست مراجعه کند، زیرا احتمال بازگشت دندان ها به وضعیت قبل وجود دارد.

 

دیگر مشکلات وسایل ارتودنسی

فرو رفتن تصادفی یکی از قطعات ابزار ارتودنسی در مجرای تنفسی یا دستگاه گوارش

خوشبختانه تعداد این موارد بسیار نادر است اما در صورت بروز این مشکلات، سرعت عمل و انجام کار درست حرف اول را می زند، مخصوصاً در چند دقیقه نخست. در صورتی که قطعه شل یا جدا شده هنوز از داخل دهان یا حلق دهانی (قسمتی از حلق در عقب دهان و زبان) قابل مشاهده باشد، در صورت امکان باید برای خارج کردن آن تلاش نمایید. اگر این امکان وجود نداشته باشد، بیمار باید سعی کند با سرفه کردن مانع فرو رفتن شیء خارجی به حلق شود. اگر مجرای تنفسی فرد دچار مشکل شد با اورژانس تماس بگیرید.

اگر احتمال داشته باشد که قطعه وارد مجرای تنفسی یا سیستم گوارش شده باشد، بیمار باید فوراً به بیمارستان مراجعه نماید تا تحت معاینه با تصاویر رادیوگرافی قرار گیرد. بهتر است بیمار یک قطعه شبیه قطعه بلعیده شده با خود همراه داشته باشد تا به رادیولوژیست در پیدا کردن و شناسایی قطعه کمک کند.

 

مشکلات ارتودنسی

مشکلات ارتودنسی

فرو رفتن جدا کننده به زیر لثه

همه بیماران با قرار گرفتن جدا کننده separator الاستیک بین دندان های خود مقداری درد و ناراحتی تجربه می کنند، که معمولاً ناراحت کننده ترین قسمت درمان ارتودنسی است و باید از قبل به بیمار اخطارهای لازم را داد. بیمار باید مراقب باشد تعداد و محل جدا کننده ها، و نیز محلی که در جلسه بعد سپراتور از آن خارج می شود را در جایی یادداشت کنند. هر جدا کننده ای که بین دندان ها قرار می گیرد باید شمرده شود تا اگر یکی از آنها گم شد بیمار جای آن را بداند. گاهی اوقات سپراتور زیر بافت لثه پنهان می شود به همین دلیل ممکن است بیمار به اشتباه تصور کند گم شده است. اگر این سپراتور نادیده گرفته شود و یک بند ارتودنسی روی آن قرار گیرد، این اتفاق می تواند منجر به بروز مشکلات پریودنتال جدی، عفونت و حتی از دست رفتن دندان شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
پلاک یا تارتار دندان چیست؟

 

مشکلات ارتودنسی

مشکلات ارتودنسی

جدا شدن زنجیر (چین) متصل به دندان نهفته

پس از انجام یک جراحی بسته برای اکسپوز (برداشتن پوشش روی دندان نهفته) و باندینگ یک دندان نهفته که بیرون نیامده است، چین (زنجیر) به تاج آن متصل می شود تا به تدریج آن را از محل خود خارج و به محل درست منتقل کند. سر آزاد زنجیر معمولاً به سالکوس (گودی‌ باریک و بلند و وی شکلی که در سطح اکوزال دندان‌های عقب دیده می‌شود) چسبانده می شود، با این حال گاهی اوقات ممکن است شل شود و داخل دهان آویزان بماند.

 

مشکلات ارتودنسی

مشکلات ارتودنسی

 

اگر این مشکل موجب اذیت شدن بیمار شود، قسمت شل شده چین را می توان یا مجدداً به خود براکت یا به دندان مجاور متصل کرد. به جای این کار می توان زنجیر را به دقت کوتاه کرد، اما باید اطمینان حاصل کرد که مقدار کافی از زنجیرها باقی مانده باشد تا در فرصت مناسب زنجیر دیگری جایگزین آن شود.

 

مشکلات ارتودنسی

مشکلات ارتودنسی

 

گاهی اوقات، ممکن است زنجیر به خاطر عدم اتصال صحیح به مینای دندان اکسپوز شده کنده شود. در این شرایط تنها کاری که می توان انجام داد این است که قطعه جدا شده زنجیر خارج شود و بیمار در جریان قرار گیرد که برای اتصال مجدد چین به تاج دندان، احتمالاً به زودی جراحی دیگری لازم خواهد بود.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *