چگونه می توان حین ورزش از براکت ارتودنسی مراقبت کرد؟

اگر شما ورزشکار فعالی هستید هیچ ورزشی وجود ندارد که نتوانید آن را انجام ندهید. اما اگر ورزشکاری هستید که از بریس ها استفاده می کنید، شاید از اینکه مجبور شوید از ورزش های مورد علاقه خود کناره گیری کنید ناراحت شوید. این یک نگرانی بسیار شایعی است که ارتودنتیست ها از زبان بیماران ورزشکار خود می شنوند، اما خوشبختانه، این نگرانی کاملاً بی پایه و اساس است. ورزشکاران زیادی هستند که ثابت کرده اند صاف و یکدست کردن دندان ها و اصلاح لبخند با درمان ارتودنسی هیچ تضادی ندارد. در حقیقت، در طول دوره ای که تحت درمان ارتودنسی هستید، قادر خواهید بود شرکت در هر فعالیت ورزشی را ادامه دهید.

گرچه استفاده از بریس های ارتودنسی شما را از مسیر ورزش کردن خارج نمی کند، اما نیاز به مراقبت های خاص دارید تا از آسیب به ابزار ارتودنسی خود، دندان ها و دهانتان جلوگیری نمایید. اگر ورزش های پر زد و خورد یا رزمی می کنید این مراقبت ها باید دو برابر شوند. خبر خوب اینکه، راهی فوق العاده ساده و راحت، و به شکل باور نکردنی مؤثر، برای محافظت از بریس ها و لبخند شما هنگام مشارکت در فعالیت های ورزشی وجود دارد.

حوادثی که در طول استفاده از بریس ها اتفاق می افتند:

به عنوان یک ورزشکار، ممکن است شما قبلاً حوتدث مرتبط با ورزشی که انجام می دهید را تجربه کرده باشید. برخی از شایع ترین آنها دهان و فک را شامل می شوند، و زمانی که شما از بریس ها استفاده می کنید محافظت از لبخند اهمیت ویژه دارد زیرا خطر آسیب دیدگی افزایش پیدا می کند. اگر توپ یا یک ورزشکار دیگر به دهان یا بریس های شما ضربه زدند، ممکن است آسیب های دهانی متعددی را تجربه کنید (اما قطعاً محدود به اینها نیستند):

  • بریدگی گونه ها، لب ها، و زبان.
  • لب پر شدگی یا شکستگی دندان ها.
  • خارج شدن مفصل فکی گیجگاهی از محل خود.
  • شکستگی ریشه دندان.

این حوادث زندگی فرد را به خطر نمی اندازند، اما به این معنا نیست که آنها دردناک نیستند! علاوه بر این، آنها می توانند منجر به بروز آسیب های جدی شوند که ممکن است اصلاح آنها پر هزینه باشد. وقتی شما تحت درمان ارتودنسی نیستید شاید این حوادث چندان بد نباشند، اما اگر از ابزارهای ثابتی مانند بریس ها استفاده می کنید، این آسیب می تواند ابعاد گسترده تری پیدا کند. طی یک برخورد، بریس ها می توانند موجب بریدگی داخل دهان شما شوند، و سیم های کمانی و براکت ها می توانند خمیده یا شکسته شوند. انجام ورزش هایی که در آنها برخورد صورت می گیرد، مانند فوتبال، ساکر، بسکتبال، و هاکی، موجب بالا رفتن خطر اتفاقاتی مانند خونریزی از لثه ها، شکستن بریس ها، و حتی شکستگی احتمالی دندان ها می شود.

ورزش حین ارتودنسی

ورزش حین ارتودنسی

در طول استفاده از بریس ها چگونه می توان از لبخند خود مراقبت کرد؟

بهترین و تنها راهی که هنگام ورزش کردن می توانید با آن از دندان ها، دهان، و بریس های خود مراقبت کنید استفاده از محافظ دندان است. ارتودنتیست ها به شدت به بیمارانی که از بریس ها استفاده می کنند و ورزش نیز می کنند توصیه می کنند که از یک محافظ دندان ارتودنتیک، یا حتی یک محافظ دندان ساده استفاده کنند، تا از وارد آمدن هر گونه آسیبی به دندان ها و دهان خود جلوگیری نمایند. محافظ های دندان تقریباً در دسترس همه افراد قرار دارند، استفاده از آنها راحت است، و گزینه ای فوق العاده مؤثر برای محافظت از بریس ها و لبخند شما هستند. گرچه آنها بویژه برای ورزش های پر برخورد مفید هستند، اما ارتودنتیست ها توصیه می کنند حتی برای شرکت در ورزش های سبک یا کم برخورد نیز از آنها استفاده کنید. این ابزار تنها مقدار اندکی فشار به بریس های شما وارد می کند یا دهان شما را مقداری اذیت کند، یا منجر به ایجاد بریدگی های کوچک و خراش روی لثه ها و داخل گونه شما شود.

اگر برنامه ریزی کرده اید تا در طول مدتی که از بریس ها استفاده می کنید به طور منظم ورزش کنید، یک محافظ دندان ارتودنتیک ارزش وقت گذاشتن و صرف هزینه را دارد. آنها از سیلیکون با کیفیت ساخته می شوند و به صورت ویژه به گونه ای طراحی شده اند که روی براکت های بریس های شما قرار بگیرند. این کمک می کند لایه ای بین ابزار و لب های شما قرار بگیرد و از برخورد بافت نرم آنها با دندان ها و بریس های شما جلوگیری می کند، بعلاوه، از براکت های شما در برابر هر گونه آسیب مرتبط با حوادث و ضربات محافظت می کند. این ابزار حتی از گیر کردن لب شما داخل بریس ها جلوگیری می کند، که همانطور که به نظر می رسد می تواند فوق العاده دردناک باشد! گرچه محافظ های دندان ارتودنتیک ممکن است مقداری بزرگتر از محافظ دندان های رایج باشند، اما برای آنکه روی بریس های شما قرار بگیرند، سیلیکونی بودن آنها باعث می شود استفاده از آنها بسیار راحت باشد.

برخی برندهای محافظ دندان های ارتودنتیک هستند که می توانند بر اساس جابجایی دندان ها در طول درمان تنظیم شوند. از آنجا که آنها بر اساس بایت کنونی شما تنظیم می شوند و با حرکت و جابجایی دندان های شما به سمت محل مطلوب امکان چندین مرتبه تغییر شکل برای این نوع محافظ دندان ها وجود دارد، آنها گزینه های فوق العاده ای برای ورزشکارانی هستند که تحت درمان ارتودنسی با بریس ها قرار می گیرند.

ارتودنتیست ها استفاده از محافظ های دندان ارتودنتیک را به شدت به بیماران خود توصیه می کنند تا وقتی به طور منظم در فعالیت های ورزشی شرکت می کنند دندان ها، دهان، و بریس های آنها تحت محافظت کامل باشد، اما هر محافظ دندانی بهتر از آن است که از هیچ محافظ دندانی استفاده نکنید.

محافظ دندان ها برای بیمارانی که از بریس ها استفاده می کنند و ورزش می کنند بهترین سرمایه گذاری هستند. محافظ دندان نه تنها مانند محافظی روی دندان های شما قرار می گیرند که به جای جدید دائمی خود حرکت می کنند، بلکه از خود روند درمان ارتودنتیک نیز محافظت می کند.

با همه اینها، اگر در طول دوره استفاده از بریس ها به صورت اتفاقی دچار حوادث دندانی شدید، چه از محافظ دندان استفاده می کردید یا خیر، هر چه سریع تر با ارتودنتیست خود تماس بگیرید. ارتودنتیست شما قادر است شکستگی ریشه دندان ها یا استخوان فک را تشخیص دهد. به محض انجام این ارزیابی ها قادر خواهد بود بریس ها را بررسی کند تا ببیند آیا نیاز به ترمیم یا تعویض دارند یا خیر.

ورزش حین ارتودنسی

ورزش حین ارتودنسی

یک محافظ دندان ایده آل چه ویژگی هایی دارد؟

  • اجازه حرف زدن را می دهد و تنفس را محدود نمی کند.
  • در طول حرف زدن و عمل کردن محکم در جای خود می ماند.
  • راحتی زیادی فراهم می آورد و به خوبی متناسب با دندان ها هستند.
  • با دوام است و پاکسازی آن راحت است.
  • انعطاف پذیر است، در برابر سایش مقاوم است، بدون بو و بدون مزه است.

به طور کلی، محافظ دندان تنها دندان های بالا را پوشش می دهد. با این حال، ممکن است ارتودنتیست ها ممکن است به ورزشکارانی که فک جلو آمده دارند و از بریس ها یا دیگر ابزارهای دندانپزشکی (مانند ریتینرها، بریج ها یا پروتزهای مصنوعی بر پایه ایمپلنت) استفاده می کنند، برای فک پایین خود آنها نیز از محافظ دندان استفاده کنند.

مزایای استفاده از محافظ دندان

استفاده از محافظ دندان احتیاط بسیار مهمی برای ورزشکاران در تمام سنین و با هر توانایی است، که به محافظت در برابر لب پر شدگی یا شکستگی دندان ها، آسیب به ریشه دندان یا استخوان، و از دست رفتن دندان کمک می کند. علاوه بر این، محافظ های دندان با کمک به اجتناب از فرو رفتن فک پایین داخل فک بالا، در برابر آسیب های جدی مانند شکستگی فک، خونریزی مغزی، ضربات سخت، و آسیب به گردن جلوگیری می کنند. محافظ های دندان، با دور نگه داشتن بافت نرم درون حفره دهان از دندان ها، به جلوگیری از بریدگی و کبودی لب ها، زبان، و گونه ها کمک می کند، مخصوصاً برای ورزشکارانی که از بریس ها و دیگر ابزارهای ارتودنسی استفاده می شکنند.

ورزش حین ارتودنسی

ورزش حین ارتودنسی

چرا برخی افراد از محافظ دندان استفاده نمی کنند؟

از آنجا که برای ورزشکاران- چه آماتورها و چه حرفه ای ها- استفاده از محافظ دندان اجباری نیست، برخی از آنها ممکن است به خاطر راحتی، تناسب، عکس هایشان (دقت داشته باشید که استفاده از محافظ دندان چندان هم با نمک  و با مزه نیست)، و شکایت از مشکل پیدا کردن در حرف زدن، از محافظ دندان استفاده نکنند. آنها از ارزش واقعی امنیت محافظ دندان ها خبر ندارند، و مربی ها هم از اهمیت و مزایای استفاده از محافظ دندان ها به آنها اطلاع نمی دهند و آنها را به انجام آن تشویق نمی کنند. والدین نیز از این مزایا اطلاع ندارند و نمی دانند حوادث دندانی برای فرزند آنها که بریس دارد چقدر خطرناک می توانند باشند.

جهت گیری های جنسیتی نیز نقش دارد، زیرا برخی افراد به اشتباه فکر می کنند که ورزشکاران زن قدرت کمتری دارند و کمتر در معرض خطر آسیب و حادثه قرار دارند، بنابراین، کمتر احتمال دارد که نیاز به محافظ دندان داشته باشند.

گرچه محافظ دندان ها در قیمت های مختلفی ارائه می شوند، اما هزینه عامل دیگری است که استفاده از آنها را محدودتر می کند. مخصوصاً برای محافظ های سفارشی.

انواع محافظ دندان

محافظ های دندان در انواع مختلفی در دسترس قرار دارند:

ورزش حین ارتودنسی

ورزش حین ارتودنسی

  • محافظ دندان آماده، که می توانند از فروشگاه های ورزشی یا داروخانه ها خریداری شوند. آنها بصورت آماده خریداری می شوند. گرچه آنها کم هزینه تر هستند اما از نظر راحتی و تناسب قرار گیری آنها روی دندان ها از گزینه های دیگر بدتر هستند. این نوع محافظ دندان ها از پلاستیک یا پلی وینیل ساخته شده اند و می توانند برجسته باشند و احتمال تهوع را افزایش دهند و تنفس را دشوار سازند زیرا لازم است فک بسته شود تا آنها را در جای خود نگه دارد.
ورزش حین ارتودنسی

ورزش حین ارتودنسی

  • محافظ دندان های به شکل دهان که می توانند یک پوسته آستر یا بویل اند بایت باشند. در نوع اول یک آستر از جنس ژل آکریلیک یا لاستیک روی آن کشیده شده است که به شکل دندان ها در آید و می تواند شکل خود را حفظ کند. نوع دوم از ترموپلاستیک ساخته شده است و در آب جوش قرار داده می شود و قبل از سرد شدن روی دندان ها قرار داده و با استفاده از انگشتان، لب ها، و زبان و فشار بایت فشرده می شود. محافظ دندان بویل اند بایت اگر در ابتدا به خوبی قرار نگیرد می تواند مجدداً حرارت داده شود و قرار داده شود. گرچه این نوع حافظ دندان ها بهتر از مدل آماده آنها هستند اما آنها هم می توانند برجسته باشند و به اندازه نمونه سفارشی راحت نیستند.
ورزش حین ارتودنسی

ورزش حین ارتودنسی

  • محافظ دندان های سفارشی گرانتر هستند اما بیشترین محافظت، راحتی، و تناسب را فراهم می آورند و بهترین نوع محافظ دندان برای افرادی هستند که تحت درمان ارتودنسی قرار دارند. ارتودنتیست با گرفتن قالب از دندان ها آن را می سازد. آنها به گونه ای ساخته می شوند که همه دندان ها و براکت های روی آنها را پوشش دهند و مانند محافظ در برابر هر ضربه ای عمل می کنند. از آنجا که دهان مدام در حال تغییر و بزرگ شدن است، ارتودنتیست باید تناسب آن را هر چند وقت یک مرتبه بررسی نماید تا در روند درمان ارتودنسی اختلال ایجاد نکند.

ارتودنتیست ها تمام تلاش خود را می کنند تا بیماران آنها در طول کل فرایند درمان ارتودنسی خود به همه چیزها و کارهایی و فعالیت هایی که دوست دارند بپردازند و این دوره تا حد امکان راحت و به دور از هر گونه استرسی باشد، به همین دلیل سبک زندگی آنها را مد نظر قرار می دهند. برای آنها مهم است بیماران تا زمانی که تحت درمان با بریس ها هستند، به اندازه ای که تمایل دارند فعال باقی بمانند. هدف، بخشیدن یک لبخند زیبا به آنها، بهبود سلامت دهان، و بخشیدن احساس اعتماد به نفس به آنها در تمام طول درمان است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *