کشیدن سیگار در طول درمان ارتودنسی

کشیدن سیگار می تواند به شکل های مختلفی به دندان ها آسیب برساند. اما آیا تاکنون به این فکر کرده اید که وقتی براکت ها روی دندان های شما هستند، این عادت چه آسیب هایی می تواند به سلامت دهان و دندان های شما وارد کند؟ البته، می توانید سیگار بکشید اما ارتودنتیست ها به شدت بیماران خود را از این کار منع می کنند.

از هر 5 فرد بزرگسال در ایالات متحده، یک نفر تنباکو مصرف می کند. 65 میلیون نفر از بیماری لثه رنج می برند، که نیمی از آنها سیگار می کشند. کشیدن سیگار با وجود براکت ها روی دنانها مانند ریختن آب و روغن روی یکدیگر است. یکی از بزرگترین مضرات کشیدن سیگار با وجود براکت ها روی دندان ها خطر ایجاد لکه روی دندان ها است. شما با این کار، خطر لک شدن دندان ها را افزایش می دهید، که به سادگی قابل پاک شدن نخواهند بود.

روی هم رفته، هیچ کس مایل نیست که بخواهد پس از صاف شدن دندان های خود شاهد لکه های زیاد روی آنها باشد. همه ارتودنتیست ها می خواهند بیماران آنها در انتهای روند درمان دندان های صاف و یکدست و سفید و درخشان داشته باشند و برای گرفتن یک عکس با لبخند از نمای نزدیک آماده باشند. اما اگر به کشیدن سیگار ادامه دهید، این هدف به راحتی میسر نخواهد شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
مشکلات ناشی از سیگار کشیدن بعد از کشیدن دندان

تأثیرات منفی کشیدن سیگار روی دندان ها در طول درمان ارتودنسی

 

سیگار در ارتودنسی

سیگار در ارتودنسی

 

افزایش طول درمان

کشیدن سیگار روی عملکرد درمان ارتودنسی تأثیر مستقیم دارد. نیکوتین موجود در سیگار می تواند روی دندان ها لکه ایجاد نماید، بویژه اگر روی دندان ها براکت وجود داشته باشد. بعلاوه، در بدترین موارد، کشیدن سیگار می تواند مانع قابلیت بریس ها در صاف کردن دندان ها شود.

کشیدن سیگار می تواند شانس دهان برای مبارزه با پوسیدگی های دندان ها را کاهش دهد، که آن هم خیلی ساده، به دلیل کمبود تولید بزاق است. بزاق دهان، بویژه برای رهایی از شر اسیدهای مضر و مخربی مفید است که به قسمت های دور از دسترس دندان ها می چسبند و علاوه بر این، به از بین رفتن پلاک هایی کمک می کند که در نتیجه وجود باکتری ها بوجود می آیند و اغلب اگر پاک نشوند در جای خود باقی می مانند. این مشکل تنها می تواند دوره درمان را طولانی کند زیرا پیوسته لازم است در فواصل مشخص تنظیمات اندک و پاکسازی های منظم انجام شوند.

 

 

سیگار در ارتودنسی

سیگار در ارتودنسی

پاکسازی های تخصصی

کشیدن سیگار به سادگی می تواند موجب تغییر رنگ دندان ها شود. براکت ها و سیم ها نیز این شانس را دارند که ظرف مدت کوتاهی از بی رنگ به زرد تیره تغییر پیدا کنند! و اگر انتخاب شما براکت های شفاف باشند، این تغییر رنگ بسیار مشهود خواهد بود. لکه های ناشی از مصرف تنباکو می تواند روی مینای دندان ها تأثیر بگذارد تا جایی که حتی با مسواک زدن منظم نیز لکه ها به سادگی برطرف نخواهند شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
دندان اضافه

به محضی که زمان خارج شدن براکت ها فرا برسد، احتمال باقی ماندن یک منطقه روشن روی دندان ها وجود دارد که به این معناست که روی منطقه اطراف آن لکه ایجاد شده است. پاکسازی های تخصصی فشار زیادی به جیب شما وارد نمی کنند زیرا هزینه خود براکت ها بسیار بالا است. اما وجود لکه های ناشی از کشیدن سیگار روی دندان ها تنها مشکلی نیست که با مصرف تنباکو برای سلامت دهان بوجود می آید.

دیگر مشکلات ناشی از مصرف تنباکو برای سلامت دهان

 

 

سیگار در ارتودنسی

سیگار در ارتودنسی

 

بیماری لثه

باکتری و ذرات غذا اغلب منجر به بروز بیماری لثه می شوند. اگر این ذرات به طور منظم برداشته نشوند، پلاک ها محکم می شوند و در نهایت تارتار و جرم شکل می گیرند. این ضایعات موجب اذیت شدن لثه ها می شوند که دندان ها را در احاطه کرده اند. افراد سیگاری ممکن است خیلی راحت خونریزی لثه ها را تجربه نکنند که آن هم به دلیل کمبود خونرسانی به لثه ها است که به بیماری لثه ختم می شود. در افراد سیگاری احتمال گسترش ژنژیویت، و بروز درد شدید و مزمن در لثه ها، و نیز ایجاد مزه و بوی بد دهان افزایش خواهد یافت.

بوی بد دهان

وقتی ذرات دود وارد حلق و شش ها می شوند، بوی بدی در دهان فرد به جا می ماند. سیگاری که به تازگی کشیده شده است باعث می شود ساعت ها از شش ها بوی بد احساس شود، به همین دلیل است که از نفس فرد سیگاری ساعت ها بوی بدی به مشام می رسد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
چرا لثه های کودکان خونریزی می کنند؟

 

سیگار در ارتودنسی

سیگار در ارتودنسی

 

سرطان دهان

افراد سیگاری 75 درصد از جامعه مبتلا به سرطان را تشکیل می دهند. در افراد سیگاری که روزانه 40 نخ سیگار می کشند و 4 مرتبه نوشیدنی الکلی می نوشند، احتمال بروز سرطان دهان 35 برابر بیشتر از دیگر افراد است. به احتمال زیاد، سرطان دهان با آسیب به اطراف زبان و کف دهان بروز می یابد و می تواند با کمک جراحی، کشیدن دندان، و پرتو درمانی بهبود یابد.

حفره های دندانی

تنباکو می تواند منجر به ایجاد حفره های بزرگ روی دندان ها در منطقه اطراف خط لثه ها شود و باعث می شود عفونت ها به راحتی موجب تضعیف و شکسته شدن دندان ها شوند. دندان های شکسته نیاز به ترمیم دارند که نه تنها پرهزینه، بلکه در برخی موارد دردناک نیز هستند.

مهم نیست ظاهر دندان های شما چقدر خوب به نظر می رسد، کشیدن سیگار می تواند منجر به بروز مشکلات جدی برای سلامت دهان شود. در اکثر موارد، لکه های ناشی از کشیدن سیگار روی دندان ها می توانند با فرایند های سفید کننده درمان شوند. پوسیدگی دندان می تواند با پر کردن، درمان ریشه (عصب کشی)، و قرار دادن روکش روی دندان درمان شود و بیماری لثه به پاکسازی عمقی دندان نیاز خواهد داشت.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *