محافظ دندان در ارتودنسی

امروزه کودکان، نوجوانان، و افراد بزرگسال بیشتر از هر زمان دیگری فعال هستند. کودکان فعالیت های ورزشی خود را در سنین پایین تری آغاز می کنند، خانواده ها نیز برای سرگرمی های بیرون از منزل به فکر استفاده از تفریحات پر تحرک تری هستند. حتی افراد بزرگسال نیز سعی می کنند سبک زندگی سالم تری داشته باشند و هر روز بیشتر به سمت ورزش های پر تحرک می روند. مشارکت در اینگونه فعالیت ها فوق العاده است، اما اگر بریس داشته باشید، ممکن است ارتودنتیست به شما توصیه کند یا انجام اینگونه فعالیت ها را محدود کنید یا از محافظ دندان استفاده کنید.

 محافظ دندان در ارتودنسی

محافظ دندان در ارتودنسی

محافظ دندان چیست؟

ارتودنتیست ها تمام تلاش خود را می کنند تا لبخندی زیبا برای بیماران خود خلق کنند. آنها می خواهند از نتایج کار خود محافظت کنند به همین دلیل تأکید می کنند هنگام بازی و ورزش حتماً از محافظ دندان استفاده کنند. محافظ های دندان، پوشش های پلاستیکی شفاف و نرمی هستند که به صورت اختصاصی برای قرار گرفتن روی بریس ها، دندان ها، و لثه های شما طراحی شده اند تا از آنها در برابر حوادث حین فعالیت های بدنی محافظت کنند.

 محافظ دندان در ارتودنسی

محافظ دندان در ارتودنسی

چرا باید از محافظ دندان استفاده کرد؟

محافظت از دهان در برابر بریدگی

محافظ های دندان بویژه برای افرادی که از بریس ها استفاده می کنند حائز اهمیت هستند زیرا لبه های تیز براکت ها با برخورد با داخل دهان، گونه ها، لب ها، و زبان می توانند باعث ایجاد بریدگی های شدید شوند. ارتودنتیست ها به بیماران خود که از بریس ها و براکت ها استفاده می کنند، در تمام سنین توصیه می کنند برای انجام همه ورزش ها و بازی ها که احتمال زد و خورد یا هر گونه برخورد فیزیکی وجود دارد ازمحافظ دندان ارتودنتیک استفاده کنند. این نوع خاص محافظ ها را می توانید از متخصص ارتودنسی خود تحویل بگیرید تا دندان های بالا و پایین شما را به خوبی محافظت کنند. اکثر محافظ های دندان معمولی تنها دندان های بالا را پوشش می دهند.

محافظ های دندان ارتودنتیک دارای ویژگی هایی هستند که برای افرادی مناسب هستند که از بریس ها استفاده می کنند. بر عکس محافظ های بویل- اند- بایت، این نوع محافظ ها لبه هایی دارند که فرد بایت خود را روی آنها قرار می دهد تا آنها را داخل دهان نگه دارد. علاوه بر این، لبه های پلاستیکی بزرگی دارند که تا زیر لب ها امتداد می یابند و مانع برخورد بافت این قسمت ها به براکت ها می شوند.

جلوگیری از آسیب دیدن بریس های ارتودنسی

استفاده از محافظ دندانی که توسط ارتودنتیست ساخته شده است از دهان و نیز ابزار ارتودنسی شما در برابر ضربه محافظت می کند. یک ضربه به دهان می تواند موجب شکسته شدن سیم ارتودنسی یا کنده شدن و شکسته شدن براکت ها شود. این اتفاق نیاز به یک جلسه ترمیم دارد و مستلزم پرداخت هزینه و صرف وقت خواهد بود.

محافظت از دندان ها در برابر آسیب

از دست دادن هر یک از دندان ها می تواند روی نحوه غذا خوردن، حرف زدن، و حتی اعتماد به نفس شما تأثیر منفی داشته باشد. بر اساس انجمن ملی ورزش جوانان، اگر یک ورزشکار از محافظ دندان استفاده نکند 60 برابر بیشتر در معرض آسیب های دندانی است. حتی در طول فعالیت های بدون زد و خورد، خطر زمین خوردن ممکن است وجود داشته باشد. خوردن یک مشت به صورت می تواند باعث کنده شدن دندان های دائمی شود.

جلوگیری از شکستگی و جابجا شدن فک

وقتی در زمین بازی هستید، همیشه این احتمال وجود دارد که به صورت ضربه بخورد. هر ضربه ای می تواند حتی باعث شکسته و جابجا شدن فک نیز شود. اتفاقی که می تواند بسیار دردناک باشد و باعث شود سرعت روند پیشرفت درمان ارتودنسی به شدت کاهش پیدا کند.

 محافظ دندان در ارتودنسی

محافظ دندان در ارتودنسی

نحوه استفاده از محافظ دندان در طول درمان ارتودنسی

اگر با نحوه استفاده از محافظ دندان ها آشنایی داشته باشید شاید بتوانید به نگهداری بهتر از دندان ها و براکت های خود کمک بیشتری کنید. با مطالعه مطالب این قسمت می توانید با این اصول بیشتر آشنا شوید.

اندازه درست استفاده کنید.

همه ورزشکارها از 7 سالگی به بالا می توانند از محافظ دندان بزرگسال استفاده کنند. اما بهترین محافظ دندان ها نمونه های سفارشی آنها هستند.

به فکر استفاده از محافظ دندان برای فک پایین خود نیز باشید.

محافظ های دندانی می توانند روی دندان های بالا و پایین قرار بگیرند. اگر از بریس ها استفاده می کنید، توصیه می کنیم یک محافظ اضافی برای دندان های فک پایین خود تهیه کنید تا از برخورد لب ها به براکت ها و بریده شدن آنها جلوگیری کنید.

با جابجا شدن دندان ها در طول درمان ارتودنسی باید محافظ دندان خود را تنظیم کنید.

در طول درمان ارتودنسی دندان ها جابجا می شوند در نتیجه محافظ دندان قدیمی شما دیگر برای شما مناسب نخواهد بود، بنابراین باید محافظ دندان شما تنظیم شود تا متناسب با شکل جدید دندان های شما باشد. محافظ دندان تا 20 بار قابل تنظیم مجدد است بنابراین، مادامی که دندان های شما جابجا می شوند می توانید به استفاده از آن ادامه دهید. تنها کافیست هر بار آن را با خود به همراه داشته باشید تا ارتودنتیست آن را تنظیم نماید.

بین محافظ دندان و براکت ها از یک مانع استفاده کنید.

هنگام استفاده از محافظ دندان باید روی براکت های خود از موم دندانپزشکی یا فویل آلومینیومی استفاده کنید زیرا محافظ های دندان می توانند آنقدر خوب روی براکت ها قرار بگیرند که یک فضای وکیوم اطراف آنها شکل بگیرد و جدا کردن آنها از براکت ها دشوار باشد. خبر خوب اینکه هنگام استفاده از آنها تنها لازم است از یک مانع استفاده شود.

چگونه می توان محافظ دندانی که به براکت ها چسبیده است را از آنها جدا کرد؟

این گام ها را طی کنید تا بدون هیچ خطری محافظ دندان را بردارید.

این وسایل را آماده کنید: یک لیوان آب خیلی داغ، پنبه، گاز استریل، موچین، و حوله تمیز.

سعی کنید مراقب باشید حین استفاده از آب داغ نسوزید. از حوله یا گاز استریل تمیز برای گرفتن آب اضافی استفاده کنید. مقداری پنبه داخل آب داغ فرو کنید و آن را روی محافظ دندان قرار دهید. با نرم شدن محافظ دندان، از موچین برای گرفتن و برداشتن آن استفاده کنید. روی منطقه های تنگ تر تمرکز کنید و به تدریج پیشروی کنید تا محافظ بدون هیچ خطری برداشته شود. در صورت لزوم، در میانه راه آب را مجدداً گرم کنید تا محافظ دندان نرم شود.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *