آیا آبریزش دهان هنگام استفاده از محافظ دندان عادی است؟

متداول ترین راه حل برای درمان دندان قروچه (براکسیسم) یک ابزار دندانی به نام نایت گارد یا همان محافظ دندان شبانه است. بسیاری از افراد می توانند عوارض هر شب استفاده از محافظ دهان را تحمل کنند، اما مجموعه ای از افراد وجود دارند که این ابزار در آنها می تواند عوارض جانبی ناخوشایندی مانند آبریزش از دهان، خشکی دهان و تحریک رفلاکس گگ ایجاد کند. بنابراین، اگر متوجه شده اید که از زمانی که استفاده از محافظ دندان شبانه را شروع کرده اید، ناگهان در حالی از خواب بیدار می شوید که آب دهان شما جاری شده است، شما تنها نیستید. باید بدانید که چرا زمان استفاده از محافظ دندان شبانه آب دهان شما جاری می شود و چه کاری می توانید در مورد آن انجام دهید.

چه چیزی باعث ترشح آب دهان می شود؟

برای افرادی از ما، ممکن است وقتی که خواب هستیم ریختن آب دهانمان تعجب آور باشد، اما وقتی می خوابیم نسبت به زمانی که بیدار هستیم، بیشتر آب دهان تولید می کنیم. کاملاً طبیعی است که عضلات ما هنگام خواب شل شوند. پس چرا آب دهان ما می ریزد؟ خب، جواب گرانش است. وقتی به پشت می خوابیم، بزاق در پشت گلو قرار می گیرد و تخلیه می شود. وقتی به پهلو یا شکم می خوابیم، آب انباشته شده می تواند از راه لب ها بریزد.

با این حال، ریزش آب دهان همیشه به دلیل خوابیدن اتفاق نمی افتد.

هر چیزی که داخل دهان خود قرار می دهید که غذا نیست، غدد بزاقی شما را تحریک می کند، که سپس باعث جاری شدن آب دهان شما می شود. همچنین اغلب افرا این ویژگی را دارند که هنگام خواب آب دهانشان بیرون بریزد. اگر در حال حاضر مستعد آبریزش از دهان هستید و سپس یک تکه پلاستیک به دهان خود اضافه می کنید، منطقی است که ممکن است آبریزش دهان شما بیشتر شود. این یک عارضه جانبی است که نسبتاً شایع است.

افرادی که پیش از استفاده از محافظ دندان هرگز شب ها آبریزش دهان نداشته اند، اگر با یک نقطه خیس روی بالش از خواب بیدار شوند، ممکن است نگران شوند. مطمئن باشید این طبیعی و بی ضرر است. هنگامی که برای اولین بار به استفاده از محافظ دندان شبانه عادت می کنید، ممکن است این مشکل تشدید شود.

سایر علل شایع آبریزش از دهان عبارتند از رژیم غذایی، سن، اختلالات عصبی و عفونت.

 آبریزش دهان هنگام استفاده از محافظ دندان

آبریزش دهان هنگام استفاده از محافظ دندان

در صورت آبریزش آب دهان چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

دندانپزشک شما ممکن است پرسش های زیر را مطرح کند:

  • آیا مشکلات پزشکی شناخته شده ای دارید؟
  • آیا به آلرژی مبتلا هستید؟
  • آیا شناخته شده اید که تنفس دهانی دارید؟
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
دندان های حساس و بریس های دندانی

ریزش آب دهان در چه سنی طبیعی است؟

در تمام مراحل نوزادی و نوپا بودن کودک، ریزش آب دهان یک فرآیند کاملاً طبیعی است. نوزادان کنترل موسیقی نابالغی دارند و بزاق به نرم شدن غذا کمک می کند و بلع را آسان می کند. افزایش بزاق در واقع از دندان های نوزادان در برابر پوسیدگی محافظت می کند. آبریزش در حدود سه تا شش ماهگی بیشتر می شود. از آنجا که دندان های نوزادان از لثه بیرون می آیند، تولید بزاق آنها افزایش می یابد و در نتیجه ترشح آب دهان آنها افزایش می یابد. هنگامی که کودکان نقطه عطف نوپایی را پشت سر گذاشتند، آب دهان می تواند نشانه ای از مسائل اجتماعی و رشدی بیشتر باشد.

چگونه بفهمم ریزش آب دهانم طبیعی است؟

با دندانپزشک و پزشک خود صحبت کنید. اگر آب دهان کیفیت خواب شما را کاهش می دهد یا مشکلاتی را ایجاد می کند، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که به دنبال کمک پزشکی باشید. اگر یک بیماری مهم شناخته شده یا شرایطی را تجربه می کنید، صحبت با متخصصان پزشکی بهترین راه برای تشخیص طبیعی بودن آب دهان شما است.

آیا عادت کردن به محافظ دندان سخت است؟

در چند روز یا چند هفته اول، محافظ دندان شبانه شما ممکن است احساس ناراحتی ایجاد کند زیرا به استفاده از آن عادت ندارید. با عادت کردن به محافظ دندان شبانه، ممکن است آبریزش دهان شما کاهش یابد. اگر فقط با عوارض جانبی خفیفی مانند آبریزش دهان یا ناراحتی خفیف ناشی از عادت کردن به خوابیدن با چیزی در دهان خود مواجه هستید، استفاده از محافظ دندان شب بسیار مهم است. اگر با عوارض جانبی بزرگی مانند احساس عجیب و غریب دندان ها پس از استفاده از محافظ دندان شبانه دست و پنجه نرم می کنید، با دندانپزشک خود در مورد نحوه ادامه صحبت کنید.

با محافظ دندان شبانه چه کاری می توان انجام داد؟

یکی از بهترین راه های دفاعی در برابر آبریزش دهان با نایت گارد، تهیه یک محافظ دهان سفارشی است. این نوع محافظ محکم تر می شود و کمتر در دهان شما حرکت می کند. از آنجا که این ابزار کاملاً متناسب است، بدن شما ممکن است آن را به عنوان یک جسم خارجی به اندازه ای که با محافظ حجیم تر و نامناسب تشخیص می دهد، تشخیص ندهد. علاوه بر این، ممکن است چند هفته طول بکشد تا مغز شما به ابزار موجود داخل دهان عادت کند، اما در نهایت تنظیم می شود و غدد شما به تولید مقدار طبیعی بزاق در هنگام خواب برمی گردند. بسیاری از افراد متوجه خواهند شد که بعد از عادت کردن بدن آنها به محافظ دندان شبانه، به حالت اولیه خود باز می گردند.

آیا محافظ دندان شبانه به آپنه خواب کمک می کند؟

گاهی اوقات، اگر نوع دیگری از محافظ دهان استفاده کنید، ممکن است آبریزش دهان بهبود یابد. یک ماده نازک تر احتمالاً کمتر مزاحمت ایجاد خواهد کرد و این یک راه حل ایده آل برای افرادی است که دندان قروچه می کنند یا دندان قروچه آنها سبک است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
مقایسه ارتودنسی فانکشنال با ارتودنسی مرسوم

تغییر محل محافظ دندان شبانه نیز می تواند آبریزش دهان شما را بهبود بخشد. برخی از محافظ های شبانه روی دندان های بالا، برخی از دندان ها روی دندان های پایین و برخی فقط روی دندان های جلو یا عقب قرار می گیرند. با دندانپزشک خود در مورد مشکل آبریزش دهان خود صحبت کنید و اینکه به نظر او چه نوع محافظ دندانی می تواند این وضعیت را بهبود بخشد.

در حالی که در تلاش برای یافتن راه حلی برای دفع آبریزش دهان خود هستید، به خاطر داشته باشید که آبریزش دهان در مقایسه با اثرات مخرب دندان قروچه یک عارضه جانبی جزئی است. مقداری آبریزش دهان، بخصوص زمانی که به سراغ یک محافظ دندان شبانه جدید می روید، کاملاً طبیعی است. نایت گارد ابزاری متداول است که در دندانپزشکی توصیه می شود، زیرا در محافظت در برابر اثرات مخرب دندان قروچه مانند دندان درد، دندان های ترک خورده، درد در عضلات فک و اختلالات TMJ بسیار مؤثر است.

 آبریزش دهان هنگام استفاده از محافظ دندان

آبریزش دهان هنگام استفاده از محافظ دندان

سایر علل آبریزش دهان

یک دسته علل دیگر وجود دارند که می توانند باعث آبریزش دهان شوند، از جمله:

آلرژی و تنفس دهانی

مسدود شدن مجاری بینی به دلیل آلرژی ها می تواند باعث تنفس از راه دهان شود و منجر به افزایش آب دهان شود.

اسیدیته/ GERD

این بیماری گوارشی اسید معده را به مری باز می گرداند و می تواند باعث مشکل در بلع شود. این می تواند منجر به آبریزش بیش از حد برای برخی افراد شود.

عفونت سینوسی

سینوس های مسدود شده هرگز بامزه نیستند، بنابراین اگر به دلیل عفونت دچار احتقان بینی می شوید یا سینوس های شما به طور مرتب ملتهب می شوند، ممکن است متوجه شوید که بیشتر از راه دهان نفس می کشید و آب دهانتان جاری می شود.

ورم لوزه

این وضعیت غدد باعث التهاب پشت گلو یا لوزه های شما می شود. با متورم شدن غدد، مسیر باریک تر می شود و مانع خروج بزاق می شود.

اختلالات خواب

آب دهان یک علامت شناخته شده در افرادی است که از ترس خواب یا شرایط خواب مانند آپنه خواب، راه رفتن در خواب و صحبت کردن در خواب رنج می برند. گاهی اوقات داروهایی که برای مقابله با این شرایط مصرف می شوند نیز می توانند باعث افزایش تولید بزاق شوند.

بیماری

بیماری های شایع مانند استرپتوکوکی، مونونوکلئوز عفونی و عفونت های سینوسی می توانند باعث آبریزش دهان بیش از حد در افراد شوند.

بحران های عمده سلامت

بعد از سکته مغزی، یا در نتیجه فلج مغزی یا مالتیپل اسکلروزیس (MS)، آبریزش دهان می تواند نشانه یک بیماری عصبی یا سایر شرایط سلامتی باشد.

مشکلات پزشکی که نشانه آنها آبریزش دهان است می توانند از نظر شدت متفاوت باشند و شرایط مختلفی را شامل شوند. آبریزش آب دهان می تواند به دلیل مشکلات وضعیت بدن یا تون عضلانی اندک در لب ها، فک و زبان رخ دهد. مشکلات شدیدتر ممکن است به یک متخصص مانند آسیب شناس گفتار درمانگر نیاز داشته باشد. اما، مقداری آب دهان ممکن است دلیل شرایط ساده تری مانند آلرژی، کم خوابی یا خوابیدن به پهلو باشد.

چگونه آب دهان را در خواب متوقف کنیم: گزینه های درمانی

شناسایی علت آبریزش دهان نخستین گام برای درمان آن است. اگر آبریزش دهان شما ناشی از آلرژی، مشکلات سینوسی یا سایر بیماری های جزئی باشد، این احتمال وجود دارد که آبریزش شما به دلیل تنفس از راه دهان باشد. برای برخی موارد، یک راه حل آسان وجود دارد، در حالی که موارد گسترده تر به درمان های متفاوتی نیاز دارند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
کاربرد رادیوگرافی سفالومتریک در ارتودنسی

تغییر موقعیت های خواب

خبر خوب این است که یک راه حل آسان وجود دارد! توصیه می کنیم به جای خوابیدن به پهلو، به پشت بخوابید. این کار باعث می شود که بزاق به جای خروج از دهان، از گلوی شما خارج شود. با خوابیدن عمدی به پشت، ممکن است متوجه شوید که با تنفس مشکل دارید یا رفلاکس اسید معده دارید، که در این صورت باید به دنبال درمان بیشتر باشید.

درمان های خانگی

درمان های خانگی نیز ارزش امتحان کردن را دارند. برخی افراد پیشنهاد می کنند که برای کاهش آب دهان، گاز گرفتن لیموترش، مصرف مرکبات یا نوشیدن آب بیشتر، بزاق را رقیق کرده و احتمال تجمع داخل دهان را کاهش می دهد.

دستگاه فک پایین

برخی از گزینه های درمانی دقیق تر هستند. دندانپزشک شما ممکن است یک دستگاه فک پایین را برای کمک به خواب راحت تر و آبریزش کمتر توصیه کند. این دستگاه دهان مانند یک محافظ دندان شبانه است. دندانپزشک شما می تواند شما را راهنمایی کند که دستگاه فک پایین را از کجا تهیه کنید، اما گاهی اوقات می توان آنها را به صورت آنلاین خریداری کرد.

بوتاکس

گزینه دیگر تزریق بوتاکس است. در حالی که این کمی تهاجمی به نظر می رسد، یک رویکرد مناسب برای کاهش ترشح بیش از حد بزاق است. با تزریق بوتاکس به غدد بزاقی، غدد تولید بیش از حد بزاق را متوقف می کنند. گرچه این درمان موقت است و غدد شما بعد از از بین رفتن بوتاکس به عملکرد طبیعی خود باز خواهند گشت.

دستگاه CPAP

اگر آبریزش شما در نتیجه آپنه خواب باشد، با استفاده از دستگاه فشار مثبت مداوم راه هوایی (CPAP) مطمئن خواهید شد که هنگام خواب و تنفس صحیح در وضعیت ایمن قرار خواهید داشت، بنابراین خواب بهتر و عمیق تری در شب خواهید داشت. البته باید توجه داشت که CPAP ممکن است به طور کامل از ترشح آب دهان جلوگیری نکند.

عمل جراحی

در موارد شدید، ممکن است توصیه شود که غدد بزاقی خود را بردارید. این معمولاً زمانی درمان می شود که افراد دارای مشکلات عصبی اساسی هستند و صرفاً در هنگام خواب ناراحتی ناشی از آبریزش دهان را تجربه نمی کنند. این جراحی ها معمولاً بسیار موفقیت آمیز هستند، اما اولین گزینه درمانی برای بیمارانی نیستند که آبریزش دهان را تجربه می کنند.

سخن پایانی

در پایان روز، آب دهان خجالت آور یا غیرعادی نیست. در بیشتر مواقع، آب دهان را می توان با تغییرات جزئی در عادت یا از طریق گزینه های درمانی ساده مهار کرد. اگر نگران ترشح آب دهان هستید یا اینکه آیا تولید بزاق شما طبیعی است یا خیر، انجمن دندانپزشکی شما اینجاست تا سلامت دهان و دندان شما را ارزیابی کند. دندانپزشک شما با شما درمورد اینکه آیا آبریزش دهان نشانه تشخیص های جدی تری برای سلامتی است صحبت خواهد کرد و شما را در مسیر درست برای درمان قرار خواهد داد. امروز با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا یک قرار ملاقات تعیین کنید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *