دیپ بایت

دیپ بایت یکی از شرایطی است که برای سلامت دندان ها و مفاصل فک خطرناک است. این وضعیت می تواند به شدت روی ظاهر لبخند (زیبایی چهره) فرد تأثیر منفی داشته باشد زیرا در دیپ بایت به مرور زمان سطح جونده ی دندان های فک بالا ساییده می شود. در دیپ بایت با بستن بایت، دندان های جلوی فک بالا میزان زیادی از دندان های جلوی فک پایین را می پوشانند و دندان های نیش فک پایین با بافت لثه ی پشت قوس دندانی فک بالا برخورد خواهد داشت. این مشکل در بدترين حالت می تواند منجر به بزرگ شدن فک بالا، از دست رفتن دندان های فک پایین، کوچک شدن قوس دندانی فك پايين شود.

مشکلات بایت می توانند نتیجه ی ناصاف بودن دندان ها و فک ها باشند که اغلب منشاء ژنتیکی دارند؛اما می توانند در اثر نامرتبی دندان ها، دندان های ساییده و پوسیده و یا از دست رفتن دندان ها، مخصوصاً از دست رفتن دندان های فک پایین نیز بروز پیدا کنند. عاداتی از قبیل مکیدن انگشت یا شست، ساییدن و فشردن دندان ها روی یکدیگر، یا دندان قروچه نیز می توانند با بروز چنین مشکلاتی مرتبط باشند.

دیپ بایت

دیپ بایت

 

بر خلاف دیگر بیماری ها/ شرایط دندانی، که دارای علامت مستقیم درد هستند، اکلوژن تروماتیک یا دیپ بایت بیماری خاموشی است که منجر به برزو تغییراتی می شود که به ظاهر جزئی و غیر مهم هستند. این تغییرات به آرامی طی یک بازه ی زمانی طولانی مدت رخ می دهند و منجر به بروز تغییراتی بازگشت ناپذیر خواهند شد.

شاید در موارد خفیف تنها در زیبایی فرد خلل ایجاد کند، اما در موارد حاد می تواند در فرایند رشد دندان ها مشکلات جدی بوجود بیاورد. از دست رفتن دندان های عقب در افراد بزرگسال می تواند موجب تشدید دیپ بایت شود که در نهایت الگوی بایت و قسمت پایین چهره ی فرد به هم می ریزد و ظاهر مسن تری پیدا می کند.

برخورد مداوم دندان های فک پایین با لثه های پشت دندان های فک بالا می تواند منجر به تحلیل لثه ها و آسیب ریشه های دندان های فک بالا شود. از آنجا که دندان های فک بالا تا حدی جلوتر از دندان های فک پایین قرار می گیرند و با بستن بایت روی آنها را می پوشانند، عملکرد دندان ها، مخصوصاً حین جویدن غذا، ضعیف تر خواهد شد.

دیپ بایت

دیپ بایت

 

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
افزایش طول تاج دندان

این مشکل یکی از شایع ترین مال اکلوژن ها بین کودکان و بزرگسالان است که در کنار دیگر مال اکلوژن ها اتفاق می افتد. درمان این مشکل از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا می تواند موجب ساییدگی شدید دندان ها شود. هر چند بایت مشکل دار صرفاً به نظر به زیبایی مربوط است، اما در واقع جدی تر است؛ زیرا می تواند موجب آسیب جدی به دندان ها، لثه ها، و نیز بروز سردرد و اختلالات رشد فک پایین و اختلالات مفصل گیجگاهی- فکی شود.

علائم دیپ بایت

مراحل ابتدایی

در مراحل ابتدایی ممکن است فرد متوجه ساییده شدن دندان های جلویی فک پایین شود که در قالب صاف شدن سطح جونده ی آنها، ایجاد خطوط در هم ریخته/ خطوط شکسته ی باریک در جلوی دندان ها و نیز تجمع ذرات غذا روی دندان ها، و خونریزی لثه ها، بیشتر در دندان های جلوی فک پایین، مشاهده می شوند. بعلاوه، دندان ها عملکرد خوبی نخواهند داشت، مخصوصاً حین جویدن غذا. اگر این مشکل در مراحل اولیه درمان نشود پیشرفت می کند و سطح جونده ی (لبه ی بالایی) دندان های فک پایین، و گاهی اوقات دندان های فک بالا، خیلی زود و به شدت پوسیده خواهد شد که موجب حساسیت کلی دندان ها می شود.

دیپ بایت

دیپ بایت

 

ممکن است دندان ها به طور ناگهانی لب پر شوند یا لثه ها معمولاً دچار خونریزی شوند، مخصوصاً حین مسواک زدن. علاوه بر این، در نتیجه ی فرو رفتن لبه ی بالایی دندان های هر دو فک به بافت لثه ی فک های مخالف، ممکن است لثه های پشت دندان های فک بالا و لثه های جلوی دندان های فک پایین به مرور زمان خورده شوند و منجر به تحلیل لثه شود. با ساییده شدن سطح دندان ها و لثه ها، ظاهر لبخند فرد نیز تحت تأثیر قرار می گیرد، و حتی در بدترين حالت به از دست رفتن دندان ها ختم  شود. یکی دیگر از عوارض دیپ بایت، بوی بد دهان است که به علت بیماری لثه و باقی مانده ی ذرات غذا بین دندان ها بروز می یابد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
محافظ دندان در ارتودنسی

مراحل پیشرفته

دیپ بایت در مراحل پیشرفته می تواند موجب ساییدگی شدید دندان ها شود که در قالب حساسیت کلی همه ی دندان ها ظاهر شود یا درد در دندان هایی که به شدت تحت تأثیر قرار گرفته اند، تحلیل لثه ها، یا درد مفاصل فکی- گیجگاهی (درد در مفاصل و ماهیچه های فک).

درمان دیپ بایت

امروزه با استفاده از یکی از چندین گزینه ی درمان ترمیمی مؤثر، دیپ بایت، حتی در افراد بزرگسال نیز قابل درمان است. متخصص ارتودنسی درمان مخصوص هر بیمار را بر اساس نیازهای خاص همان بیمار پیشنهاد خواهد داد. مشکلی مانند دیپ بایت اگر در مراحل اولیه شناسایی شود، عموماً با استفاده از روش های غیر تهاجمی تر از جراحی قابل درمان است. همیشه روش جراحی آخرین راه درمان خواهد بود. در صورتی که این مشکل در سنین پایین، پیش از ساییدگی دندان ها شناسایی شود، با استفاده از براکت های ارتودنسی و جابجایی دندان ها به یک وضعیت بهتر و ثابت، درمان به سادگی انجام می شود، زیرا اغلب جابجایی دندان های فک بالا و پایین به نیروی بیشتری نیاز دارد تا دندان ها زاویه ی درست به خود بگیرند.

در سنین پایین، دیپ بایت شدید با کمک ابزارهای متحرک درمان خواهد شد تا مانع ساییدگی دندان ها شود. گاهی اوقات یک بایت پلن آکریلیک ثابت یا متحرک با هدايت کردن دندان های مولر رو به بیرون می تواند دیپ بایت عمیق را اصلاح کند. نمونه ی ثابت این ابزار با استفاده از بندها به دندان های مولر اول دائمی فک بالا متصل می شود، و دارای یک بایت پلن آکریلیک است که در پشت شش دندان جلوی فک بالا قرار می گیرد.

دیپ بایت

دیپ بایت

 

مدت زمان استفاده از این ابزار به میزان اصلاح مورد نیاز بستگی دارد، اما این درمان معمولاً ظرف مدت 3 تا 6 ماه به نتیجه خواهد رسید. شاید برخی بیماران در ابتدا از تأثیر منفی این ابزار روی گفتارشان ناراضی باشند اما خیلی زود به آن عادت خواهند کرد. حین استفاده از بایت پلیت کاملاً طبیعی است که دندان های عقب به یکدیگر برخورد نداشته باشند، ممکن است چند هفته طول بکشد تا به وضعیت جدید بایت خود عادت کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
محافظ دندان و ارتودنسى

علاوه بر این، فرایند درمان می تواند شامل بالا آوردن بایت باشد، که از طریق قرار دادن روکش روی دندان های عقب و جایگزینی دندان های از دست رفته انجام می شود تا از این طریق فشار ناشی از جویدن به طور یکسان روی همه ی دندان ها توزیع شود. در دیپ بایت ممکن است پشت دندان های فک بالا و جلوی دندان های فک پایین ساییده و لب پر شوند و فرایند درمان شامل ترمیم این دندان ها مى باشد که با کامپوزیت باندینگ، یا برای زیبایی بیشتر با قرار گرفتن ونیرهای پرسلاین، روکش های بدون فلز یا لمینت روی آنها انجام می شود.

دیپ بایت

دیپ بایت

 

در مراحل پیشرفته؛ ممکن است بیمار درد، حساسیت عمومی یا در کنار تاج های دندان های عقب تحلیل لثه داشته باشد. دندان هایی که درد دارند ممکن است درمان ریشه (عصب کشی) و دندان های جلو روکش نیاز نیاز داشته باشند. در صورت لزوم، جراحی لثه نیز ضروری است. از دست رفتن دندان های عقب موجب وخامت بیشتر دیپ بایت خواهد شد. در این صورت، قرار دادن جایگزین برای آنها، ایمپلنت یا بریج، برای اصلاح بایت ضروری است.

با این درمان ها می توان دندان ها را به بهترین وضعیت ممکن خود نزدیک کرد. اصلاح دیپ بایت نه تنها عملکرد دندان ها را بهبود خواهد داد، بلکه مسواک زدن و کشیدن نخ دندان راحت تر انجام خواهند شد، که به حفظ بهداشت و سلامت دهان و دندان و زیبایی ظاهری دندان ها کمک می کنند. در موارد وخیم، جراحی فك به همراه ارتودنسی بهترین گزینه خواهد بود. انتخاب درمان به میزان دیپ بایت، وضعیت نیمرخ چهره، و رشد احتمالی فک در آینده بستگی دارد اما همیشه از ماندگارترین و غیر تهاجمی ترین درمان آغاز خواهد شد.

دیپ بایت

دیپ بایت

 

نایت گارد (محافظ دندان) از جمله درمان های پیشگیرانه در مراحل اولیه است که هنوز آسیبی به دندان ها وارد نشده است. هر چند این ابزار تأثیری روی روند درمان ندارد اما پیشرفت بیماری را به تأخیر می اندازد و مانع درد مفاصل فکی- گیجگاهی می شود.

5/5 (1 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *