خشکی حفره دندان چیست و چه زمانی اتفاق می افتد؟

در این نوشته می خوانید:

“چگونه می توانیم از خشکی حفره دندان جلوگیری کنیم؟” این یکی از مهم ترین پرسش هایی است که باید پس از کشیدن دندان بپرسید. درد حفره خشک می تواند آزار دهنده باشد، بنابراین باید توصیه های دندانپزشک خود پس از کشیدن دندان را دنبال کنید. اما آیا کاری وجود دارد که شما بتوانید برای جلوگیری از بروز این عارضه انجام دهید؟

علاوه بر درمان دارویی مرسوم، چندین راه حل وجود دارند که برای جلوگیری از خشکی حفره می توانید استفاده کنید. برخی از این اقدامات به سادگی خوردن غذاهای نرم و اجتناب از سیگار کشیدن و عدم استفاده از نی برای نوشیدن هر گونه نوشیدنی است. سایر موارد شامل حفظ بهداشت دهان و دندان با استفاده از دهانشویه های ضد باکتری، استفاده از اقدامات ضد عفونی کننده روی زخم و نوشیدن مایعات زیاد برای کمک به روند بهبودی بدون مشکل است.

صرفاً اشاره کردن به مشکلی که به اندازه خشکی حفره دندان دردناک است، می تواند دندانپزشک را دچار تنش کند، زیرا یکی از ترسناک ترین عوارضی است که می تواند بیماران را پس از کشیدن دندان تحت تأثیر قرار دهد.

این مقاله تمام جزئیات مرتبط مورد نیاز برای کاهش دادن ترس شما در مورد این وضعیت دردناک قبل از کشیدن دندان را بررسی می کند. علاوه بر این، پاسخی برای برخی از متداول ترین پرسش هایی که مطرح می شوند داده می شود، از جمله نحوه درمان خشکی حفره دندان، و آنچه که در وهله اول می توانید برای پیشگیری از آن برای سلامت بهتر دهان و دندان انجام دهید.

خشکی حفره دندان چیست؟

خشکی حفره دندان یا استئیتیس آلوئولار alveolar osteitis زمانی رخ می دهد که لخته خون در محل کشیدن دندان حل می شود یا از جای خود کنده شود. بدون این لخته، ناحیه حساس زیر آن نمایان می شود. این باعث می شود حفره در برابر ضربه و باکتری های بیشتر آسیب پذیر شود. این لخته خون از اعصاب و بافت استخوانی موجود در محل کشیدن دندان محافظت می کند.

خشکی حفره دندان چقدر شایع است؟

خوشبختانه، تنها تعداد اندکی از افرادی که تحت فرایند کشیدن دندان قرار می گیرند، دچار مشکلاتی مانند خشکی حفره دندان می شوند. این مشکل، دندان های فک پایین را بیشتر از دندان های فک بالا تحت تأثیر قرار می دهد. علائم خشکی حفره دندان بعلاوه بیشتر پس از کشیدن دندان های مولر رخ می دهند، بخصوص زمانی که دندانپزشک یا جراح دهان با دندان عقل سروکار دارد.

به گفته اکثر دندانپزشکان، احتمال اینکه در هفت روز نخست پس از کشیدن دندان دچار خشکی حفره دندان شوید، بیشتر است. در حالی که تحقیقات بیشتری نیاز است، اکثر متخصصان دندانپزشکی معتقدند که کمتر از 1 تا 5 درصد از افراد پس از کشیدن دندان دچار خشکی حفره دندان می شوند.

علت اصلی خشکی حفره دندان چیست؟

علت اصلی خشکی حفره دندان، از بین رفتن جزئی یا کامل لخته خون در محل حفره دندان پس از کشیدن دندان است. این لخته از حفره و استخوان فک که بدون محافظ هستند، محافظت می کند. اگر این لخته خون از بین برود یا اصلا تشکیل نشود، استخوان زیرین فک نمایان می شود و بهبودی به تأخیر می افتد.

حال بیایید نگاهی داشته باشیم به برخی از عوامل دیگر که می توانند به بروز عوارض خشکی حفره دندان کمک کنند:

باکتری ها

هر گونه عفونت قبلی حفره دهان قبل از کشیدن دندان، به عنوان مثال، بیماری پریودنتال، ممکن است باعث تشکیل نامناسب لخته خون شود. حتی اگر لخته خون به نحوی تشکیل شده باشد، باکتری های دهان موجود در دهان ممکن است باعث تجزیه آن شوند.

مواد شیمیایی

نیکوتین یکی از شایع ترین مواد شیمیایی است که تأثیر شدید و منفی روی سلامت دهان و دندان ها دارد. این ماده شیمیایی که در سیگار به مقدار زیاد وجود دارد، می تواند جریان خون درون حفره دهان را کاهش دهد، که مانع تشکیل لخته خون در محل دندان کشیده شده می شود.

حرکات ناگهانی

انجام برخی فعالیت ها مانند شستشوی خشن، مکیدن مایعات با نی و تف کردن شدید پس از کشیدن دندان عقل، می تواند لخته خون را از بین ببرد، که منجر به بروز خشکی حفره دندان می شود.

عوامل بیولوژیکی

برخی عوامل خاص مانند داشتن استخوان فک متراکم، عدم تعادل هورمونی و خونرسانی ضعیف می توانند از تشکیل لخته خون جلوگیری کنند. اینها به شدت احتمال ایجاد خشکی حفره دندان پس از کشیدن دندان را افزایش می دهد.

خشکی حفره دندان

خشکی حفره دندان

خشکی حفره دندان چگونه ایجاد می شود؟

خشک حفره دندان با کشیدن دندان آغاز می شود، و برخی از مطالعات تحقیقاتی نشان می دهند در صورتی که کشیدن دندان ناشی از بهداشت نامناسب دهان باشد، بیشتر احتمال دارد که منجر به خشکی حفره شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
تشخیص و درمان دندان نهفته

برخی دیگر از عواملی که می توانند احتمال ابتلا به این بیماری دردناک را افزایش دهند عبارتند از:

  • قرار گرفتن تحت یک کشیدن دشوار
  • مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی
  • استفاده از تنباکو یا نیکوتین ظرف مدت 48 ساعت پس از جراحی
  • عدم مراقبت از سلامت دهان و دندان ها پس از کشیدن دندان
  • داشتن سابقه خشکی حفره دندان
  • تف کردن مکرر بعد از کشیدن دندان

علائم خشکی حفره دندان چه چیزهایی هستند؟

یکی از شایع ترین علائم خشکی حفره، وجود درد ضربان دار مداوم است که چند روز پس از کشیدن دندان آغاز می شود. به طور معمول درد به نواحی اطراف صورت می رسد. نوشیدن نوشیدنی های سرد یا صرفاً تنفس هوای سرد ممکن است باعث بروز درد و ناراحتی شدید در دهان شود.

برخی دیگر از علائم خشکی حفره عبارتند از:

  • وجود یک استخوان قابل مشاهده درون حفره
  • بوی بد دهان
  • مزه ناخوشایند داخل دهان
  • درد در گوش، چشم، فک یا گردن
  • سردرد

تشخیص خشکی حفره دندان

وجود درد و سایر علائم خشکی حفره معمولاً برای تشخیص دندانپزشک یا جراح دهان کافی هستند. دندانپزشک همچنین حفره دهان شما را معاینه می کند تا بررسی کند که آیا لخته خون درون حفره دندان شما وجود دارد یا استخوانی در معرض دید قرار دارد.

همچنین ممکن است از شما خواسته شود که آزمایش های خاصی مانند تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس را انجام دهید تا سایر بیماری ها مانند عفونت های استخوان یا وجود قطعات کوچک استخوان پنهان شده در زخم پس از کشیدن دندان رد شوند.

خشکی حفره دندان

خشکی حفره دندان

نحوه درمان خشکی حفره دندان

اگر حفره شما خشک است و هیچ نشانه ای از کاهش درد را نشان نمی دهد، باید در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید. هدف اولیه درمان کاهش شدت علائم بویژه درد حفره خشک است. کارهای اصلی برای درمان خشکی حفره دندان عبارتند از:

شستشوی حفره

دندانپزشک شما ممکن است سعی کند حفره را شستشو دهد تا از شر ذرات غذا و سایر چیزهای پنهان شده در محل کشیدن دندان خلاص شود. این به تسکین درد حفره خشک و بهبود عفونت زمینه ای کمک می کند.

پانسمان های دارویی

پس از اطمینان حاصل کردن از تمیز بودن حفره دندان، دندانپزشک شما ممکن است حفره آسیب دیده را با استفاده از خمیر یا ژل دارویی و همچنین پانسمان های دارویی ببندد. این کار می تواند به تسکین فوری خشکی حفره دندان کمک کند. آنها همچنین عوامل خاصی مانند شدت درد را ارزیابی خواهند کرد تا مشخص نمایند که پانسمان ها چند وقت یک مرتبه باید تعویض شوند.

داروهای مسکن

شما می توانید از دندانپزشک خود در مورد انتخاب مناسب ترین داروی مسکن برای کاهش ناراحتی ناشی از خشکی حفره کمک بگیرید.

خود مراقبتی

هنگامی که دندانپزشک پانسمان را بردارد، ممکن است لازم باشد خودتان حفره را شستشو دهید تا از شر ذرات باقی مانده خلاص شوید و بهبودی را ارتقاء دهید. برای این منظور، به مقداری آب نمک و یک سرنگ پلاستیکی با نوک خمیده برای ریختن آب نیاز خواهید داشت. با استفاده از سرنگ، آب را داخل حفره بریزید و به شستشو ادامه دهید تا حفره شما تمیز شود.

پس از شروع درمان، خیلی زود متوجه کاهش درد خواهید شد. بهبود درد، همراه با سایر علائم، ادامه خواهد داشت و در عرض چند روز به طور کامل از بین خواهند رفت. با این حال، مهم است که برای تعویض منظم پانسمان و مراقبت از دهان با دندانپزشک خود در تماس باشید.

آیا خشکی حفره دندان به صورت خود به خود بهبود خواهد یافت؟

خشکی حفره دندان می تواند به صورت خود به خود بهبود یابد، اما همیشه باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا در مورد کارهایی که باید انجام دهید توصیه های او را دریافت کنید. اگر دچار خشکی حفره شدید، باید در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید. آنها ممکن است در مورد کارهایی که می توانید در خانه انجام دهید تا به روند بهبودی کمک کنید، به شما توصیه هایی کنند.

چرا؟ لخته خون نه تنها شما را از درد محافظت می کند. همچنین از ورود باکتری ها و مواد غذایی به حفره و ایجاد عفونت جلوگیری می کند. بنابراین بدون لخته خون، احتمال عفونت و مشکلات بعدی افزایش می یابد. همچنین اگر حفره خشک یک دندان را درمان نکنید، بهبود آن مدت بیشتری طول خواهد کشید.

خشکی حفره دندان

خشکی حفره دندان

چگونه از خشکی حفره دندان جلوگیری کنیم: مراقبت های جراحی

آیا قرار است دندان شما به زودی کشیده شود؟ آیا نگران خشکی حفره هستید و می خواهید بدانید که چگونه از این مشکل جلوگیری کنید؟ موارد زیر برخی از کارهایی هستند که شما و دندانپزشک شما می توانید قبل و بعد از عمل جراحی انجام دهید.

قبل از جراحی چه کارهایی می توانید انجام دهید؟

قبل از جراحی، به منظور جلوگیری از خشکی حفره دندان، می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • به دندانپزشکی مراجعه کنید که تجربه کشیدن دندان را دارد.
  • اگر سیگاری هستید، سعی کنید چند روز قبل از جراحی از سیگار کشیدن خودداری کنید زیرا استفاده از محصولات تنباکو می تواند خطر خشکی حفره را افزایش دهد.
  • با دندانپزشک خود در مورد داروهای بدون نسخه یا تجویزی که از قبل مصرف می کنید صحبت کنید زیرا ممکن است با لخته شدن خون تداخل داشته باشند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
متخصص ارتودنسي كرج و فرديس

دندانپزشک شما چه کاری می تواند انجام دهد؟

دندانپزشک شما می تواند چندین مرحله را انجام دهد تا مطمئن شود که پس از جراحی دهان شما به درستی بهبود می یابد تا از خشکی حفره جلوگیری شود. این شامل توصیه برخی داروها است، مانند:

  • ژل ها یا دهانشویه های آنتی باکتریال هم قبل و هم بعد از جراحی
  • محلول های ضد عفونی کننده برای اعمال روی زخم
  • آنتی بیوتیک های خوراکی، بخصوص اگر دچار نقص ایمنی هستید
  • پانسمان های دارویی برای اعمال روی زخم بعد از جراحی

پس از درمان جراحی، دندانپزشک در مورد آنچه در طول روند بهبودی انتظار دارید و نحوه مراقبت از زخم، شما را راهنمایی خواهد کرد. دنبال کردن یک برنامه صحیح برای مراقبت در منزل پس از کشیدن دندان می تواند به طور قابل توجهی روند بهبودی را ارتقاء دهد و از بروز عوارض جلوگیری کند.

در حین ملاقات با دندانپزشکم، چه پرسش هایی می توانم بپرسم؟

برخی از پرسش هایی که باید در طول ملاقات از دندانپزشک خود بپرسید عبارتند از:

  • دلایل اصلی درد من چیست؟
  • برای این درد از چی استفاده کنم؟
  • آیا به انجام برخی آزمایشات نیاز دارم؟
  • برای بهبودی به چه نوع رژیم های درمانی نیاز دارم؟
  • آیا نمونه ژنریک دارو برای من تجویز شده است؟
  • چقدر طول می کشد تا احساس بهتری داشته باشم؟
  • آیا محدودیتی وجود دارد؟
  • قبل از خوردن یا نوشیدن چه مدت باید صبر کنم؟

اگر پرسش دیگری در ذهن دارید، از مطرح کردن آنها در طول قرار ملاقات خود تردید نکنید.

خشکی حفره دندان

خشکی حفره دندان

دندانپزشک چه پرسش هایی می تواند از من بپرسد؟

دندانپزشک شما ممکن است یک یا چند پرسش زیر را مطرح کند:

  • درد از چه زمانی شروع شد؟
  • کی شدید شد؟
  • آیا درد خود به خود ایجاد می شود یا با هر گونه فعالیتی مانند لمس ناحیه آسیب دیده ایجاد می شود؟
  • درد در کجا قرار دارد؟ آیا پخش می شود؟
  • از 1 تا 10، شدت درد خود را چگونه ارزیابی می کنید؟
  • آیا قبلاً مسکن مصرف کرده اید؟ اگر آری، دوز و دفعات مصرف این داروها چقدر هستند؟
  • آیا استفاده از مسکن باعث کاهش درد می شود؟
  • آیا علائم دیگری وجود دارند که با این درد مرتبط نباشند؟

نحوه جلوگیری از خشکی حفره: مراقبت در منزل

آیا درمان خانگی برای خشکی حفره وجود دارد؟ آیا انجام اقداماتی در منزل می تواند از ایجاد این مشکل در وهله اول جلوگیری کند؟

قطعاً! چند قدم ساده وجود دارند که می توانید برای کاهش احتمال ابتلا به خشکی حفره انجام دهید. به خاطر داشته باشید، این شرایط معمولاً زمانی بوجود می آیند که نیروی خارجی باعث حل شدن لخته خون محافظ از روی حفره شود یا آن را از جای خود خارج کند، بنابراین هدف شما باید این باشد که لخته را در جای خود نگه دارید تا زمانی که دهان شما پس از جراحی به طور کامل بهبود یابد.

شما همیشه باید توصیه های دندانپزشک خود برای جلوگیری از خشکی حفره بعد از کشیدن دندان را دنبال کنید، اما شاید آنچه که به شما گفته اند را به وضوح به خاطر نمی آورید یا توصیه های بیشتری برای جلوگیری از خشکی حفره دندان می خواهید. در این صورت، کاری که باید انجام دهید این است:

استراحت کنید و بهبود پیدا کنید.

پس از جراحی، مطمئن شوید که بقیه روز را استراحت می کنید. روز بعد را مرخصی بگیرید (یا برنامه جراحی خود را برای روزی برنامه ریزی کنید که فردای آن تعطیل باشد) تا یک روز اضافی برای بهبودی داشته باشید. دندانپزشک به شما خواهد گفت که چه مدت از ورزش و دیگر فعالیت های سنگین دوری کنید تا از جدا شدن لخته خون جلوگیری کنید.

درد را مدیریت کنید.

برای کاهش درد و تورم ناشی از کشیدن دندان، می توانید به طور متناوب کمپرس یخ (پیچیده شده در یک حوله) و کمپرس گرم روی گونه خود قرار دهید. البته، باید از داروهای مسکنی که برای شما تجویز شده اند نیز استفاده کنید.

چگونه می توان از خشکی حفره دندان اجتناب کرد؟

پس از کشیدن دندان، ما نکات پیشگیری از خشکی حفره که در زیر آمده اند را به بیماران خود توصیه می کنیم:

  • یکی از دلایل اصلی که افراد پس از کشیدن دندان دچار خشکی حفره می شوند، تف کردن مکرر بعد از عمل، برای از بین بردن طعم خون، است. ما به بیماران خود توصیه می کنیم که به جای تف کردن، سعی کنند بزاق خود، از جمله خون را ببلعند، زیرا این کار تشکیل لخته خون کف حفره را مختل می کند.
  • اگر بیمار سیگاری شدید است و ظرف مدت 48 ساعت نخست پس از جراحی حتماً باید سیگار بکشد، به او توصیه می کنیم گازی را روی محل دندان کشیده شده قرار دهد تا حفره و لخته خون آن را بپوشاند و از آن محافظت کند.
  • در صورت خونریزی بیش از حد پس از کشیدن دندان، بیماران باید یک چای کیسه ای مرطوب را روی محل دندان کشیده شده قرار دهند تا هم خونریزی را کاهش دهد و هم از لخته خون محافظت کند.

ما همچنین توصیه می کنیم که بیماران قبل از هر عمل جراحی و بعد از آن، آناناس بخورند یا آب آناناس بنوشند، زیرا بروملین موجود در آناناس به کاهش التهاب، درد، تورم و کبودی که ممکن است پس از هر عمل جراحی، از جمله کشیدن دندان ایجاد شود، کمک می کند.

از استفاده از نی خودداری کنید.

هنگامی که برای نوشیدن از نی استفاده می کنید، عمل مکیدن داخل دهان شما خلاء ایجاد می کند. این عمل مکش خلاء می تواند لخته خون را از جای خود بیرون بکشد، بنابراین حداقل به مدت یک هفته پس از کشیدن دندان باید از استفاده از نی کاملاً خودداری کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
چگونه می توان حین ورزش از براکت ارتودنسی مراقبت کرد؟

همچنین تا زمانی که دندانپزشک شما توصیه کرده است از نوشیدنی های گازدار، کافئین دار، گرم و الکلی اجتناب کنید.

غذای نرم بخورید.

به مدت یک یا دو روز پس از جراحی، از غذاهای نرم مانند اسموتی، سوپ، پوره سیب زمینی و ماست استفاده کنید. از غذای خیلی گرم یا سرد خودداری کنید و مراقب گاز گرفتن داخل گونه خود باشید تا زمانی که بی حسی از بین برود.

زمانی که احساس می کنید به راحتی می توانید غذاهای نیمه نرم را تحمل کنید، به سراغ آنها بروید، اما با سمتی از دهان خود غذا بجوید که از محل دندان کشیده شده دور است. حداقل چند روز بیشتر از خوردن غذاهای چسبناک، جویدنی و ترد دوری کنید تا به محل آسیب نرسد.

بهداشت دهان و دندان ها را رعایت کنید.

رعایت بهداشت دهان و دندان یکی از مهم ترین راه های جلوگیری از ایجاد خشکی حفره دندان است.

از دندانپزشک خود در مورد نحوه مسواک زدن بعد از جراحی سؤال کنید. در بیشتر موارد، به شما توصیه می شود که در روز نخست پس از جراحی، دهان خود را به آرامی بشویید و در روز دوم به سراغ مسواک زدن ملایم دندان ها بروید. همچنین ممکن است از شما خواسته شود که چند مرتبه در روز از یک دهانشویه ضد باکتری و گاز استریل استفاده کنید.

هنگام استفاده از دهانشویه، بسیار مراقب باشید که آن را با قدرت به اطراف نچرخانید، بخصوص در 24 ساعت نخست. در عوض، مقداری از آن را داخل دهان خود قرار دهید و سر خود را به اطراف حرکت دهید تا محل دندان کشیده شده را پوشش دهد.

پس از گذشت 24 ساعت نخست، می توانید از آب نمک گرم برای چند مرتبه شستشوی دهان خود در روز، پس از جراحی استفاده کنید. برای تهیه این دهانشویه، نصف قاشق چایخوری نمک خوراکی را در یک لیوان کوچک آب گرم بریزید و هم بزنید تا حل شود.

به تنباکو “نه” بگویید.

افرادی که به طور معمول از تنباکو استفاده می کنند بیشتر در معرض خطر ایجاد خشکی حفره بعد از کشیدن دندان قرار دارند. یک مطالعه نشان داد که این مشکل در حدود 12% از افرادی که پس از کشیدن دندان سیگار می کشیدند رخ می دهد. در مقایسه، تنها 4 درصد از افراد غیرسیگاری که تحت این درمان دندانپزشکی قرار گرفتند، خشکی حفره دندان را تجربه کرده بودند.

استنشاق دود سیگار پس از کشیدن دندان، می تواند باعث سست شدن لخته خون شود، به همان دلایلی که مکیدن نی می تواند باعث بروز آن شود. علاوه بر این، مواد شیمیایی موجود در محصولات تنباکو نیز می توانند در بهبودی اختلال ایجاد کنند و ممکن است منجر به ایجاد عفونت ثانویه شوند.

بنابراین، اکثر دندانپزشکان توصیه می کنند حداقل چند روز قبل از جراحی کشیدن دندان و همچنین در روزهای بعد از آن، مصرف دخانیات خود را کاهش دهید.

اگر متوجه شدید که علائم ترک را تجربه می کنید، موارد زیر می توانند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به خشکی حفره دندان را کاهش دهند:

  • فعلاً به سراغ پچ نیکوتین بروید.
  • قبل از شروع مجدد سیگار، حداقل 48 ساعت پس از جراحی صبر کنید.
  • در مورد بخیه زدن در محل جراحی سؤال کنید.
  • از جویدن تنباکو یا آدامس های نیکوتین دار خودداری کنید.

اگر می خواهید بعد از درمان استفاده از تنباکو را از سر بگیرید، در مورد اینکه چه زمانی می توانید با خیال راحت شروع کنید با دندانپزشک خود صحبت کنید. به عنوان یک قانون کلی، شما باید حداقل 48 ساعت صبر کنید. با این حال، این ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد. لطفاً برای ترک سیگار کمک بخواهید- فواید آن برای سلامتی شما بسیار زیاد است، بعلاوه می توانید دندان های سیگاری خود را سفید کنید.

آمار بالای خشکی حفره دندان، برای افرادی که بعد از کشیدن دندان سیگار الکترونیکی می کشیدند نیز صدق می کند.

نتیجه گیری

خشکی حفره دندان یک وضعیت بسیار دردناک است که ممکن است پس از کشیدن دندان اتفاق بیفتد. با این حال، این وضعیت معمولاً پس از شروع درمان بهبود می یابد، بخصوص اگر دستورالعمل های دندانپزشک خود را به درستی دنبال کنید.

همچنین کارهای زیادی برای جلوگیری از خشکی حفره وجود دارند که می توانید حتی قبل از کشیدن دندان آنها را انجام دهید. توصیه های دندانپزشک خود را دنبال کنید و با استفاده از نکاتی که در این مقاله معرفی شدند، اقدامات احتیاطی بیشتری انجام دهید. اگر در روزهای پس از درمان متوجه علائم خشکی حفره شدید، فوراً با دندانپزشک خود صحبت کنید.

پرسش های متداول در مورد خشکی حفره دندان

خشکی حفره دندان چقدر ادامه دارد؟

خشکی حفره دندان معمولاً در عرض 3 تا 5 روز پس از کشیدن دندان رخ می دهد. زمان معمول برای بهبودی حفره خشک 7 روز است که 3 روز نخست بیشترین درد را دارد. اگر این وضعیت بیشتر از این زمان ادامه یابد، انجام بررسی های بیشتر ضروری هستند.

چرا لخته خون برای فرآیند ترمیم خشکی حفره نیاز هستند؟

لخته به عنوان مانعی برای محافظت در برابر باکتری ها و سایر انواع محرک ها عمل می کند که ممکن است منجر به بروز عفونت شوند. همچنین نقش مهمی در تولید بافت و استخوان جدید در محل دندان کشیده شده دارند.

خشکی حفره دندان چه عوارضی می تواند داشته باشد؟

شایع ترین عارضه خشکی حفره دندان، تأخیر در بهبودی است. عفونت ممکن است رخ دهد اما ممکن است با خشکی حفره کاملاً مرتبط نباشد. در صورت بروز علائم عفونت، فوراً با دندانپزشک تماس بگیرید. شایع ترین علائم عبارتند از:

  • تب
  • لرز
  • سرخی
  • تخلیه از محل دندان کشیده شده
0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *