چرا آبجو باعث لک شدن دندان ها می شود؟

 

آبجو به دلیل طعم با طراوت و محتوای الکل آن در سراسر جهان محبوب است. اما بسیاری از مصرف کنندگان آبجو متوجه شده اند که یک عارضه جانبی ناخوشایند دارد – لکه های روی دندان ها. ترکیباتی که رنگ و طعم تند آبجو را به آن می دهند، می توانند به مینای دندان بچسبند و تغییر رنگ زرد یا قهوه ای ایجاد کنند.

درک اینکه چرا آبجو دندان ها را لک می کند، می تواند به شما کمک کند تا در عین لذت بردن از یک پیمانه، قدم هایی برای حفظ دندان های سفیدی مرواریدی خود بردارید. ما علم پشت لکه های ناشی از آبجو را بررسی خواهیم کرد، بدترین متخلفان را رتبه بندی خواهیم کرد، تکنیک های پیشگیری و راه هایی برای از بین بردن تغییر رنگ.

 

شیمی پشت رنگ آمیزی آبجو

چندین ماده در آبجو وجود دارند که باعث لک شدن دندان ها می شوند:

 

پلی فنول ها

پلی فنول ها ترکیبات آلی هستند که در بسیاری از غذاها و نوشیدنی های گیاهی یافت می شوند. آنها تحت عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند، اما به راحتی به پروتئین هایی مانند مینای دندان متصل می شوند.

·       تانن ها – این پلی فنول ها در مالت و رازک مورد استفاده برای تولید آبجو یافت می شوند. به آبجو تلخی می دهند. تانن های موجود در نوشیدنی هایی مانند شراب، چای و قهوه نیز با چسبیدن به دندان ها باعث ایجاد لکه می شوند.

·       فلاونوئیدها – این ترکیبات تقریباً در همه گیاهان یافت می شوند و رنگدانه های طلایی، کهربایی و قهوه ای آبجو را تولید می کنند. آنها به راحتی در هنگام تماس دندان ها را لکه دار می کنند.

·       کینین ها – این عصاره پلی فنلی تلخ که به برخی از آبجوها مانند باربرهای مقوی اضافه می شود، می تواند رنگ دندان ها را به شدت تغییر دهد. آنها اثر لک کنندگی تقریبا دائمی دارند.

لکه های کاراملی

بسیاری از آبجوها دارای رنگ کاراملی هستند تا ظاهری تیره تر و غنی تر به آنها بدهد. رنگدانه های غلیظ کاراملی به خوبی به پروتئین دندان می چسبند که منجر به ایجاد لکه های سرسخت می شوند. سبوس های کهربایی و قهوه ای اغلب حاوی رنگ های کاراملی هستند.

آهن و کلسیم

مقادیر کمی از آهن و کلسیم به طور طبیعی در مالت جو، ذرت، برنج و رازک مورد استفاده برای دم کردن آبجو وجود دارد. آهن با توجه به ماهیت واکنش پذیری که دارد دارای اثر لک کنندگی قوی است. کلسیم نیز ترکیبات لک کننده را قادر می سازد تا بهتر به مینای دندان بچسبند.

شیمی پشت رنگ آمیزی آبجو

شیمی پشت رنگ آمیزی آبجو

محصولات جانبی مخمر

طی تخمیر توسط مخمر آبجو، بسیاری از ترکیبات آلی تولید می شوند که به آبجو طعم و عطر می دهند. برخی از این متابولیت های مخمر می توانند باعث تغییر رنگ دندان ها شوند. یکی از آنها، ریبوفلاوین، یک عامل لک کننده شناخته شده است.

الکل

شواهدی وجود دارند مبنی بر اینکه الکل با حمل رنگدانه ها به عمق حفره های میکروسکوپی و کانال های مینای دندان، به لک شدن کمک می کند و امکان جاسازی بیشتر را برای آنها فراهم می سازد. بنابراین سایر مواد آبجو با الکل به عنوان یک حلال، می توانند بیشتر نفوذ کنند.

آبجوهای تیره بیشتر از آبجوهای روشن لک ایجاد می کنند

متوجه خواهید شد که لاگرها و پیلزنرهای طلایی کم رنگ تقریباً به اندازه آبجوهای تیره تر دندان ها را لکه دار نمی کنند. این به طور مستقیم با عمق رنگ آنها مرتبط است:

  • مالت تیره تر – مالت مورد استفاده برای دم کردن ماء الشعیر، آبجو، قهوه ای و کهربایی مدت طولانی تری پخته می شود و منجر به تولید پلی فنل های بیشتری می شود که از بین می روند و دندان ها را لکه دار می کنند.
  • رنگ کاراملی تر – افزودنی های رنگی تر برای تولید آبجوهای تیره تر استفاده می شود و میزان رنگ کاراملی که به مینا می چسبد را افزایش می دهند.
  • محصولات جانبی مخمر – مواد شیمیایی تولید شده توسط مخمر در حالی که آبجوهای تیره تر را تخمیر می کنند پتانسیل رنگ پذیری بالاتری دارند.

به طور خلاصه، ترکیبات و روش های مورد استفاده برای تولید آبجوهای تیره تر نیز آنها را مستعد تغییر رنگ دندان ها می کند.

عواملی که بر شدت لکه تأثیر می گذارند

عوامل متعددی بر شدت لک شدن دندان ها ناشی از آبجو تأثیر می گذارند:

انواع آبجو

همانطور که اشاره شد، آبجوهای تیره با پلی فنل بیشتر، رنگ کارامل و محصولات جانبی مخمر بدترین لکه ها را ایجاد می کنند. اما همه آبجوها دارای پتانسیل تغییر رنگ هستند.

دفعات نوشیدن

نوشیدن آبجو به صورت روزانه یا چند مرتبه در هفته در مقایسه با نوشیدن گاه به گاه، باعث می شود مینای دندان ها بیشتر در معرض آن قرار بگیرد و باعث افزایش لکه می شود. قرار گرفتن مکرر در معرض آبجو امکان ایجاد لکه های دائمی را فراهم می کند.

عوامل فردی

ترکیب بزاق، ضخامت مینا، شکل دندان و سایر عوامل ژنتیکی بین افراد متفاوت است. برخی به طور طبیعی دارای لکه های مینای ضخیم تری هستند که به راحتی نمی توانند به آن نفوذ کنند یا بزاق شیمیایی از لک شدن جلوگیری می کند. عوامل فردی نیز نقش دارند.

عادات بهداشتی دهان و دندان

افرادی که بعد از نوشیدن به طور منظم مسواک می زنند و نخ دندان می کشند کمتر دچار لکه می شوند. مسواک زدن نامنظم یا نخ دندان نکشیدن به صورت مکرر، بیشتر باعث ایجاد لکه می شود. بهداشت خوب دهان و دندان تغییر رنگ را محدود می کند.

عواملی که بر شدت لکه تأثیر می گذارند

عواملی که بر شدت لکه تأثیر می گذارند

جلوگیری از لکه مینای ناشی از آبجو

در حین لذت بردن از آبجو، می توانید اقدامات پیشگیرانه ای برای حفظ دندان های خود در برابر لکه ها انجام دهید:

با نی بنوشید.

نوشیدن آبجو با نی به دور زدن مایعی که روی دندان ها جریان دارد کمک می کند. تماس کمتر به معنای پتانسیل کمتر برای لک شدن است. پس از نوشیدن با نی حتماً داخل دهان آب بچرخانید.

نوشیدن آب بعد از آن

چرخاندن آب در اطراف دهان، مقدار زیادی از باقی مانده آبجو که پس از نوشیدن باقی می ماند، را شستشو می دهد. این عادت ساده لک شدن را به حداقل می رساند.

سریع بنوشید.

هر چه اجازه دهید آبجو بیشتر در دهان باقی بماند، زمان بیشتری برای رسوب رنگدانه ها روی دندان ها وجود خواهد داشت. قورت دادن سریع هر جرعه در طول زمان در مقایسه با جرعه جرعه جرعه آهسته نوشیدن، باعث کاهش لکه ها می شود.

30 دقیقه بعد آبکشی کنید یا مسواک بزنید.

پس از نوشیدن آبجو، حداقل 30 دقیقه قبل از مسواک زدن یا استفاده از یک دهانشویه سفید کننده ایمن برای مینا صبر کنید. این به مینای نرم شده اجازه می دهد تا دوباره سفت شود تا در حین تمیز کردن آسیب نبیند.

از خمیر دندان های سفید کننده استفاده کنید.

خمیر دندان های سفید کننده با مواد ساینده ملایم با پولیش ملایم، مقداری از لکه ها را از روی مینای دندان ها پاک می کنند. آنهایی که پراکسید هیدروژن دارند به تجزیه بیشتر ترکیبات لک کننده کمک می کنند.

بیشتر آبجوهای سبک تر بنوشید.

انتخاب آبجوهای سبک تر مانند لاگر، آلی بلوند و پیلزنر، در مقایسه با نوشیدن آبجوهای تیره تر، لکه ها را کاهش می دهد.

هنگام نوشیدن غذا بخورید.

خوردن غذا در حین نوشیدن آبجو باعث ایجاد یک مانع فیزیکی بین مایع و دندان می شود. عوامل لک کننده نمی توانند به آسانی با باقی مانده های غذا بچسبند.

تحت پاکسازی تخصصی قرار بگیرید.

برای از بین بردن لکه های سرسخت به طور مرتب به دندانپزشک خود مراجعه کنید. پاکسازی تخصصی فراتر از لکه های سطحی است و منافذ مینا را عمیقاً تمیز می کند و تغییر رنگ نهادینه شده را از بین می برد.

از بین بردن لکه های موجود ناشی از آبجو

اگر دندان های شما قبلاً در نتیجه مصرف آبجو مقداری زرد یا قهوه ای شده اند، در اینجا چند تکنیک از بین بردن لکه وجود دارند:

خمیر دندان های سفید کننده

خمیر دندان های سفید کننده مخصوص با مواد پولیش و مواد شیمیایی مانند پراکسید هیدروژن به از بین بردن لکه ها به آرامی از روی مینای دندان در طول زمان کمک می کنند.

دهانشویه های سفید کننده

دهانشویه های سفید کننده بدون نسخه از پراکسید هیدروژن برای اکسید کردن لکه ها استفاده می کنند تا از بین بروند. چرخاندن روزانه لکه ها را روشن می کند.

نوارهای سفید کننده

نوارهای سفید کننده از ژل پراکسید فشرده روی دندان ها استفاده می کنند تا به مینای دندان نفوذ کرده و ترکیبات رنگی را از بین ببرد. آنها با استفاده مداوم، به تدریج لکه ها را کاهش می دهند.

بلیچینگ داخل مطب

ژل های پراکسید غلیظ که توسط دندانپزشک شما استفاده می شوند، مینای دندان را به سرعت سفید می کنند و لکه های عمیق را از بین می برند. همراه با فعال سازی با نور یا گرما، روشن شدن چشمگیر رخ می دهد.

از بین بردن لکه های موجود ناشی از آبجو

از بین بردن لکه های موجود ناشی از آبجو

از سایر غذاهای لک کننده خودداری کنید.

مصرف قهوه، چای، شراب قرمز، انواع توت ها، سس گوجه فرنگی و سایر غذاهای بسیار لک کننده را کاهش دهید. این کار مجموع قرار گرفتن در معرض لکه ها را کاهش می دهد و از بدتر شدن لکه های آبجو جلوگیری می کند.

استفاده از عادات پیشگیرانه همراه با سفید کردن دوره ای این اطمینان را به شما می دهد که بدون آسیب دندانی تغییر رنگ دندان ها از آبجو لذت ببرید. حفظ لبخند روشن شما حتی با عشق به آبجو امکان پذیر است.

سؤالات متداول

آیا آبجو بدتر از شراب قرمز یا قهوه دندان ها را لکه دار می کند؟

آبجو باعث ایجاد لکه های شدیدتر از شراب قرمز اما کمتر از قهوه می شود. تانن موجود در قهوه منجر به تغییر رنگ بسیار شدید دندان ها می شود. با این حال، ماء الشعیر حاوی ترکیبات لک کننده دندان بیشتر از رنگدانه های اصلی شراب قرمز است. به طور کلی، ماء الشعیر بدون عادات پیشگیرانه منجر به ایجاد لکه های دندانی متوسط ​​می شود.

چرا شراب های سفید مانند شراب قرمز دندان ها را لکه دار نمی کنند؟

شراب های سفید فاقد ترکیبات پلی فنل رنگی عمیق موجود در شراب قرمز هستند که به مینای دندان می چسبند. شراب های سفید از انگور با آبمیوه های شفاف به جای انواع انگور قرمز رنگدانه دار استفاده می کنند. شراب های سفید بدون ترکیبات آنتوسیانین بسیار لکه دار کننده، رنگ دندان ها را تغییر نمی دهند.

آیا می توانید لکه های دائمی آبجو را از روی دندان ها پاک کنید؟

چیزی به نام لکه دائمی وجود ندارد – تمام تغییر رنگ دندان ها را می توان از بین برد. با این حال، در طول سال های متمادی، لکه های مینای دندان می توانند بسیار نهادینه شوند و زدودن آنها دشوار باشد. اجتناب از انباشت طولانی مدت و استفاده از درمان های سفید کننده به صورت دوره ای، از ماندگار شدن لکه ها جلوگیری می کند.

آیا باید قبل یا بعد از نوشیدن آبجو مسواک زد؟

قبل از مسواک زدن بعد از نوشیدن آبجو بهتر است حدود 30 دقیقه صبر کنید. مینای دندان به دلیل اسیدی بودن آبجو به طور موقت نرم می شود. مسواک زدن فوری می تواند به مینای دندان ها آسیب وارد کند. شستشو با آب بعد از نوشیدن برای شستن لکه های فوری بدون ساییدگی ایده آل است.

آیا آبجوهای ترش یا آبجو بلژیکی بیشتر از آبجو معمولی دندان ها را لکه دار می کنند؟

نه الزاماً. عمق رنگ بزرگ ترین عامل است، نه تنوع آبجو. عل بلژیکی کهربایی یا قهوه ای ممکن است بیشتر از IPA کم رنگ یا برلینر ویس لکه ایجاد کند. با این حال، آبجوهای ترش کهنه و بشکه ای اغلب رنگ های عمیق تری ایجاد می کنند که می تواند باعث افزایش لکه شوند. اما به طور کلی، پیش بینی کننده های استاندارد رنگ آبجو به جای سبک آبجو اعمال می شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *